Werk & Studie alle pijlers

Collega steelt

05-04-2018 10:13 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-04-2018 15:58
Reden: OP verwijderd, maatregelen zijn genomen
98.65% gewijzigd
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik vraag me af of stelen dan de juiste term is.
Ze heeft iets aangenomen wat niet de bedoeling is en is denk ik wel het melden waard.
Is er een integrity officer?
Bewijsmateriaal uitprinten. Naar haar toe gaan en haar confronteren met zijn bevindingen(niet zeggen dat hij bewijs heeft uitgeprint) en zeggen je kunt nu aan directeur/directie vertellen wat je gedaan hebt, anders doe ik het. Dit kan,doe je toch niet? Ben benieuwd hoe het afloopt.
Iets aannemen is volgens mij geen stelen, netjes is het niet maar hoe zie je dat als stelen?
Froezel schreef:
05-04-2018 10:32
Denk hier heeeel goed over na..
Ik ben klokkenluider geweest van iemand die eigendommen stelde van cliënten. Ik ben heel lang, ondanks dat uitkwam dat ik gelijk had, de gebeten hond geweest.
Zij is ontslagen, vervolgd en heeft hulp gehad.
Liever de gebeten hond dan je schuldig voelen over de wetenschap dat er gestolen wordt en je er wat aan had kunnen doen maar je mond hebt gehouden. Al zou ik bij een bedrijf dat zoiets niet discreet weet af te wikkelen en de klokkenluider niet uit de wind kan houden snel vertrekken.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Madeliefjees schreef:
05-04-2018 10:28
Het gaat om een mail van een leverancier. Daarin staat wat er bij haar thuis bezorgd wordt, en dat ze volgend jaar weer iets krijgt ter waarde van 1000 euro.
Ze heeft er ook op geantwoord, dus het bewijs is er gewoon.
De regel is dat je niks mag aannemen van leveranciers. Ja, een pen of zo, verder niks.
hij kan het bewijs even wegsluizen/uitprinten oid
En haar daarna er op aanspreken? Dat ze zelf de kans krijgt schoon schip te maken
8102 schreef:
05-04-2018 10:35
Iets aannemen is volgens mij geen stelen, netjes is het niet maar hoe zie je dat als stelen?
Het is bijvoorbeeld stelen/verduisteren als het beleid is dat geschenken eerlijk verdeeld worden over het personeel en jij stiekem afspraken maakt om de cadeautjes thuis te laten bezorgen.
.....
madeliefjees wijzigde dit bericht op 05-04-2018 14:49
94.81% gewijzigd
8102 schreef:
05-04-2018 10:35
Natuurlijk wel! Kadootjes van leveranciers aan inkopers worden gewoon betaald via de offerte van de leverancier hoor. Daarom zijn organisaties ook zo hard in het verbieden van zulke dingen. Gratis lunches bestaan niet.
Als je dingen besteld op kosten van de baas en dit thuis laat bezorgen, terwijl je weet dat dit niet mag, dan is dat in mijn ogen gewoon diefstal hoor.
Madeliefjees schreef:
05-04-2018 10:28
Het gaat om een mail van een leverancier. Daarin staat wat er bij haar thuis bezorgd wordt, en dat ze volgend jaar weer iets krijgt ter waarde van 1000 euro.
Ze heeft er ook op geantwoord, dus het bewijs is er gewoon.
De regel is dat je niks mag aannemen van leveranciers. Ja, een pen of zo, verder niks.
Dat is dan geen diefstal maar omkoperij/steekpenningen aannemen. Is dus verboden bij de zaak en terecht. Vaak worden die leveranciers nog stevig onder druk gezet ook, om dat soort ' cadeau's' te geven om de order maar te behouden.

Je man moet het melden. Eerst haar benaderen of haar chanteren het zelf te melden zou ik niet doen. Ze verliest toch haar baan wel en het is niet zijn taak om hoor en wederhoor toe te passen, dat is aan de werkgever. Bovendien laat zij dan wellicht bewijsmateriaal verdwijnen.

Je man moet er juist zo min mogelijk mee te maken heeft en zij hoeft niet eens te weten dat je man de melder was. Gewoon het vermoeden uitspreken, print van de mail overhandigen en over tot de orde van de dag. Het is dan verder verantwoordelijkheid werkgever.
Als je man erg bang is voor zijn eigen positie en geen vertrouwen heeft in goede afhandeling kan hij natuurlijk ook een printje van die mail achterlaten op het bureau van HR of manager.
.......
madeliefjees wijzigde dit bericht op 18-05-2018 16:38
96.30% gewijzigd
Madeliefjees schreef:
05-04-2018 10:36
Ik vind het wel stelen. Alles wat je krijgt moet je inleveren bij de pv.
pas wel op, dat je man dit niet enkel doet uit emotie of jaloezie
Madeliefjees schreef:
05-04-2018 10:40
Hillegonda1 je hebt gelijk. Maar dan toch voel je je schuldig dat zij straks ontslagen wordt. Gek he?
Dan had ze het maar niet via werkmail moeten doen. Als je toch fraudeert/steelt doe het dan goed.
En uitprinten en anoniem op het bureau van de leidinggevende achterlaten? Wellicht met een begeleidend briefje?
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Madeliefjees schreef:
Hillegonda1 je hebt gelijk. Maar dan toch voel je je schuldig dat zij straks ontslagen wordt. Gek he?
daarom moet je man haar de kans geven het zelf recht te breien

ze kan naar haar LG gaan, aangeven dat ze naïef gehandeld heeft (jaja lulsmoes, ik weet het) en een regeling treffen tot terugbetaling
En serieus even als side note, ik snap nooit waar om dit soort specifieke zaken op Viva worden gezet zeker als de dader een vrouw is.

Best groot bereik zo'n forum.
handigmetgeld schreef:
05-04-2018 10:39
Als je man erg bang is voor zijn eigen positie en geen vertrouwen heeft in goede afhandeling kan hij natuurlijk ook een printje van die mail achterlaten op het bureau van HR of manager.

Dit.
lilalinda schreef:

En dit.
lilalinda schreef:
Want?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
strikjemetstippels schreef:
05-04-2018 10:41
Dan had ze het maar niet via werkmail moeten doen. Als je toch fraudeert/steelt doe het dan goed.
Precies. Eigen schuld, dikke bult in dit geval.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Waarom kan je man in haar werkmail?

Of was dit op een algemeen afdelingsemail waar iedereen bij kan?
Ja een algemene computer waar ze beide op werken.
Lucifermiauww schreef:
05-04-2018 10:51
Waarom kan je man in haar werkmail?

Of was dit op een algemeen afdelingsemail waar iedereen bij kan?
Externe mail loopt toch heel vaak via algemene adressen of specifieke applicaties? Anders is je collega ziek en weet je ineens niet meer wat er met de leverancier is afgesproken? Echt ontzettend onhandig als iedereen in zijn eentje loopt te werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven