Gezondheid alle pijlers

HPV....ja of nee? (vaccinatieprogramma)

15-03-2018 19:51 512 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn dochter van 12 heb ik onlangs de oproep voor de vaccinatie tegen het HPV virus gekregen. Als ze het nu doet dan hoeft ze slechts 2 injecties, wachten we tot ze 15 is dan heeft ze er 3 nodig.
De keuze om het überhaupt te doen is aan ons...ik hink op twee benen maar neig naar wel doen.
Waarom hebben jullie het wel of juist niet gedaan?

Ik heb mijn dochter(s) tegen het HPV virus laten inenten

Totaal aantal stemmen: 151

Ja, toen ze 12 was (60%)
Ja, toen ze 15 was (5%)
Nee, geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt (35%)
Fragolisa schreef:
15-03-2018 23:02
Nederlandse artsen worden niet gesponsord. Ik ken persoonlijk onderzoekers die onderzoek doen naar hpv en bezig zijn met de ontwikkeling van hpv vaccins. Het zijn allemaal mensen die het beste voor hebben met de wereld, en van en onderzoekerssalaris word je niet rijk.

Zij hebben waarschijnlijk - net zoals ik - jonge patiënten gezien met baarmoederhalskanker door hpv, en zijn daardoor geraakt. De wereld iets beter achterlaten is voor de meeste medici en onderzoekers de grootste drijfveer, niet geld. We leven niet in een film vol schurken, gelukkig.

Oh, en hoe denk je dat het pokkenvirus de wereld uit is geholpen? En dat er nauwelijks nog polio voorkomt?
dit is zeker ook 'gejokt' https://nos.nl/artikel/2129689-farmaceu ... rtsen.html
en dit: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/fa ... ~a4493899/ is waarschijnlijk ook onzin
en dit: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/fa ... ~a4493899/ is waarschijnlijk ook onzin
Ariellle schreef:
15-03-2018 23:07
dit is zeker ook 'gejokt' https://nos.nl/artikel/2129689-farmaceu ... rtsen.html
Voor de afdeling waar deze vaccins ontwikkeld worden geldt dat je niet in het transparantieregister mag komen. Dus ik weet niet waar deze vlieger op gaat, maar zeker niet in academische ziekenhuizen.
anoniem_356008 wijzigde dit bericht op 15-03-2018 23:10
0.40% gewijzigd
Sp kletst ook maar waarschijnlijk https://www.sp.nl/opinie/2001/invloed-v ... -onderzoek
Ariellle schreef:
15-03-2018 23:10
Sp kletst ook maar waarschijnlijk https://www.sp.nl/opinie/2001/invloed-v ... -onderzoek
Lekker recent, 17 jaar geleden geschreven.
Toen kon je nog op kosten van de industrie op vakantie. Tegenwoordig zijn ze niet eens meer te porren voor het sponsoren van een symposium, als het ook maar enigszins riekt naar entertainment (bijvoorbeeld alleen al door de locatie). Overigens moeten op symposia alle sprekers ook conflicts If interest tonen, zodat je als toehoorder vantevoren weet of iemand gesponsord is of niet.
anoniem_356008 wijzigde dit bericht op 15-03-2018 23:18
45.33% gewijzigd
Fragolisa schreef:
15-03-2018 23:11
Lekker recent, 17 jaar geleden geschreven.
Helaas nog steeds actueel, misschien nog wel een wijder verbreid probleem inmiddels, omdat de pharmaceutische industries ook bij steeds meer zorgverzekeraars een behoorlijke voet tussen de deur hebben.

Er is gewoon alle reden om kritisch te kijken, zo simpel.
Alle reacties Link kopieren
Niet laten doen na het lezen van verschillende onderzoeken en het kijken naar verschillende documentaires. Had er geen goed gevoel bij.
Alle reacties Link kopieren
Ja, zat nieuwsberichten in de media ja. Maar nooit ondersteund met studies/wetenschappelijk bewijs. Een wetenschappelijk studie van vorig jaar in een grote studie liet geen verband zien tussen vaccinatie en verhoogd risico op chronisch vermoeidheid syndroom bijvoorbeeld. Maar er wordt zo snel vanalles geroepen. Bv. sterfgevallen: onderzoekers moeten die bv altijd melden, ook als ze totaal niet gelinkt zijn met de behandeling die men in een studie onderzoekt. Er was destijds het bericht dat er dus meisjes waren dood gegaan na het krijgen van het vaccin. Dat was dan wel een dood door iets als een auto-ongeluk ofzo. Maar dat wordt dan weer de media ingeslingerd als zijnde het gevolg van het vaccin....
Alle reacties Link kopieren
Ik ben drager van het hoog risico HPV16 en ben inmiddels twee keer geopereerd omdat ik na uitstrijkjes de uitslag kreeg Pap3b. Zeer onrustige cellen dus, die vrijwel zeker ontwikkelen tot baarmoederhalskanker als ik ze niet laat weg halen.
Inmiddels moet ik weer een uitstrijkje en mocht het weer Pap3b worden, dan kan er nog 1 keer geopereerd worden. Daarna is er zoveel weefsel weg gehaald dat cellen weg halen geen optie meer is. Dan kom ik in een heel ander traject wat nog meer ingrijpend is.

Dus ja, ik ben vóór vaccineren.
Alle reacties Link kopieren
Vraag advies aan je huisarts.

Mijn dochters hebben beide de inentingen gehad, nadat ik hierover een gesprek heb gehad met huisarts. Tevens een kennis (die bevriend is met een gynaecologe) gevraagd om advies. Allen waren van mening dat de prik je kan behoeden voor een zeer ernstige ziekte.

Al die verhalen over meisjes die er allerlei klachten aan overhouden ... het zal wel. Wat mijn huisarts hierover zei is dat niet aan te tonen is dat de klachten door de inenting kwamen. Zou ook aan het feit kunnen liggen dat het om meisjes gaat die in de pubertijd zijn / komen (wat ook voor klachten kan zorgen).

Maar goed ... de huisarts kent jou, je dochter en alle voorgeschiedenis. Ga het gesprek aan!
Alle reacties Link kopieren
Venusss schreef:
15-03-2018 23:19
Ik ben drager van het hoog risico HPV16 en ben inmiddels twee keer geopereerd omdat ik na uitstrijkjes de uitslag kreeg Pap3b. Zeer onrustige cellen dus, die vrijwel zeker ontwikkelen tot baarmoederhalskanker als ik ze niet laat weg halen.
Inmiddels moet ik weer een uitstrijkje en mocht het weer Pap3b worden, dan kan er nog 1 keer geopereerd worden. Daarna is er zoveel weefsel weg gehaald dat cellen weg halen geen optie meer is. Dan kom ik in een heel ander traject wat nog meer ingrijpend is.

Dus ja, ik ben vóór vaccineren.
Dan heb je nog "mazzel" gehad zeg....ik had op 11 januari te horen gekregen dat ik bmhk heb ...ben 34. (Dus HPV besmetting heeft zich ongeveer 10-12 jaar eerder voor gedaan. Op 7 Feb Wertheim Meigs gehad...). Geen pretje..en uiteraard onvruchtbaar nu..... owja en vagina 2-3 cm korter...(zal vast voor sex leven ook niet top zijn).

Ik hoop het mijn dochter toch allemaal te kunnen besparen...(een vriendin zei nog dat ik met rustige sex leven verleden het juist moet hebben....)..tja je hoeft er maar 1 tegen te komen..en aangezien 80% vd bevolking ooit een x een HP virus bij zich draagt is de kans op smetting enorm groot..(gelukkig bij de meeste mensen ruimt het lichaam het virus zelf op..maar niet allemaal)

Daarnaast...

Door dit fijne grapje is mijn transplantatie uitgesteld...want die zou ik maart/april 2018 krijgen...dus ik moet 2 jaar sappelen (en in leven bljjven)...om in 2020 wel getransplanteerd te kunnen worden.

Dus daar ging mijn positieve planning...de komende 2 jaar ben ik nog steeds een wrak.
Onze dochter heeft ook een oproep gekregen.
Naast de vaccinatie is voorlichting ook belangrijk.
Met de vaccinatie hebt je 70% minder kans om baarmoederhalskanker te krijgen.
Minder seksuele contacten verkleint de kans op infectie. (bron RIVM).
Het is dus niet waterdicht.
IK heb haar uitgelegd wat je allemaal kan oplopen op het moment dat je sexueel actief bent.
Alle reacties Link kopieren
regenworm schreef:
15-03-2018 20:04
En wat denk je dat een arts adviseert?
Mijn huisarts adviseerde om het niet te doen ...
Mijn dochter (13) is net opgeroepen en wordt volgende week gevaccineerd. Die oproep kwam kort nadat we hoorden dat een kennis baarmoederhalskanker heeft en gelukkig op tijd kon worden geopereerd. De noodzaak is dus wel duidelijk, als je het kunt voorkomen moet je dat zeker niet laten. Oudste dochter is ook gevaccineerd. Wij volgen gewoon het reguliere programma.
poldervrouw schreef:
16-03-2018 11:17
Mijn huisarts adviseerde om het niet te doen ...
Met welke reden?
Alle reacties Link kopieren
studiemiepmiep schreef:
16-03-2018 06:01
Dan heb je nog "mazzel" gehad zeg....ik had op 11 januari te horen gekregen dat ik bmhk heb ...ben 34. (Dus HPV besmetting heeft zich ongeveer 10-12 jaar eerder voor gedaan. Op 7 Feb Wertheim Meigs gehad...). Geen pretje..en uiteraard onvruchtbaar nu..... owja en vagina 2-3 cm korter...(zal vast voor sex leven ook niet top zijn).

Ik hoop het mijn dochter toch allemaal te kunnen besparen...(een vriendin zei nog dat ik met rustige sex leven verleden het juist moet hebben....)..tja je hoeft er maar 1 tegen te komen..en aangezien 80% vd bevolking ooit een x een HP virus bij zich draagt is de kans op smetting enorm groot..(gelukkig bij de meeste mensen ruimt het lichaam het virus zelf op..maar niet allemaal)

Daarnaast...

Door dit fijne grapje is mijn transplantatie uitgesteld...want die zou ik maart/april 2018 krijgen...dus ik moet 2 jaar sappelen (en in leven bljjven)...om in 2020 wel getransplanteerd te kunnen worden.

Dus daar ging mijn positieve planning...de komende 2 jaar ben ik nog steeds een wrak.
Wat een naar verhaal :hug:
Overigens heb ik ook zeer weinig bedpartners gehad, dus dat zegt inderdaad vrij weinig.Hoeft er maar 1 te zijn die het overdraagt.

Verder hou ik er ook rekening mee dat mijn baarmoeder er uiteindelijk uit moet. Loop al 2 jaar met HPV16, mijn lichaam ruimt het niet zelf op. De lis die ik gehad heb kan maar een beperkt aantal keren worden uitgevoerd. Ik heb gelukkig geen kinderwens meer, maar ik zie wel op tegen de risico's die een baarmoederverwijdering met zich mee brengt. Veranderd seksleven, kans op verzakking blaas, incontinent worden....en uiteindelijk nog geen garantie dat die onrustige cellen weg blijven (want ja, ze komen ook voor in de vaginawand in sommige gevallen).

Heel veel sterkte gewenst, ik vind het oprecht heel erg voor je dat die transplantatie daardoor uitgesteld moet worden.
venusss wijzigde dit bericht op 16-03-2018 12:49
Reden: woordje vergeten
0.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb Belgische en Duitse collega's en Nederland is echt het enige land waar er nog relatief veel weerstand tegen de HPV vaccinatie is. Ik denk dat het komt omdat het hier in zo'n massaal programma zit, waardoor de enige communicatie via folders of website gaat.

Als je bij je eigen huisarts die met rust zou kunnen bespreken, lijkt het me makkelijker om tot een weloverwogen keuze te komen. Anderzijds: het is mooi dat de overheid het aanbiedt zodat je zeker een voor een keuzemoment komt te staan en je het niet kan "vergeten" te regelen.

Mijn dochter krijgt de prik trouwens. Het is een kansberekening. Volgens mij krijgen veel meer vrouwen te maken met de ernstige ziekte en minder meisjes met de bijwerkingen.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Geen idee, ik lees mee. Nooit eerder in verdiept echter ga ik wel doen!
Alle reacties Link kopieren
regenworm schreef:
15-03-2018 20:04
En wat denk je dat een arts adviseert?
de mijn zei: "als ik een dochter had, zou ik haar aanraden de prik te halen". (want officieel moet ze de keus bij de patiënt laten, het was mooi verbloemend taalgebruik)
Beide dochters hebben hem gehaald, ze wilden het trouwens ook zelf. Hadden zich ook zelf ingelezen, en in de klas (tijdens het rijden naar hockey) etc besproken
girasole3 schreef:
15-03-2018 22:13
Mijn dochter heeft dit vaccin niet gehad.
Her belang van veilige seks vind ik veel groter dan de schijnveiligheid die dit vaccin biedt. Daarnaast zijn er nog geen lange termijn effecten van bekend.

Gelderka, ik vind je reactie behoorlijk hysterisch. Er zijn ook gevallen bekend (hoe uitzonderlijk ook) waar ouders spijt als haren op hun hoofd hebben dat ze wel hebben laten vaccineren, omdat hun dochter er ernstig en blijvend ziek van is geworden. Bij Zembla is daar ooit een uizending aan gewijd.

Wat versta je onder veilige seks?
pipootje schreef:
15-03-2018 22:26
Ten eerste zijn er duizenden meisjes erg ziek van geworden waarvan best veel met blijvend letsel voor de rest van hun leven en sommigen waren zelfs bijna overleden
Ten tweede is het helemaal niet voldoende bewezen dat het werkt en zeker niet tegen alle soorten kanker.
Ten derde werkt het alleen als je voor een bepaalde leeftijd sexueel actief bent.

Ik ben benieuwd naar je bronnen.

Deze?

https://www.independent.co.uk/life-styl ... 86876.html
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 16-03-2018 15:51
16.11% gewijzigd
Tegen hpv is geen condoom opgewassen, dat wordt zelfs overgedragen met friemelen (via handen).
poldervrouw schreef:
16-03-2018 11:17
Mijn huisarts adviseerde om het niet te doen ...

Ik zou eerder een gyn vragen dan een huisarts.
Fragolisa schreef:
16-03-2018 15:50
Tegen hpv is geen condoom opgewassen, dat wordt zelfs overgedragen met friemelen (via handen).

Precies. Daarom vroeg ik me af wat ze met veilige seks bedoelt :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven