Kennisbasis rekenen/wiskunde PABO
maandag 26 maart 2018 om 19:54
Niet leuk om dit te moeten mededelen. echter rekenen is geen hobby van je, als je dan zelfs na veel oefenen, en extra lessen, nog geen goed gevoel hebt bij de toets, dan vraag ik me af hoe je ooit kinderen uit wilt gaan leggen hoe ze moeten rekenen.
Ik heb het vroeger op school al gezien, kinderen bij mij in de klas die niet konden rekenen, op de HAVO lieten ze wiskunde, natuurkunde en scheikunde vallen, om op die manier met een pretpakket het HAVO diploma te halen. Deze kinderen werden later de onderwijzers van mijn eigen kinderen, en als ik het huidige reken onderwijs zie dan is het te triest voor woorden.
Simpele sommen kan men niet meer uit het hoofd maken, staartdelingen kan men niet meer, procenten is moeilijk etc etc.
Mijn advies, zie dat je een vak krijgt waar je geen kinderen hoeft leren rekenen
Ik heb het vroeger op school al gezien, kinderen bij mij in de klas die niet konden rekenen, op de HAVO lieten ze wiskunde, natuurkunde en scheikunde vallen, om op die manier met een pretpakket het HAVO diploma te halen. Deze kinderen werden later de onderwijzers van mijn eigen kinderen, en als ik het huidige reken onderwijs zie dan is het te triest voor woorden.
Simpele sommen kan men niet meer uit het hoofd maken, staartdelingen kan men niet meer, procenten is moeilijk etc etc.
Mijn advies, zie dat je een vak krijgt waar je geen kinderen hoeft leren rekenen
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
maandag 26 maart 2018 om 19:56
Ik heb dit gehad bij de wiscat. Ik heb toen wiscat training gevolgd, zij hebben nu ook een training voor de kennisbasis. Je betaalt er eenmalig voor en krijgt dan twee volle dagen (met een week ertussen als ik het goed herinner) uitleg en oefensommen, ook kan je al je vragen stellen aan de leraren daar en proberen ze het op elke manier mogelijk uit te leggen.
Ik ben echt met zoveel punten omhoog gegaan na de training dat was ongelofelijk. Ik zou je dat aanraden. Kijk even op wiscat.nl daar ben ik geweest. Er staat veel info op de site misschien helpt dat met een keuze maken.
Ik ben echt met zoveel punten omhoog gegaan na de training dat was ongelofelijk. Ik zou je dat aanraden. Kijk even op wiscat.nl daar ben ik geweest. Er staat veel info op de site misschien helpt dat met een keuze maken.
maandag 26 maart 2018 om 20:05
.Lopervanhiernaardaar schreef: ↑26-03-2018 19:54Niet leuk om dit te moeten mededelen. echter rekenen is geen hobby van je, als je dan zelfs na veel oefenen, en extra lessen, nog geen goed gevoel hebt bij de toets, dan vraag ik me af hoe je ooit kinderen uit wilt gaan leggen hoe ze moeten rekenen.
fhemke wijzigde dit bericht op 25-04-2018 22:36
28.24% gewijzigd
maandag 26 maart 2018 om 20:07
.
fhemke wijzigde dit bericht op 25-04-2018 22:44
25.25% gewijzigd
maandag 26 maart 2018 om 20:10
Dat ligt aan de methode. Ik heb die sommen met regelmaat aan gr8 uit moeten leggen. Je moet ten alle tijden boven de stof staan, dus ook in bovenstaande voorbeelden.
Een baksteen is nooit alleen
maandag 26 maart 2018 om 20:10
Ik zou volhouden en wiscat proberen. Je bent al zo ver gekomen. Ik heb meer de indruk dat faalangst je nekt, en niet een rekenprobleem. Daar zou je evt ook begeleiding bij kunnen zoeken?Fhemke schreef: ↑26-03-2018 20:05Bedankt voor je reactie.
Ik snap je reactie. Echter, ik heb 8 gecijferdheid toetsen af moeten leggen voordat ik aan deze mocht deelnemen. Deze heb ik allemaal behaald en alle onderwerpen van deze 8 toetsen stoppen ze samen in de digitale kennisbasis rekenen/wiskunde. Ik kan dus zeker rekenen, een hobby zal het niet worden nee, dat niet. Als ik eerder al vastgelopen was, was ik er uiteraard al lang mee gestopt.
Uitleggen gaat ook altijd prima. Ik hoef de kinderen in groep 8 geen inhouden van cilinders, veelhoeken en vergelijkingen met x’en uit te leggen. Ik hoop hier iemand op het forum te vinden die wellicht ook met deze toets bezig is. Ik kan goed begrijpen dat het overkomt alsof ik niet kan rekenen.
maandag 26 maart 2018 om 20:18
Als je vindt dat je "boven de stof moet staan" dan neem ik aan dat je zelf niet alleen nooit reken-, maar ook zeker geen grammaticale fouten maakt?
Dit is nogal een grove fout namelijk.
Op díé fiets!
maandag 26 maart 2018 om 20:30
Haha ja kan gebeuren.Stellafietst schreef: ↑26-03-2018 20:18Als je vindt dat je "boven de stof moet staan" dan neem ik aan dat je zelf niet alleen nooit reken-, maar ook zeker geen grammaticale fouten maakt?
Dit is nogal een grove fout namelijk.![]()
Fouten maken mag, altijd aan de pubers meegegeven. Van fouten leer je, op elke leeftijd
Is imo anders dan stof niet beheersen
Een baksteen is nooit alleen
maandag 26 maart 2018 om 20:32
En dan heb je ook nog de kinderen die op een plusniveau rekenen. Zou wel handig zijn als to die kinderen ook kan uitleggen hoe ze de stelling van pythagoras moeten toepassen.
Dus ja, dit moet je wel kunnen (vind ik als ouder).
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
maandag 26 maart 2018 om 20:36
dan
(Nog een toets in de pijpleiding zitten soms?
maandag 26 maart 2018 om 20:49
Bedankt voor je reactie. Inmiddels wel inderdaad. Zodra ik voorbij vraag 40 ben en er nog 20 moet in een halfuur tijd, loop ik letterlijk vast. Moet me iedere keer herpakken. Decaanbegeleiding heeft echter niet geholpen. Waar zou ik buiten school terecht kunnen?
dinsdag 27 maart 2018 om 09:43
Ik weet niet of ze op de Pabo ook een studentenpsycholoog kennen. Want daar zou ik aan denken. En dan vragen om een faalangsttraining. Je zou ook even kunnen googlen, of anders aan je huisarts vragen om een doorverwijzing naar een instantie bij jou in de buurt. Van faalangst kan je echt snel afkomen hoor, zeker als het alleen zo toeslaat bij deze toetsen en je er verder in het dagelijks leven weinig last van hebt.
anoniem_364573 wijzigde dit bericht op 27-03-2018 09:44
0.59% gewijzigd
dinsdag 27 maart 2018 om 09:43
Sorry, was ook wel beetje flauw van mijFhemke schreef: ↑26-03-2018 20:47Ben nog al van streek door het hele gebeuren vandaag. Om je gerust te stellen, de taaltoets heb ik gehaald met een score van 98%(ook werkwoordspelling etc.). Excuses dus voor de eventuele fouten, ik heb even geen zin om er over na te denken. Ik snap dat ik boven de stof moet staan. Heb mijn wiskunde examen op de havo gehaald. Wat mij nekt is de concentratie die na 2 uur volledig weg is, ik ben dan gewoon leeg en moet door omdat de tijdbalk blijft lopen. Ik denk ook dat daar het probleem zit, er komt alleen weinig tot geen hulp vanuit school. Waar kun je nog naartoe? Examencommissie?
En zie vorige post!
dinsdag 27 maart 2018 om 09:48
Kun je geen bijles nemen? Ik was ook nooit een rekenwonder en leg nu rekenen uit aan leerlingen. Ik heb eindeloos veel geoefend, elke keer weer en nu ben er redelijk handig in. Structuur is voor mij het toverwoord: eerst kijken wat er gevraagd wordt (met name bij redactie sommen), dan de gegevens uit de tekst halen en dan pas gaan rekenen. Ik ben niet goed in het aanleren van trucjes, ik moet echt snappen hoe het zit. Kun je geen druivensuiker of iets met caffeine tijdens het examen gebruiken om geconcentreerd te blijven? Andere leerlingen hebben dit examen ook gehaald, dus jou moet het ook gaan lukken.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
dinsdag 27 maart 2018 om 11:17
.Belle73 schreef: ↑27-03-2018 09:48Kun je geen bijles nemen? Ik was ook nooit een rekenwonder en leg nu rekenen uit aan leerlingen. Ik heb eindeloos veel geoefend, elke keer weer en nu ben er redelijk handig in. Structuur is voor mij het toverwoord: eerst kijken wat er gevraagd wordt (met name bij redactie sommen), dan de gegevens uit de tekst halen en dan pas gaan rekenen. Ik ben niet goed in het aanleren van trucjes, ik moet echt snappen hoe het zit. Kun je geen druivensuiker of iets met caffeine tijdens het examen gebruiken om geconcentreerd te blijven? Andere leerlingen hebben dit examen ook gehaald, dus jou moet het ook gaan lukken.
fhemke wijzigde dit bericht op 25-04-2018 22:46
36.04% gewijzigd
dinsdag 27 maart 2018 om 11:20
Geeft niks, ik kan zelf ook wel eens lekker flauw zijn
dinsdag 27 maart 2018 om 12:04
Het is best jammer dat je overal goed in moet zijn in het nederlandse basisonderwijs. Waar ik woon kies je twee of drie vakken waarin je lesgeeft. Zo geef ik wiskunde/rekenen aan meerdere groepen, en een collega de talen. Dit scheelt voorbereidingstijd, maar vooral geef je les in iets wat je leuk vind!
Geen tips verder .... Misschien inderdaad een break inbouwen halverwege, even de benen strekken en dan door? Wel ontzettend balen dat het steeds niet lukt. Dat is ook funest voor je zelfvertrouwen
Geen tips verder .... Misschien inderdaad een break inbouwen halverwege, even de benen strekken en dan door? Wel ontzettend balen dat het steeds niet lukt. Dat is ook funest voor je zelfvertrouwen
dinsdag 27 maart 2018 om 15:32
.rozegeranium schreef: ↑27-03-2018 12:04Het is best jammer dat je overal goed in moet zijn in het nederlandse basisonderwijs. Waar ik woon kies je twee of drie vakken waarin je lesgeeft. Zo geef ik wiskunde/rekenen aan meerdere groepen, en een collega de talen. Dit scheelt voorbereidingstijd, maar vooral geef je les in iets wat je leuk vind!
Geen tips verder .... Misschien inderdaad een break inbouwen halverwege, even de benen strekken en dan door? Wel ontzettend balen dat het steeds niet lukt. Dat is ook funest voor je zelfvertrouwen![]()
fhemke wijzigde dit bericht op 25-04-2018 22:47
31.53% gewijzigd