Vader mag vriend niet meer na etentje
woensdag 4 april 2018 om 22:28
Hoi Dames
Ik zit ergens mee en misschien kunnen jullie mij hiermee helpen of advies geven
Gisteren hadden ik en mijn nieuwe vriend een etentje bij mijn ouders om elkaar te leren kennen.
Mijn vriend is van Duitse afkomst. Toen het onderwerp na familiegeschiedenis ging. Vertelde mijn vader dat zijn vader (mijn opa) in een concentratie kamp in duitsland heeft gezeten omdat hij in het verzet zat.
Daarop vertelde mijn vriend met schaamte dat zijn opa bij de ss zat.
Gisteravond na het etentje kreeg ik dus een appje van mijn vader, dat hij liever niet heeft dat ik mijn vriend voorlopig meeneem naar hun toe. Mijn moeder vind het overdreven en ik vind dat ook. Ik snap best dat het gevoelig ligt, maar daar kan mijn vriend toch niks aan doen. Ik heb hem dit ook nog niet verteld
Wat kan ik hier aan doen. Want ik wil dat mijn vriend zich welkom voelt bij mijn familie.
Iemand enig idee wat ik kan doen?
Ik zit ergens mee en misschien kunnen jullie mij hiermee helpen of advies geven

Gisteren hadden ik en mijn nieuwe vriend een etentje bij mijn ouders om elkaar te leren kennen.
Mijn vriend is van Duitse afkomst. Toen het onderwerp na familiegeschiedenis ging. Vertelde mijn vader dat zijn vader (mijn opa) in een concentratie kamp in duitsland heeft gezeten omdat hij in het verzet zat.
Daarop vertelde mijn vriend met schaamte dat zijn opa bij de ss zat.
Gisteravond na het etentje kreeg ik dus een appje van mijn vader, dat hij liever niet heeft dat ik mijn vriend voorlopig meeneem naar hun toe. Mijn moeder vind het overdreven en ik vind dat ook. Ik snap best dat het gevoelig ligt, maar daar kan mijn vriend toch niks aan doen. Ik heb hem dit ook nog niet verteld
Wat kan ik hier aan doen. Want ik wil dat mijn vriend zich welkom voelt bij mijn familie.
Iemand enig idee wat ik kan doen?

vrijdag 6 april 2018 om 01:42
Dit dus. Ik snap dat TO's vader wat moeite heeft door wat zijn vader hem heeft verteld, maar om dit onderwerp nu te gaan opzoeken bij een Duitser die je net kent?boerinnetje-van-buuten schreef: ↑05-04-2018 11:08Ik vond het echt bijzonder, bijzonder onbeleefd van haar vader om daarover te beginnen. En maak mij nou niet wijs dat het gesprek 'per ongeluk' op familiegeschiedenis kwam. Vader wilde dit flink inwrijven.
Stel dat je voor het eerst op visite bij je Indonesische schoonouders komt en ze beginnen meteen over de politionele acties. Dat kan echt niet hoor!

vrijdag 6 april 2018 om 06:56
Die vader is dus niet verantwoordelijk voor zijn ronduit (en zelfuitgelokte) horkerige handelen, want och hij is zo'n zielig slachtoffer... kom toch! Met zo'n persoon ga ik niet in gesprek daar loop ik met een grote boog omheen!Kleppeboxx schreef: ↑05-04-2018 19:34Ben ik het niet mee eens. De generatie na de oorlogsslachtoffers zijn eveneens slachtoffer. Hele families werden uit elkaar gerukt waardoor er sprake is van ontheemding / vervreemding, vertrouwen (in mensen, ja ook familie, de omgeving en de overheid) heeft zo'n knauw gekregen dat dit niet meer te herstellen is / was. De generatie die ná WOII opgroeiden hadden / hebben hier mee te maken. Dit geldt ook voor hen die gevangen zaten in o.a. Jappenkampen of die noodgedwongen moesten repatrieren.
Dit kun en mag je niet afdoen onder het mom van ja maar, het is al 70 jaar geleden. Nee, het is NOG maar 70 jaar geleden en die wonden zitten diep. Hoeven maar te kijken naar de nabestaanden van hen die slachtoffer waren van de slavenarij. Daar zijn nabestaanden die daar nog onder gebukt gaan. Heeft grotendeels te maken met overlevering van verhalen, schaamte, woede, verdriet et cetera en kan heel lang aanhouden.
Er is moed voor nodig om te vertellen dat een familielid 'fout' was / is. Het is eerlijkheid en dat kan rauw op je dak vallen. Ken TO en haar vriend niet, noch haar ouders. Maar ik kan mijzelf voorstellen dat je als ouder, die zelf veel meegemaakt heeft in WOII, je toch flink moet slikken als je iemand ontmoet die familie is van 'de foute' kant. TO's vader heeft dit als een koude douche ervaren omdat hij wordt geconfronteerd wordt met het heden. Zolang het niet 'dichtbij' is valt er mee te leven maar als het 'dichtbij' komt is het een ander verhaal.
TO gun je vader de tijd. Vertel hem dat jou vriend niet verantwoordelijk is voor de daden van zijn opa net zo als jij niet de verzetspersoon bent zoals je vader was. Wees een verbindende schakel tussen je vader en je vriend. Door met elkaar in gesprek te gaan en open te staan voor elkaar met wederzijds respect, kom je al een heel eind.
Als ik de vriend van TO was zou ik gewoon niet meer in gezelschap van die nare man willen verkeren. Dat is ook het beste wat hij kan doen, laat de vader van TO maar eens inzien dat hij ontzettende domme dingen heeft gedaan!

vrijdag 6 april 2018 om 06:59
Precies! Iedereen die van de vader een oorlogsslachtoffer wil maken (hij heeft de oorlog niet meegemaakt) is hardstikke mesjogge. Dat appje achteraf zij voor mij ook voldoende. TO, het beste laat je je vader eventjes voor wat het is en wacht je tot hij zelf gaat inzien dat hij horkerig heeft gehandeld uit misplaatst zelfmedelijden!Onbevangen schreef: ↑05-04-2018 19:56En dan daarmee je dochter zo een rotgevoel geven, met zo'n appje achteraf. Nou van mij kon hij lekker in zijn eigen vet gaar koken

vrijdag 6 april 2018 om 07:05
Ook na-na-na-na-na-na-na-na-na-komelingen van slaven vind ik absoluut geen slachtoffers. Bovendien is die periode van 500 jaar er een van verschillende intensiteit wat betreft de handel in slaven. Dat men een trauma zou hebben vind ik nogal vergezocht.Tampaxropeje schreef: ↑05-04-2018 20:25Helaas is het geen grap. Het is ook nog eens 500 jaar ipv 400 jaar. Maar goed dat is off topic.

vrijdag 6 april 2018 om 07:43
Zijn er hele volkeren tot slaaf gemaakt? Doet me denken aan de overleveringen van het Joodse volk of de Heloten. Niet aan de slaven in de Cariben / Zuid-Amerika. Een belangrijk detail is dat Afrikanen elkaar verkochten en dat het niet alleen iets was dat vanuit Europa werd opgelegd.Tampaxropeje schreef: ↑05-04-2018 20:50Verdiep je eerst eens in de materie.
Een volk dat 500 jaar onderdrukt en gevangen heeft geleeft heeft geen eigen vrije identiteit, heeft geen eigen erfgoed. Dat duurt hele generaties om opnieuw te vinden en vorm te geven. Hoe denk je dat wij er aan toe zijn als we 500 jaar door anderen worden onderdrukt, verkracht, gemartelt, verhandelt, als voorwerp worden gebruikt? Dan is er ook niks over van wie wij als volk waren. Geen vaste basis waar je naar toe terug kan.
Dat is ook precies de reden dat die hele zwarte pietten discussie er nu pas is en niet al tig jaren eerder. De Joden claimden (terecht) na de oorlog hun plek binnen de maatschappij terug en hun waardigheid. Dat soort rechten hadden generaties waarvan de voorouders slaven waren in Nederland toch niet. Die identiteit vinden ze nu gesterkt door kapitaalkrachtigere posities, de globalisering en social media alsnog en de rechten claimen ze alsnog.
Los van of je het ermee eens bent is het logisch te verklaren. Je kan het beter vergelijken met de metoo beweging voor vrouwen. Zij creeren ook een nieuwe realiteit voor de positie van de vrouw en claimen nu ook alsnog hun rechten. Hiervoor sneuvelen ook een (flink) aantal heilige huisjes. Terug naar hoe het was is voor vrouwen ook geen optie.
Ik vind dat zelfbenoemde afstammelingen van slaven niet echt recht hebben op het slachtoffercultus waarmee sommigen zich omringen. Bovendien is het ook nog eens de bron voor etnisch geweld, wanneer dat geleuter over identiteit te serieus wordt genomen.
vrijdag 6 april 2018 om 07:53
ik begrijp serieus niet echt goed waarom het is afgedwaald naar de slaven tijdperk
maar goed
TO hoe gaat het inmiddels.?
heb je een van je ouders inmiddels gesproken ?
heb je ooit iets eerder gemerkt van je vader zijn houding over de oorlog ?
en naar duitsers ?
maar goed
TO hoe gaat het inmiddels.?
heb je een van je ouders inmiddels gesproken ?
heb je ooit iets eerder gemerkt van je vader zijn houding over de oorlog ?
en naar duitsers ?
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
vrijdag 6 april 2018 om 08:03
Het was integendeel onbeschoft van de vriend om over de SS te beginnen, wanneer hij merkte dat het onderwerp zo gevoelig ligt bij de vader van zijn vriendin, en het getuigt van bijzonder weinig intelligentie en inlevingsvermogen, zoals blijkbaar bij de meeste forummers hier.Onbevangen schreef: ↑05-04-2018 19:54Omdat hij toevallig duits is. Dat is gewoon hartstikke onbeschoft
vrijdag 6 april 2018 om 08:17
.Gemalto schreef: ↑06-04-2018 08:03Het was integendeel onbeschoft van de vriend om over de SS te beginnen, wanneer hij merkte dat het onderwerp zo gevoelig ligt bij de vader van zijn vriendin, en het getuigt van bijzonder weinig intelligentie en inlevingsvermogen, zoals blijkbaar bij de meeste forummers hier.
Het kwam ter sprake. Mogelijk heeft de vader van TO ernaar gevraagd. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat de vriend dacht, 'Kom, ik ga eens over het SS verleden van mijn opa beginnen, tegen deze man, wiens vader oorlogstrauma opliep'.
Als je een antwoord niet wilt horen, moet je de vraag niet stellen. Deze jongen gaf 'beschaamd toe', dus is ook al niet blij met dat verleden. Het is niet alsof hij het afdeed als een grapje ofzo.
Later is nu

vrijdag 6 april 2018 om 13:26
Hoi ja ik ben er nog wel hoor,
Was een beetje druk vandaag en gisteren.
Ik heb mijn vader niet meer gesproken, en heb mijn vriend ook nog niks verteld.
Vanavond is mijn vriend hier weer het hele weekend. en morgen komt mijn moeder even gezellig langs koffie drinken

vrijdag 6 april 2018 om 13:49
heb je al eerder gemerkt dat de oorlog een gevoelig onderwerp is voor je vader ?Christina1996 schreef: ↑06-04-2018 13:26Hoi ja ik ben er nog wel hoor,
Vanavond is mijn vriend hier weer het hele weekend. en morgen komt mijn moeder even gezellig langs koffie drinken![]()

vrijdag 6 april 2018 om 13:51
Zelf even met je vader gaan praten is geen optie? Waarom zou je dat laten sudderen?Christina1996 schreef: ↑06-04-2018 13:26Hoi ja ik ben er nog wel hoor,
Vanavond is mijn vriend hier weer het hele weekend. en morgen komt mijn moeder even gezellig langs koffie drinken![]()
vrijdag 6 april 2018 om 13:58
Normaal gesproken wel yette,
Ja vooral als hij een film of documentaire ziet over nazi duitsland, wind hij zich behoorlijk op.
En ik wist er wel het een en ander van.
Niet van mijn opa, maar via mijn vader, want mijn opa is overleden in 1997 een jaar na mijn geboorte.
Maar dat geeft hem nog geen vrijbrief om mijn vriend hier de schuld van te geven.
Ja vooral als hij een film of documentaire ziet over nazi duitsland, wind hij zich behoorlijk op.
En ik wist er wel het een en ander van.
Niet van mijn opa, maar via mijn vader, want mijn opa is overleden in 1997 een jaar na mijn geboorte.
Maar dat geeft hem nog geen vrijbrief om mijn vriend hier de schuld van te geven.
vrijdag 6 april 2018 om 14:02
niemand die dat zegt TO
fijn dat je er antwoord op geeft,
ik vind zelf dat zowel jij en vriend zeker na dit bericht wat voorzichtiger hadden moeten zijn,
je wist dat het dus redelijk gevoelig lag want
(vooral als hij en film of documentaire ziet over nazi duitsland wind hij zich behoorlijk op)
je vriend kent je vader niet, maar jij wel,
je had prima kunnen zeggen dat dat had moeten vermijden, de vraag anders kunnen beantwoord of verdraaien
begrijp je het wel waarom je vader zich er over opwindt bij zo,n documentaire/film, ?
fijn dat je er antwoord op geeft,
ik vind zelf dat zowel jij en vriend zeker na dit bericht wat voorzichtiger hadden moeten zijn,
je wist dat het dus redelijk gevoelig lag want
(vooral als hij en film of documentaire ziet over nazi duitsland wind hij zich behoorlijk op)
je vriend kent je vader niet, maar jij wel,
je had prima kunnen zeggen dat dat had moeten vermijden, de vraag anders kunnen beantwoord of verdraaien
begrijp je het wel waarom je vader zich er over opwindt bij zo,n documentaire/film, ?
vrijdag 6 april 2018 om 14:06
Mwoah, ik kan me voorstellen dat je, ondanks dat je vader zich opwindt bij documentaires, echt niet verwacht dat je vader het gesprek die kant op gaat sturen tijdens zo'n etentje. En ook dat je niet van tevoren je vriend gaat instrueren dat hij vooral niet over de oorlog moet beginnen, want omdat hij Duits is, ligt dat gevoelig. Ik vind niet dat TO en haar vriend daarin fout zijn geweest.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
vrijdag 6 april 2018 om 14:08
tja ik wel.Susan schreef: ↑06-04-2018 14:06Mwoah, ik kan me voorstellen dat je, ondanks dat je vader zich opwindt bij documentaires, echt niet verwacht dat je vader het gesprek die kant op gaat sturen tijdens zo'n etentje. En ook dat je niet van tevoren je vriend gaat instrueren dat hij vooral niet over de oorlog moet beginnen, want omdat hij Duits is, ligt dat gevoelig. Ik vind niet dat TO en haar vriend daarin fout zijn geweest.
ze brengt een duits vriendje mee, dat soort vragen kan je gewoon verwachten,
maar goed ik ben kennelijk heel anders opgevoed en heb een ander beeld hierin
prima dat kan
vrijdag 6 april 2018 om 14:09
vrijdag 6 april 2018 om 14:12
tja dat is ook wel weer zo,
ik wil niet echt zeggen dat fout was, maar nou ja,
ik hoop dat je vader bijdraait, maak er nog niet een al groot drama van,
ben benieuwd of je het met moeder over gaat hebben als ze op de koffie komt
want je vriend weet het (nog) niet, weet ze dat je vriend het niet weet ?
in elk geval fijn weekend,
ik wil niet echt zeggen dat fout was, maar nou ja,
ik hoop dat je vader bijdraait, maak er nog niet een al groot drama van,
ben benieuwd of je het met moeder over gaat hebben als ze op de koffie komt
want je vriend weet het (nog) niet, weet ze dat je vriend het niet weet ?
in elk geval fijn weekend,
vrijdag 6 april 2018 om 14:20
Ja ze weet het dat hij het nog niet weet.
Mijn moeder had wel het idee dat we erover konden praten morgen met mijn vriend. Want dan kunnen we het hem rustig uitleggen waarom mijn vader ineens een beetje afstandelijk deed, nadat het gesprek op de SS was gevallen.
Ik moet even naar de apotheek nu, ik zal later weer antwoorden.
Mijn moeder had wel het idee dat we erover konden praten morgen met mijn vriend. Want dan kunnen we het hem rustig uitleggen waarom mijn vader ineens een beetje afstandelijk deed, nadat het gesprek op de SS was gevallen.
Ik moet even naar de apotheek nu, ik zal later weer antwoorden.
vrijdag 6 april 2018 om 14:23