Paspoort noodzakelijk?

27-03-2018 22:17 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over een aantal maanden gaan mijn man en ik met een Aida cruise naar Noord-Europa. We gaan o.a. naar Spitsbergen (en IJsland en Noorwegen) en nu is het me onduidelijk of je per se een paspoort moet hebben om daarheen te kunnen gaan. Ergens op internet vond mijn man informatie over dat een ID-kaart niet mag en dat een paspoort noodzakelijk is. Ik vond dat wel een beetje raar, want het is toch gewoon Europa?
We hebben een mailtje gestuurd naar Aida. Het is een Duitse rederij en ze wisten niet wat er geldt voor Nederlandse toeristen. Ze zeiden dat het voor inwoners uit Duitsland voldoende is om een ID-kaart in het bezit te hebben.

Ik weet dat er meerdere forummers ervaring hebben met cruises en ook met Noord-Europa reizen en ik hoop dus van harte dat iemand mij duidelijkheid kan verschaffen.

Alvast hartelijk bedankt!
Schengen = ID
Buiten Schengen = paspoort.
Moiren, ik zal wel heel dom zijn, maar wat is Schengen??
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... teitskaart
Wat een snelle reacties! Dank jullie wel!
streepjeskat schreef:
27-03-2018 22:21
Lieve hemel.
Moiren’ schreef:
27-03-2018 22:18
Schengen = ID
Onzin. Zie de link van rijksoverheid.

Er staan hier meer landen bij dan de 26 schengenlanden
En je dacht, kom dat ga ik eens op een forum vragen. Stel nou dat wij allemaal zeggen dat het kan en jij aan de grens staat en toch niet toegelaten wordt... Wiens schuld is dat dan?

Dit is toch heel eenvoudig op de site van de Rijksoverheid te vinden? Eventueel met een zoekterm vanuit Google?
Jullie hebben gelijk, hoor. Was inderdaad een niet al te slimme vraag. Ik zal niet uitwijden over de reden daarvan, want schaam me daar al genoeg voor.
Toch ben ik blij met de antwoorden. Hartelijk bedankt.
stippensokken schreef:
27-03-2018 22:29
En je dacht, kom dat ga ik eens op een forum vragen. Stel nou dat wij allemaal zeggen dat het kan en jij aan de grens staat en toch niet toegelaten wordt... Wiens schuld is dat dan?

Dit is toch heel eenvoudig op de site van de Rijksoverheid te vinden? Eventueel met een zoekterm vanuit Google?
En jij dacht, laat ik vanavond maar es iemand op een forum afzeiken ??
Wat een nare en rare reactie.
Op je id kaart staan alle landen vermeld waar ie geldig is. In héél kleine lettertjes ;-) .
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Oh, bedankt!
Ceylon schreef:
27-03-2018 22:46
Op je id kaart staan alle landen vermeld waar ie geldig is. In héél kleine lettertjes ;-) .
Niet op de mijne en die is heel recent
Daarom altijd googelen! Iedereen roept maar wat, ongelofelijk. Waarom reageren op zo'n topic als je niet precies weet hoe het zit?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Moiren’ schreef:
27-03-2018 22:18
Schengen = ID
Niet helemaal. Naar Turkije kun je ook met je ID. Hetzelfde geldt voor niet Schengengebieden als het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Faroer, Åland en nog meer. Of het voor Spitsbergen geldt zou je aan het Noorse consulaat kunnen vragen.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
mayou schreef:
28-03-2018 08:09
Niet op de mijne en die is heel recent

*Pakt kaart erbij*

Verhip, je hebt gelijk. Op mijn oude staat nog een keurig lijstje, maar dat is op de nieuwe vervangen door de tekst dat je zorgvuldig met je pas moet omgaan enzo.

Verdorie.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik heb dit verhaal bij meerdere mensen gehoord over een paspoort terwijl ze gewoon binnen europa blijven. Iemand had het eens nagevraagd en het bleek meer om uitwijken te gaan..als er iets mis gaat dat de boot kan uitwijken naar een land buiten europa. Dit gaat wel om de landen rond spanje, italie etc. En dat je daar alleen dus met paspoort heen mag.
Of dit het verhaal ook bij de Aida cruise is weet ik niet
Joy28 schreef:
28-03-2018 09:21
Ik heb dit verhaal bij meerdere mensen gehoord over een paspoort terwijl ze gewoon binnen europa blijven. Iemand had het eens nagevraagd en het bleek meer om uitwijken te gaan..als er iets mis gaat dat de boot kan uitwijken naar een land buiten europa. Dit gaat wel om de landen rond spanje, italie etc. En dat je daar alleen dus met paspoort heen mag.
Of dit het verhaal ook bij de Aida cruise is weet ik niet
Dit klopt en dit werkt ook zo bij AIDA.
streepjeskat schreef:
Laat maar...
eckano wijzigde dit bericht op 28-03-2018 10:41
13.51% gewijzigd
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Ceylon schreef:
28-03-2018 09:16
*Pakt kaart erbij*

Verhip, je hebt gelijk. Op mijn oude staat nog een keurig lijstje, maar dat is op de nieuwe vervangen door de tekst dat je zorgvuldig met je pas moet omgaan enzo.

Verdorie.
Dan was die oude tekst toch handiger! :-)
Iedereen hartelijk bedankt voor het reageren. Ik ben een heel stuk wijzer geworden dankzij jullie.
streepjeskat schreef:
Ik weet niet of jullie medicatie meenemen? Maar dan zou ik bij de site van de overheid ook even checken of deze op de medicatielijst staat. Voor sommige medicatie heb je nl een Schengenverklaring nodig als je den grens overgaat.
Labalade schreef:
28-03-2018 20:16
Ik weet niet of jullie medicatie meenemen? Maar dan zou ik bij de site van de overheid ook even checken of deze op de medicatielijst staat. Voor sommige medicatie heb je nl een Schengenverklaring nodig als je den grens overgaat.
Laten we het maar niet meer over Schengen hebben...
Spitsbergen is geen Schengen.
Labalade, dat is een goede tip. Ik gebruik inderdaad medicijnen en neem altijd een medicijnpaspoort mee naar het buitenland, maar zal nakijken of er medicijnen bij zitten die misschien niet op de lijst staan. Of het nou Schengen is of niet, lijkt me toch wel belangrijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven