Vader vraagt constant om geld
donderdag 29 maart 2018 om 17:53
Hoi allemaal,
Eigenlijk gaat dit al een aantal jaren aan en ik ben maar wát blij dat mijn vader in mei 66 wordt en zijn AOW krijgt. Er is inmiddels sinds kort een regeling getroffen waarmee hij 40 euro per week krijgt, maar zelfs dit is blijkbaar niet genoeg. Hij rookt en gebruikt medicijnen waarvoor hij moet bij betalen.
Toen ik nog bij hem thuis woonde was het inderdaad vanzelfsprekend dat ik hem wat geld gaf in de maand, om bij te dragen aan de dingen die ik gebruikte en opmaakte. Maar nu ik op mezelf woon, vraagt mijn vader me nog steeds regelmatig om geld en ik heb er nog nooit een cent van teruggezien. Ik ben absoluut geen groot verdiener, maar kan, nadat alle vaste lasten zijn betaald, soms nog iets voor mezelf kopen.
Mijn broer, die een stuk meer verdient, vraagt hij inmiddels niet meer, want die is er ontzettend flauw van en heeft dit ook duidelijk laten merken. Ik laat mijn ongenoegen ook vaak genoeg merken, maar blijf toegeven omdat ik mijn vader niet wil laten stikken.
Jullie zullen begrijpen dat dit een ontzettend lastige situatie is, en dat ik nergens zomaar een streep door kan zetten, omdat ik ontzettend veel van mijn vader houd. Is er iemand die me wat advies kan geven?
Eigenlijk gaat dit al een aantal jaren aan en ik ben maar wát blij dat mijn vader in mei 66 wordt en zijn AOW krijgt. Er is inmiddels sinds kort een regeling getroffen waarmee hij 40 euro per week krijgt, maar zelfs dit is blijkbaar niet genoeg. Hij rookt en gebruikt medicijnen waarvoor hij moet bij betalen.
Toen ik nog bij hem thuis woonde was het inderdaad vanzelfsprekend dat ik hem wat geld gaf in de maand, om bij te dragen aan de dingen die ik gebruikte en opmaakte. Maar nu ik op mezelf woon, vraagt mijn vader me nog steeds regelmatig om geld en ik heb er nog nooit een cent van teruggezien. Ik ben absoluut geen groot verdiener, maar kan, nadat alle vaste lasten zijn betaald, soms nog iets voor mezelf kopen.
Mijn broer, die een stuk meer verdient, vraagt hij inmiddels niet meer, want die is er ontzettend flauw van en heeft dit ook duidelijk laten merken. Ik laat mijn ongenoegen ook vaak genoeg merken, maar blijf toegeven omdat ik mijn vader niet wil laten stikken.
Jullie zullen begrijpen dat dit een ontzettend lastige situatie is, en dat ik nergens zomaar een streep door kan zetten, omdat ik ontzettend veel van mijn vader houd. Is er iemand die me wat advies kan geven?
donderdag 29 maart 2018 om 20:52
Onder bewind dus en als hij geen schuldsanering heeft gekregen dan heeft ie het wel heel bont gemaakt. Je krijgt in nederland altijd het minimum a 1200 p maand.Alexa2028 schreef: ↑29-03-2018 19:32Voor de mensen die het vroegen; nee, hij zit niet in de schuldsanering. Hij zit in een soort budget traject, waar zijn rekeningen door iemand bij de gemeente worden betaald en die hem elke week die 40 euro doen. Hij is al een aantal jaren werkloos door een hernia en zenuwbeschadigingen in zijn benen.
Net in een telefoongesprek jullie woorden gebruikt en aangegeven hem ipv geld boodschappen te geven, en dat hij zich met zijn eigen 40 euro moest redden. Dat viel helaas niet goed en doet mij ook beseffen dat hij óf erg ondankbaar is en het te makkelijk is mij om geld te vragen, óf het domweg niet wil inzien hoe slecht het werkelijk gaat en niet wil veranderen.
donderdag 29 maart 2018 om 20:53
Dan heb je al geen hol; je kunt niet lekker eten, geen dagje weg, niet met het openbaar vervoer, geen kleding kopen , niet naar de film, geen netflix abonnement en dan moet je ook nog stoppen met roken. Ik zou onder een bus gaan liggen, denk ik. Wat een rotleven.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 29 maart 2018 om 20:55
Vind ik ook.Het-groepje schreef: ↑29-03-2018 19:23Het is natuurlijk van de gekke om zelf het goed te hebben en je ouders op een houtje te laten bijten, vind ik.
donderdag 29 maart 2018 om 20:56
De kale bijstand... maar daar krijg je dus van alles bij. wijtschelding belasting en extra bijstand. Vergeet de huurtoeslag niet waardoor pa max 330? aan huur betaald. Iemand die echt onder het minimum zit krijgt van deze of gene potje echt wel aanvulling.
Hij krijgt 40 euro p week van iemand van de gemeente. Pa zit dus gewoon onder bewind en TO weet daar blijkbaar niets van. Tijd dat ze zich eens in de financiën van haar vader stort ipv geld geven.
anoniem_170687 wijzigde dit bericht op 29-03-2018 20:59
8.42% gewijzigd
donderdag 29 maart 2018 om 21:02
Een klein rekensommetje leert dat de pa van TO zeker 300 ergens over houd. Dat kan echt niet allemaal aan medicijnen opgaan. Denk zomaar dat het achtergehouden word om schulden af te lossen.blijfgewoonbianca schreef: ↑29-03-2018 20:57Ik zou ook nog elke maand een slof peuken brengen. Tsjonge , wat een betutteling.
Vraag me af hoe jij dat dan met je kinderen zou doen. Joh brommer gekocht maar je kan 'm niet betalen? Geeft niks hoor, ma betaald wel?
donderdag 29 maart 2018 om 21:07
Waarom vergelijk je ( mijn ) kinderen die opgevoed moeten worden met een volwassen ouder ?nina1966 schreef: ↑29-03-2018 21:02Een klein rekensommetje leert dat de pa van TO zeker 300 ergens over houd. Dat kan echt niet allemaal aan medicijnen opgaan. Denk zomaar dat het achtergehouden word om schulden af te lossen.
Denk zomaar dat die man in de schulden is geraakt oa vanwege zijn zenuwbeschadiging. jammerdebammer, pech gehad, zoek het maar lekker uit, pa ?
Vraag me af hoe jij dat dan met je kinderen zou doen. Joh brommer gekocht maar je kan 'm niet betalen? Geeft niks hoor, ma betaald wel?
donderdag 29 maart 2018 om 21:07
Waarom vergelijk je ( mijn ) kinderen die opgevoed moeten worden met een volwassen ouder ?nina1966 schreef: ↑29-03-2018 21:02Een klein rekensommetje leert dat de pa van TO zeker 300 ergens over houd. Dat kan echt niet allemaal aan medicijnen opgaan. Denk zomaar dat het achtergehouden word om schulden af te lossen.
Denk zomaar dat die man in de schulden is geraakt oa vanwege zijn zenuwbeschadiging. jammerdebammer, pech gehad, zoek het maar lekker uit, pa ?
donderdag 29 maart 2018 om 21:10
En ik vind zomaar dat een volwassen persoon de tering naar de nering moet weten te zetten.blijfgewoonbianca schreef: ↑29-03-2018 21:07Waarom vergelijk je ( mijn ) kinderen die opgevoed moeten worden met een volwassen ouder ?
donderdag 29 maart 2018 om 21:13
Knap dat jij inzicht in zijn vaste lasten hebt.nina1966 schreef: ↑29-03-2018 21:02Een klein rekensommetje leert dat de pa van TO zeker 300 ergens over houd. Dat kan echt niet allemaal aan medicijnen opgaan. Denk zomaar dat het achtergehouden word om schulden af te lossen.
donderdag 29 maart 2018 om 21:16
Dit moet een antwoord zijn op de vraag waarom je ( mijn ) kinderen en hun financiële opvoeding vergelijkt met een volwassen man ?
donderdag 29 maart 2018 om 21:18
Helemaal mee eens!blijfgewoonbianca schreef: ↑29-03-2018 20:57Ik zou ook nog elke maand een slof peuken brengen. Tsjonge , wat een betutteling.
summer is a state of mind
donderdag 29 maart 2018 om 21:27
Inderdaad. Mijn moeder rookt niet meer, maar ik zie me al gaan zeg.
'nee moeder, dit is met teveel suiker. Nee moeder, geen zak dropjes. U mag alleen in deze hoek (groente en fruit) iets uitzoeken. Nee, geen voorverpakte worteltjes, u gaat maar schrappen'.
Wat een getuttebel zeg, zo ga je toch niet met je ouders om!
Als ze schoenen wil krijgt ze schoenen, als ze een jas wil krijgt ze een jas. Wil ze gewoon geld krijgt ze geld.
To heeft het niet maar als je het hebt laat je zo'n man toch niet aanmodderen, hij is al opgevoed.
donderdag 29 maart 2018 om 21:33
donderdag 29 maart 2018 om 21:38
Ja en?
Hij heeft de schulden misschien opgelopen door inkomensverlies, dure medicijnen etc. kan iedereen overkomen ook jij.
Allemaal aannames.
donderdag 29 maart 2018 om 22:44
strak advies
Je kunt hem af en toe wel helpen met noodzakelijke boodschappen of zo. Maar geen geld in handen geven.
donderdag 29 maart 2018 om 23:05
Helaas kan dat dus wel.
En ook ik heb nog niet zo heel lang geleden in de bijstand gezeten en zelfs met toeslagen kwam ik echt niet aan de €1200 per maand hoor.
Ik vind dat er wel snel aannames gemaakt worden.
TO: heb je het idee dat je vader niet met geld om kan gaan of dat hij gewoon echt niet rondkomt? In het eerste geval kun je dan idd dingen voor hem kopen of rekeningen betalen. Dan weet je in ieder geval zeker dat het geld goed wordt besteed. In het tweede geval kun je hem gewoon geld geven. Maar alleen als je het kan missen. Het zou wat zijn als jij ook in de financiële problemen komt terwijl je een ander met zijn financiën helpt.
vrijdag 30 maart 2018 om 12:32
Nogal wat aannames.
Gemeente doet ook budgetbeheer. Misschien zit er een schuld bij die nog niet gesaneerd kan worden of zijn er helemaal geen schulden, maar is dit opgestart ter preventie of omdat hij een achterstand heeft/had in vaste lasten.
Dat vader 40 euro per week krijgt, is niet afwijkend. Krijgen ze bij mij ook (alleenstaand dan).
TO, verwijs je vader terug naar zijn contactpersoon bij de gemeente wanneer hij bij jou komt bietsen. Want er is waarschijnlijk wel geld, maar dat is in budgetbeheer moeilijker los te peuteren dan bij jou, zijn dochter. Hij kiest hierin de makkelijkste weg, die zonder consequenties.