Paspoort noodzakelijk?

27-03-2018 22:17 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over een aantal maanden gaan mijn man en ik met een Aida cruise naar Noord-Europa. We gaan o.a. naar Spitsbergen (en IJsland en Noorwegen) en nu is het me onduidelijk of je per se een paspoort moet hebben om daarheen te kunnen gaan. Ergens op internet vond mijn man informatie over dat een ID-kaart niet mag en dat een paspoort noodzakelijk is. Ik vond dat wel een beetje raar, want het is toch gewoon Europa?
We hebben een mailtje gestuurd naar Aida. Het is een Duitse rederij en ze wisten niet wat er geldt voor Nederlandse toeristen. Ze zeiden dat het voor inwoners uit Duitsland voldoende is om een ID-kaart in het bezit te hebben.

Ik weet dat er meerdere forummers ervaring hebben met cruises en ook met Noord-Europa reizen en ik hoop dus van harte dat iemand mij duidelijkheid kan verschaffen.

Alvast hartelijk bedankt!
Ik voel me naakt en kwetsbaar op reis zonder paspoort. Het zou nooit in me opkomen.
Ik heb vorig jaar een cruise gemaakt naar Noorwegen, was wel met een andere rederij (Holland America Lijn). Het werd ons ook niet duidelijk of we nou een paspoort nodig hadden. Je blijft immers binnen Europa, maar op het schip is het dan weer Amerikaans. De website gaf ook geen duidelijk uitsluitsel.

Wij hebben voor de zekerheid gewoon een paspoort laten maken. Kan altijd nog van pas komen immers, en zo kom je niet voor nare verrassingen te staan.
kadanz schreef:
30-03-2018 14:58
Ik voel me naakt en kwetsbaar op reis zonder paspoort. Het zou nooit in me opkomen.

Ook als je binnen Europa blijft en je weet dat een ID-kaart voldoende is? Dan maakt het toch niet uit.
Toen ik zo'n jaar of 14 naar Noorwegen ging met de boot (DFDS) is mij helemaal niet om een paspoort/ID gevraagd. Alleen mijn vader moest zijn paspoort laten zien want we gingen met eigen auto. Ik had dus zo met een ticket van iemand anders naar Noorwegen kunnen gaan. Op de terug weg werden we ook alleen maar gecontroleerd in Nederland. Vond het zo raar. Had toen ook alleen maar een ID trouwens, geen idee of dat inmiddels aangepast is.
streepjeskat schreef:
30-03-2018 14:52
Labalade, dat is een goede tip. Ik gebruik inderdaad medicijnen en neem altijd een medicijnpaspoort mee naar het buitenland, maar zal nakijken of er medicijnen bij zitten die misschien niet op de lijst staan. Of het nou Schengen is of niet, lijkt me toch wel belangrijk.
:thumbsup:
Zo’n lijst van de apotheek kan inderdaad onvoldoende zijn. Het gaat vooral om opiaten, slaaptabletten, kalmeringstabletten, morfine tabletten, pammetjes etc. Wij gaan toevalllig binnenkort vliegen met opa die een koffer vol van deze middelen meesjouwt. Toch vervelend als die dan worden ingenomen bij de douane (of erger nog, dat je van drugssmokkel wordt beticht). Een Schengenverklaring voorkomt dat.
Ja, ook binnen Europa altijd een paspoort mee. Het is niet alsof dat ding tien kilo weegt. Ik snap de vraag dan ook niet echt.
kadanz schreef:
30-03-2018 20:23
Ja, ook binnen Europa altijd een paspoort mee. Het is niet alsof dat ding tien kilo weegt. Ik snap de vraag dan ook niet echt.
Een paspoort is volgens mij een stuk duurder dan een ID-kaart, ik heb wel eens begrepen dat dat voor veel mensen ook een reden is om wel een ID-kaart maar geen paspoort te hebben.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
RégineFilange schreef:
30-03-2018 15:47
Ook als je binnen Europa blijft en je weet dat een ID-kaart voldoende is? Dan maakt het toch niet uit.

Ik heb geen ID-kaart, alleen een paspoort.
eckano schreef:
30-03-2018 20:28
Een paspoort is volgens mij een stuk duurder dan een ID-kaart, ik heb wel eens begrepen dat dat voor veel mensen ook een reden is om wel een ID-kaart maar geen paspoort te hebben.
Nou ja, dit dus. Mijn kinderen hebben allemaal een ID-kaart.
eckano schreef:
30-03-2018 20:28
Het scheelt 10 euro of zo. Dat is welgeteld één wijntje meer of minder tijdens de cruise!

Oprechte vraag: waarom zou je wel dat geld uitgeven voor een ID-kaart wetende dat je in de meeste gevallen genoeg hebt aan je rijbewijs als identificatie en je vast en zeker wel eens op vakantie gaat de komende tien jaar? Als geld het probleem is dan neem je toch voor de zekerheid een paspoort?
maritte schreef:
30-03-2018 21:10
Nou ja, dit dus. Mijn kinderen hebben allemaal een ID-kaart.
Ik snap dat kinderen geen rijbewijs hebben dus aangewezen zijn op een ID-kaart om zich te legitimeren, maar ik neem aan dat ze ook een paspoort hebben en die gewoon meenemen op een boot richting de Noordpool..
kadanz schreef:
30-03-2018 21:11
Het scheelt 10 euro of zo. Dat is welgeteld één wijntje meer of minder tijdens de cruise!

Oprechte vraag: waarom zou je wel dat geld uitgeven voor een ID-kaart wetende dat je in de meeste gevallen genoeg hebt aan je rijbewijs als identificatie en je vast en zeker wel eens op vakantie gaat de komende tien jaar? Als geld het probleem is dan neem je toch voor de zekerheid een paspoort?
Meer. En iets met vingerafdrukken waar ik geen zin in had.

En wat een onzin over je veiliger voelen. Wat is er precies veiliger aan?
kadanz schreef:

Ik heb ook altijd een paspoort en mijn dochter ook, en verder heb ik een rijbewijs voor de dagelijkse legitimatie, verder geen ID-kaart.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
kadanz schreef:

- een paspoort is iets van 30 euro duurder
- sommige mensen hebben geen rijbewijs (zoals ik), en dan is sowieso een ID hebben handiger
- ik ben nog nooit buiten Europa geweest en had tot voor kort nooit plannen daartoe, dus niet nodig
Ik ben ooit overgestapt op een paspoort als kind omdat ik stempels wilde sparen van mijn vakanties :$ :hihi: . Helaas stempelen ze niet meer binnen Europa en toen ik er een keer in Londen naar vroeg werd ik schaapachtig aangekeken.

Inmiddels moet ik wel een paspoort omdat ik buiten Europa wil kunnen reizen.
closednote schreef:
30-03-2018 18:13
Toen ik zo'n jaar of 14 naar Noorwegen ging met de boot (DFDS) is mij helemaal niet om een paspoort/ID gevraagd. Alleen mijn vader moest zijn paspoort laten zien want we gingen met eigen auto. Ik had dus zo met een ticket van iemand anders naar Noorwegen kunnen gaan. Op de terug weg werden we ook alleen maar gecontroleerd in Nederland. Vond het zo raar. Had toen ook alleen maar een ID trouwens, geen idee of dat inmiddels aangepast is.
Een overtocht of een cruise zijn twee totaal verschillende reizen. Bij cruises wordt er veel strenger op gecontroleerd. Je wordt voordat je aan boord gaat helemaal geregistreerd. Er wordt een foto genomen (voor je boordpas, waarmee je betalingen aan boord doet en waarmee je van en aan boord kunt gaan) Dan wordt dus ook je paspoort of id geregistreerd. Zoals eerder gezegd zul je in dit geval niet worden geweigerd, maar met cruises wordt er dus wel altijd aangeraden met een paspoort te reizen.
Ik zou naar Spitsbergen wel een paspoort meenemen. Omdat de status van het eiland zo onduidelijk is.
RégineFilange schreef:
30-03-2018 22:21
- een paspoort is iets van 30 euro duurder
- sommige mensen hebben geen rijbewijs (zoals ik), en dan is sowieso een ID hebben handiger
- ik ben nog nooit buiten Europa geweest en had tot voor kort nooit plannen daartoe, dus niet nodig
Ik denk dat het bedrag dan verschilt per gemeente. Ik heb mijn paspoort onlangs verlengd en gevraagd naar het verschil in kosten. Verschil was 14 euro.
kadanz schreef:
30-03-2018 21:14
Ik snap dat kinderen geen rijbewijs hebben dus aangewezen zijn op een ID-kaart om zich te legitimeren, maar ik neem aan dat ze ook een paspoort hebben en die gewoon meenemen op een boot richting de Noordpool..
Nou nee, de meeste mensen kiezen voor of een ID of een paspoort. Bij mijn gemeente is een paspoort 15 euro duurder voor een volwassene. Voor een kind tot 18 jaar is een paspoort 20 euro duurder. Dus als ik voor mijn gezin (2 volwassenen en 2 kinderen) moet kiezen tussen een paspoort of een ID scheelt me dat 70 euro. Daarom hebben wij dus een ID. Mochten we over een aantal jaren wel een keer naar een ander buitenland willen waar ik niet met mijn ID-kaart kan komen dan schaf ik dan wel weer een paspoort aan.

Voor TO, ik zou even informeren bij de ambassade zelf. Ik kom er op internet nl niet helemaal uit. Je wordt in ieder geval wel gecontroleerd bij binnenkomst op Spitsbergen.
Op 'ontdekspitsbergen.nl' staat: Let er op dat jullie een reisverzekering hebben die dekking biedt op Spitsbergen. Het komt voor dat Spitsbergen niet binnen de Europadekking valt en dat je dus de werelddekking aan dient te zetten om toch verzekerd te zijn.

Ook iets om rekening mee te houden...

En op 'ontdekspitsbergen.nl' staat: Sinds januari 2018 is het niet meer mogelijk om met een ID kaart naar Spitbergen af te reizen.
daddy_gijs wijzigde dit bericht op 31-03-2018 13:01
Reden: ANWB-tekst was onduidelijk
67.38% gewijzigd
Geen gestress dus, gewoon een paspoort aanschaffen.
Ik neem aan dat een ID kaart ook gewoon 10 jaar geldig is dus als je van plan bent of twijfelt of je de komende 10 jaar buiten Europa gaat reizen dan is een paspoort handiger en voordeliger want als je over 5 jaar buiten Europa zou willen reizen dan wordt je IDkaart ongeldig ook al is die officieel nog 5 jaar geldig dan. Het is namelijk paspoort of ID en niet beide.
closednote schreef:
31-03-2018 13:40
Ik neem aan dat een ID kaart ook gewoon 10 jaar geldig is dus als je van plan bent of twijfelt of je de komende 10 jaar buiten Europa gaat reizen dan is een paspoort handiger en voordeliger want als je over 5 jaar buiten Europa zou willen reizen dan wordt je IDkaart ongeldig ook al is die officieel nog 5 jaar geldig dan. Het is namelijk paspoort of ID en niet beide.

Huh, je kunt gewoon beide in bezit hebben hoor. De ene wordt dan niet ineens ongeldig.
Echt? Mijn moeder moest haar ID kaart inleveren toen ze 10 jaar geleden een paspoort aan ging vragen. Die IDkaart was nog ruim een jaar geldig maar volgens de gemeente mocht je dus niet beide hebben.
Kan zijn dat het inmiddels is aangepast.
closednote schreef:
31-03-2018 13:54
Echt? Mijn moeder moest haar ID kaart inleveren toen ze 10 jaar geleden een paspoort aan ging vragen. Die IDkaart was nog ruim een jaar geldig maar volgens de gemeente mocht je dus niet beide hebben.
Kan zijn dat het inmiddels is aangepast.
Oh raar. Verschilt misschien per gemeente, maar dat lijkt me eigenlijk sterk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven