Zorgen om buurtkatje

05-04-2018 12:39 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een paar weken loopt er in de tuin van ons appartementencomplex een nieuw jong katje rond. Die tuin is sowieso een hangplek voor meerdere buurtkatten. Het katje is erg lief en aanhankelijk en volgde mij al snel. En vrij snel erna liet ik hem ook wel eens bij mij in huis voor een uurtje, zeker toen het zo koud buiten was. Ik ben niet in het bezit van een kattenbak of kattenvoer dus zette hem na een uurtje altijd weer buiten. Na een paar dagen kwam ik er achter dat hij hoorde bij een studentenhuis bij ons om de hoek. Het blijkt dat hij daar geen kattenluik heeft alleen naar binnen kan als er iemand thuis is en hem toevallig voor het raam ziet. Ik heb hem een paar keer teruggebracht omdat hij niet echt weg wilde bij mij en bij het studentenhuis aangeklopt zodat hij binnen werd gelaten. Na een paar keer sprak een van de studenten mij erop aan dat hij het toch niet zo ok vond dat het beestje veel bij mij rond hangt. Prima, het is niet mijn kat, dus heb hem toen niet meer in mijn huis gelaten. Met pijn in het hart, dat wel, want ik was inmiddels dol op het beestje. En ik ben niet eens een kattenmens.

Wel viel het mij op dat hij vaker ook ’s nachts in onze tuin sliep omdat hij niet naar huis kan. In weer en wind. Toen ik gisteren uit mijn werk kwam zat de kat in de tuin te schuilen voor de fikse regen en hagelbuien. Dat werd mij te gortig en heb hem toen binnengehaald en drooggedept. Vlak daarna ging mijn deurbel. Een delegatie van het studentenhuis die de kat aan het zoeken waren en ze dachten dat mij misschien bij mij kon zitten. De kat kon dus gelukkig mee naar huis. Een van de studenten was duidelijk niet zo blij dat hij bij mij was, maar kon moeilijk protesteren toen ik hem duidelijk maakte dat de kat regelmatig ‘s nachts in de tuin sliep in plantenbakken etc. en dat ik het beestje niet in die buien buiten kon laten zitten omdat hij blijkbaar thuis niet naar binnen kan.

Een half uur later zat de kat alweer in de tuin, blijkbaar weer ontsnapt. Ik heb het genegeerd, maar toen ik vanmorgen vroeg opstond lag hij weer te slapen in een van de plantenbakken, waarschijnlijk is hij dus weer de hele nacht buitengesloten geweest.

Al met al, maak ik mij zorgen. Het is een jonge kat, ca. 8 maanden, nog niet zo streetwise. Heeft het ook vaak aan de stok met de andere buurtkatten die ouder en dominanter zijn. Maar vooral maak ik mij zorgen dat hij niet altijd naar huis kan. Een kattenluik in het studentenhuis zou dat probleem oplossen, maar ik kreeg niet de indruk dat dat ging gebeuren. Vorige week heeft hij twee dagen onafgebroken in onze tuin gezeten, zonder eten denk ik, tenzij hij goed in muizen vangen is.

De dierenbescherming bellen heeft geen zin, want het beestje wordt niet mishandeld. Misschien maak ik mij om niets zorgen en zijn katten sterker dan ik denk. Wat zouden jullie doen?
Die kat gaat niet meer naar huis, omdat hij dondersgoed weet dat hij bij jou toch wel te eten krijgt. Ik snap dat je het goed bedoelt, maar echt, je laat je in de maling nemen door een stel snorharen. En ik heb hier ook geen kattenluikje en meerdere katten. Ze kloppen allemaal netjes aan als ze naar binnen willen (over het raam heen krassen met de nagels. En als ze naar buiten willen gaan ze net zo lang staan gillen tot iemand de deur opent).

Echt, de kat is niet zielig.
Katje niet meer binnenhalen.
Het is wel sneu dat het beestje zo vaak buiten is en warmte bij jou op zoekt, zal ook wel niet gesteriliseerd of gecastreerd zijn :( Daar zou ik, als ik jou was, over praten met de eigenaar.
anoniem_327927 wijzigde dit bericht op 05-04-2018 12:47
6.25% gewijzigd
Koop een kattenluikje voor ze. Dat kan al vanaf € 10 en dan hoef jij je niet meer zorgen te maken dat het katje niet naar binnen komt. Slaapt ie dan alsnog buiten dan is het waarschijnlijk gewoon een bikkel. ;-)
Bobby-Pin schreef:
05-04-2018 12:45
Het is wel sneu dat het beestje zo vaak buiten is en warmte bij jou op zoekt, zal ook wel niet gesteriliseerd of gecastreerd zijn :( Daar zou ik, als ik jou was, over praten met de eigenaar.
Dat is niet sneu, die katten van mij zitten het liefst de hele dag op schoot en ook echt bij iedereen.
Mevrouw75 schreef:
05-04-2018 12:49
Dat is niet sneu, die katten van mij zitten het liefst de hele dag op schoot en ook echt bij iedereen.
Zo'n jong beestje buiten in hagel en regen vind ik wel sneu.
Nileda schreef:
05-04-2018 12:44
Die kat gaat niet meer naar huis, omdat hij dondersgoed weet dat hij bij jou toch wel te eten krijgt. Ik snap dat je het goed bedoelt, maar echt, je laat je in de maling nemen door een stel snorharen. En ik heb hier ook geen kattenluikje en meerdere katten. Ze kloppen allemaal netjes aan als ze naar binnen willen (over het raam heen krassen met de nagels. En als ze naar buiten willen gaan ze net zo lang staan gillen tot iemand de deur opent).

Echt, de kat is niet zielig.
Ik voer het beestje niet. Ik heb geen kattenvoer in huis. Wel soms kattensnoepjes, maar ook die krijgt hij niet dagelijks van mij.
trinny2 schreef:
05-04-2018 12:52
Ik voer het beestje niet. Ik heb geen kattenvoer in huis. Wel soms kattensnoepjes, maar ook die krijgt hij niet dagelijks van mij.
Hij krijgt dus wel wat, en mag lekker binnen op schoot en krijgt aai. Dat katje weet wel waar ie rond moet scharrelen.
KyloRen schreef:
05-04-2018 12:46
De kat heeft jou geadopteerd :proud:

Maar goed. Ik zou die studenten wel even aanspreken, dat de kat nu constant in jouw tuin zit. Ik vind het ook vrij bijzonder dat ze een kat hebben, maar er vervolgens amper naar omkijken.
Het is niet mijn tuin, maar een soort van gezamenlijke tuin die bij het complex hoort waar ik woon. Ik vind het fijn dat hij i.i.g. een plek heeft waar hij lekker rond kan hangen en de overige bewoners hebben ook geen problemen met het feit dat er verschillende katten rondhangen.
Wel denk ik dat een studentenhuis niet het meest geschikte tehuis is voor een katje.
anoniem_10262 wijzigde dit bericht op 05-04-2018 13:05
0.30% gewijzigd
Bobby-Pin schreef:
05-04-2018 12:52
Zo'n jong beestje buiten in hagel en regen vind ik wel sneu.
Als mijn katten buiten zijn en het begint te regenen en hagelen gaan ze écht niet door die regen terug naar huis. Ze gaan eerst schuilen en als de bui over is pas terug. Dat weet ik omdat ik ze onder onze eigen overkapping zie zitten. Ze zetten nog geen cm in de regen.
Mevrouw75 schreef:
05-04-2018 12:55
Als mijn katten buiten zijn en het begint te regenen en hagelen gaan ze écht niet door die regen terug naar huis. Ze gaan eerst schuilen en als de bui over is pas terug. Dat weet ik omdat ik ze onder onze eigen overkapping zie zitten. Ze zetten nog geen cm in de regen.
Ik vind het nogal wat uitmaken als een kat wel naar huis kan, maar liever schuilt. Of moet schuilen omdat hij gewoonweg niet naar huis kan.
trinny2 schreef:
05-04-2018 12:56
Ik vind het nogal wat uitmaken als een kat wel naar huis kan, maar liever schuilt. Of moet schuilen omdat hij gewoonweg niet naar huis kan.
Dus, geef de studenten een kattenluikje cadeau ;-)
Uiltje66 schreef:
05-04-2018 12:57
Dus, geef de studenten een kattenluikje cadeau ;-)
Dat ga ik serieus overwegen. Hopelijk installeren ze het ding dan ook... daar heb ik nogal mijn twijfels over.
trinny2 schreef:
05-04-2018 12:56
Dat weet je toch niet als overbuurvrouw?
In het ergste geval heb je € 10 weggegooid (of kan je er iemand anders blij mee maken).

Breng het positief: goh jongens, katje staat steeds bij ons voor de deur en zie ik ook buiten slapen en dat vind ik zo zielig. Hier hebben jullie een kattenluikje, zouden jullie die willen plaatsen zodat ik me geen zorgen hoef te maken dat ie niet binnen komt? En dan kan die ook niet ontsnappen naar buiten.
trinny2 schreef:
05-04-2018 12:58
Dat ga ik serieus overwegen. Hopelijk installeren ze het ding dan ook... daar heb ik nogal mijn twijfels over.
Kattenluikje zou een mooie oplossing zijn maar als het een studentenhuis betreft kan het maar zo zijn dat de eigenaar van het studentenhuis dat niet wil.
Mevrouw75 schreef:
05-04-2018 12:59
Dat weet je toch niet als overbuurvrouw?
Jawel, ik loop dagelijks meerdere keren langs het studentenhuis en je ziet altijd duidelijk of er iemand thuis is of niet.
Jeetje, wat een conclusies worden er hier getrokken! Wie zegt dat die kat niet naar huis kan? En als de kat een fijn droog plekje heeft gevonden onder de struiken, dan denk je toch niet dat hij daadwerkelijk door de regen terug gaat lopen? Z'n pootjes zouden eens nat worden.

Een studentenhuis niet geschikt voor een kat? Serieus? Ze stonden wel gelijk aan je deur toen je hem weer binnen had gelaten.

En geloof me, een kat zorgt wel dat je hoort dat hij naar binnen wil.
Bobby-Pin schreef:
05-04-2018 13:02
Kattenluikje zou een mooie oplossing zijn maar als het een studentenhuis betreft kan het maar zo zijn dat de eigenaar van het studentenhuis dat niet wil.
In het studentenhuis waar ik destijds woonde mocht het alleen als we er een nieuwe buitendeur van hetzelfde soort in zouden zetten als we (lastig wie met een groep) zouden verhuizen dus dan maar geen kattenluikje.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Ik heb hier ook een "leenkat" gehad en die kreeg niets bij mij. Als jij hem kattensnoepjes geeft, blijft hij bij jou terugkomen. Het is niet jouw kat, stop hem te voeren en binnen te laten. Bovendien katten zijn heel wat gewend, die vallen echt niet dood neer van een beetje regen. Er zijn juist katten die de hele tijd buiten zijn. Enig idee hoe vervelend het is als een kat naar een ander toegaat? Een vriendin van mij is die van haar kwijtgeraakt op die manier. Kat kreeg gewoon te eten thuis, kon naar buiten gaan, maar werd constant op een andere plek gevoerd. Uiteindelijk besloot kat niet meer thuis te komen.
Dit klinkt als een katje dat wellicht meer aandacht nodig heeft dan ze thuis krijgt. Maar je kan niet zeker weten waarom deze kat steeds naar je toekomt: door de snoepjes? Gaat ze ook naar andere buren?

Mijn kat is ook een buitenkat en die heeft ook z'n adresjes. Heel irritant als andere mensen je kat binnenhouden.

Dus probeer het eens met dat kattenluikje en geen snoepjes geven idd. Ik snap je helemaal, maar een kat vertelt niet alles... geef eerst de eigenaren het voordeel van de twijfel.
MarindaH schreef:
05-04-2018 13:19
Dit klinkt als een katje dat wellicht meer aandacht nodig heeft dan ze thuis krijgt. Maar je kan niet zeker weten waarom deze kat steeds naar je toekomt: door de snoepjes? Gaat ze ook naar andere buren?

Mijn kat is ook een buitenkat en die heeft ook z'n adresjes. Heel irritant als andere mensen je kat binnenhouden.

Dus probeer het eens met dat kattenluikje en geen snoepjes geven idd. Ik snap je helemaal, maar een kat vertelt niet alles... geef eerst de eigenaren het voordeel van de twijfel.
Je hebt wel gelijk. Het beestje lijkt ook wel dol op mij, maar het incidentele snoepje (ik prop hem niet vol met een driegangen gourmet maaltijd zoals sommigen hier suggereren) en de aandacht die hij krijgt dragen daar zeker aan bij. Ik ben wat dat betreft nogal gevoelig voor een zielige dierensnoet.
Voorzover ik weet gaat hij niet naar anderen, maar ik ben niet 24/7 thuis, maar hoor wel van buren dat hij veel in onze tuin zit. Gelukkig worden de temperaturen hoger, dus dan is het minder erg voor hem om buiten te zijn en ik moet de neiging onderdrukken hem binnen te halen, hoe graag hij ook naar binnen wilt. Ik ben geen kattenkenner, maar blijkbaar is hij dus niet zo zielig.
Het ligt ook wel aan de kat hoor. Onze vroegere kater kwam in de zomer amper naar huis, alleen eens per 24 even zijn neus laten zien. En bleef graag buiten, ook in de winter. Dus niet buitengesloten maar gewoon geen zin om binnen te slapen.
Je doet het zelf. Als jij stopt met snoepjes, aandacht en warmte geven zoekt die kat echt wel een ander slaapplekje.

Ik heb eerder de indruk dat je heel gauw een kat zielig vind. En tenzij erg vermagerd of ziek, is dat echt niet zo. De kat red zich heus wel.

Ik ken ook iemand die altijd katten aanhaalt, want zo zielig. Sommige mensen vinden alles zielig. En een ander mist dan zijn kat door dit gedrag van haar. Je helpt er dus niemand mee.

Dat de studenten er niet blij mee zijn snap ik heel goed. Ik waardeer het niet als iemand mijn kat naar binnen lokt etc.
Je bedoelt het ongetwijfeld heel lief maar je schiet er wat te ver in door.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven