Lijf & Lijn alle pijlers

Beginnen met yoga

09-04-2018 15:06 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Helaas ben ik niet gezegend met een lenig lijf. Ik ben wel sportief, maar mijn lichaam is meer gemaakt voor hardlopen en balsporten. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit met mijn vingers mijn tenen kunnen aanraken als ik met gestrekte benen stond, zelfs niet als kind.

Omdat ik de laatste tijd merk dat ik nog wat stijver word en yoga me altijd al wel heeft aangesproken, wil ik dat gaan doen. Maar hoe en waar begin ik? Ik kan in de buurt niet echt beginnerscursussen vinden, maar ik neem aan dat ik ook wel ergens anders in kan stromen? En wat voor soort yoga moet ik dan kiezen? Behalve leniger worden, wil ik weer sterke spieren krijgen (heb het laatste jaar veel te weinig gesport). Ik heb een keer een proefles meegedaan, maar dat was meer meditatie dan dat het iets voor mijn lichaam deed en het was wel erg zweverig. Al sta ik daar best voor open, ik kom er wel om lichamelijk iets te doen.

Wat voor soort yoga is geschikt en weet iemand een goede yogastudio in de buurt van Utrecht? Alvast bedankt voor de reacties!
Er zijn heel veel soorten yoga en het is lang niet allemaal zweverig geneuzel. Vinyasa en Iyengar yoga vind ik het meest “sportief”. Ashtanga is ook inspannend maar kent een sterke meditatieve component. De uitvoering hangt dan ook weer sterk van de docent af en ik heb soms het idee dat men het zweverige bewust doet omdat een bepaalde doelgroep dat verwacht. Dan zoek je gewoon een andere docent.

Een fijn online platform met echt goede docenten is Ekhart yoga. Je zou eens kunnen kijken om te zien wat je fijn vind en dan kijken waar dat in jouw buurt ook gegeven word.

Realiseer je wel dat beginnersklassen altijd langzaam gaan omdat je eerst de bewegingen onder de knie moet krijgen.
Om precies deze reden doe ik ook yoga. Nou ben ik redelijk lenig van mezelf, maar veel krachttraining maakt me echt een stijve hark :|
Een beginnerscursus is niet nodig, gewoon een leuke yogaschool zoeken en vragen om een proefles. Iedere vorm van hatha yoga is geschikt. Omdat het sterk afhankelijk is van de docent zou ik wat verschillende uitproberen om te kijken wat bij je past. Gezien je doelstelling heb je meer aan een les met veel asana’s (houdingen) dan urenlange meditatie of pranayama’s (ademhalingstechnieken).
Ik doe pilates, bodybalance en power yoga. De combinatie vind ik erg prettig.
Ik doe nu een dik halfjaar yin yoga; gericht op rekken en strekken. Je doet veel liggende poses en houdt een pose twee of drie minuten aan, erg rustig dus. Laatste 10 minuten is soort van meditatief. Ik vind het heeerlijk! Ik ben/was ook een stijve hark maar merk dat het allemaal ietsje soepeler wordt.

Maar voor de echte beweging of effe flink zweten moet je het niet doen. Wel een opstapje naar een wat zwaardere yoga als je dat zou willen.

is Amersfoort voor je in de buurt of is dat te ver weg?
Poep, wie heeft jou gescheten?
tvp
Doe ik niet vaak, maar ben zeer geïnteresseerd. Zit met hetzelfde.
Later is nu
Utrecht zelf heeft heel veel yogastudio’s! Ik heb fijne ervaring met Yoga Moves, zij hebben ook een fijne beginnerscursus.
Bij een goede yogadocent maakt het niet uit of je beginner bent of gevorderd. Je krijgt aanpassingen op je niveau. Dat is juist het fijne van yoga. Mijn yogadocente is hier heel goed in, maar helaas niet in de buurt van Utrecht.

Ik doe nu yin-yang yoga. De eerste drie kwartier meer inspannend en daarna nog een half uur rustige poses. Erg leuk, maar ik heb ook ruim een jaar alleen yinyoga gedaan en hoewel heel rustig, ging ik daar soms nog "losser" vandaan dan bij de meer snelle yoga.

Ik doe yoga om dezelfde redenen als jij, al een jaar of 6 en bevalt me heel goed.
Ik zou een keertje gaan kijken bij yogapoint. Die zitten in Utrecht op de oudegracht en in Leidsche Rijn. Ik vind het een voordeel dat ze alle dagen van de week en op verschillende tijden les geven. En dus ook verschillende soorten en leraren waardoor je makkelijk verschillende dingen uit kunt proberen.

Het is daardoor wel wat massaal, daar heb ik niet zo'n last van maar ik weet wel dat er ook mensen zijn die dat tegen staat.
Youtube en dan thuis.
.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 12-04-2018 10:49
98.92% gewijzigd
Lucifermiauww schreef:
09-04-2018 16:50
Youtube en dan thuis.
Voor iemand zonder ervaring zou ik dat zeker niet aanraden. Asana’s nadoen vanaf YouTube zonder dat iemand je houding kan corrigeren lijkt me vragen om blessures.
sophiax schreef:
09-04-2018 17:33
Voor iemand zonder ervaring zou ik dat zeker niet aanraden. Asana’s nadoen vanaf YouTube zonder dat iemand je houding kan corrigeren lijkt me vragen om blessures.
Dat ben ik ook zeker niet van plan. Ik weet wel veel van houding etc. omdat ik een paar jaar met een personal trainer heb getraind, maar dit durf ik niet zomaar aan. Bovendien vind ik het ook niet leuk om zoiets zelf thuis te doen, in ieder geval niet in het begin.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bikram-yoga

Iemand die ik ken doet dit. De warmte schijnt wel lekker te zijn voor je spieren.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 12-04-2018 10:49
99.17% gewijzigd
Pamelacourson is dat toevallig in Leidse Rijn? Ik heb daar een tijdje terug ook Hatha Yoga gedaan. Jammer dat ik niet in de buurt van Utrecht woon (familie woont daar wel) want ik vind ze erg fijn les geven daar.
Ik ben ook een beetje zoekende in de yogawereld. Heb bij 2 verschillende scholen hatha-yoga gedaan. Scheelt ook wel veel wie er les geeft hoor.

Het ligt nu een tijdje stil, maar zodra ik wat meer gewend ben op mijn stage wil ik het ook weer op gaan pakken. Kwam er laatst achter dat er vlakbij mijn stage ook een yoga school zit.
Ja klopt, die is het. Fijn dat je er een goede ervaring mee hebt!
Dacht ik al ;) Want ik sta ook ingeschreven op die site haha.
Ik weet niet op welke dag(en) je wilt gaan maar ik heb toen op zaterdag een proefles gehad bij Jessica. Zij geeft heel fijn les.
anoniem_63988565891a9 wijzigde dit bericht op 09-04-2018 20:51
Reden: toevoeging
51.39% gewijzigd
Op zaterdag- of zondagochtend lijkt me sowieso wel fijn, aangezien ik in tegenstelling tot de rest van de familie een ochtendmens ben. Dan ben ik alweer terug als zij tot leven komen :) Dus dan kom ik haar vast ook wel tegen.
Oh kijk dat scheelt haha! Ik zou wel op tijd reserveren want die lessen in het weekend zijn drukker. Sowieso op zaterdag.
Ja, dat dacht ik al. Maar ik ga eerst morgen voor de proefles en dan kijk ik verder. Ik heb ooit ergens een lesje yoga meegedaan en dat was echt helemaal niks voor mij. Dat was meer meditatie en lichamelijk deden we niet zoveel. Niemand zei iets tegen elkaar, ook voor en na de les niet, ik voelde me erg ongemakkelijk. Dus ik wacht even af wat ik ervan vind :-D
Oh ja, heel herkenbaar. Had ik met mijn 1e hatha yoga ook. Was een heel zweverig uurtje. Ik dacht na 10 minuten al: Wat dóe ik hier? Maar om nu op te staan en gelijk weg te lopen is ook weer zoiets he. Inderdaad meditatie met een spiritueel randje.
Toen dacht ik: yoga is niks voor mij. Totdat ik een keertje bij familie in Utrecht was. Die ging ook yoga doen en daar was het zo anders! Veel lichamelijker, en op een fijnere manier. Totaal niet zweverig. Zo zie je maar dat iedere docente weer haar eigen manier van lesgeven heeft.
Ik ben geweest en het was heerlijk! Had bijvoorbeeld al de hele week last van mijn rug en na de yogales de hele dag geen last meer van gehad. Ik kon alles goed meedoen, maar ik had wel het gevoel dat ik iets gedaan had (dus ook niet te makkelijk. Te zweverig was het ook niet. Kortom: zeker voor herhaling vatbaar, ik ga vanaf nu 2x per week. Zijn hier nog meer mensen die net gestart zijn met yoga?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven