Collega steelt
donderdag 5 april 2018 om 10:55
Externe mail loopt toch heel vaak via algemene adressen of specifieke applicaties? Anders is je collega ziek en weet je ineens niet meer wat er met de leverancier is afgesproken? Echt ontzettend onhandig als iedereen in zijn eentje loopt te werken.Lucifermiauww schreef: ↑05-04-2018 10:51Waarom kan je man in haar werkmail?
Of was dit op een algemeen afdelingsemail waar iedereen bij kan?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
donderdag 5 april 2018 om 10:56
Wat oerstom van haar dan, zeg.
Is ze nieuw? Weet ze de regels? Was ze een paar dagen vrij waardoor ze dat mailtje niet heeft kunnen onderscheppen of zo?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 5 april 2018 om 10:57
Een algemene computer zegt natuurlijk niks.
Is het haar werkemail of een afdelingsemail? Je man heeft namelijk ook op een algemene computer helemaal niks op haar email te zoeken. Dat mag hij niet eens gaan zitten lezen. Of hij er zo bij kan of niet.
Maar is het gevonden op een algemeen emailaccount zoals finance@broekenbv.nl .. dan is het een ander verhaal.
donderdag 5 april 2018 om 11:04
Madeliefjees schreef: ↑05-04-2018 11:01Ja gewoon de mail van de afdeling, waar iedereen bij kan. Ze is gewoon vergeten de mails te verwijderen denk ik.
Is het niet zo dat ze gewoon prive iets bij die leverancier bestelde?
Ik zou de mail forwarden naar de leidinggevende dan.Madeliefjees schreef: ↑05-04-2018 11:01Ja gewoon de mail van de afdeling, waar iedereen bij kan. Ze is gewoon vergeten de mails te verwijderen denk ik.
anoniem_194147 wijzigde dit bericht op 05-04-2018 11:04
0.21% gewijzigd
Je bent nogal stellig. Te stellig. Als een bedrijf de organisatie zo heeft ingericht dat als mensen bij afwezigheid elkaar toegang geven tot de eigen email (bij heel kleine organisaties zie je dat regelmatig), dan mag je gewoon elkaars mail lezen. Sterker nog, dat moet je dan, dat is deel van je werk. Uiteraard moeten mensen dat vooraf weten, en uiteraard is het niet de bedoeling dat mensen dan gaan lezen in een subfolder 'prive' of iets dergelijks, maar alleen de mail lezen die relevant voor ze is.Lucifermiauww schreef: ↑05-04-2018 10:57Een algemene computer zegt natuurlijk niks.
Is het haar werkemail of een afdelingsemail? Je man heeft namelijk ook op een algemene computer helemaal niks op haar email te zoeken. Dat mag hij niet eens gaan zitten lezen. Of hij er zo bij kan of niet.
Maar is het gevonden op een algemeen emailaccount zoals finance@broekenbv.nl .. dan is het een ander verhaal.
Handig is dat trouwens allemaal niet. En zaken over salarissen en dergelijke moeten dan allemaal via papier gecommuniceerd, email is dan niet anders dan de postvakjes vroeger, waarbij je ook gewoon het postvakje van je afwezige collega werd geacht bij te houden (en de enveloppen met 'vetrouwelijk' niet open mocht maken, maar de rest wel).
donderdag 5 april 2018 om 11:06
als het de mail is van een hele afdeling, is niet te bewijzen dat het voor haar prive wasMadeliefjees schreef: ↑05-04-2018 11:01Ja gewoon de mail van de afdeling, waar iedereen bij kan. Ze is gewoon vergeten de mails te verwijderen denk ik.
als het haar mail was, had je man er niet in mogen neuzen
hoe zit het precies?
donderdag 5 april 2018 om 11:14
Ze vertelt toch hoe het zit? Er is een mail van een leverancier: "Hoi mevrouw X, hierbij bevestigen we dat we het jaarlijkse relatiegeschenk twv. 1000 euro vanavond bij u afleveren op uw huisadres. We wensen u veel plezier met de 1000 pakken wc-papier, en hopen op een vruchtbare samenwerking in het komende jaar.". Die mail zit in een gezamenlijke mailbox, en is gelezen door haar man. Hoeveel meer moet ze uitleggen?
donderdag 5 april 2018 om 11:18
handigmetgeld schreef: ↑05-04-2018 11:14Ze vertelt toch hoe het zit? Er is een mail van een leverancier: "Hoi mevrouw X, hierbij bevestigen we dat we het jaarlijkse relatiegeschenk twv. 1000 euro vanavond bij u afleveren op uw huisadres. We wensen u veel plezier met de 1000 pakken wc-papier, en hopen op een vruchtbare samenwerking in het komende jaar.". Die mail zit in een gezamenlijke mailbox, en is gelezen door haar man. Hoeveel meer moet ze uitleggen?
Dat zegt ze toch pas net nadat ik het vroeg?
Ze had het daarvoor alleen maar over een gezamelijke computer.
donderdag 5 april 2018 om 11:21
Ja, maar daarna vroeg lilalinda hoe dat dan een bewijs kon zijn. Terwijl dat deel al was uitgelegd.Lucifermiauww schreef: ↑05-04-2018 11:18Dat zegt ze toch pas net nadat ik het vroeg?
Ze had het daarvoor alleen maar over een gezamelijke computer.
donderdag 5 april 2018 om 11:23
Daar van kan mevrouw X zeggen, dat het onzin ishandigmetgeld schreef: ↑05-04-2018 11:14Ze vertelt toch hoe het zit? Er is een mail van een leverancier: "Hoi mevrouw X, hierbij bevestigen we dat we het jaarlijkse relatiegeschenk twv. 1000 euro vanavond bij u afleveren op uw huisadres. We wensen u veel plezier met de 1000 pakken wc-papier, en hopen op een vruchtbare samenwerking in het komende jaar.". Die mail zit in een gezamenlijke mailbox, en is gelezen door haar man. Hoeveel meer moet ze uitleggen?
en ze nooit gevraagd heeft om die levering
sterker nog, dat ze hem gemaild heeft, dat het niet geleverd moet worden
Het is flinter dun 'bewijs' hoor, wat de man van TO heeft
donderdag 5 april 2018 om 11:26
Laat die antwoordmail maar zien dan, zakelijke mailservers vergeten niks, verwijderd is alleen verborgen.
En verder zoekt HR dat toch maar lekker uit? De man van TO hoeft toch niks te bewijzen?
anoniem_199354 wijzigde dit bericht op 05-04-2018 11:27
9.92% gewijzigd
donderdag 5 april 2018 om 11:27
nee hoor, de collega hoeft niet aan te tonen dat ze NIETS gedaan heefthandigmetgeld schreef: ↑05-04-2018 11:26Laat die antwoordmail maar zien dan, zakelijke mailservers vergeten niks, verwijderd is alleen verborgen.
de werkgever moet aantonen dat ze het WEL gedaan heeft
donderdag 5 april 2018 om 11:36
Ten eerste is er sprake van een prive-adres. Niet iets dat een leverancier zomaar hoort te hebben. En als er sprake is van zulke verwarring, dan is het belangrijk dat ze wel degelijk expliciet geweigerd heeft. En misschien is er wel sprake van een mail van haar aan de leverancier "wilt u de bestelling afleven op Kamperfoelielaan 6"?
Maar nogmaals: dit is allemaal helemaal niet aan de man van TO om uit te zoeken. Hij meldt, het bedrijf zoekt het uit en neemt mogelijk maatregelen. Of niet. Daar hoeft hij zich helemaal niet druk om te maken.
donderdag 5 april 2018 om 11:38
Dus die collega neemt een relatiegeschenk aan van een leverancier op haar privé-adres en voelt zich daar dusdanig goed bij dat het contact daarover via de werkmail loopt. Ze zal zelf ook begrijpen dat anderen die communicatie kunnen lezen.
Wat ik me afvraag: is dit inderdaad verboden in het bedrijf of is je man vooral pissig.
Wat ik me afvraag: is dit inderdaad verboden in het bedrijf of is je man vooral pissig.
donderdag 5 april 2018 om 11:43
donderdag 5 april 2018 om 11:47
Nou, dat kan toch? Dan meldt man-van-to dit aan leidinggevende, vraagt die collega hoe het zit, belt even met leverancier om opheldering, en dan is het weer goed. Klaar, zij kan blijven, man blijft niet zitten met vaag schuldgevoel over 'ik wist het maar heb niks gedaan', collega blijft niet in soort schemerig 'er zijn mensen die me verdenken van foute zaken'-gebied hangen. Is voor iedereen beter als dit even uitgesproken en opgehelderd wordt, toch?
donderdag 5 april 2018 om 11:48
Ze heeft gereageerd op de mail.
donderdag 5 april 2018 om 11:50
handigmetgeld schreef: ↑05-04-2018 11:47Nou, dat kan toch? Dan meldt man-van-to dit aan leidinggevende, vraagt die collega hoe het zit, belt even met leverancier om opheldering, en dan is het weer goed. Klaar, zij kan blijven, man blijft niet zitten met vaag schuldgevoel over 'ik wist het maar heb niks gedaan', collega blijft niet in soort schemerig 'er zijn mensen die me verdenken van foute zaken'-gebied hangen. Is voor iedereen beter als dit even uitgesproken en opgehelderd wordt, toch?
Nou ja, de relatie tussen de collega's is wel naar de gallemiezen he.
donderdag 5 april 2018 om 11:50
Eerste ingeving is natuurlijk melden. Ik heb echter een paar keer meegemaakt dat niet de fraudeur maar de melder de gebeten hond werd. Mijn les hieruit is dat ik in het vervolg de andere kant op kijk. Voelt niet goed want het is niet rechtvaardig. Maar dat eerlijkheid zegeviert is dus niet altijd de praktijk!
donderdag 5 april 2018 om 11:54
handigmetgeld schreef: ↑05-04-2018 11:52Juist niet toch? Onuitgesproken verdenkingen, die zijn pas de pest voor relaties.
Z'n collega weet toch van niks? Die heeft geen idee. Als een collega van mij een vermoeden heeft en naar de baas stapt, waarna blijkt dat ik onschuldig ben, dan ben ik geen vriendjes meer met die collega hoor!
donderdag 5 april 2018 om 11:58
Hoezo niet? Diegene doet alleen zijn werk dan? Daar kun je toch niet boos op worden?