Het tegen-tegeltuinentopic 3
donderdag 23 maart 2017 om 22:36
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.
Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.
Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!
In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.
Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.
Dit is geen tuin

Dit wel

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.
Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!
In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.
Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.
Dit is geen tuin

Dit wel

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
zaterdag 17 maart 2018 om 17:55
Ja koud. Heb de eerste salamanders gespot! Een volwassen die er vorig jaar nog niet was en een paar visjes. Bleef het vreemd vinden maar bon. Overal kokusjes (schrijf je dat zo?) en narcissen. De jasmijn hangt er sinds de vorige vorst heel sneu bij en de passiebloem lijkt overleden.. Eens zien of die nog wat gaat doen in de warmte straks.
zaterdag 17 maart 2018 om 18:05
Ik heb twee hibiscus planten en deze lijken het ook niet te gaan halen, zo balen want tot half februari was er niets aan de hand. Mmmm ik kijk het nog even aan en anders trek ik ze uit die potten, ziet er zo zielig uit.
Van de week begonnen om mijn tuintje een beetje op te knappen maar ja het weer hè, ik wil verder, mijn handen branden om aan de slag te gaan. Ik ga morgen wat planten voorzaaien in huis, lupine, leeuwenbek en ridderspoor!
Van de week begonnen om mijn tuintje een beetje op te knappen maar ja het weer hè, ik wil verder, mijn handen branden om aan de slag te gaan. Ik ga morgen wat planten voorzaaien in huis, lupine, leeuwenbek en ridderspoor!
maandag 19 maart 2018 om 13:49
Ik ga ook weer meeschrijven want onze tuin komt er nu ook echt aan omdat ons huis bijna wordt opgeleverd. Wij hebben een redelijk grote tuin, maar weten eigenlijk niet helemaal wat we ermee moeten. Pinterest is inmiddels favo, maar helaas niet gevonden wat ik wil. Wel, wat ik allemaal niet wil, maar goed daar schiet ik niet zoveel mee op.
Dus ben benieuwd hoe jullie aan je tuinontwerp zijn gekomen. Verder zou ik graag willen weten waar jullie eventueel je plantjes kopen. Als wij al onze planten in een tuincentrum zouden moeten kopen, dan wordt het een beetje onbetaalbaar ben ik bang.
Dus ben benieuwd hoe jullie aan je tuinontwerp zijn gekomen. Verder zou ik graag willen weten waar jullie eventueel je plantjes kopen. Als wij al onze planten in een tuincentrum zouden moeten kopen, dan wordt het een beetje onbetaalbaar ben ik bang.
maandag 19 maart 2018 om 15:03
Spawater, misschien is er een lokaal familie bedrijfje waar je planten kan halen? Marktplaats zijn ook veel gratis planten te halen (maar daar mag Felix meer over vertellen.)
Ik bestel ook regelmatig online. Zit nu te wachten op een Tuinplant bestelling.
Zag ook net dat ik iets te laat ben met mijn kamperfoelie en trompetbloem snoeien. Vanwege de kou twijfel ik alleen een beetje over wanneer ik zal gaan snoeien. Iemand een idee?
Ik bestel ook regelmatig online. Zit nu te wachten op een Tuinplant bestelling.
Zag ook net dat ik iets te laat ben met mijn kamperfoelie en trompetbloem snoeien. Vanwege de kou twijfel ik alleen een beetje over wanneer ik zal gaan snoeien. Iemand een idee?
dinsdag 20 maart 2018 om 11:12
Dit weekend begonnen in de tuin. We hebben een conifeer gekortwiekt. De stomp en wortels moeten er binnenkort nog uit, maar ik had het idee dat er een duif een nest aan het bouwen was (en dat bleek ook zo te zijn) en ik wilde dat de conifeer eruit was voor er eieren waren. Nu veel meer licht in huis en de tuin ziet er echt heel anders uit. Het was wel een van de weinige groenblijvende planten dus het is ook wel een beetje troostelozer. Maar hopelijk wordt dat snel beter als er meer gaat groeien en bloeien. En ik wil er dus een lagere groen blijvende plant voor in de plaats zetten.
Verder heeft mijn moeder wat boeken opgezocht over tuinieren en daar beleef ik echt plezier aan.
Komend weekend ga ik beginnen met het snoeien van de laurier. Straks maar eens even naar de welkoop voor wat tuingereedschap. Of moet ik dan ergens anders zijn?
Verder heeft mijn moeder wat boeken opgezocht over tuinieren en daar beleef ik echt plezier aan.
Komend weekend ga ik beginnen met het snoeien van de laurier. Straks maar eens even naar de welkoop voor wat tuingereedschap. Of moet ik dan ergens anders zijn?
dinsdag 20 maart 2018 om 11:14
@Rosa, ik had altijd mijn hele balkon vol met petunia's. Die kocht ik meestal half april bij de Praxis en die deden het vaak echt tot in het verre najaar. Ik haalde elke dag de dode bloemen eruit en begin augustus kortwiekte ik de ene helft en dan eind augustus de andere helft en dan kwam er vaak echt nog weer een hele niewue ronde bloei aan.
Dus ik zou nog even wachten tot de petunia's beschikbaar zijn
Dus ik zou nog even wachten tot de petunia's beschikbaar zijn

dinsdag 20 maart 2018 om 17:15
Felix meldt zichSpawater82 schreef: ↑19-03-2018 13:49Ik ga ook weer meeschrijven want onze tuin komt er nu ook echt aan omdat ons huis bijna wordt opgeleverd. Wij hebben een redelijk grote tuin, maar weten eigenlijk niet helemaal wat we ermee moeten. Pinterest is inmiddels favo, maar helaas niet gevonden wat ik wil. Wel, wat ik allemaal niet wil, maar goed daar schiet ik niet zoveel mee op.

Wacht ff met kopen tot het echt lente is. Half Nederland krijgt dan de kolder in de kop en gaat in de tuin aan de slag. Veel mensen willen dan hun tuim omgooien en zetten de planten gratis af te halen op marktplaats.
Zoek op gratis tuin, tuinplanten, planten, struik enz.
Zo ben ik vorig jaar aan 4 volwassen blauwe en witte regens gekomen.
Meestal is het aanbod dat je mag hebben wat je eruit schept, neem van die grote boodschappentassen (of die blauwe van Ikea) mee. Daar passen echt meters aan planten in
Verder zijn volwassen planten duur! Vaste planten in de kleinste maat zijn vaak 3 voor 5 euro in een tuincentrum, 2 jaar later zijn ze even groot als die van 1 plant voor 15 euro.
Tuinieren is geduld hebben.
Verder kan je vaak ruilen of stekjes vragen.
Op rommelmarkten zie je ook vaak eigen kweek planten staan.
Verder kan je veel planten in meerdere stukken scheuren (in het voorjaar, anders groeit het raar).
Zo heb je 1 grote plant, daar maak je 4 kleinere van, het jaar erop heb je vier grote planten.
Verder kun je in het najaar overal en nergens zaadjes plukken.
Die gooi je rond deze periode in een kweekbak en dan heb je van de zomer meer eenjarigen dan je kwijt kan.
Werkt ook prima met die oranje ballen die aan passieflora hangt, heb wel 50 zaadlingen van afgelopen jaar en nog zoiets van het jaar daarvoor nu.
Vraag in je vriendenkring om uitgebloeide paasstukjes. Daar zitten vaak allemaal gezellige narcissen in en iedereen flikkert ze toch in de kliko. Zelfde geldt voor alle andere bollen die mensen naar binnen halen en weggooien als ze uitgebloeid zijn.
Planten zijn het duurst vlak voor ze bloeien. Dus in mei betaal je de hoofdprijs voor clematis. Koop je die zelfde plant in september, dan is de prijs rustig 75% lager. Het tuincentrum wil die zooi namelijk ook kwijt voor het winter wordt.
Verder zijn buitenplanten stukken goedkoper in Duitsland, dus als je in de buurt daar bent, sla je slag. Binnenplanten zijn daar trouwens afgrijselijk duur.
woensdag 21 maart 2018 om 12:07
Hallo weer allemaal!
Tis alweer een hele tijd geleden dat ik in dit topic heb geschreven. Ik heb wel nog vaak hier gekeken. Stuk stiller is het zo in de winter he, vind het maar saai. Laat de lente maar echt beginnen!
Wij zijn met de verbouwing binnen bijna klaar dus ik ga aankomend weekend verder met de tuin.
Vorige zomer hebben we wel al wat kleine dingetjes gedaan.
Maar aankomend weekend ga ik de oude verrotte houten plantenbak opnieuw timmeren en de schutting verven (antraciet). Ook moeten de muren weer gewit.
Verder komt tegen die schutting klimop en het liefst zet ik in de plantenbak voor de klimop een hortensia limelight.
Ook komt er tegen een muur een buxus en een hoge leilinde tegen inkijk van de achterburen.
Het doel is dat tegen bijna elk muurtje en schutting groen groeit. Het is echter maar een kleine tuin (55m2 maar een onhandige opstelling en een schuur erin) en er mogen geen bloemen in die bijen aantrekken, want mijn lieve maar half debiele hond eet bijen en wespen.
Dussss ik heb natuurlijk al weer vragen
- Kan ik een hortensia limelight in dezelfde bak zetten als waar de klimop ingroeit? Of zal de klimop hem dan verdringen en doden?
- Hoe snel groeit klimop dicht tegen een schutting? De schutting is 3.40m breed en 2.5m hoog. Ik zat er aan te denken om zulke te kopen: https://hederawinkel.nl/product/hedera-150-cm/
Goede tips trouwens Felix!! Ik heb toevallig meteen gereageerd op wat gratis buxus in de buurt.
Tis alweer een hele tijd geleden dat ik in dit topic heb geschreven. Ik heb wel nog vaak hier gekeken. Stuk stiller is het zo in de winter he, vind het maar saai. Laat de lente maar echt beginnen!
Wij zijn met de verbouwing binnen bijna klaar dus ik ga aankomend weekend verder met de tuin.
Vorige zomer hebben we wel al wat kleine dingetjes gedaan.
Maar aankomend weekend ga ik de oude verrotte houten plantenbak opnieuw timmeren en de schutting verven (antraciet). Ook moeten de muren weer gewit.
Verder komt tegen die schutting klimop en het liefst zet ik in de plantenbak voor de klimop een hortensia limelight.
Ook komt er tegen een muur een buxus en een hoge leilinde tegen inkijk van de achterburen.
Het doel is dat tegen bijna elk muurtje en schutting groen groeit. Het is echter maar een kleine tuin (55m2 maar een onhandige opstelling en een schuur erin) en er mogen geen bloemen in die bijen aantrekken, want mijn lieve maar half debiele hond eet bijen en wespen.
Dussss ik heb natuurlijk al weer vragen

- Kan ik een hortensia limelight in dezelfde bak zetten als waar de klimop ingroeit? Of zal de klimop hem dan verdringen en doden?
- Hoe snel groeit klimop dicht tegen een schutting? De schutting is 3.40m breed en 2.5m hoog. Ik zat er aan te denken om zulke te kopen: https://hederawinkel.nl/product/hedera-150-cm/
Goede tips trouwens Felix!! Ik heb toevallig meteen gereageerd op wat gratis buxus in de buurt.
-

woensdag 21 maart 2018 om 14:51
Bedankt voor de tips. Stekken ga ik me idd ook in verdiepen. Vandaag even op mp gekeken en zag idd niks aan planten staan, maar misschien is het daar nog net te vroeg voor. Ga het dus in de gaten houden.Felix_Urbexicus schreef: ↑20-03-2018 17:15Felix meldt zich
Planten zijn het duurst vlak voor ze bloeien. Dus in mei betaal je de hoofdprijs voor clematis. Koop je die zelfde plant in september, dan is de prijs rustig 75% lager. Het tuincentrum wil die zooi namelijk ook kwijt voor het winter wordt.
Verder zijn buitenplanten stukken goedkoper in Duitsland, dus als je in de buurt daar bent, sla je slag. Binnenplanten zijn daar trouwens afgrijselijk duur.
Bloembollen gaat helaas niet lukken, we krijgen ons huis pas begin juli. Probeer nu zo min mogelijk te kopen omdat ik alles weer mee moet verhuizen. Trouwens wel 8 fruitboompjes gekocht op groupon voor 50 euro. Hopelijk is het wat, moet ze nog ontvangen. Dus mochten dames geïnteresseerd zijn, groupon heeft een leuke aanbieding.
woensdag 21 maart 2018 om 15:29
Kwam deze net tegen in het Funda topic. Mag wat mij betreft in de top 10 van meest lelijke tegeltuinen ever. Het enige groen is een klimmer van de buren die over de schutting groeit (vergeten af te knippen zeker
), een gieter (waarom?) en een vogelhuis

Dierproeven.
woensdag 21 maart 2018 om 15:38
Goede tips! Ik ga hier ook meteen even gebruik van makenSabeltandcavia schreef: ↑14-03-2018 10:09DeKenau, Allereerst compliment aan jou omdat je geen tegeltuin wilt.
Als je een weelderige tuin wilt dan is het goed om uit te gaan van de grondsoort, en planten te kiezen die daar goed op gedijen. Planten die het niet naar hun zin hebben vragen veel onderhoud en blijven armetierig. Zoek op internet of in oude tuinboeken welke planten het goed doen op jouw grond. Weet je trouwens zeker dat het zandgrond is en geen bosgrond? Vraag het anders eens aan wat ouderen die in de buurt wonen; een vutter met een moestuin bijvoorbeeld, die weten dat vaak wel.
Als eerste kies je de bomen en de heesters (=struiken). Zij vormen de structuur van je tuin en dit is de beplanting die in de winter nog zichtbaar is. Kijk dus niet alleen naar bloei maar ook naar wintersierwaarde zoals vorm van de takken, mooie schors, herfstkleur. Kies niet alleen maar wintergroene struiken, want dan lijkt die ene struik die niet wintergroen is net een dooie struik. Als je dat zo'n beetje hebt kun je de rest beetje bij beetje aanvullen met vaste planten en eenjarigen. Vaste planten zijn planten die in de lente en zomer weelderig bloeien en in de winter afsterven. Ook die kunnen wintersierwaarde hebben trouwens. In het voorjaar knip je de afgestorven plantendelen terug en dan groeit de plant weer terug. Met voorjaarsbollen kun je die tijd overbruggen.
Kun je hier wat mee?

-
woensdag 21 maart 2018 om 15:41
Om te janken. Zon ruime tuin en dan het zo toetakelen.Calamitycat schreef: ↑21-03-2018 15:29Kwam deze net tegen in het Funda topic. Mag wat mij betreft in de top 10 van meest lelijke tegeltuinen ever. Het enige groen is een klimmer van de buren die over de schutting groeit (vergeten af te knippen zeker), een gieter (waarom?) en een vogelhuis
![]()
![]()

-
woensdag 21 maart 2018 om 18:55
Wat een goede tips Felix!
@calamitycat Oeh, wat een vreselijke tuin! Ik kwam laatst ook een huis op Funda tegen met een compleet betegelde tuin en een vogelhuisje. Zal vast druk zijn met vogels... not!
Ik heb echt nog geen idee waar straks te beginnen met de tuin. Waarschijnlijk eerst de oprit. Die is nu super onhandig en te smal, maar dat willen we laten doen.
@calamitycat Oeh, wat een vreselijke tuin! Ik kwam laatst ook een huis op Funda tegen met een compleet betegelde tuin en een vogelhuisje. Zal vast druk zijn met vogels... not!
Ik heb echt nog geen idee waar straks te beginnen met de tuin. Waarschijnlijk eerst de oprit. Die is nu super onhandig en te smal, maar dat willen we laten doen.

woensdag 21 maart 2018 om 23:22
Meld mij ook als tuin leek.
Heel wat te doen in mijn onderhouds ovriendelijke bosgrond tuin.
Als het weer ietsjes zachter wordt, ga ik beginnen of eerder.
Lijst is
Onkruid weghalen
Rommel zoals blad etc blazen
Snoeien coniferen heg
Anders snoei werk
Tegels schoonmaken
Aarde omspitten
Gras of mos matten op mijn kale grasveld.
Kijken welke kleurige bloemen in mijn schaduwrijke tuin kunnen
Wilde bloemen zaaien op zonnige plekken ws in potten.
Opleuken met zitjes, potten enz
Een klein moestuintje
Verlichting
En dit dan low budget..
Maar heb er zin in!
Nog niet zo lang gelegen verhuisd en deze tuin wordt iets nieuws met zijn vele groene planten.
Ben sowieso echt onervaren in tuinieren.
Weet niet eens hoe ik moet snoeien
Heel wat te doen in mijn onderhouds ovriendelijke bosgrond tuin.
Als het weer ietsjes zachter wordt, ga ik beginnen of eerder.
Lijst is
Onkruid weghalen
Rommel zoals blad etc blazen
Snoeien coniferen heg
Anders snoei werk
Tegels schoonmaken
Aarde omspitten
Gras of mos matten op mijn kale grasveld.
Kijken welke kleurige bloemen in mijn schaduwrijke tuin kunnen
Wilde bloemen zaaien op zonnige plekken ws in potten.
Opleuken met zitjes, potten enz
Een klein moestuintje
Verlichting
En dit dan low budget..
Maar heb er zin in!
Nog niet zo lang gelegen verhuisd en deze tuin wordt iets nieuws met zijn vele groene planten.
Ben sowieso echt onervaren in tuinieren.
Weet niet eens hoe ik moet snoeien