Het tegen-tegeltuinentopic 3
donderdag 23 maart 2017 om 22:36
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.
Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.
Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!
In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.
Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.
Dit is geen tuin

Dit wel

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.
Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!
In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.
Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.
Dit is geen tuin

Dit wel

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
zaterdag 24 maart 2018 om 19:07
Keizerskronen zijn niks regionaals hoor! Ik denk dat ze wat minder bekend zijn dan tulpen of narcissen. De bollen zijn ook niet te koop in de supermarkt of bij de Action ofzo. Ik vind paarse keizerskronen wel mooi, maar manlief vind ze prachtig in oranje en geel. Ze bloeien ook maar een paar weken, en als hij dat nou mooi vindt... Prima toch? Familie van de keizerskronen zijn de kievietseitjes, die schattige kleine bloemetjes in klokvorm. Die vind ik geweldig. Moet ik ook es bolletjes van gaan poten komend najaar.
zaterdag 24 maart 2018 om 21:10
zaterdag 24 maart 2018 om 22:02
Het lastige is dus dat het een leiboom is. De takken zijn ongeveer 1.8m breed, maar dus heel 'dun'. Hij komt voor de schutting.
Ik ga daar tuintegels eruit halen waar de boom komt. Bij de klimroos voor t huis had ik dat ook gedaan maar was wel erg enthousiast geweest, als ik kijk naar klimrozen en planten bij andere huizen. Ik had zo nog een rijtje stoeptegels kunnen laten zitten haha.

Tuingravin, groot gelijk hoor. Vriendlief is ook dol op oranje en gele bloemen, terwijl ik veel liever paarse en roze heb. Voor hem doe ik er dan toch altijd een paar oranjegele tussen in onze bossen op tafel
Ik ga daar tuintegels eruit halen waar de boom komt. Bij de klimroos voor t huis had ik dat ook gedaan maar was wel erg enthousiast geweest, als ik kijk naar klimrozen en planten bij andere huizen. Ik had zo nog een rijtje stoeptegels kunnen laten zitten haha.
Tuingravin, groot gelijk hoor. Vriendlief is ook dol op oranje en gele bloemen, terwijl ik veel liever paarse en roze heb. Voor hem doe ik er dan toch altijd een paar oranjegele tussen in onze bossen op tafel

phloxx wijzigde dit bericht op 24-03-2018 22:04
27.36% gewijzigd
-
zondag 25 maart 2018 om 09:04
Ik wist niet dat keizerskronen konden stinken! Wat grappig.
Heb vorig jaar zoveel bollen gepland dat ik niet eens meer weet wat allemaal. Hier zijn ook nog geen narcissen door en ik zie wel dat veel planten het moeilijk hebben vanwege de koude grond. Volgende week komt er helaas nog een paar nachten vorst aan.
Heb vorig jaar zoveel bollen gepland dat ik niet eens meer weet wat allemaal. Hier zijn ook nog geen narcissen door en ik zie wel dat veel planten het moeilijk hebben vanwege de koude grond. Volgende week komt er helaas nog een paar nachten vorst aan.
zondag 25 maart 2018 om 10:19
Zaadjes na Allerheiligen en dat is pas 15 meiMarindaH schreef: ↑23-03-2018 17:30Ik breek even in in de hoop op wat advies!
Ik heb vorige week de vlinderstruik in de voortuin gesnoeid, helaas kwam er daarna weer nachtvorst
Maar nu wil ik ook achter aan de slag. Wat klein snoeiwerk en de verschrompelde meuk uit de potten. En ik heb besloten om nu eens wildebloemenzaadjes uit te strooien over de rest van de (onbetegelde) tuin, het moet een keer vol! En met wat verse mest de boel omharken.
Maar wanneer?? Kan dat komende week al of is het nog te vroeg? Ik wil aan de slag!
zondag 25 maart 2018 om 16:39
Ik heb niet echt groene vingers maar ben wel tegen tegeltuinen 
Ik hoop dat jullie ons wat tips kunnen geven.
Wij hebben vorig jaar vanuit praktische overwegingen en kinderen in de tuin van ons nieuwbouwhuis vooral gras gelegd. Nu willen we het iets meer gaan aankleden, wat kleurrijker en aantrekkelijker maken voor bijen en vlinders.
We hebben een hek naast ons huis waar we een border voor willen maken. Bij voorkeur wat hoge planten (of siergras) waardoor het zicht in onze tuin wat beperkt wordt. We zien nu door de bomen het bos niet meer
Wat zouden jullie planten?

Wij hebben vorig jaar vanuit praktische overwegingen en kinderen in de tuin van ons nieuwbouwhuis vooral gras gelegd. Nu willen we het iets meer gaan aankleden, wat kleurrijker en aantrekkelijker maken voor bijen en vlinders.
We hebben een hek naast ons huis waar we een border voor willen maken. Bij voorkeur wat hoge planten (of siergras) waardoor het zicht in onze tuin wat beperkt wordt. We zien nu door de bomen het bos niet meer

zondag 25 maart 2018 om 19:36
Voorbeelden van planten/struiken die bijen en vlinders aantrekken en best hoog worden zijn bijvoorbeeld een vlinderstruik, zonnehoed, ijzerhard, kattenstaart, duizendblad, herfstanemoon. etc. Allemaal ook planten die mooi te combineren zijn met siergrassen.Gossie schreef: ↑25-03-2018 16:39Ik heb niet echt groene vingers maar ben wel tegen tegeltuinen
We hebben een hek naast ons huis waar we een border voor willen maken. Bij voorkeur wat hoge planten (of siergras) waardoor het zicht in onze tuin wat beperkt wordt. We zien nu door de bomen het bos niet meer![]()
Hoe is de border gesitueerd, krijgt deze genoeg zon?
Dierproeven.
zondag 25 maart 2018 om 19:43
Deze site geeft ook een berg aan informatie en tips voor vlindertuinen
https://www.vlinderstichting.nl/vlinder ... -vlinders/
https://www.vlinderstichting.nl/vlinder ... -vlinders/
Dierproeven.
zondag 25 maart 2018 om 20:57
maandag 26 maart 2018 om 10:46
Hoi! Ik wil ook graag meeschrijven met jullie. Alhoewel ik we vreselijk smokkel met mijn tuin, heb helaas geen groene vingers. Het is (zowel voor als achter) gelukkig geen tegeltuin hoor, maar voor (pal op t noorden met héél weinig zon dankzij de hortensia's van de buren) grint en wat potten en achter kunstgras...
Er staat wel een zeer goede druif en een kronkelwilg, langs een van de schuttingen siererwt en langs de andere schutting wat taxis en conifeer. Helemaal een woestijn is het dus niet., gelukkig.
Nu ik thuis zit, wil ik me toch wat meer gaan verdiepen in tuinieren, of althans voorzichtigjes het een en ander proberen. Tussen terras en kunstgras heb ik een redelijk smalle, maar heel lange opgemetselde border (er is een flink hoogteverschil in mijn tuin namelijk, het is onderdeel van een oude dijk). Vorig jaar had ik daar lavendel ingezet, dat deed het heel goed, totdat mijn kat besloot om deze te gebruiken als kattenbak
en alle planten eruit gooide... Ik was toen te druk met mijn meer dan fulltime baan om er iets aan te doen. Hebben jullie misschien een ideetje voor wat ik er nu in kan doen? Er recht boven hangt de druif dus er is wel zon (zuiden) maar midden in de zomer is het wel redelijk schaduwrijk door de druif. Ik heb ergens oude leien dakpannen gekregen, die wil ik stukslaan om tussen de planten te strooien, zodat Loki (het kattenmonster) daar wegblijft en weer alles omwerpt...
Graag hoor ik van jullie leuke ideeën en tips. Mijn favoriete kleur is paars overigens, dat wil ik graag overal en nergens laten terugkomen in de tuin.

Nu ik thuis zit, wil ik me toch wat meer gaan verdiepen in tuinieren, of althans voorzichtigjes het een en ander proberen. Tussen terras en kunstgras heb ik een redelijk smalle, maar heel lange opgemetselde border (er is een flink hoogteverschil in mijn tuin namelijk, het is onderdeel van een oude dijk). Vorig jaar had ik daar lavendel ingezet, dat deed het heel goed, totdat mijn kat besloot om deze te gebruiken als kattenbak

Graag hoor ik van jullie leuke ideeën en tips. Mijn favoriete kleur is paars overigens, dat wil ik graag overal en nergens laten terugkomen in de tuin.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
maandag 26 maart 2018 om 10:49
Heb nog niet meer gedaan dan blad geveegd/harkt en wat viooltjes in potten gedaan.
Oh ja en salix gesnoeid.
Hoef niet veel te veranderen denk ik, benieuwd wat opkomt en waar. Van de vaste planten is dat niet zo'n vraag.
Maar vorig jaar op diverse plekken diverse bloemen uit zakjes zaad gehad, maar afwachten waar zich dat nu laat zien.
Oh ja en salix gesnoeid.
Hoef niet veel te veranderen denk ik, benieuwd wat opkomt en waar. Van de vaste planten is dat niet zo'n vraag.
Maar vorig jaar op diverse plekken diverse bloemen uit zakjes zaad gehad, maar afwachten waar zich dat nu laat zien.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)

maandag 26 maart 2018 om 10:59
Hallo tegen-tegeltuinierders!
Ik zou graag wat tips willen
We hebben een border van 7x1m op het zuiden waar ik graag mee aan de slag wil. Daarnaast wil ik op ons terras wat potten met planten/bomen plaatsen. Terras zit op het zuidwesten maar door de schutting krijgt een deel alleen ochtendzon.
In de border hebben we nu lavendel, campanula, een winterharde klimop jasmijn (ik weet de naam er niet van), een bessenstruik en rodendron. Zowel de rodendron als de campanula lijken het niet goed te doen.
In pot hebben we een laurier om het 'in bedwang' te houden.
We zoeken met name wintergroene meerderjarige planten/struiken/mini bomen die max 1,5m hoog worden en niet giftig zijn voor mensen en huisdieren. Bamboe vinden we prachtig, maar hebben we heel bewust allemaal uitgehaald omdat het te erg woekerde en 1 soort hing de helft van het jaar naar beneden. Ik dacht er wel aan om naar een bamboeboer te gaan om te kijken welke soorten in pot kunnen.
Ik zou graag wat tips willen

We hebben een border van 7x1m op het zuiden waar ik graag mee aan de slag wil. Daarnaast wil ik op ons terras wat potten met planten/bomen plaatsen. Terras zit op het zuidwesten maar door de schutting krijgt een deel alleen ochtendzon.
In de border hebben we nu lavendel, campanula, een winterharde klimop jasmijn (ik weet de naam er niet van), een bessenstruik en rodendron. Zowel de rodendron als de campanula lijken het niet goed te doen.
In pot hebben we een laurier om het 'in bedwang' te houden.
We zoeken met name wintergroene meerderjarige planten/struiken/mini bomen die max 1,5m hoog worden en niet giftig zijn voor mensen en huisdieren. Bamboe vinden we prachtig, maar hebben we heel bewust allemaal uitgehaald omdat het te erg woekerde en 1 soort hing de helft van het jaar naar beneden. Ik dacht er wel aan om naar een bamboeboer te gaan om te kijken welke soorten in pot kunnen.
maandag 26 maart 2018 om 13:29
Wintergroene planten die ik hier heb staan zijn een eucalyptusplant, olijf, buxus en klimop.Jackii schreef: ↑26-03-2018 10:59We zoeken met name wintergroene meerderjarige planten/struiken/mini bomen die max 1,5m hoog worden en niet giftig zijn voor mensen en huisdieren. Bamboe vinden we prachtig, maar hebben we heel bewust allemaal uitgehaald omdat het te erg woekerde en 1 soort hing de helft van het jaar naar beneden. Ik dacht er wel aan om naar een bamboeboer te gaan om te kijken welke soorten in pot kunnen.
Verder weet ik wel dat er ook een aantal bamboesoorten zijn die ontwikkeld zijn om niet te woekeren, maar die heb ik zelf niet dus geen eigen ervaring mee..
-
maandag 26 maart 2018 om 13:31
De boompjes staan!!
Het was uiteindelijk nog onwijs veel werk, en gisterenavond kwam mijn buitenlandse familie een nacht logeren, dus ze hebben een nacht ongeplant in de tuin gelegen. Heb ze wel volop gewaterd op de wortels, en nu staan ze op de potgrond met veel Fruit AZ erbij en een heeeele hoop water. De plek waar we ze gepland hebben stuitten we op de oude fundering van de schutting, en blijkbaar wonen wij op puingrond, want we haalden er niet normaal veel gigantische stukken baksteen uit. Ik wilde eigenlijk eerst de schutting nog verven maar dat lukte tijdstechnisch niet meer, dus ik zal me er nu achter langs moeten wringen om te verven haha.
Ik heb ze terug gesnoeid omdat ik had gelezen dat je dan de kans vergroot dat ze aanslaan. Nu maar hopen dat ze het overleven... Ben er wel zooo blij mee!
Onze pup ging alleen meteen takken lostrekken (is een takkengek), dus dat moet ik maar heel snel afleren.
Het was uiteindelijk nog onwijs veel werk, en gisterenavond kwam mijn buitenlandse familie een nacht logeren, dus ze hebben een nacht ongeplant in de tuin gelegen. Heb ze wel volop gewaterd op de wortels, en nu staan ze op de potgrond met veel Fruit AZ erbij en een heeeele hoop water. De plek waar we ze gepland hebben stuitten we op de oude fundering van de schutting, en blijkbaar wonen wij op puingrond, want we haalden er niet normaal veel gigantische stukken baksteen uit. Ik wilde eigenlijk eerst de schutting nog verven maar dat lukte tijdstechnisch niet meer, dus ik zal me er nu achter langs moeten wringen om te verven haha.
Ik heb ze terug gesnoeid omdat ik had gelezen dat je dan de kans vergroot dat ze aanslaan. Nu maar hopen dat ze het overleven... Ben er wel zooo blij mee!
Onze pup ging alleen meteen takken lostrekken (is een takkengek), dus dat moet ik maar heel snel afleren.
phloxx wijzigde dit bericht op 26-03-2018 13:34
23.82% gewijzigd
-
maandag 26 maart 2018 om 13:32
Fotoooossssnursy schreef: ↑25-03-2018 20:57Dit hele weekend flink bezig geweest sinds de tuin. Helaas nog maar 1/3 af, maar het begin is gemaakt! Nieuwe border gemaakt, stukje anders gemaakt, ruimte gemaakt voor ons hout voor de houtkachel, nu nog een mooi plaatsje voor de container, maar het begin is gemaakt.

-
maandag 26 maart 2018 om 14:13
@jackii: Capanula en rodondendron houden van halfschaduw en lichtvochtige grond (in mijn tuin tenminste). Die zou ik verplaatsen, eventueel in een pot, naar het deel van je terras met alleen ochtendzon.
Lavendel houdt van arme, gortdroge grond. Het verbaast me niks dat ze niet samen gezellig in dezelfde border willen staan. Je zou er stokrozen kunnen planten, en kamperfoelie. Beiden hebben niks nodig.
@hasse88, als je lavendel het daar goed deed zou ik dat weer terugzetten. Het duurt ff tot het goed geworteld is, ik zou je dakpannen niet stukmaken maar er gewoon tussenleggen zodat Loki niet kan graven. Als je er dan iets nieuws bij wil zetten hoef je alleen 1 dakpan te verwijderen.
Alles wat wordt aangeprijsd als kattenwerend "omdat het niet lekker graaft" werkt niet. Daar hebben die vreselijke beesten maling aan, het graven onmogelijk maken is de enige oplossing (mijns inziens).
Over vreselijke beesten gesproken, het zonnetje schijnt en Meneer Janssen heeft, na de hele winter in huis gebivakkeerd te hebben, besloten dat hij een buitenkat is.
Lavendel houdt van arme, gortdroge grond. Het verbaast me niks dat ze niet samen gezellig in dezelfde border willen staan. Je zou er stokrozen kunnen planten, en kamperfoelie. Beiden hebben niks nodig.
@hasse88, als je lavendel het daar goed deed zou ik dat weer terugzetten. Het duurt ff tot het goed geworteld is, ik zou je dakpannen niet stukmaken maar er gewoon tussenleggen zodat Loki niet kan graven. Als je er dan iets nieuws bij wil zetten hoef je alleen 1 dakpan te verwijderen.
Alles wat wordt aangeprijsd als kattenwerend "omdat het niet lekker graaft" werkt niet. Daar hebben die vreselijke beesten maling aan, het graven onmogelijk maken is de enige oplossing (mijns inziens).
Over vreselijke beesten gesproken, het zonnetje schijnt en Meneer Janssen heeft, na de hele winter in huis gebivakkeerd te hebben, besloten dat hij een buitenkat is.

maandag 26 maart 2018 om 14:15
Snoeien. Dat was ik even vergeten, dat helpt inderdaad heel goed.Phloxx schreef: ↑26-03-2018 13:31De boompjes staan!!
maandag 26 maart 2018 om 14:29
Voor (zelfs nog verbouwingsmateriaal lag er
de tuinset stond ervoor dus had het niet eens door dat het er nog lag) :

enn.... Tadaaa!!!

Nu nog de schutting verven en de tegels en bandjes terug plaatsen en de gigantische zandhoop afvoeren. Het hek is voor onze twee monsters want die graven anders naar hartelust in de zandhoop.
Felix, denk je dat ik hem zo voldoende heb teruggesnoeid? Of zou ik nog meer moeten snoeien?
Ik ben stiekem een beetje verliefd op meneer Janssen.
Hier was ook het enige wat tegen het graven van de pup hielp om gewoon heel de border af te zetten met gaas.
Niet mooi, maar als ze wat ouder wordt zal ze wat meer zelfbeheersing krijgen en dan kan ik het weghalen.

enn.... Tadaaa!!!

Nu nog de schutting verven en de tegels en bandjes terug plaatsen en de gigantische zandhoop afvoeren. Het hek is voor onze twee monsters want die graven anders naar hartelust in de zandhoop.
Felix, denk je dat ik hem zo voldoende heb teruggesnoeid? Of zou ik nog meer moeten snoeien?
Ik ben stiekem een beetje verliefd op meneer Janssen.
Hier was ook het enige wat tegen het graven van de pup hielp om gewoon heel de border af te zetten met gaas.
Niet mooi, maar als ze wat ouder wordt zal ze wat meer zelfbeheersing krijgen en dan kan ik het weghalen.
phloxx wijzigde dit bericht op 26-03-2018 14:44
39.81% gewijzigd
-