Vader mag vriend niet meer na etentje
woensdag 4 april 2018 om 22:28
Hoi Dames
Ik zit ergens mee en misschien kunnen jullie mij hiermee helpen of advies geven
Gisteren hadden ik en mijn nieuwe vriend een etentje bij mijn ouders om elkaar te leren kennen.
Mijn vriend is van Duitse afkomst. Toen het onderwerp na familiegeschiedenis ging. Vertelde mijn vader dat zijn vader (mijn opa) in een concentratie kamp in duitsland heeft gezeten omdat hij in het verzet zat.
Daarop vertelde mijn vriend met schaamte dat zijn opa bij de ss zat.
Gisteravond na het etentje kreeg ik dus een appje van mijn vader, dat hij liever niet heeft dat ik mijn vriend voorlopig meeneem naar hun toe. Mijn moeder vind het overdreven en ik vind dat ook. Ik snap best dat het gevoelig ligt, maar daar kan mijn vriend toch niks aan doen. Ik heb hem dit ook nog niet verteld
Wat kan ik hier aan doen. Want ik wil dat mijn vriend zich welkom voelt bij mijn familie.
Iemand enig idee wat ik kan doen?

Gisteren hadden ik en mijn nieuwe vriend een etentje bij mijn ouders om elkaar te leren kennen.
Mijn vriend is van Duitse afkomst. Toen het onderwerp na familiegeschiedenis ging. Vertelde mijn vader dat zijn vader (mijn opa) in een concentratie kamp in duitsland heeft gezeten omdat hij in het verzet zat.
Gisteravond na het etentje kreeg ik dus een appje van mijn vader, dat hij liever niet heeft dat ik mijn vriend voorlopig meeneem naar hun toe. Mijn moeder vind het overdreven en ik vind dat ook. Ik snap best dat het gevoelig ligt, maar daar kan mijn vriend toch niks aan doen. Ik heb hem dit ook nog niet verteld
Wat kan ik hier aan doen. Want ik wil dat mijn vriend zich welkom voelt bij mijn familie.
Iemand enig idee wat ik kan doen?

donderdag 5 april 2018 om 07:32
donderdag 5 april 2018 om 08:11
Deelname aan de SS was niet verplicht, het was, zeker in de jaren 36 -44, een voorrecht. Je moest 100 % Arisch zijn, tot de ouders en grootouders aan beide kanten aan toe.Warrique schreef: ↑05-04-2018 07:32Zo'n beetje elke mannelijke Duitser van de leeftijd van je opa heeft gedwongen bij de ss gezeten. Je wordt kanonnenvoer of je wordt zelf in een kamp gegooid. Dat was de keuze.
Misschien moet je je vader dat eens uitleggen. De meeste van die jongens wilden echt niet.
Later werd deze eis wat afgezwakt wegens een groot tekort aan manschappen.
O en de SS was 1 van de meest gevreesde en bewonderde onderdelen van een toch al bijzonder sterk Duits leger. Ik kan me goed voorstellen dat opa erg trots was om daar deel van uit te hebben gemaakt, ondanks het feit dat hen later duidelijk werd met welk een verderfelijke propaganda ze waren geïndoctrineerd.
donderdag 5 april 2018 om 08:11
Lijkt me overigens sterk dat ze geen eieren voor hun geld gaan kiezen als hun kind trouwt en kinderen krijgt. Je hebt als ouders veel minder invloed op de keuzes van je kind dan je aanvankelijk denkt en langzaamaan wennen ze daaraan.
Ik zou ze dus gewoon de consequenties laten ondergaan van hun keus en niet al te makkelijk toegeven als ze van gedachten veranderen.
Ik zou ze dus gewoon de consequenties laten ondergaan van hun keus en niet al te makkelijk toegeven als ze van gedachten veranderen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
donderdag 5 april 2018 om 08:16
Ik begrijp dat deze opa ook na de oorlog fout was.Warrique schreef: ↑05-04-2018 07:32Zo'n beetje elke mannelijke Duitser van de leeftijd van je opa heeft gedwongen bij de ss gezeten. Je wordt kanonnenvoer of je wordt zelf in een kamp gegooid. Dat was de keuze.
Misschien moet je je vader dat eens uitleggen. De meeste van die jongens wilden echt niet.
Maar ook dat is natuurlijk geen reden om deze vriend te veroordelen.
donderdag 5 april 2018 om 08:16
Warrique schreef: ↑05-04-2018 07:32Zo'n beetje elke mannelijke Duitser van de leeftijd van je opa heeft gedwongen bij de ss gezeten. Je wordt kanonnenvoer of je wordt zelf in een kamp gegooid. Dat was de keuze.
TO zei ergens dat zijn opa echt een nazi was , ook na de oorlog. Dat is wel een verschil.
Niettemin vind ik het erg kinderachtig van je vader, je vriend heeft niks te maken met het gedrag van zijn opa.

donderdag 5 april 2018 om 08:35
Stelletjes Sherlocks het kan prima hoor.vivautrecht85 schreef: ↑05-04-2018 06:48Dacht er ook al over na. Wellicht waten zowel opa als vader wat ouder toen ze vader werden, laat zeggen 40.
Dan zou opa van 1916 kunnen zijn bijvoorbeeld.
donderdag 5 april 2018 om 08:43
Het gaat hier over grootvader en niet over de vaders zelf. Dus de opa's hebben de oorlog meegemaakt en beide vaders hebben hier wel wat van meegekregen.
De ene het verdriet van het kamp en de ander de schaamte wat zijn vader gedaan heeft, als je vader dat nu eens inziet dan is het niet meer hij tegen je vriend.
De ene het verdriet van het kamp en de ander de schaamte wat zijn vader gedaan heeft, als je vader dat nu eens inziet dan is het niet meer hij tegen je vriend.
donderdag 5 april 2018 om 08:51
Dat kan makkelijk hoor. Mijn opa was uit 1920 en in de oorlog dus 20-er, getrouwd ed. To's opa kan bij het verzet gehoord hebben, misschien deed hij daar al dingen voor op 14-15 jarige leeftijd. Veel mannen werden op een gegeven moment opgepakt om in Duitsland te werken, dus een paar jochies (en vrouwen) die illigale kranten ed rondbrachten gebeurde heus. Mijn opa was 25 bij zijn toen mijn vader geboren werd, mijn vader 38 toen ik kwam. Ik ben ouder dan TO, maar als mijn opa ouder was geweest toen hij mijn vader kreeg of mijn vader ipv 2e als het 4 of 5e kind was geboren, dan had ik makkelijk TO kunnen zijn.vivautrecht85 schreef: ↑05-04-2018 06:48Dacht er ook al over na. Wellicht waten zowel opa als vader wat ouder toen ze vader werden, laat zeggen 40.
Dan zou opa van 1916 kunnen zijn bijvoorbeeld.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

donderdag 5 april 2018 om 08:55
Welnee.Warrique schreef: ↑05-04-2018 07:32Zo'n beetje elke mannelijke Duitser van de leeftijd van je opa heeft gedwongen bij de ss gezeten. Je wordt kanonnenvoer of je wordt zelf in een kamp gegooid. Dat was de keuze.

donderdag 5 april 2018 om 08:57
Inderdaad. Ik ben in de 30 en mijn opa en oma zijn allemaal van begin jaren 1920 en hebben de oorlog heel bewust meegemaakt. Neem aan dat de vader van TO nog wat ouder is dan ik, dus ik zie niet in wat er vreemd is aan het verhaal van TO.
anoniem_287941 wijzigde dit bericht op 05-04-2018 09:32
0.97% gewijzigd

donderdag 5 april 2018 om 09:06
Eens.voornu schreef: ↑04-04-2018 22:46Nou, ik vind sommige reacties wel erg kort door de bocht. Vader zit ws ook in een loyaliteitsconflict, tussen zijn vader en jou/vriend. Zo'n verleden is niet alleen een 'feitje', maar iets wat waarschijnlijk zijn hele jeugd heeft bepaald.
Ik zou eerst met je vader praten en vragen waarom hij jouw vriend niet wil zien. Misschien roept het teveel oud zeer op, en/of moet hij nog aan het idee wennen. Geef hem in elk geval even te tijd om met dit nieuws om te gaan.
Ik heb gezien wat de oorlog en een kamp met mensen kan doen (door mijn werk). De kinderen daarvan krijgen daar ook een tik van mee. Het is niet niks om je ouder te zien lijden door wat hij in een kamp heeft meegemaakt.
Jouw vriend zal het een en ander bij je vader losmaken. Bespreek dat met je vader en probeer tot hem door te dringen dat jouw vriend hier ook niks aan kan doen. Geef het tijd en ruimte.

donderdag 5 april 2018 om 09:10
Eerlijk gezegd vind ik het niet alleen overdreven, maar ook ontzettend dom van je vader. Kennelijk zit hij ergens anders mee en moet hij in therapie.Christina1996 schreef: ↑04-04-2018 22:28Hoi Dames
Iemand enig idee wat ik kan doen?![]()
donderdag 5 april 2018 om 09:15
Het is wel een ongelukkige samenloop van alles. Toevallig hebben blijkbaar jouw vriendje als jijzelf een hele oude opa, tenminste als je inderdaad van 1996 bent. Als het een generatie verder is is het toch al minder heftig.
Het is natuurlijk niet handig van je vader om het gesprek op de oorlog te brengen en van je vriendje niet om te zeggen dat opa bij de SS zat. Hij heeft denk ik niet goed door hoe gevoelig de oorlog nog ligt in Nederland. En dan de pech erbij dat er weinig generaties tussen zitten, was het je overgrootvader geweest dan was het al anders, was het zijn overgrootvader geweest dan was het ook anders.
Maar heb jij zelf ook nooit door gehad hoe gevoelig het bij je vader lag? Had hij het er vaak over? Had hij een hekel aan Duitsers? Hoe merkte je dit in je jeugd? Als hij dit het eerste gesprek ter sprake brengt zit het hem blijkbaar enorm hoog, dat had je toch kunnen zien aan komen lijkt me? Dan had je vriendje een beetje kunnen instrueren.
Ik zou het dus wel aan vriendje vertellen, blijkbaar heeft hij niet door hoe gevoelig het nog ligt in de NL samenleving. Het is handig als hij dat wel weet. En dat hij inderdaad als hij bij jou blijft grappen mag verwachten als: "mag ik mijn fiets terug" etc. Een tante van mij heeft tot haar dood toe nooit iets uit Japan willen kopen, ze stapte ook niet in een Japanse auto. Ze is pas 3 jaar dood, dus ja die dingen werken inderdaad heel lang door.
Ik zou het naar mijn vader toe even laten rusten voor nu. Misschien trekt hij later nog bij of kun je er over een maand of 2 ofzo eens rustig over praten. Misschien kan je moeder iets betekenen hierin. Die zal dit ook heel vervelend vinden. Ik weet niet of je vriend ook gezegd heeft dat opa ook na de oorlog nog nazi-sympathieën had, anders zou ik dit feit zeker voor me houden, om het niet nog erger te maken. Druk vriend ook op het hart om dit sowieso nooit tegen iemand te zeggen. Want dat betekent dat ook zijn vader of moeder hiermee opgevoed is en maakt hem ook twijfelachtig.
Het is natuurlijk niet handig van je vader om het gesprek op de oorlog te brengen en van je vriendje niet om te zeggen dat opa bij de SS zat. Hij heeft denk ik niet goed door hoe gevoelig de oorlog nog ligt in Nederland. En dan de pech erbij dat er weinig generaties tussen zitten, was het je overgrootvader geweest dan was het al anders, was het zijn overgrootvader geweest dan was het ook anders.
Maar heb jij zelf ook nooit door gehad hoe gevoelig het bij je vader lag? Had hij het er vaak over? Had hij een hekel aan Duitsers? Hoe merkte je dit in je jeugd? Als hij dit het eerste gesprek ter sprake brengt zit het hem blijkbaar enorm hoog, dat had je toch kunnen zien aan komen lijkt me? Dan had je vriendje een beetje kunnen instrueren.
Ik zou het dus wel aan vriendje vertellen, blijkbaar heeft hij niet door hoe gevoelig het nog ligt in de NL samenleving. Het is handig als hij dat wel weet. En dat hij inderdaad als hij bij jou blijft grappen mag verwachten als: "mag ik mijn fiets terug" etc. Een tante van mij heeft tot haar dood toe nooit iets uit Japan willen kopen, ze stapte ook niet in een Japanse auto. Ze is pas 3 jaar dood, dus ja die dingen werken inderdaad heel lang door.
Ik zou het naar mijn vader toe even laten rusten voor nu. Misschien trekt hij later nog bij of kun je er over een maand of 2 ofzo eens rustig over praten. Misschien kan je moeder iets betekenen hierin. Die zal dit ook heel vervelend vinden. Ik weet niet of je vriend ook gezegd heeft dat opa ook na de oorlog nog nazi-sympathieën had, anders zou ik dit feit zeker voor me houden, om het niet nog erger te maken. Druk vriend ook op het hart om dit sowieso nooit tegen iemand te zeggen. Want dat betekent dat ook zijn vader of moeder hiermee opgevoed is en maakt hem ook twijfelachtig.
donderdag 5 april 2018 om 09:17
Toen de dienstplicht nog bestond kon je zelfs vrijgesteld worden van de dienstplicht als je ouders oorlogsslachtoffer waren. Ik ken iemand die om die reden niet in dienst hoefde.

donderdag 5 april 2018 om 09:22
Wat een onzin. Alleen als mensen een beetje zielig willen doen halen ze "de oorlog" erbij. En waarom voor je houden dat je opa nazi-sympathieën had? Het is je opa, je bent het niet zelf. Beetje flauwekul. We zitten nu echt wel in een tijd dat we over dergelijke zaken iets meer open kunnen zijn.lattemachiato schreef: ↑05-04-2018 09:15[...] Hij heeft denk ik niet goed door hoe gevoelig de oorlog nog ligt in Nederland. [...] blijkbaar heeft hij niet door hoe gevoelig het nog ligt in de NL samenleving. Het is handig als hij dat wel weet. [...] Een tante van mij heeft tot haar dood toe nooit iets uit Japan willen kopen, ze stapte ook niet in een Japanse auto. Ze is pas 3 jaar dood, dus ja die dingen werken inderdaad heel lang door. [...] Ik weet niet of je vriend ook gezegd heeft dat opa ook na de oorlog nog nazi-sympathieën had, anders zou ik dit feit zeker voor me houden, om het niet nog erger te maken. Druk vriend ook op het hart om dit sowieso nooit tegen iemand te zeggen.
donderdag 5 april 2018 om 09:28
Helemaal mee eens.Barnabas schreef: ↑05-04-2018 01:47Ik snap de pijn van je vader over het verleden van zijn vader, maar uiteindelijk kun je niet die woede blijven projecteren op mensen die niets hebben meegekregen van de oorlog en waarbij veel Duitsers afstand hebben gedaan van de terreur en het bloedvergieten. De woede van je vader over dit onderwerp is begrijpelijk, maar hij kan niet woedend zijn op iemand die zich overduidelijk schaamt voor zijn afkomst. Dat is gewoon niet eerlijk. Het lijkt er trouwens op dat je vader al een confrontatie wilde uitlokken op het moment dat je je vriend uitnodigde. Net alsof hij zich al voorgenomen had om hem te ondervragen over zijn verleden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

donderdag 5 april 2018 om 09:28