hoe komen we verder?
dinsdag 27 maart 2018 om 10:44
Mijn vriend en ik willen samenwonen op termijn. Wij wonen best een eindje van elkaar af (qua kilometers valt t mee maar door files/slecht aansluitend ov is het meestal 1,5 uur rijden/treinen. Voordat iedereen over me heen valt, hier zijn géén jonge kinderen bij betrokken. De laatste is binnenkort het huis uit. Eerst was hij op zoek naar een baan in mijn omgeving. Geen echte reden voor hoor maar we hadden beiden het gevoel dat we ons hier het prettigst zouden voelen. Dat heeft hij nu een aantal maanden gedaan maar het ziet er naar uit dat dat een onmogelijkheid is.
Het ziet er naar uit dat ik dus ga verkassen willen we ooit samenwonen.
Mijn baankansen in zijn omgeving zijn goed. Maar hier heb ik een vaste baan.
Dat betekent dus: Huis verkopen en baan opzeggen.
Weg zekerheid.
Weg onafhankelijkheid.
En dat gevoel of ik dat aandurf.................pfff mijn hoofd komt er niet uit.
Na mijn scheiding had ik me zó voorgenomen nooit meer afhankelijk te worden/zijn van een man (niet dat ik dat was, maar toch was t ingewikkeld een scheiding).
Hij weet van mijn dilemma en snapt het helemaal. Maar geeft ook aan dat ik daar zelf moet uitkomen omdat hij ook geen objectieve mening heeft.
Hij wil me wel zekerheid bieden in de vorm van een samenwooncontract of dat we zijn huis gedeeltelijk aflossen met de winst van mijn huis en het op beider naam zetten of zoiets. Dat is allemaal wel bespreekbaar en te realiseren.
Maar eruit komen doe ik nog niet.
Iemand advies?
O ja en qua gevoel weet ik dat t goed zit. Maar ik weet ook dat gevoelens altijd kunnen veranderen in de loop der jaren.
minaa
Het ziet er naar uit dat ik dus ga verkassen willen we ooit samenwonen.
Mijn baankansen in zijn omgeving zijn goed. Maar hier heb ik een vaste baan.
Dat betekent dus: Huis verkopen en baan opzeggen.
Weg zekerheid.
Weg onafhankelijkheid.
En dat gevoel of ik dat aandurf.................pfff mijn hoofd komt er niet uit.
Na mijn scheiding had ik me zó voorgenomen nooit meer afhankelijk te worden/zijn van een man (niet dat ik dat was, maar toch was t ingewikkeld een scheiding).
Hij weet van mijn dilemma en snapt het helemaal. Maar geeft ook aan dat ik daar zelf moet uitkomen omdat hij ook geen objectieve mening heeft.
Hij wil me wel zekerheid bieden in de vorm van een samenwooncontract of dat we zijn huis gedeeltelijk aflossen met de winst van mijn huis en het op beider naam zetten of zoiets. Dat is allemaal wel bespreekbaar en te realiseren.
Maar eruit komen doe ik nog niet.
Iemand advies?
O ja en qua gevoel weet ik dat t goed zit. Maar ik weet ook dat gevoelens altijd kunnen veranderen in de loop der jaren.
minaa
anoniem_193199 wijzigde dit bericht op 27-03-2018 18:05
7.94% gewijzigd
dinsdag 27 maart 2018 om 10:59
Je kunt zijn huis niet zomaar op beide namen zetten.
Dan zou je je in moeten kopen en betaal je dus overdrachtsbelasting.
Bovendien moet je dan ook een nieuwe hypotheek afsluiten als de winst van je huis niet genoeg is om je contant in te kopen.
Ik zou willen trouwen in gemeenschap van goederen.
Dan kan hij je niet zomaar op straat zetten omdat het huis ook van jou is en is hij verplicht om je te onderhouden als je jaarcontract van je nieuwe daar te vinden baan om wat voor reden dan ook niet verlengd wordt. Hij kan je dan niet zomaar met je ww uitkering op straat zetten en succes ermee.
Als je al volwassen kinderen hebt die de deur uitgaan dan ben je al wat ouder en dan vindt je nu eenmaal niet meer zo makkelijk een nieuwe baan dan als je nog jong bent.
Dat zegt dus de vrouw die zelf niet getrouwd is en pas achteraf heeft beseft in wat voor kwetsbare positie ze zich zelf gemanoeuvreerd heeft.
Als je al je (financiële) zekerheden opgeeft voor hem mag daar best wat tegenover staan.
Dan zou je je in moeten kopen en betaal je dus overdrachtsbelasting.
Bovendien moet je dan ook een nieuwe hypotheek afsluiten als de winst van je huis niet genoeg is om je contant in te kopen.
Ik zou willen trouwen in gemeenschap van goederen.
Dan kan hij je niet zomaar op straat zetten omdat het huis ook van jou is en is hij verplicht om je te onderhouden als je jaarcontract van je nieuwe daar te vinden baan om wat voor reden dan ook niet verlengd wordt. Hij kan je dan niet zomaar met je ww uitkering op straat zetten en succes ermee.
Als je al volwassen kinderen hebt die de deur uitgaan dan ben je al wat ouder en dan vindt je nu eenmaal niet meer zo makkelijk een nieuwe baan dan als je nog jong bent.
Dat zegt dus de vrouw die zelf niet getrouwd is en pas achteraf heeft beseft in wat voor kwetsbare positie ze zich zelf gemanoeuvreerd heeft.
Als je al je (financiële) zekerheden opgeeft voor hem mag daar best wat tegenover staan.
dinsdag 27 maart 2018 om 11:00
dinsdag 27 maart 2018 om 11:09
Wij zaten een paar jaar geleden in bijna exact dezelfde situatie. Toen ik een (goede) baan had gevonden in zijn regio ben ik tijdelijk bij hem ingetrokken. Kort daarna hebben we samen een ander huis gekocht. Op beider naam, uiteraard. Kortom: ik heb een half huis en een goede baan, dus van hem afhankelijk voel ik me zeker niet.
The owls are not what they seem
dinsdag 27 maart 2018 om 11:15
Maar als hij naar jou was gekomen, dan had hij toch hetzelfde probleem gehad?
Hij heeft immers ook een baan en een koophuis.
Je bent gescheiden, dus je weet dat sommige relaties niet voor eeuwig zijn. Ik snap wel dat je je daar na een scheiding (nog) bewuster van bent. Alleen jij kunt de keuze maken of je samen wilt wonen of dat je blijft latten.
Als je zeker bent van je relatie zou ik de sprong wagen. Zorg idd dat je het financieel goed geregeld hebt voor als het uit mocht gaan. Schrijf jezelf eventueel bij de woningbouwvereniging in. Of verhuur je huis een tijdje onder (als dat mag).
Succes.
Hij heeft immers ook een baan en een koophuis.
Je bent gescheiden, dus je weet dat sommige relaties niet voor eeuwig zijn. Ik snap wel dat je je daar na een scheiding (nog) bewuster van bent. Alleen jij kunt de keuze maken of je samen wilt wonen of dat je blijft latten.
Als je zeker bent van je relatie zou ik de sprong wagen. Zorg idd dat je het financieel goed geregeld hebt voor als het uit mocht gaan. Schrijf jezelf eventueel bij de woningbouwvereniging in. Of verhuur je huis een tijdje onder (als dat mag).
Succes.
dinsdag 27 maart 2018 om 11:17
Hoezo gratis wonen,
Stel ze investeert 30.000 overwaarde van haar huis in zijn huis. Zonder dat het ook op haar naam komt.
Hij gooit haar na 10 maanden op straat.
Omgerekend heeft ze dan 3000! euro huur per maand betaald.
Dat noem ik niet gratis hoor.
dinsdag 27 maart 2018 om 11:18
Je wordt toch niet perse afhankelijk door een verhuizing?
Hoe ik het zou doen:
- eerst een baan zoeken in zijn omgeving
- dan daarheen verhuizen en jouw huis te koop zetten
- overwaarde die uit het huis komt slim beleggen als je appeltje voor de dorst
- zijn huis zijn huis laten, niet meebetalen aan de aflossing en groot onderhoud, wel meebetalen aan de rest van de vaste lasten
Je hebt dan geen vast contract meer maar waarschijnlijk een tijdelijk (de meeste werkgevers geven niet in 1x vaste contracten) maar als dat goed gaat is het na 3 verlengingen wel weer vast en je zegt dat je baankansen goed zijn dus waarom zou je er van uit gaan dat je zonder werk komt te zitten?
Hoe ik het zou doen:
- zijn huis zijn huis laten, niet meebetalen aan de aflossing en groot onderhoud, wel meebetalen aan de rest van de vaste lasten
Je hebt dan geen vast contract meer maar waarschijnlijk een tijdelijk (de meeste werkgevers geven niet in 1x vaste contracten) maar als dat goed gaat is het na 3 verlengingen wel weer vast en je zegt dat je baankansen goed zijn dus waarom zou je er van uit gaan dat je zonder werk komt te zitten?
dinsdag 27 maart 2018 om 11:20
Waarom zou TO niet mee hoeven betalen?ClumsyNinja schreef: ↑27-03-2018 11:18Je wordt toch niet perse afhankelijk door een verhuizing?
Hoe ik het zou doen:
Misschien ben ik daar makkelijk in, maar ik zou zeggen: betaal gewoon een bepaald deel aan 'huur'. TO was toch ook huur/hypotheek kwijt als ze blijft wonen waar ze nu woont? Waarom zou ze dan nu niks betalen? Omdat ze dan zogenaamd meebetaald aan zijn hypotheek? Nou en?
Ze heeft haar eigen overwaarde (als dat er is) en je kunt nergens gratis wonen.
dinsdag 27 maart 2018 om 11:33
Als je een goede baan kunt vinden in zijn omgeving, dan ben je toch gewoon nog steeds onafhankelijk? Ik zou op zoek gaan en als je eenmaal een baan hebt gevonden eens gaan kijken naar hoe jullie het doen met het huis. Je kan er gewoon voor zorgen dat je ook op dat vlak niet afhankelijk van hem raakt, door goede afspraken te maken.
Stel jullie gaan uit elkaar, dan heb je zo je zaken weer voor elkaar, als je maar je eigen geld binnenharkt is dat wel haalbaar.
Stel jullie gaan uit elkaar, dan heb je zo je zaken weer voor elkaar, als je maar je eigen geld binnenharkt is dat wel haalbaar.
dinsdag 27 maart 2018 om 12:00
Je gaat huur en hypotheek toch niet vergelijken, huur ben je kwijt, hypotheek niet.minnimouse schreef: ↑27-03-2018 11:20Waarom zou TO niet mee hoeven betalen?
Misschien ben ik daar makkelijk in, maar ik zou zeggen: betaal gewoon een bepaald deel aan 'huur'. TO was toch ook huur/hypotheek kwijt als ze blijft wonen waar ze nu woont? Waarom zou ze dan nu niks betalen? Omdat ze dan zogenaamd meebetaald aan zijn hypotheek? Nou en?
Ze heeft haar eigen overwaarde (als dat er is) en je kunt nergens gratis wonen.
Ik zie niet in hoe je afhankelijk bent als je gaat samenwonen en samen een huis hebt.
dinsdag 27 maart 2018 om 12:12
Je zegt het anders zelf al. Ze hebben het dan SAMEN. Dan ben je dus van elkaar afhankelijk. Je kan niks doen zonder zijn instemming. Als hij straks schulden blijkt te hebben, zit ze met een te duur huis dat ze alleen niet kan betalen.
dinsdag 27 maart 2018 om 12:24
Dus als je iets samen doet ben je direct afhankelijk? Vreemde definitie. Als je gewoon je eigen inkomen hebt, dan blijf je gewoon onafhankelijk. Je kan dan immers altijd weer een ander huis kopen (of huren) mocht de relatie stranden. Of je koopt de ander uit, ligt een beetje aan de afspraken die je hebt gemaakt en hoe je er financieel voorstaat. Veel mensen kunnen beide het huis niet alleen bekostigen waarin ze wonen, maar dat betekent niet dat ze afhankelijk zijn. Ze kunnen immers gewoon ergens anders gaan wonen.Tampaxropeje schreef: ↑27-03-2018 12:12Je zegt het anders zelf al. Ze hebben het dan SAMEN. Dan ben je dus van elkaar afhankelijk. Je kan niks doen zonder zijn instemming. Als hij straks schulden blijkt te hebben, zit ze met een te duur huis dat ze alleen niet kan betalen.
dinsdag 27 maart 2018 om 12:35
Dat betekent het maar al te vaak helaas wel. Als ze niet genoeg verdient om dat huis alleen te betalen en geen reserves achter de hand heeft, is ze afhankelijk van hem.Lil0u schreef: ↑27-03-2018 12:24Dus als je iets samen doet ben je direct afhankelijk? Vreemde definitie. Als je gewoon je eigen inkomen hebt, dan blijf je gewoon onafhankelijk. Je kan dan immers altijd weer een ander huis kopen (of huren) mocht de relatie stranden. Of je koopt de ander uit, ligt een beetje aan de afspraken die je hebt gemaakt en hoe je er financieel voorstaat. Veel mensen kunnen beide het huis niet alleen bekostigen waarin ze wonen, maar dat betekent niet dat ze afhankelijk zijn. Ze kunnen immers gewoon ergens anders gaan wonen.
Ik zou zelf nooit zo kunnen leven.
dinsdag 27 maart 2018 om 12:35
Exact dit dus!ClumsyNinja schreef: ↑27-03-2018 11:18Je wordt toch niet perse afhankelijk door een verhuizing?
Hoe ik het zou doen:
Ik ben ooit ook verhuisd en ingetrokken bij hem in zijn koophuis. No way dat ik deze ook op mijn naam wilde, why? Ik bood aan hem een soortemet van huur te betalen (deel hypotheekrente), maar het was zijn keus dat hij dat niet wilde.
Wij hadden wel een samenlevingscontract én ik had een verzekering op zijn naam, zodat bij zijn evt overlijden ik niet op straat gezet kon worden door zijn zoon of familie. Wel betaalde ik verder, naar rato, mee aan alle vaste lasten. Hypotheek en verbouwingen/onderhoud waren zijn kosten. Wel had ik mij, na verhuizing, ingeschreven bij de woningbouw, just in case. Uiteindelijk, na onze relatiebreuk, heb ik een woning gekocht, want ik kon immers heel veel sparen van mijn salaris. Ik heb me nooit anders gevoeld in deze relatie, omdat het huis niet van mij was, snap ook nooit dat zoiets wel zo zou voelen.
dinsdag 27 maart 2018 om 12:43
Dit.ClumsyNinja schreef: ↑27-03-2018 11:18Je wordt toch niet perse afhankelijk door een verhuizing?
Hoe ik het zou doen:
TO
Zelfredzaam zijn is een mindset. Als je nu zo twijfelt omdat jij zijn kant op gaat in plaats van hij jouw kant op komt vraag ik me af hoe onafhankelijk je werkelijk bent.
dinsdag 27 maart 2018 om 12:49
TO vanwaar die haast? Hou je huis eerst aan, ga een baan vinden en samenwonen in zijn huis, zijn stad/dorp en kijken of het je goed bevalt. Hoe lang zijn jullie samen? Een LAT-relatie is echt wat anders dan samenwonen. Als hij nu promotie maakt zal hij denk ik veel met zijn werk bezig zijn, wellicht komt daar stress bij kijken. Dan zit jij daar alleen in een nieuwe omgeving. Je zal dan ook je eigen draai moeten vinden, nieuwe relaties met nieuwe mensen aangaan.
Neem gewoon de tijd.
Neem gewoon de tijd.
dinsdag 27 maart 2018 om 14:40
nee natuurlijk niet, daar zijn best oplossingen voor te bedenken
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best