Afwijkend dieet kind zonder allergie/overgevoeligheid
vrijdag 6 april 2018 om 10:07
Hoi forumleden,
Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?
TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt
Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?
TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt
maandag 9 april 2018 om 16:37
Een van de websites die eerder gequote werd over rauwe eieren daar stond meermaals in 1 tekst in dat jonge kinderen en ouderen geen rauwe eieren mogen eten.
Am Yisrael Chai!

maandag 9 april 2018 om 16:52
Er is ook genoeg ingevroren vis te krijgen.Driewieler01 schreef: ↑09-04-2018 15:35Vis zou kunnen maar vind ik lastig om elke dag aan te bieden, zou ik elke keer vers moeten halen? Een tijdje gaf ik uit blik wilde rode zalm enzo maar weet niet of dat verantwoord is? En welke vis uit blik is wel oke bijv?
Vlees lust ze nite meer zo, behalve gehakt, zou dat nog kunnen aanbieden als wrap met groente ofzo.
Toevoeging: koop uiteraard geen pangasius of tilapiafilet.
anoniem_353419 wijzigde dit bericht op 09-04-2018 17:03
6.22% gewijzigd

maandag 9 april 2018 om 16:54
Driewieler01 schreef: ↑09-04-2018 16:10Als zo een dieet voor terminale patiënten is, dan lijkt het me ook gezond voor een dreumes. Antikanker.

maandag 9 april 2018 om 16:58
Eerlijk gezegd vind ik je lijstje niet per sé ongezond, behalve dan dat je de eiwitten weggooit én dat dat IEDERE dag 4 eierdooiers een enorm belastende hoeveelheid is voor kleine niertjes! Kun je niet ietsje meer variëren? En bijv om de dag 1-2 complete eitjes bakken in roomboter en de andere dag zorgen voor een flinke kom havermout, of een plak brood met beleg, of voor mijn part een flinke kom linzen als je echt geen brood wilt? En af en toe gewone aardappelen ipv zoete aardappel voor de afwisseling? + de banaan aanvullen met 1 stuks ander fruit.
En dan buiten je eigen huis er relaxed mee omgaan, dus als andere kinderen trakteren of als je spruit bij iemand op bezoek is, niet moeilijk gaan doen. Opzich, dan is er niks mis mee in vergelijking met andere diëten. Dit is denk ik het Fodmap of weston price dieet?
En dan buiten je eigen huis er relaxed mee omgaan, dus als andere kinderen trakteren of als je spruit bij iemand op bezoek is, niet moeilijk gaan doen. Opzich, dan is er niks mis mee in vergelijking met andere diëten. Dit is denk ik het Fodmap of weston price dieet?

maandag 9 april 2018 om 17:03
Jij begrijpt het ook al niet. Brood is slecht voor de darmen en aardappelen zijn vergif.Raceslak schreef: ↑09-04-2018 16:58Eerlijk gezegd vind ik je lijstje niet per sé ongezond, behalve dan dat je de eiwitten weggooit én dat dat IEDERE dag 4 eierdooiers een enorm belastende hoeveelheid is voor kleine niertjes! Kun je niet ietsje meer variëren? En bijv om de dag 1-2 complete eitjes bakken in roomboter en de andere dag zorgen voor een flinke kom havermout, of een plak brood met beleg, of voor mijn part een flinke kom linzen als je echt geen brood wilt? En af en toe gewone aardappelen ipv zoete aardappel voor de afwisseling? + de banaan aanvullen met 1 stuks ander fruit.
Lijkt een beetje op paleo als je het mij vraagt.
anoniem_287941 wijzigde dit bericht op 09-04-2018 17:04
2.83% gewijzigd

maandag 9 april 2018 om 17:04
Ook dat natuurlijk.SallySpectra schreef: ↑09-04-2018 17:02En verse vis kun je ook gewoon zelf invriezen![]()
Je hoeft het niet elke dag zelf met een verantwoorde hengel uit zee te halen.
maandag 9 april 2018 om 17:09
Tjeetje, wat heb ik een hoop geleerd terwijl ik aan mijn chemoinfuus hang.
Even checken waardoor ik kanker heb:
roken: nee, nooit gedaan
alcohol: nauwelijks
seks: Kan je daar echt darmkanker van krijgen?????
zon: check die factor >20. Verder weet ik eigenlijk ook niet of je van zon wel darmkanker kan krijgen. Geloof niet dat mijn darmen in de zon hebben gelegen.
Dus het is of dat ene glas wijn per maand, of het komt toch echt doordat ik nog nooit in mijn leven op 1 dag 4 rauwe eierdooiers heb weggeslurpt.
Bedankt voor het verhelderende inzicht! Wil je je alsjeblieft verre van dit soort onzinteksten houden?
Ik kan je wel het voedingsadvies vertellen wat ik van mijn oncoloog heb gekregen. Dat was heel kort: "eet alles waar je zin in hebt, je lichaam vraagt er dan namelijk om. En nee, er is niets dat je wel of niet kan eten wat je overlevingskans groter maakt."
En verder sluit ik me aan bij de rest: ga alsjeblieft met een professional praten over de voeding die je je kind geeft.
zon: check die factor >20. Verder weet ik eigenlijk ook niet of je van zon wel darmkanker kan krijgen. Geloof niet dat mijn darmen in de zon hebben gelegen.
Dus het is of dat ene glas wijn per maand, of het komt toch echt doordat ik nog nooit in mijn leven op 1 dag 4 rauwe eierdooiers heb weggeslurpt.
Bedankt voor het verhelderende inzicht! Wil je je alsjeblieft verre van dit soort onzinteksten houden?
Ik kan je wel het voedingsadvies vertellen wat ik van mijn oncoloog heb gekregen. Dat was heel kort: "eet alles waar je zin in hebt, je lichaam vraagt er dan namelijk om. En nee, er is niets dat je wel of niet kan eten wat je overlevingskans groter maakt."
En verder sluit ik me aan bij de rest: ga alsjeblieft met een professional praten over de voeding die je je kind geeft.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
maandag 9 april 2018 om 17:13
Je kunt mij ook gewoon normaal aanspreken hoor, reageer ik ook prima op. Je hoeft mij echt de les niet te lezen over fyto oestrogenen. Ik neem aan dat je onafhankelijke studies hebt gelezen, van een onafhankelijk wetenschapsinstituut. En niet alleen de eerste 10 google artikelen ala libelle magazine?Koffiekop schreef: ↑09-04-2018 16:41Ze heeft geen idee. Een eerlijke, voedzame aardappel verwerpt ze ook. En doen alsof het allemaal zóó afwijkt van anderen, terwijl gedurende het topic ineens naar voren komt dat ze toch ook rijst, linzen en kikkerwerten en vlees en vis geeft. Alleen die eidooiers zijn eigenlijk echt erg afwijkend.
Beetje interessantdoenerij als je het mij vraagt.
Oh, en die dame met haar ‘geen zuivel’ maar wel je kind vól soja produkten stoppen....Google eens op fyto oestrogenen en soja... als je borstkanker hebt wordt je ontraden nog soja producten te nemen en jij stopt het in grote hoeveelheden in je dochter waardoor je haar dus eigenlijk hormonen geeft....... ik snap zoveel domheid niet hoor. Nog afgezien van de vetten die ze broodnodig heeft voor haar hersenontwikkeling.
Er is veel tegenstrijdige informatie over te vinden, nergens staat er swart op it dat dit harde feiten zijn. En ik geef voornamelijk een gefermenteerde vorm van soja, die is beter verteerbaar en bevat veel minder oestrogeen. De hele bevolking van Japan wordt er zeer oud op( ik heb er zelf ook gewoond), en kanker percentages zijn daar pas gestegen sinds de amerikaanse fastfood industrie greep kreeg op de moderne hedendaagse cultuur. Er zijn uitmundtende studies gedaan in meerdere Aziatische landen, juist omdat er daar zo veel soja wordt geconsumeerd.
Daarnaast is het voor iemand met borstkanker geen goed idee om extra oestrogeen in te nemen. Maar niet omdat het zwart/wit bewezen is dat het opnieuw kanker veroorzaakt. Je doet nu net alsof dat gelijk staat aan iemand met longkanker en sigaretten, en zo simpel ligt dat dus gewoon niet. Dus overdrijf niet zo. iemand dom noemen omdat je zelf denkt het beter te weten, tikkeltje onvolwassen.
maandag 9 april 2018 om 17:59
.AnnA_C schreef: ↑09-04-2018 17:09Tjeetje, wat heb ik een hoop geleerd terwijl ik aan mijn chemoinfuus hang.

Later is nu

maandag 9 april 2018 om 18:11
Sja ik vind het lijstje ( op de rauwe producten na) niet direct ongezond.
Koolhydraten zijn in onze maatschappij idd overgewaardeerd. Kan best minder.
Neemt niet weg dat kinderen in de groei ze gewoon nodig hebben.
Te weinig koolhydraten schakelt je lichaam over op vetverbranding.
Lijkt me niet gezond voor een kind, bij bepaalde ziektes als epilepsie wordt het zelfs onder strenge begeleiding gedaan. Dus om dan op eigen houtje zoiets te gaan doen?
Lijkt me niet gezond voor een kind, bij bepaalde ziektes als epilepsie wordt het zelfs onder strenge begeleiding gedaan. Dus om dan op eigen houtje zoiets te gaan doen?

maandag 9 april 2018 om 18:38
Mijn zoon is net als ik vegetarisch. En heeft koemelkallergieDriewieler01 schreef: ↑09-04-2018 12:25Ze krijgt best wat aardappel hoor, een halve zoete aardappel, denk rond de 100 gram, dagelijks of rijst of iets dergelijks.
Ik vind dat je wel wat meer dierlijke vetten mag invoeren, volle producten, zo groeit een kind beter. Dus de vegaboterhamworst vervanger door bijvoorbeeld biologische leverworst.
Als tussendoortje ipv fruit een keer olijven, wat hapjes volle yoghurt, plakje worst.
En echt vlees ipv vega, nu iedereen mij aanvalt, zal ik maar niet beginnen over de gevaren van soja.
Zoveel vega en soja.. Geef je kind toch gewoon volle koemelk.

En voor de rest... Pff.. ik duim voor je kind
Ik ben niet zo'n voorstander van melk voor elk. Dierlijke vetten heeft een kind of mens niet perse nodig en zo gezond is koeienmelk ook niet(ik zeg niet ONgezond). Ik heb er overigens ook niks op tegen. En als mn zoon straks vlees wil eten mag dat ook, ookal doe ik het zelf niet.

maandag 9 april 2018 om 18:48
Idd. Nee, wat ze van het eten van mn zoon vond was niet echt een serieuze vraag. Ik ben redelijk op de hoogte van wat, in voedingswetenschap, gezien wordt als gezonde voeding. Gewoon, normaal eten haha.
Was voornamelijk benieuwd wat iemand als driewieler dan dacht van een kind dat heel veel granen eet.

maandag 9 april 2018 om 20:43
Ik ben niet degene op wie je reageert, maar zoon krijgt geen koemelkproducten ivm allergie. Borstvoeding gaat prima

maandag 9 april 2018 om 20:59
Geen melk? Geen welke melk? Koemelk, geitenmelk, plantaardige melk, menselijke moedermelk? Vaak wordt met melk koemelk bemoeit, een kind kan toch prima groot worden zOnder koemelk?
maandag 9 april 2018 om 21:06
Nou als je daar het fijne niet van weet, dan lijkt het mij verstandig om daar geen grote uitspraken over te doen. Laat staan iemand aan te vallen. Beetje vreemd vind je niet?
maandag 9 april 2018 om 21:25
.Mth85 schreef: ↑09-04-2018 18:11Sja ik vind het lijstje ( op de rauwe producten na) niet direct ongezond.
De producten op zich zijn misschien niet ongezond, de vraag is of dit een voedingspatroon is, dat geschikt is voor een kind in de groei.
Een salade is ook niet ongezond, maar alleen salade is voor een kind niet genoeg. (uitgaande van salade met alleen groente) Een boterham is niet ongezond, maar alleen brood eten is niet genoeg. Variatie is juist erg belangrijk en er zijn onderzoeken geweest naar wat een kind in de groei nodig heeft. Alleen gelooft TO daar niet in, zonder duidelijke reden.
Later is nu