Introvert? Schrijf mee!

vrijdag 11 december 2015 om 10:09
Jarenlang heb ik sommige dingen stom gevonden van mezelf:
- Dat ik bij feestjes het liefst verdwijn zonder iemand gedag te zeggen
- Dat ik baal als ik naar huis wil en iemand zegt: 'O, ik moet precies dezelfde kant op!'
- Dat ik dol ben op avonden alleen thuis met de laptop op schoot
- Dat ik elk jaar weer op zie tegen mijn eigen verjaardag en verjaardagen van anderen het liefst vermijd
- Dat het me veel moeite kost om interesse te tonen in de small talk van mijn moeder (laat staan om te onthouden wat ze vertelt)
- Dat ik liever heb dat iemand me appt dan dat iemand me belt
- Dat ik...
Pas sinds kort realiseer ik me dat ik een introvert ben en dat ik al die tijd tegen mijn eigen weerstand in heb geprobeerd om me in sociale situaties 'normaal' te gedragen. Dat het niet erg is dat ik etentjes met groepen het liefst vermijd en liever een lange avond doorbreng met een goede vriendin. Dat ik er niet zoveel aan kan doen dat gesprekken over ditjes of datjes met mensen die ik nauwelijks ken me veel moeite en energie kosten. Dat het nou eenmaal zo is dat ik bij borrels en feestjes het liefst weer snel naar huis ga, of me op de kat van de gastvrouw stort...
Ik heb me voorgenomen om aardiger voor mezelf te worden en wat meer rekening te houden met mijn eigen behoeftes. Maar ik ga nog regelmatig de fout in of zit me te ergeren aan mijn eigen gedrag. Meer mensen behoefte om hierover van zich af te schrijven?
- Dat ik bij feestjes het liefst verdwijn zonder iemand gedag te zeggen
- Dat ik baal als ik naar huis wil en iemand zegt: 'O, ik moet precies dezelfde kant op!'
- Dat ik dol ben op avonden alleen thuis met de laptop op schoot
- Dat ik elk jaar weer op zie tegen mijn eigen verjaardag en verjaardagen van anderen het liefst vermijd
- Dat het me veel moeite kost om interesse te tonen in de small talk van mijn moeder (laat staan om te onthouden wat ze vertelt)
- Dat ik liever heb dat iemand me appt dan dat iemand me belt
- Dat ik...
Pas sinds kort realiseer ik me dat ik een introvert ben en dat ik al die tijd tegen mijn eigen weerstand in heb geprobeerd om me in sociale situaties 'normaal' te gedragen. Dat het niet erg is dat ik etentjes met groepen het liefst vermijd en liever een lange avond doorbreng met een goede vriendin. Dat ik er niet zoveel aan kan doen dat gesprekken over ditjes of datjes met mensen die ik nauwelijks ken me veel moeite en energie kosten. Dat het nou eenmaal zo is dat ik bij borrels en feestjes het liefst weer snel naar huis ga, of me op de kat van de gastvrouw stort...
Ik heb me voorgenomen om aardiger voor mezelf te worden en wat meer rekening te houden met mijn eigen behoeftes. Maar ik ga nog regelmatig de fout in of zit me te ergeren aan mijn eigen gedrag. Meer mensen behoefte om hierover van zich af te schrijven?

zaterdag 17 maart 2018 om 08:40
Ik zit momenteel zo
op de bank.
Gisteren een verjaardag gehad na een niet al te beste week, was al heel moe en jeetje wat kunnen sommige mensen zichzelf en elkaar overschreeuwen... Kennen jullie dat?
Typisch is dat het juist als zelfverzekerd wordt gezien en als mensen rustiger zijn als verlegen/onzeker.
Ik zie dat toch echt heel anders, als je zelfvertrouwen hebt hoef je dat niet zo nodig te bewijzen.
Maar nu eindelijk rust..
Dit weekend helemaal niks meer, lekker sporten en terug naar mezelf.
Jullie nog plannen?

Gisteren een verjaardag gehad na een niet al te beste week, was al heel moe en jeetje wat kunnen sommige mensen zichzelf en elkaar overschreeuwen... Kennen jullie dat?
Typisch is dat het juist als zelfverzekerd wordt gezien en als mensen rustiger zijn als verlegen/onzeker.
Ik zie dat toch echt heel anders, als je zelfvertrouwen hebt hoef je dat niet zo nodig te bewijzen.
Maar nu eindelijk rust..

Dit weekend helemaal niks meer, lekker sporten en terug naar mezelf.
Jullie nog plannen?
yesss wijzigde dit bericht op 17-03-2018 09:04
10.20% gewijzigd

zaterdag 17 maart 2018 om 08:45
Oh ja, heel herkenbaar yess. Ik heb 2 personen waar het er zo aan toe gaat, zoals jij beschrijft. 1tje is eind van deze maand jarig, kreeg al een uitnodiging maar ga er niet meer naartoe sinds een paar jaar. Ze heeft nogal een grote familie en die zijn bij elkaar zó druk, niet normaal. Ga daar echt niet tussen zitten.
Ik heb dit weekend bijna geen plannen. Vanmiddag heb ik een kleine familie'reünie', erg leuk. We hebben elkaar wel op facebook maar we hebben elkaar door omstandigheden al meer dan 6 jaar niet gezien. Tijd voor een hereniging
Moet straks wel met de bus, hopelijk valt het mee met de wind en de sneeuw. Hier sneeuwt het wel lichtjes, maar ik had meer verwacht.
Morgen geen plannen.
Ik heb dit weekend bijna geen plannen. Vanmiddag heb ik een kleine familie'reünie', erg leuk. We hebben elkaar wel op facebook maar we hebben elkaar door omstandigheden al meer dan 6 jaar niet gezien. Tijd voor een hereniging

Morgen geen plannen.

zaterdag 17 maart 2018 om 08:48
Oh, erg is dat, dat soort feestjes. Houd er niet bepaald van. Nu moet een mens wel eens wat, maar dat soort avonden kan erg lang duren.
Had het met drank te maken dat ze zo luidruchtig werden?
Toch denk ik soms: waarom doen we het onszelf aan? Als ik naar mijn zwager zie, die doet alleen sociaal als hij daarzelf zin in heeft, heel af en toe dus. Die kan gerust als er visite is naar boven verdwijnen om een tukkie te doen. En op verjaardagen komt hij zelden mee. Toch accepteert iedereen hem.
En ik weet van een vriendin dat ze niet naar schoonfamilie gaat, ze vind dat de hel. Het boeit haar niet wat ze daar van vinden. Haar eigen verjaardag viert ze alleen voor ouders en haar zussen. Ik vind het knap dat ze daar niet mee zit.
Zou het zelf misschien wel willen, maar niet durven. En wil mijn vriend ook 'bijstaan', ook hij houdt er niet zo van en zou het niet fair vinden om hem overal alleen voor te laten opdraaien.
De andere kant is: sommige dingen 'moeten' van mijzelf. Zoals verjaardagen van ouders en schoonouders.
En tegen sommige verjaardagen kan ik enorm opkijken, soms valt het dan mee, soms ook niet.
Had het met drank te maken dat ze zo luidruchtig werden?
Toch denk ik soms: waarom doen we het onszelf aan? Als ik naar mijn zwager zie, die doet alleen sociaal als hij daarzelf zin in heeft, heel af en toe dus. Die kan gerust als er visite is naar boven verdwijnen om een tukkie te doen. En op verjaardagen komt hij zelden mee. Toch accepteert iedereen hem.
En ik weet van een vriendin dat ze niet naar schoonfamilie gaat, ze vind dat de hel. Het boeit haar niet wat ze daar van vinden. Haar eigen verjaardag viert ze alleen voor ouders en haar zussen. Ik vind het knap dat ze daar niet mee zit.
Zou het zelf misschien wel willen, maar niet durven. En wil mijn vriend ook 'bijstaan', ook hij houdt er niet zo van en zou het niet fair vinden om hem overal alleen voor te laten opdraaien.
De andere kant is: sommige dingen 'moeten' van mijzelf. Zoals verjaardagen van ouders en schoonouders.
En tegen sommige verjaardagen kan ik enorm opkijken, soms valt het dan mee, soms ook niet.

zaterdag 17 maart 2018 om 08:51
[quote=Kwebbeltje91 post_id=28272682 time=1521272700 user_id=283279]
Oh ja, heel herkenbaar yess. Ik heb 2 personen waar het er zo aan toe gaat, zoals jij beschrijft. 1tje is eind van deze maand jarig, kreeg al een uitnodiging maar ga er niet meer naartoe sinds een paar jaar. Ze heeft nogal een grote familie en die zijn bij elkaar zó druk, niet normaal. Ga daar echt niet tussen zitten.
Groot gelijk dat je daar niet meer heen gaat.
Ik vraag mij af of die mensen wel horen wat een ander zegt. Hoe drukker mensen zijn, hoe minder goed ze kunnen luisteren valt mij vaak op. Vaak zijn ze alleen maar bezig om hun zegje te doen.
Groot gelijk dat je daar niet meer heen gaat.
Ik vraag mij af of die mensen wel horen wat een ander zegt. Hoe drukker mensen zijn, hoe minder goed ze kunnen luisteren valt mij vaak op. Vaak zijn ze alleen maar bezig om hun zegje te doen.

zaterdag 17 maart 2018 om 08:53
Het valt me trouwens wel op, over verjaardagen gesproken, dat steeds minder mensen het vieren. In mijn omgeving is dat tenminste wel.
Ik heb het zelf ook, ik heb het altijd gevierd, maar de laatste jaren zijn er in de familie wat ruzies en scheidingen ontstaan waarop werd gezegd: Als Truus komt, kom ik niet. In het begin slikte ik het allemaal en vierde ik mijn verjaardag over meerdere dagen. Maar vorig jaar was ik er zo klaar mee. Dit jaar vier ik het niet meer. Liever dat ik dan met een vriendin een dagje weg ga, of dat ik die dag gewoon lekker ga werken. Ik zal wel scheve gezichten krijgen, maar dat maakt me echt niet uit.
Ik heb het zelf ook, ik heb het altijd gevierd, maar de laatste jaren zijn er in de familie wat ruzies en scheidingen ontstaan waarop werd gezegd: Als Truus komt, kom ik niet. In het begin slikte ik het allemaal en vierde ik mijn verjaardag over meerdere dagen. Maar vorig jaar was ik er zo klaar mee. Dit jaar vier ik het niet meer. Liever dat ik dan met een vriendin een dagje weg ga, of dat ik die dag gewoon lekker ga werken. Ik zal wel scheve gezichten krijgen, maar dat maakt me echt niet uit.

zaterdag 17 maart 2018 om 09:03
Ik vier al sinds mijn 20e maar heel zelden mijn verjaardag en ik ga heel selectief maar verjaardagen. In tegenstelling tot de meesten hier hou ik wel van een avondje kroeg of een feestje in een café, of laat uitgaan, maar een verjaardag met familie thuis, daar pas ik voor. Dat vind ik sociaal gezien veel harder werken. In een club of café kun je ook best lekker op jezelf zijn (en ik ben dol op dansen), maar naast tante Tinie op de bank is er geen ontkomen aan smalltalk
Ik kom trouwens niet aan een verjaardagsgezin. Als kind werden onze verjaardagen natuurlijk wel gevierd, maar mijn ouders vierden lang niet altijd hun verjaardag en het is wel eens voortgekomen dat familie voor een dichte deur stond, omdat wij met het gezin een dagje uit waren.
Ik kom trouwens niet aan een verjaardagsgezin. Als kind werden onze verjaardagen natuurlijk wel gevierd, maar mijn ouders vierden lang niet altijd hun verjaardag en het is wel eens voortgekomen dat familie voor een dichte deur stond, omdat wij met het gezin een dagje uit waren.

zaterdag 17 maart 2018 om 09:25
Dit inderdaad. Bij mij zijn het echt periodes. Zo heb ik 1 of 2 maanden nauwelijks een verjaardag, en de maand erop juist veel verjaardagen.
Eigenlijk heb ik aankomend weekend weer een verjaardag, maar met diegene gaan we een weekendje weg. Hopelijk werkt het weer ook mee (het is hier gewoon in NL).
Of mensen die na een verjaardag nog tig dingen hebben gepland.. Ik moet er echt niet aan denken. Waar halen ze die energie vandaan? Meestal ben ik zo overprikkeld (vooral op een drukke verjaardag) dat ik gewoon lekker naar huis wil.
zaterdag 17 maart 2018 om 09:26
Ik heb pas sinds een paar jaar door dat ik introvert ben. Tot die tijd altijd gevonden dat ik toch wat vreemd gedrag vertoonde, maar nu weet ik gelukkig dat het ok is en bij me hoort.
Vorige week van donderdag tot zondagavond laat weggeweest met het werk, een teambuilding trip naar ander land. Wat een verschrikking met al die extraverte drinkgraage collega's. Op een of andere manier heb ik het gered, ook nog om gelijk aansluitend er week te werken. Maar hoop dat ze nooit meer zoiets bedenken...
Verjaardagen zijn absoluut niet mijn ding , maar met kroegen enzo heb ik dan ook weer geen moeite.
Ga graag naar concerten en het theater, waarschijnlijk omdat je met die mensen verder allemaal niet echt iets te maken hebt geef ik daar dan weer niet om.
Vorige week van donderdag tot zondagavond laat weggeweest met het werk, een teambuilding trip naar ander land. Wat een verschrikking met al die extraverte drinkgraage collega's. Op een of andere manier heb ik het gered, ook nog om gelijk aansluitend er week te werken. Maar hoop dat ze nooit meer zoiets bedenken...
Verjaardagen zijn absoluut niet mijn ding , maar met kroegen enzo heb ik dan ook weer geen moeite.
Ga graag naar concerten en het theater, waarschijnlijk omdat je met die mensen verder allemaal niet echt iets te maken hebt geef ik daar dan weer niet om.

zaterdag 17 maart 2018 om 09:49
Kwebbeltje91 schreef: ↑17-03-2018 08:53Het valt me trouwens wel op, over verjaardagen gesproken, dat steeds minder mensen het vieren. In mijn omgeving is dat tenminste wel.
Groot gelijk dat je na dat gedoe om het in meerdere keren ermee gestopt bent.
In de families viert iedereen het, wat betreft vrienden, daar zijn een paar die het wel en een paar die het niet vieren. Hoor het steeds vaker om me heen dat mensen geen zin hebben in dat gedoe en het niet meer vieren.

zaterdag 17 maart 2018 om 10:00
Ja er is zoveel gezeik in de familie.. Ben er gewoon klaar mee. Ik loop dan voortdurend op mijn tenen, dat wil ik gewoon niet meer. Het is mijn dag en ik wil die vieren zoals ik dat wil. Ik heb ook gewoon geen behoefte meer om gezellig met zijn allen in een kring te zitten en gezellig te doen. Ik ben pas over een paar maanden jarig dus heb nog alle tijd om te bedenken wat ik ga doen.
Misschien dat ik mijn verjaardag wel vier als ik 30 word, maar dat duurt nog 3 jaar
Geen idee hoe de relaties in de familie dan zijn, maar dat zie ik dan wel weer.
Ik ben trouwens 1 keer op vakantie geweest in de week dat ik jarig was. Was mijn moeder niet blij mee: "Want met je verjaardag hoor je thuis te zijn" Eh, zegt wie? Mag ik dat even lekker zelf bepalen? Dus dit jaar zal ik ook wel commentaar krijgen. Ze doen maar..
Zo, klaagmodus weer uit.
Misschien dat ik mijn verjaardag wel vier als ik 30 word, maar dat duurt nog 3 jaar

Ik ben trouwens 1 keer op vakantie geweest in de week dat ik jarig was. Was mijn moeder niet blij mee: "Want met je verjaardag hoor je thuis te zijn" Eh, zegt wie? Mag ik dat even lekker zelf bepalen? Dus dit jaar zal ik ook wel commentaar krijgen. Ze doen maar..
Zo, klaagmodus weer uit.

zaterdag 17 maart 2018 om 11:58
Met je verjaardag hoor je thuis te zijn? Dat heb ik nog nooit gehoord. Ik ben zo vaak weg geweest met m’n verjaardag. Maar veel vrienden van mij ook, die plannen ook gewoon weekendjes weg en tripjes enzo.Kwebbeltje91 schreef: ↑17-03-2018 10:00Ja er is zoveel gezeik in de familie.. Ben er gewoon klaar mee. Ik loop dan voortdurend op mijn tenen, dat wil ik gewoon niet meer. Het is mijn dag en ik wil die vieren zoals ik dat wil. Ik heb ook gewoon geen behoefte meer om gezellig met zijn allen in een kring te zitten en gezellig te doen. Ik ben pas over een paar maanden jarig dus heb nog alle tijd om te bedenken wat ik ga doen.
Misschien dat ik mijn verjaardag wel vier als ik 30 word, maar dat duurt nog 3 jaarGeen idee hoe de relaties in de familie dan zijn, maar dat zie ik dan wel weer.
Zo, klaagmodus weer uit.

zaterdag 17 maart 2018 om 12:50
Ik vier mijn verjaardag tot nu toe wel. De laatste jaren doen we vaak het met z'n vieren (moeder, stiefvader, oom en ik) in een speeltuin. Daar we alle 4 vrijwilliger. We doen dan een bbq. Alle 4 nodigen we mensen uit. We delen de kosten, dan is het ook niet zo gek duur. En we hebben alles in 1 klap gehad. Er staan picknicktafels, dus je zit in kleine groepjes. Het is wel veel voorbereidingswerk, maar daar hoef ik gelukkig amper iets aan te doen. Mijn moeder en oom zijn goed in organiseren en doen dat ook graag. Voor mij zou het echt te veel zijn om een hele dag bezig te zijn daarmee en dan nog het feest. Dat begrijpen ze en ik kan overdag gewoon mijn ding doen. Zodat ik 's avonds alleen naar het feest hoef. In mijn eentje zou ik er never nooit aan beginnen.
En zo valt ook minder op dat ik weinig vrienden heb. Dat vind ik soms wel jammer als ik gewoon verjaardag thuis houd. Dat ik weinig leuke mensen heb om uit te nodigen.
En zo valt ook minder op dat ik weinig vrienden heb. Dat vind ik soms wel jammer als ik gewoon verjaardag thuis houd. Dat ik weinig leuke mensen heb om uit te nodigen.

zaterdag 17 maart 2018 om 14:00
Voor mijn schoonfamilie is het ook not done om niet thuis te zijn op je verjaardag of om een verjaardag over te slaan van pa of ma. Niet thuis zijn mag nog net als je maar wel naar het feest komt. Mijn man, zijn pa en zus vieren het altijd samen in een afgehuurd zaaltje en o wee als je er niet bij bent. Dit jaar zijn we een weekje op vakantie maar m’n man heeft het zo geplant dat we 1 dag voor het feest terug zijn.
Zelf vier ik m’n verjaardag al jaren niet meer. Ik merk ook wel om me heen dat steeds minder mensen het vieren. Maar dat vind ik niet erg want ik haat het echt verjaardagen.
Dit jaar wordt een vriendin van mij 40 en ze wilt het vieren. Vinden jullie dat ik het kan maken om niet te gaan? Ik zie het echt niet zitten en ik ken ook niemand van haarvriendengroep.
Zelf vier ik m’n verjaardag al jaren niet meer. Ik merk ook wel om me heen dat steeds minder mensen het vieren. Maar dat vind ik niet erg want ik haat het echt verjaardagen.
Dit jaar wordt een vriendin van mij 40 en ze wilt het vieren. Vinden jullie dat ik het kan maken om niet te gaan? Ik zie het echt niet zitten en ik ken ook niemand van haarvriendengroep.
zaterdag 17 maart 2018 om 15:27
Is het mogelijk om op een ander tijdstip te gaan? Vorig jaar werd een vriendin van mij 30 en ik was uitgenodigd voor haar feest met 25 mensen. Een buffet en dansen zou het worden. Totaal geen zin in. Tussen allemaal onbekenden zitten en dansen, wat ik niet eens kan. Ik gaf aan me ongemakkelijk te voelen tussen onbekenden. Toen mocht ik 's middags komen en ben voor het eten weer weggegaan.Doubletree20 schreef: ↑17-03-2018 14:00Dit jaar wordt een vriendin van mij 40 en ze wilt het vieren. Vinden jullie dat ik het kan maken om niet te gaan? Ik zie het echt niet zitten en ik ken ook niemand van haarvriendengroep.
Het is een jeugdvriendin, maar eigenlijk voelt ze al jaren als kennis waar ik niet meer zo'n zin in heb.

zaterdag 17 maart 2018 om 16:20
Dat soort mensen bewonder ik altijd, zou zelf graag een beetje meer zoals dat willen zijn, hoewel ik wel vind dat een sociaal leven/sociale vaardigheden erbij horen in het leven. Maar zeker niet in de mate waarop de meeste mensen het zichzelf opleggen, met name vrouwen en introverten gaan volgens mij vaak over hun grens.

zaterdag 17 maart 2018 om 16:32
Nou, ik vind elk jaar bij ieders verjaardag zijn te veel gevraagd. Overigens geldt dat voor zowel introverte als extraverte mensen, want die hebben weer vaker conflicterende plannen.
Wij hebben ook jaarlijks familiedag, dag ga ik ook maar om de paar jaar heen. Men is het van mij gewend, dus als ik er een keer ben, is iedereen altijd heel enthousiast.
Wij hebben ook jaarlijks familiedag, dag ga ik ook maar om de paar jaar heen. Men is het van mij gewend, dus als ik er een keer ben, is iedereen altijd heel enthousiast.

zaterdag 17 maart 2018 om 17:11
Doubletree20 schreef: ↑17-03-2018 14:00Dit jaar wordt een vriendin van mij 40 en ze wilt het vieren. Vinden jullie dat ik het kan maken om niet te gaan? Ik zie het echt niet zitten en ik ken ook niemand van haarvriendengroep.
Als het een goede vriendin is, zou ik over mijn ongemak heenstappen en het voor haar doen. En als het erg is wat korter blijven.
Wat voor type is je vriendin? Hecht ze er erg aan dat iedereen komt, of is het een laat-maar-waaien type? In dat laatste geval zou je begrip kunnen verwachten?