Werk & Studie alle pijlers

‘Ga eens koffie drinken’

03-04-2018 22:59 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe baan. Hoef niet weg bij mijn huidige plek, maar merk dat het na 2,5 jaar wel begint te ‘kriebelen’ iets nieuws te gaan doen. Ik merk dat ik het begin alleen zo lastig vind. Werk bij de overheid en als ik tegen een enkele collega benoem dat ik rustig op zoek wil naar iets nieuws, krijg ik ‘ga eens koffie drinken’ terug. Nu ben ik echt wel sociaal en enthousiast, maar dit vind ik heel lastig. Heb echt het idee hier anderen mee tot last te zijn. Want als er geen vacatures zijn, dan is het voor die mensen toch zonde van hun tijd om met mij koffie te gaan drinken. En waar heb je het dan over? Geef je dan zelf actief aan dat je op zoek bent naar iets nieuws en dat een functie bij die persoon je wel iets lijkt?
Als je een nieuwe baan wil, dan lijkt het me een logische stap om te gaan solliciteren. Koffiedrinken met willekeurige mensen lijkt me inderdaad niet heel zinvol.
Ja bij mij begon het ook te kriebelen voor mijn nieuwe baan waar ik as maandag begin, dus heb vandaag maar meteen ontslag genomen. Nu heb ik tot maandag alle tijd om koffie te drinken. Heerlijk!
Wie weet weten zij wel interne vacatures staan?
En doelen zij meer op "ga es koffie drinken met iemand van die dienst"?

Anders zou ik het ook onzin vinden.
Het ‘ga eens koffie drinken’ is meer bedoeld om te netwerken. Geen sprake van interne vacatures, maar wel plekken waar ik potentieel ooit zou willen/kunnen werken. Maar het voelt zo random, omdat ik dus het idee heb dat ik mensen hun tijd verdoe. Het kan me wel helpen een scherper beeld te krijgen van een bepaalde organisatie of functie, dus daarvoor kan ik me het nut nog wel indenken, maar wat heeft de ander er dan aan?
Ow, en solliciteren ga ik uiteraard ook doen hoor. Ik wil wel een iets andere richting op (meer overkoepelend en politiek-bestuurlijk ipv inhoudelijk dossier), en dat staat nog niet op m’n cv, dus wellicht dat het daarvoor ook wel zin heeft om als er een concrete vacature is ‘koffie te drinken’ voor de sollicitatie, zodat ik blijf hangen en de kans vergroot op gesprek te mogen komen.
Hoezo verdoe je zo de tijd van mensen? Ik zie er niets verkeerds aan en ben zo weleens aan een nieuwe baan gekomen (intern). Ze bleken een vacature te hebben die nog niet geadverteerd werd.
Ik heb die tip ook gehad van mijn loopbaancoach en hem (na wat schromen en uitstellen) opgevolgd en en het was heel nuttig! Je moet hem alleen wel in de juiste context zien. Je moet geen koffie gaan drinken om bij iemand om een baan te gaan vragen. Dat is echt de grootste fout die je kunt maken. Je gaat koffie drinken om beter in te zien wat je zelf wilt en hoe je dat kunt bereiken. En/of om te weten te komen wat bepaalde functies in de praktijk inhouden en of dat mogelijk ooit voor jou iets zou kunnen zijn. Of om meer te weten te komen over hoe een bepaalde organisatie in elkaar zit en hoe het is om er te werken, of wat voor vragen je ook maar hebt. En mocht er dan (ooit) een concreet balletje gaan rollen dan zie je dat vanzelf wel weer, maar dat is met nadruk niet de eerste insteek. Je drinkt koffie met mensen die in een bepaalde sector/bedrijf/functie werken waardoor ze mogelijk je kunnen adviseren wat betreft vragen die jij hebt over jouw loopbaan en hun werk/organisatie.

In het begin had ik dezelfde reserves als jij, maar de mensen die ik sprak vonden het leuk om me te spreken en adviseren. Ik heb met diverse mensen gesproken, van recent afgestudeerde tot hoge pief en vooral allerlei dingen gevraagd. Wat hun functie inhield, hoe hun loopbaan tot nu toe was geweest, waarom ze bepaalde keuzes hadden gemaakt, wat voor vaardigheden echt belangrijk gevonden worden in hun vakgebied, wat voor soort mensen ze het liefst aannemen en waarom, wat de sfeer is in het bedrijf, etc etc. Mensen vinden het meestal erg leuk om over zichzelf te vertellen, dus dat liep prima. Ook heb ik gevraagd naar bijv in hoeverre mijn achtergrond zou aansluiten bij bepaalde functies in hun organisatie en zo niet, wat daarin goede stappen zouden zijn om daar toch voor te zorgen. Mijn gesprekspartners vroegen uit zichzelf ook allerlei dingen over mijn achtergrond en ambities, dat liep eigenlijk ook vanzelf. En de meeste mensen vinden het leuk om advies te geven en gaan dat uit zichzelf al doen, dus ook daarmee belast je ze minder dan je denkt!

Op het eind vroeg ik altijd of ze nog andere mensen kenden die voor mij interessant zouden zijn om te spreken, op die manier kom je weer aan nieuwe mensen om koffie mee te drinken. De eerste mensen die ik sprak waren iemand die ik bij een cursus had leren kennen, een vroegere leidinggevende, iemand die me via via was aangeraden. Maar het zou net zo goed een buurman, oom of vriend van een vriend kunnen zijn, wat jij wilt. Check bijv eens op LinkedIn je 2egraads connecties en of daar interessante mensen tussen zitten of vraag eens rond binnen je familie of collega's of iemand iemand kent die interessant is voor jou om te spreken.

Het vergt behoorlijk wat tijd en je krijgt er in directe zin voorlopig niks voor terug, maar ik heb er heel veel van geleerd. Over mezelf, over wat ik wel en zeker ook wat ik juist niet wil. Over wat ik kan en hoe ik overkom. Over hoe mensen uit de praktijk mijn loopbaan en cv zien. Ik heb tips gehad over functies en sectoren die anderen bij mij vonden passen en waar ik zelf nog nooit concreet aan gedacht had (en uiteindelijk ben ik daar ook in beland!) Ook heb ik aardig wat zelfvertrouwen ermee opgedaan en was het een goede voorbereiding voor echte sollicitatiegesprekken. Ik had al diverse loopbaancursussen gedaan en dacht dat ik alles wel wist, maar het was echt super waardevol!

Veel succes!
Hartstikke nuttig. Met dertien in een dozijn solliciteren schiet niet op.

Het is niet zo dat je met koffie drinken meteen een baan aangeboden krijgt, maar je kunt je voelsprieten eens uitsteken, netwerk aanhalen, kijken waar vraag naar is in de markt, wat do's en don'ts zijn.

Maar dat moet je eigenlijk continu doen.
Koffie drinken met collega doe je op je werk niet in je vrije tyd.
Zeker een goed idee, dat koffiedrinken! Ik wil nog aanvullen dat 'koffiedrinken' voor jezelf ook prettiger voelt dan een sollicitatiegesprek, waar je vaak toch gespannen voor bent. Er hangt namelijk niks vanaf. Je kunt dat zonde van je tijd vinden, maar je doet daarmee wel veel ervaring op, zoals hierboven al is genoemd. Ik heb op die manier via zo'n koffiegesprek een tip gekregen en kon toen met iemand gaan praten die iemand als ik zocht... Het klikte en dus vonden ze het niet nodig om ook nog een vacature uit te zetten...

Zie het dus niet als je tijd verdoen... je zit in een luxe positie, je hebt gewoon werk en alle tijd om rond te kijken en lijntjes uit te gooien.
Mijn man is eens koffie gaan drinken met een recruiter en werkt nu al 3 jaar voor dat bedrijf.
Als het onder werktijd plaats vindt verdoe je die mensen hun tijd niet. Das pas als je ze in hun vrije tijd gaat lastig vallen.
Netwerken is tegenwoordig veel effectiever dan een sollicitatiebrief sturen naar een onbekende. Door netwerken heb je al een bepaalde basis en vaak ook een gezamenlijke "kennis". Hierdoor is de kans dat je wordt aangenomen en iets vindt dat bij je past veel groter.
En waarom niet gewoon proberen? Je verliest er mogelijk alleen wat tijd mee.
Yavanna schreef:
04-04-2018 00:43
Netwerken is tegenwoordig veel effectiever dan een sollicitatiebrief sturen naar een onbekende. Door netwerken heb je al een bepaalde basis en vaak ook een gezamenlijke "kennis". Hierdoor is de kans dat je wordt aangenomen en iets vindt dat bij je past veel groter.
En waarom niet gewoon proberen? Je verliest er mogelijk alleen wat tijd mee.
Brieven worden in mijn branche nauwelijks nog verstuurd. Iedereen wordt gevraagd: gewoon flink te kort aan mensen.
Och hou op.
Ik had mijn dagen gevuld met theedrinken en gratis lunches maar ik heb banen gewoon gekregen door te solliciteren.
Ik zie het als kijken wat er het beste bij je past, staat boven ook al uitgebreid besproken.
Waarom die schroom om de eerste stap te zetten?
Je wint ermee dat je sneller een plek vindt die bij je past. Sneller dan elke baan een paar jaar proberen.
Ontwikkel je talenten, laat het daarbij helpen, drink koffie!
Het-groepje schreef:
04-04-2018 06:58
Och hou op.
Ik had mijn dagen gevuld met theedrinken en gratis lunches maar ik heb banen gewoon gekregen door te solliciteren.
Ik ook, Dat koffiedrinken heeft me nog nooit iets opgeleverd
Ik ben op deze manier aan mijn huidige baan gekomen. Vriend van me had mijn CV doorgestuurd en toen ben ik koffie gaan drinken met zijn manager. Ook omdat ik aan had gegeven liever een andere richting op te willen gaan en ik een wat 'uitdagend' CV heb voor mijn branche . Toen hebben we een uur zitten praten over wat ik wilde en wat zij me eventueel konden bieden. Daarna nog een officieel sollicitatiegesprek ingepland en daarna zijn we eruit gekomen met elkaar.
Ik denk dat als we geen koffie waren gaan drinken ze niet zo enthousiast over me waren geweest.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Ik had gewoon aan die persoon gevraagd met wie ik dat zou moeten doen en waarom ze dat een goed idee vind.
Ik ben wel van het "koffie drinken". Gewoon zorgen dat je voor jou interessante mensen kent en zij jou kennen. Echt heel handig, voor mijn huidige functie ook, dan ken ik altijd wel iemand die daar 'iets' mee doet en waar ik eens advies aan kan vragen. Ik krijg zelf ook wel eens verzoeken voor koffie van mij onbekende mensen, wel altijd met een doel erbij (ik ben op dit ontwerp gezet en jij weet daar veel van, keer koffie drinken?). Vind het altijd prima, vergroot mijn netwerk ook weer.
Voor mij werkte het ook wel. Zeker als er dan vervolgens een vacature komt en je al iemand intern op de goede plek kent.

Zo heb ik na mijn eerste baan en toen ik iets heel anders wilde met vier mensen koffie gedronken (halfuurtje, voor werktijd in een koffiebar die voor hen handig lag) om te vragen hoe zij de switch naar het door mij gewenste werkveld hadden ervaren, wat de grootste verschillen waren, met welke onderwerpen ze bezig waren en hoe ze hun toekomst zagen enzo. Mede op basis van die gesprekken ben ik voor een vergelijkbare functie gegaan en nu werk ik zelfs met 1 van hen samen.

Wees wel selectief, vraag niet om een baan en bereid je goed voor. Als je niks te bespreken hebt, niet gaan.
hamaika schreef:
04-04-2018 07:38
Ik ook, Dat koffiedrinken heeft me nog nooit iets opgeleverd
Misschien deed je het niet goed, of had je er eigenlijk geen zin in? Of sprak je met de verkeerde mensen af?

Ik krijg nu zelf veel van zulke uitnodigingen en soms kan ik mensen best veel wijzer maken in korte tijd, soms wordt het een soort ‘welles nietes’ gehakketak met mensen die jou per se willen spreken en dan met een half oor zitten te luisteren en ‘ja maar’ constructies bezigen. Dan is die klik er niet, of verwachtten ze iets heel anders van me, ik weet niet.
Dankjewel, heb veel aan de uitgebreide reacties. Wellicht is het inderdaad de manier waarop je in zo’n gesprek staat. Als ik er meer in sta dat ik wil weten hoe hun organisatie/functie eruit ziet, scheelt dat weer. Dat je niet om een baan moet vragen snap ik, maar ze moeten toch ook weten dat ik op zoek ben naar iets nieuws.

En ik vind het geen zonde voor mijn eigen tijd, ik wil investeren in mijn toekomst. Ik vind het meer zonde van de ander zijn tijd, die heeft er niet zoveel aan. Wellicht wat onterechte onzekerheid, dat zou kunnen. Vind het ook lastig wat ik over mezelf te vertellen heb, wat mij voor hen op dit moment interessant maakt.

Maar met jullie eens, het is ook een kwestie van beginnen en gewoon doen. Ik ga maar eens een lijstje maken van organisatie/mensen met wie ik wil spreken en dan gewoon beginnen. Hoop dat dat ongemak al doende dan ook wat verdwijnt.
Followthesun90 schreef:
03-04-2018 23:05
Het ‘ga eens koffie drinken’ is meer bedoeld om te netwerken. Geen sprake van interne vacatures, maar wel plekken waar ik potentieel ooit zou willen/kunnen werken. Maar het voelt zo random, omdat ik dus het idee heb dat ik mensen hun tijd verdoe. Het kan me wel helpen een scherper beeld te krijgen van een bepaalde organisatie of functie, dus daarvoor kan ik me het nut nog wel indenken, maar wat heeft de ander er dan aan?
Misschien moet je het niet zo letterlijk opvatten. Wat is er mis met eens een balletje opgooien?
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven