Gezondheid alle pijlers

Misbruik ritalin?

11-03-2018 18:13 26 berichten
Hallo

Ik heb een vraag. Een vriendin van mij krijgt ritalin voorgeschreven. Ze heeft adhd. Laatst was ik bij haar en maakte ze de ritalin fijn en snoof het. Ik helemaal verbaasd. Haar uitleg dan werkt het sneller?

Ik vraag me af als je adhd hebt hoort ritalin toch niet als een drigs te werken waar je musbruik van kan maken ? Dat ze adhd heeft is
Zeker. Waarom word ritalin dan voorgeschreven? Ik snap er niks van.

zekerm
Als zij het maar snapt.
Volgens mij werkt het feitelijk voor iedereen het zelfde. Betere focus en zo.

Ik heb zelf nooit echt verschil gemerkt tussen Ritalin en andere pep als speed (in een vorig leven geëxperimenteerd zullen we maar zeggen).
Alle reacties Link kopieren
Dus je vriendin zit te snuiven waar jij bij zit?

Stap je dan niet op en wens je haar veel succes verder?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
De werking van Ritalin is oraal als nasaal het zelfde, je lichaam reageert echter niet opeens anders op deze stoffen. Wel zijn er een paar verschillen. Nasaal (snuiven): -snellere opname -hogere dosis die wordt opgenomen binnen een bepaald tijdsbestek -sneller weer afgebroken Daarnaast is snuiven schadelijk voor je neus. Wanneer je (regelmatig/langdurig) iets snuift irriteer je het slijmvlies van je neus. Daarnaast vernauwen de bloedvaten in je neus.

Google.
Mensen met veel pijn kunnen opiaten ook gewoon misbruiken. Zo moet je het zien denk ik.

Verder is het schadelijk wat ze doet voor o.a. haar slijmvliezen. Ze kan beter vragen om medicatie met vertraagde afgifte, maar ik denk dat het haar gewoon om de high te doen is.
Bij snuiven krijg je een snelle kick terwijl die medicijnen zijn bedoeld om je uren rustig te houden. Zij gebruikt de medicijnen dus niet waar ze voor bedoeld zijn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Dat is niet de bedoeling cm de arts die het haar voorgeschreven heeft. Sowieso werkt ritalin al binnen 10-30 Minuten. Door te snuiven werkt het sneller, maar krijg je ook meer een rush. Het is killing voor je neusslijmvlies..... En hele rare vriendin die dit doet terwijl jij er gewoon bij bent?????
Gewoon junkengedrag dus. Wat niet hoort bij medicijngebruik. Tenzij op het etiket staat: via de neus inhaleren.
Junkgedrag.

Overigens ken verslaafden zonder ADHD die dit doen.
Werkt averechts bij mensen die het niet nodig hebben om rustig te worden.

Je vriendin krijgt er een kick van. Lijkt mij niet de bedoeling van een medicijn.
Het werkt inderdaad sneller als ze het snuift, een grotere kick geeft het niet echt.

Of ze het nu slikt als een xtc-pilletje of gewoon als de meeste amfetamines snuift, maakt allemaal niet uit.
Niks junkerigs aan. Het werkt idd wat sneller.
Ik lees ook niet dat de vriendin er een kick van krijgt?
Annelleke schreef:
11-03-2018 18:57
Het werkt inderdaad sneller als ze het snuift, een grotere kick geeft het niet echt.

Of ze het nu slikt als een xtc-pilletje of gewoon als de meeste amfetamines snuift, maakt allemaal niet uit.
Als je geen ADHD hebt dan werkt Ritalin omgekeerd dus krijg je er een kick van. De vraag is dus of die vriendin wel terecht Ritalin krijgt voorgeschreven en of ze wel echt ADHD heeft.
Ik weet nog dat mijn mentor in de groep vroeg wie er allemaal ritalin gebruikte. Het waren meer mensen dan ik verwacht had. Verder geen problemen van gemaakt. Lachen man.

Ik hoop voor haar dat ze er niet te veel van gebruikt...
'You can't always get what you want'
Pientjexxxx schreef:
11-03-2018 19:46
Als je geen ADHD hebt dan werkt Ritalin omgekeerd dus krijg je er een kick van. De vraag is dus of die vriendin wel terecht Ritalin krijgt voorgeschreven en of ze wel echt ADHD heeft.
Volgens TO wel. Snuiven doen mensen niet alleen als ze er een kick van krijgen hoor, er zijn veel mensen die het een fijnere manier van innemen vinden dan slikken.
Annelleke schreef:
11-03-2018 21:30
Volgens TO wel. Snuiven doen mensen niet alleen als ze er een kick van krijgen hoor, er zijn veel mensen die het een fijnere manier van innemen vinden dan slikken.
Tenzij ze ADHD heeft door de Ritalin.
Pientjexxxx schreef:
11-03-2018 21:44
Tenzij ze ADHD heeft door de Ritalin.
Verkeerd gelezen. Jij denk dat ze ADHD heeft doordat ze Ritalin gebruikt? Dan denk niet dat je snapt wat ADHD is.
Annelleke schreef:
11-03-2018 21:48
Verkeerd gelezen. Jij denk dat ze ADHD heeft doordat ze Ritalin gebruikt? Dan denk niet dat je snapt wat ADHD is.
Ik weet heel goed wat ADHD is, maar weet jij ook wat de uitwerking van Ritalin is op iemand die geen ADHD heeft? Dan werkt het als een pepmiddel. De pillen worden om die werking ook verhandeld.
Beter neemt niemand stimulantia; op lange termijn werkt het niet: https://www.ggznieuws.nl/home/amerikaan ... symptomen/
Pientjexxxx schreef:
11-03-2018 23:25
Ik weet heel goed wat ADHD is, maar weet jij ook wat de uitwerking van Ritalin is op iemand die geen ADHD heeft? Dan werkt het als een pepmiddel. De pillen worden om die werking ook verhandeld.
Ja ik weet heel goed wat de uitwerking is, en ik heb daar geen ADHD van gekregen hoor.
Pientjexxxx schreef:
11-03-2018 23:25
Precies,
En mensen die mij niet geloven, zonder te veel uit te breiden, ik heb echt verstand van verslaving(szorg).
En nee, ik heb zelf geen verslaving.

Mensen die Ritalin snuiven zijn vaak op iets anders uit dan wat de volle werking van dit middel normaliter biedt.
Hamsterweken schreef:
11-03-2018 23:27
Voor iemand mét adhd is het ook een pepmiddel hoor :idee:

En drugsgebruik / medicijnmisbruik / ander risicogedrag past natuurlijk prima in het beeld van adhd.
Dit. Werking is gewoon het zelfde, alleen mensen met ADHD hebben er baat bij om dat ze zich kunnen focussen. Mensen zonder ADHD ook trouwens, wordt veel illegaal gebruikt onder studenten.

En snuiven zorgt wel degelijk voor een rush die je met slikken niet hebt.
Annelleke schreef:
12-03-2018 07:07
Ja ik weet heel goed wat de uitwerking is, en ik heb daar geen ADHD van gekregen hoor.
Denk dat jij Pientje verkeerd begrijpt; door Ritalin te nemen als niet-adhder krijg je wel adhder-gedrag; druk, rusteloos etc. Natuurlijk krijgt ze er geen adhd van, maar wel de verschijnselen van adhd vanwege de high. Voor de buitenwereld lijkt ze dan zwaar adhd, terwijl ze eigenlijk niets heeft maar alleen zo overkomt omdat ze dan onder invloed is.
Dat wordt er volgens mij bedoeld.
gucciguilty schreef:
12-03-2018 19:20
Denk dat jij Pientje verkeerd begrijpt; door Ritalin te nemen als niet-adhder krijg je wel adhder-gedrag; druk, rusteloos etc. Natuurlijk krijgt ze er geen adhd van, maar wel de verschijnselen van adhd vanwege de high. Voor de buitenwereld lijkt ze dan zwaar adhd, terwijl ze eigenlijk niets heeft maar alleen zo overkomt omdat ze dan onder invloed is.
Dat wordt er volgens mij bedoeld.
Dat is precies wat ik bedoelde!
Hoi, ik lever ook maar een bijdrage, heb toevallig gewerkt op een polikliniek waar ADHD behandeld werd, en dit is dus echt niet de bedoeling. Er is geen reden om de medicatie niet gewoon te slikken Het zou sneller werken? Voor veel mensen werkt het juist te snel = 3 of 4 keer per dag (3-4 uur ertussen) medicatie moeten nemen is echt niet fijn, de meeste mensen gebruiken liever een pil waarbij het langzamer vrij komt, maar ja, reden daarvoor maar op een eigen bijdrage van >100 euro per maand.
En het geeft inderdaad een rush als je het fijnmaakt en snuift, omdat er op die manier veel meer ritalin in 1x in je bloed terecht komt = rush.

Als je vriendin zegt dat dit de bedoeling is houdt ze zichzelf voor de gek..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven