Gezondheid alle pijlers

Alcoholvrij leven

06-03-2018 21:06 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na de zoveelste kater en schaamteloos gedrag ben ik een hele tijd geleden sterk gaan minderen met alcohol. Op een avondje stappen aan het water of een zgn. "Waterzakje" (bier met spa rood) Minder katers en een uitgeruster gevoel de dag er op. Nu is mijn alcoholgebruik sterk minder. Ook met etentjes of andere sociale gelegenheden kies ik voor alcoholvrij. Gewoon omdat het voor mij niet meer hoeft.
Nu ineens valt het me op hoe alcohol in onze cultuur verweven zit. Ik stuit namelijk op best wel wat onbegrip nu ik niet of minder drink. Vrienden/kennissen vragen me om uitleg. Of ze noemen me ongezellig. Ik ben daar best wel van geschrokken eigenlijk.
En ook nu sta ik er meer bij stil hoeveel we drinken en hoe het verbonden is met sociale gelegenheden. Iets te vieren: wijntje erbij. Avondje stappen is alleen maar gezellig met drank erbij. Waarom eigenlijk ? En waarom doen we daar allemaal zo aan mee en vinden we het normaal? Zelfs Ik voel me opgelaten als ik niet drink.

Ik vond dit best wel een soort van schok en ook een openbaring: dat de omgeving waarin werd opgroeien zoveel bepaalt eniet Hoe we tegen dingen aankijken.

Herkenbaar?
Nee totaal niet herkenbaar. Ik drink al jaren zelden en nog nooit opmerkingen gehad.
Geitenbreier schreef:
06-03-2018 21:08
Nee totaal niet herkenbaar. Ik drink al jaren zelden en nog nooit opmerkingen gehad.
Misschien komt het doordat ik sinds een aantal maanden minder drink. Voorheen namelijk wel. Misschien daarom de vragen.
mick87 schreef:
06-03-2018 21:09
Misschien komt het doordat ik sinds een aantal maanden minder drink. Voorheen namelijk wel. Misschien daarom de vragen.
Ja dat zou goed kunnen. Ik heb altijd al weinig gedronken dus dan is men het van je gewend.
ach, in het begin wel, maar nu niet meer. Ik ben al 4 jaar non stop zwanger of aan het voeden, dus ik drink ook al 4 jaar niet meer. Mensen weten intussen niet beter dan dat, en hebben altijd een alcoholvrij biertje of jillz 0,0 of iets voor mij in huis :)
Dat is toch met alles zo?
Als je lijnt zit iedereen ineens veel en vet te eten.
Als je vega wordt eten de mensen ineens halve koeien.
Als je stopt met roken, rookt de halve natie 2 pakjes per dag.

Niet zo druk om maken, en niet oordelen over het "gebruik" van anderen die wel een glas nemen op een verjaardag. Of 6 bitterballen in hun kies douwen, of een sigaret roken.

Wees blij met je eigen keuze, en negeer dat geneuzel. Gaat vanzelf over.
Wel met je eens dat alcohol verweven zit in onze cultuur, al denk ik wel dat steeds meer mensen er bewuster mee omgaan. Ik ben zelf ook al een tijdje gestopt met alcohol drinken en ben daar zo blij mee. Nooit meer een kater, altijd achter het stuur kunnen stappen, er beter uitzien, me lekkerder voelen, noem maar op.

Maar je ongezellig noemen... nee, niet herkenbaar. Misschien zijn mensen verbaasd omdat ze van je gewend waren dat je wel dronk en vragen ze daarom om uitleg. Dat kan ik wel begrijpen. Als je gewoon uitlegt waarom je niet drinkt is het prima toch? Jouw keuze.
Geitenbreier schreef:
06-03-2018 21:08
Eens. Mick, het is maar net hoe je er zelf in staat. Ik drink niet en krijg ook nooit opmerkingen. Wel ooit de vraag 'lust je een wijntje?' Dan zeg ik gewoon 'nee dank je, heb je ook cola licht?' Ik ga dan niet lopen denken van 'zie je wel, iedereen drinkt enz.'
Het valt me wel eens op dat sommige mensen echt best vaak/ veel drinken. Maak ik op mijn beurt ook geen opmerking over.
Ik vind het juist heel goed van jou. Ik ben zelf ook fors geminderd en zit vaak aan de water en de thee. Een wijn af en toe vind ik wel lekker maar niet te vaak en niet te veel.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik herken het wel, maar het ligt wel aan de mensen met wie je omgaat. Mijn gepensioneerde schoonouders drinken elke dag wat en ze pushen heel erg om mee te doen onder het mom 'dat is gezelliger'. Zelfs als ik zeg dat ik moet rijden "eentje kan wel".
Ik weet ook niet waarom... trek me er weinig van aan eerlijk gezegd
De openbaring, die is heel herkenbaar toen ik 2 jaar geleden noodgedwongen moest stoppen met alcohol in zijn geheel. Dan sta je ff raar te kijken wat voor stel debielen we eigenlijk als mens zijn.
Ik denk dat het vooral komt doordat men gewend was dat je dronk. Van je vrienden weet je vaak wat ze graag drinken (of dat nu cola is of een wijntje) en dan heb je dat in huis. In jouw geval moeten ze gewoon even wennen dat je nu niet meer automatisch iets alcoholisch neemt.
In mijn omgeving wordt er niet raar opgekeken als je geen wijn of bier wilt, zelfs als je niet meer hoeft te rijden.
Ik drink niet. Daar krijg ik weleens stomme opmerkingen over. Afkappen en over iets anders beginnen.
Ja zeker heel herkenbaar. Ik zelf drink bijna niet, op een paar uitzonderingen na (laten we zeggen een paar keer per jaar). Maar mijn omgeving drinkt wel altijd en als je dan de enige bent valt dat op. Ik vind die opmerkingen ook heel irritant soms hoor. En als je niet drinkt valt het pas op hoeveel mensen het wel doen en hoe normaal het is. Dat zal vast niet voor iedereen gelden, maar de mensen met wie ik omga gaan in het weekend behoorlijk los en dan hebben we het niet over 3 wijntjes. Maar ik deed dat zelf eerst ook en toen vond ik dat ook heel normaal.

Zelf probeer ik er niet al te veel op in te gaan, er worden wel eens grapjes gemaakt of steeds gevraagd of ik nog iets wil. Dan bedankt ik vriendelijk en zeg ik dat ik geen interesse heb. Als iemand echt oprecht benieuwd is naar de reden waarom ik niet drink dan wil ik dat wel uitleggen, maar ik hoef me niet te verantwoorden. Ik maak mijn eigen keuzes en ga me niet verdedigen tegenover iemand anders, als ik het gevoel heb dat het die kant op gaat dan kap ik het gesprek af. Ik ben niet verplicht een reden te geven voor het niet drinken van alcoholische dranken, ook omdat die er simpelweg niet altijd is.

Maar goed, niet iedereen reageert zo gelukkig :) maar of het herkenbaar is? Ja zeker!
Als je gewoon met mate drinkt is er geen enkel probleem. Gewoon bij 'n paar glazen houden. Dan is het gezellig maar heb je geen kater.
Overigens vind ik mensen die een probleem maken van mijn alcoholvrijheid niet echt heel leuk. Het is niet dat ik hun verder probeer te bekeren, dus mogen ze mij in dit opzicht ook graag met rust laten.
redbulletje schreef:
06-03-2018 23:09
Als je gewoon met mate drinkt is er geen enkel probleem. Gewoon bij 'n paar glazen houden. Dan is het gezellig maar heb je geen kater.
Volgens mij is dit precies waar TO op doelt. Wat is er gewoon en gezellig aan een paar glazen alcoholische drank?
lot75 schreef:
06-03-2018 23:28
Volgens mij is dit precies waar TO op doelt. Wat is er gewoon en gezellig aan een paar glazen alcoholische drank?
Het zelfde dat er gezellig is aan 'n bourgondische maaltijd ipv een bakje karige sla.
redbulletje schreef:
06-03-2018 23:36
Het zelfde dat er gezellig is aan 'n bourgondische maaltijd ipv een bakje karige sla.
Dat vind ik een bijzondere vergelijking. Het gaat enkel en alleen om een drankje en of daar wel of geen alcohol in zit, dat maakt toch geen verschil voor de gezelligheid?
redbulletje schreef:
06-03-2018 23:36
Dat ligt er maar aan.
Jij gooit, als ik andere berichten mag lezen, overal kaas en ladingen roomboter over.
Dat kan jij dan Bourgondisch vinden, ik walg er van. Dan geniet ik dus tien keer meer van een bak sla ( die overigens niet karig hoeft te zijn)
Heel herkenbaar.
Er wordt veel te veel gedronken in onze maatschappij. Is mijn mening.
sam1968 schreef:
06-03-2018 23:42
Heel herkenbaar.
Er wordt veel te veel gedronken in onze maatschappij. Is mijn mening.
Het opvallende is, vind ik, dat het juist de oudere hoogopgeleide zijn die veruit het meest drinken. Dertigers en veertigers drinken het minst.
Wellicht sterft het dus uit, wie weet.
Sowieso is het absurd om de gezelligheid van een individu te meten aan de hoeveelheid drank inname of aan eetgedrag.

Ik heb een groep vrienden waarvan een deel niet/nauwelijks drinkt, de rest drinkt wel. Dan zit er ploegje bij wat "Bourgondisch" eet, en een ploegje wat normaal/vega/glutenvrij eet.
En raad eens: we hebben het vet gezellig, en er valt nooit een onvertogen woord over.

Zo moeilijk is het allemaal niet.
Let ik eigenlijk nooit op. Soms vraag ik wel een glas wijn en daar doe ik dan de hele avond mee (omdat het niet mijn lievelingskostje is) maar tomatensap, melk of chocomel vind ik dan wel weer erg lekker voor een keer.

Ik heb nog nooit gevraagd wat men ervan vindt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alcohol heeft op mij een verdovend effect; het lijkt dan of ik watten ik mijn hoofd heb en of mijn evenwichtsgevoel minder wordt. Ik ga me dan zorgen maken over wat ik zeg omdat ik merk dat mijn intelligentie minder wordt: als ze maar niet denken dat ik dronken ben! Tegelijkertijd verveel ik me de schompes als ik gedronken heb en tel de uren totdat het weer uit mijn bloed verdwenen is. Kennelijk kan ik me alleen maar amuseren als ik ook mijn hersens kan gebruiken.

Voor mij heeft drank dus niets maar het is een heel grote aanwinst in de keuken. Je kan er de lekkerste gerechten mee maken bijvoorbeeld koffie met slagroom en daarop enige druppels Jameson Whiskey.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven