‘Ga eens koffie drinken’
dinsdag 3 april 2018 om 22:59
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe baan. Hoef niet weg bij mijn huidige plek, maar merk dat het na 2,5 jaar wel begint te ‘kriebelen’ iets nieuws te gaan doen. Ik merk dat ik het begin alleen zo lastig vind. Werk bij de overheid en als ik tegen een enkele collega benoem dat ik rustig op zoek wil naar iets nieuws, krijg ik ‘ga eens koffie drinken’ terug. Nu ben ik echt wel sociaal en enthousiast, maar dit vind ik heel lastig. Heb echt het idee hier anderen mee tot last te zijn. Want als er geen vacatures zijn, dan is het voor die mensen toch zonde van hun tijd om met mij koffie te gaan drinken. En waar heb je het dan over? Geef je dan zelf actief aan dat je op zoek bent naar iets nieuws en dat een functie bij die persoon je wel iets lijkt?
woensdag 4 april 2018 om 09:12
Ik overwoog om te gaan solliciteren op een functie. Ik kende iemand die werkt op de afdeling waar die vacature is, dus daar heb ik eerst koffie mee gedronken en gevraagd wat het werk in de praktijk inhoudt en wat er leuk en niet zo leuk aan is. Het was een heel leuk gesprek en daarna heb ik ook daadwerkelijk gesolliciteerd. En degene met wie ik sprak had ook al aan zijn baas verkondigd dat ik ging solliciteren en dat hij mij wel geschikt vond...
Ik zit nog middenin het sollicitatieproces maar ik denk dat dat koffiedrinken voor mij gunstig uitpakt.
Bedenk als je met iemand gaat praten: de meeste mensen vinden het heel leuk om over zichzelf en hun werk te vertellen! daar val je ze dus echt niet mee lastig..
Ik zit nog middenin het sollicitatieproces maar ik denk dat dat koffiedrinken voor mij gunstig uitpakt.
Bedenk als je met iemand gaat praten: de meeste mensen vinden het heel leuk om over zichzelf en hun werk te vertellen! daar val je ze dus echt niet mee lastig..
het is wat het is
woensdag 4 april 2018 om 09:19
Dat idee dat je mensen lastigvalt kun je helemaal loslaten. Ik voel me altijd goed als iemand mij om advies vraagt, dan vindt diegene mijn loopbaan blijkbaar interessant. En ik heb al wat ervaring, dus dat is ook fijn om te kunnen delen. Bovendien is het voor mij ook handig om mensen te kennen die net beginnen in het vak, want wellicht komt er een vacature en dan ken ik al iemand. Als mensen echt geen tijd hebben dan zeggen ze dat ook wel. Als ze ja zeggen op jouw verzoek dan val je ze dus niet lastig!
woensdag 4 april 2018 om 09:51
Het vinden van iets nieuws begint bij het laten weten aan anderen dat je wat anders wilt. Door te gaan koffiedrinken kom je "top of mind" bij de mensen die mogelijk in de nabije toekomst vacatures hebben. Of is er de mogelijkheid om een functie te creëren als ze denken dat jij toegevoegde waarde hebt voor het team. Daarnaast kan je door te gaan koffie drinken (oftewel: dit soort zaken bespreken in een informele setting) ook voor jezelf helder krijgen wat je uiteindelijk wilt en wat er allemaal mogelijk is.
woensdag 4 april 2018 om 11:00
Als iemand je zou benaderen om te vragen of je het leuk zou vinden om eens wat te vertellen over je baan en hoe je daar terecht zou komen. wat zou je daar zelf van vinden? Ik zou het super leuk vinden en daar met plezier tijd voor maken.Followthesun90 schreef: ↑04-04-2018 09:02Dankjewel, heb veel aan de uitgebreide reacties. Wellicht is het inderdaad de manier waarop je in zo’n gesprek staat. Als ik er meer in sta dat ik wil weten hoe hun organisatie/functie eruit ziet, scheelt dat weer. Dat je niet om een baan moet vragen snap ik, maar ze moeten toch ook weten dat ik op zoek ben naar iets nieuws.
En ik vind het geen zonde voor mijn eigen tijd, ik wil investeren in mijn toekomst. Ik vind het meer zonde van de ander zijn tijd, die heeft er niet zoveel aan. Wellicht wat onterechte onzekerheid, dat zou kunnen. Vind het ook lastig wat ik over mezelf te vertellen heb, wat mij voor hen op dit moment interessant maakt.
Maar met jullie eens, het is ook een kwestie van beginnen en gewoon doen. Ik ga maar eens een lijstje maken van organisatie/mensen met wie ik wil spreken en dan gewoon beginnen. Hoop dat dat ongemak al doende dan ook wat verdwijnt.
woensdag 4 april 2018 om 11:04
Ik niet, zeker niet als het een vreemde is.Kaaaaaaaatje schreef: ↑04-04-2018 11:00Als iemand je zou benaderen om te vragen of je het leuk zou vinden om eens wat te vertellen over je baan en hoe je daar terecht zou komen. wat zou je daar zelf van vinden? Ik zou het super leuk vinden en daar met plezier tijd voor maken.
woensdag 4 april 2018 om 12:27
Dat hoef je er niet dik bovenop te leggen want dat blijkt vanzelf wel. Als je mensen benadert met "Ik ben me aan het orienteren op een nieuwe stap in mijn loopbaan, wil wellicht kant X op en zou graag eens wat meer willen weten over wat deze sector/functie inhoudt." dan snappen ze echt wel dat je op zoek bent naar iets nieuws (maar nog niet precies weet wat en hoe, want daar kom je juist voor). Mijn ervaring is dat ze in het gesprek er zelf op doorvragen, om je zo ook van het juiste advies te kunnen voorzien.Followthesun90 schreef: ↑04-04-2018 09:02Dankjewel, heb veel aan de uitgebreide reacties. Wellicht is het inderdaad de manier waarop je in zo’n gesprek staat. Als ik er meer in sta dat ik wil weten hoe hun organisatie/functie eruit ziet, scheelt dat weer. Dat je niet om een baan moet vragen snap ik, maar ze moeten toch ook weten dat ik op zoek ben naar iets nieuws.
Wat ik nog een lastige vond is of ik mijn cv wel of niet mee stuurde bij mijn vraag (als ik dat per e-mail deed). Sommigen vroegen er zelf om, om zo vooraf een beeld van me te krijgen, die stuurde ik het in ieder geval. Bij de rest durfde ik het niet zo goed, omdat het dan wel erg op toch een verkapte sollicitatie zou lijken. Zorg in ieder geval voor een goed up-to-date LinkedIn profiel (waarbij je er iets op kunt zetten waaruit je wil blijkt om te switchen, zonder dat je wanhopig overkomt door levensgroot 'op zoek naar een nieuwe baan!' erop te zetten). Grote kans dat mensen vooraf of achteraf je profiel even opzoeken.
Ik had precies hetzelfde, maar zoals diverse anderen ook al zeggen: mensen vinden het over het algemeen leuk om over zichzelf en hun werk te praten (en anders zeggen ze het wel). Mijn ervaring is dat zeker. Voor hen is het ook een soort ego-boost: zij zijn de ervaren mensen die kunnen vertellen hoe ze het allemaal zo ver geschopt hebben tot die leuke baan. Maak het mensen wel makkelijk door zelf flexibel te zijn in waar en wanneer je afspreekt. Veel mensen ontvangen je graag op hun eigen werkplek (hoeven ze zichzelf niet te verplaatsen), anderen gaan graag lunchen met je in de kantine (dan kost het in feite nauwelijks tijd).En ik vind het geen zonde voor mijn eigen tijd, ik wil investeren in mijn toekomst. Ik vind het meer zonde van de ander zijn tijd, die heeft er niet zoveel aan. Wellicht wat onterechte onzekerheid, dat zou kunnen. Vind het ook lastig wat ik over mezelf te vertellen heb, wat mij voor hen op dit moment interessant maakt.
Wat betreft je onzekerheid over jezelf: ik kreeg van mijn loopbaancoach 2 opdrachten mee.
1) Het opschrijven van mijn successen. Schrijf minimaal 3 (geen maximum) successen op die je geboekt hebt in je werk of daarbuiten - en dat mogen heel kleine dingen zijn - , in de vorm:
- wat was het probleem?
- hoe heb je het aangepakt?
- wat was het resultaat?
- welke eigenschappen van jezelf heb je hierbij gebruikt?
2) Maak een elevator pitch over jezelf: wat doe je, wat kun je , wat wil je? (en dat laatste hoeft niet heel concreet te zijn: zoals je het in je OP verwoordt hebt is ook prima!)
Het liefst oefen je de pitch een aantal keren tegen de spiegel en tegen andere personen, zodat het je eigen wordt. Met deze twee dingen heb je al een heel fijne basis om over jezelf te vertellen aan anderen waarmee je netwerkt. Ik heb ze daarnaast ook verwerkt in mijn cv, dat wordt daarmee opeens een stuk interessanter en minder droog.
Klopt. Als je het heel spannend vindt dan zou ik laagdrempelig beginnen. Met een oom, je buurman of een leuke oud-collega. Of juist met iemand waarbij je helemaal niets te verliezen hebt. Zo ken ik iemand die in Rotterdam woonde en haar eerste netwerkgesprek voerde in Groningen. Dat was lekker veilig, want die persoon zou ze niet meer zo gauw tegenkomen en daar wilde ze toch niet gaan solliciteren, dus mocht ze het totaal verpesten dan was er nog geen man overboord.Maar met jullie eens, het is ook een kwestie van beginnen en gewoon doen. Ik ga maar eens een lijstje maken van organisatie/mensen met wie ik wil spreken en dan gewoon beginnen. Hoop dat dat ongemak al doende dan ook wat verdwijnt.
woensdag 4 april 2018 om 12:35
HahahahaGlanzendhaar schreef: ↑03-04-2018 23:02Ja bij mij begon het ook te kriebelen voor mijn nieuwe baan waar ik as maandag begin, dus heb vandaag maar meteen ontslag genomen. Nu heb ik tot maandag alle tijd om koffie te drinken. Heerlijk!
Veel plezier trouwens!
woensdag 4 april 2018 om 23:23
Ja, grappige is dat ik het zelf ook super leuk zou vinden iemand iets over mijn functie te vertellen. En ik vind de tip van die drie successen per dag opschrijven ook wel een heel nuttige. En ik ga ook een elevator pitch oefenen. Vandaag overigens ook al wat mensen per mail benaderd, die ik via via al kende. Voelt daardoor niet helemaal vreemd, maar wel echt nieuwsgierig wat hun organisatie en functie verder inhoudt. Dus het eerste begin is er!
woensdag 4 april 2018 om 23:50
Goed bezig, succes! Hopelijk krijg je positieve reacties en leuke gesprekken!
3 successen per dag is wel heel veel hoor, ik weet niet hoe geniaal jij bent maar dat zou ik nooit halen! (Of je moet dingen als 'graag in bed willen blijven liggen maar toch eruitkomen, eigenschap: loyaliteit en wilskracht' gaan benoemen maar dat is ook zo flauw) Ik bedoelde eigenlijk minimaal 3 successen in de afgelopen jaren. Zodat wanneer iemand vraagt 'en wat heb je zoal bereikt in je werk?' of 'wat zijn je sterke eigenschappen?' en dan doorvraagt naar voorbeelden je niet met je mond vol tanden staat.
3 successen per dag is wel heel veel hoor, ik weet niet hoe geniaal jij bent maar dat zou ik nooit halen! (Of je moet dingen als 'graag in bed willen blijven liggen maar toch eruitkomen, eigenschap: loyaliteit en wilskracht' gaan benoemen maar dat is ook zo flauw) Ik bedoelde eigenlijk minimaal 3 successen in de afgelopen jaren. Zodat wanneer iemand vraagt 'en wat heb je zoal bereikt in je werk?' of 'wat zijn je sterke eigenschappen?' en dan doorvraagt naar voorbeelden je niet met je mond vol tanden staat.
donderdag 5 april 2018 om 07:40
Oh zou best kunnen. Waarschijnlijk het tweede omdat ik ook niet zo veel verwachtingen had.MadameJean schreef: ↑04-04-2018 08:52Misschien deed je het niet goed, of had je er eigenlijk geen zin in? Of sprak je met de verkeerde mensen af?
Maar het is gelukkig via de conventionele weg allemaal goed gekomen ergens anders.
donderdag 5 april 2018 om 07:46
Niet alles gelezen en ik werk niet in jou sector. Mijn contract loopt af en word niet verlengd omdat ik nu werk als leerling. Ik ben met mijn cv langs een aantal bedrijven gegaan. Uiteindelijk ga ik straks bij een 3de bedrijf op gesprek om te kijken wat hun kunnen betekenen. 2de bedrijf vond ik helemaal niks. En voor het eerste bedrijf heb ik een optie open. Dus koffie drinken kan ook goed uitpakken.
donderdag 5 april 2018 om 08:17
Followthesun, ik snap je gevoel hélemaal, maar toch geef ik je geen gelijk 
Ik heb zelf een paar netwerkgesprekken gevoerd als werkzoekende een tijd terug en vond ze allemaal, stuk voor stuk, van te voren doodeng en 'ik verpest hun tijd' en 'zitten ze wel op me te wachten', maar het waren allemaal, stuk voor stuk, ontzettend leuke gesprekken.
En nu ik weer een baan heb (helaas tijdelijk, maar toch) zou ik dus ook met alle liefde een kop koffie met iemand drinken die meer over mijn werk wil weten.
Ik heb zelf een paar netwerkgesprekken gevoerd als werkzoekende een tijd terug en vond ze allemaal, stuk voor stuk, van te voren doodeng en 'ik verpest hun tijd' en 'zitten ze wel op me te wachten', maar het waren allemaal, stuk voor stuk, ontzettend leuke gesprekken.
En nu ik weer een baan heb (helaas tijdelijk, maar toch) zou ik dus ook met alle liefde een kop koffie met iemand drinken die meer over mijn werk wil weten.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
donderdag 5 april 2018 om 09:20
nicole123 schreef: ↑04-04-2018 23:50Goed bezig, succes! Hopelijk krijg je positieve reacties en leuke gesprekken!
Heb je een punt inderdaad. Ik denk alleen dat het war kleinere succesjes zijn waar ik bij stil wil staan. Zullen er dan alsnog geen 3 per dag zijn, maar minder dan dat.