Gezondheid alle pijlers

Tetanusinjectie

13-04-2018 12:30 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Vorige week vrijdag ben ik op werk op een spijker getrapt. Door schoen heen en veel bloed. Natuurlijk deed ik alsof er niets aan de hand was in aanwezigheid van mijn collega's. Naar het toilet gegaan en bloed afgedept. Thuis nog gewassen en nagedept met alcohol, maar er was nauwelijks meer iets van een gaatje te zien. Verder nergens last van, terwijl de spijker toch best diep leek te zijn gegaan. Maar lekker weekend, dus feest. Maandag gewoon naar werk en toen toch tegen een collega onderweg naar huis met de trein verteld wat er is gebeurd. Je hebt geen tetanusinjectie gehad?! Eeeh nope. Ga hem dan direct halen!!! Inmiddels was het al bijna 5 uur. Ik toch kijken of er een assistent aanwezig is: "Tetanusinjectie moet binnen 72 uur ingediend worden, mevrouw u bent te laat."

!!!!!!!!!!!!!!!!!

O_O

Nu een hoop gelezen over tetanus en nu maak ik me wel zorgen. Dus ik moet ongeveer 3 weken vrezen?

Zijn er misschien mensen hier die eigenlijk ook een tetanusprikje nodig hadden, maar dit niet wisten of ook te laat waren. En is dit goed gekomen? :cry: Gaan leuke dagen worden :cry:
arwind schreef:
13-04-2018 13:27
Klopt, en dat is de aanleiding voor deze topic. Door de verhalen op andere fora ben ik me zorgen gaan maken.
Voor de huidige wond is het misschien te laat, voor een nieuwe wond is het wel raadzaam om je vaccinatie weer te herhalen.
Verder kun je nu niets doen dan afwachten en je wond goed in de gaten houden.
beetjegek schreef:
13-04-2018 13:25
Ik las op Fok! ookal iemand die in een spijker was gaan staan..
jij dacht dat het een uniek iets is dat iemand in een spijker gaat staan?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Van wanneer dateert je laatste tetanusvaccinatie? Als je op volwassen leeftijd nog gevaccineerd bent (een herhalingsprik DTKP dus) is de kans groot dat deze nog geldig is. Even je dokter bellen dus voor zinnig advies.

Ik zou trouwens toch wel even aan je werk signaleren dat er spijkers rondslingeren, om andere ongelukken te voorkomen.
rosanna08 schreef:
13-04-2018 13:30
jij dacht dat het een uniek iets is dat iemand in een spijker gaat staan?
Ja! Ik begrijp nog steeds niet hoe dit is gebeurd! Sowieso hoe boort het door mijn schoen heen? En als dit soort dingen gebeuren, hoe durven mensen dan op straat te lopen?
lise1985 schreef:
13-04-2018 13:29
Voor de huidige wond is het misschien te laat, voor een nieuwe wond is het wel raadzaam om je vaccinatie weer te herhalen.
Verder kun je nu niets doen dan afwachten en je wond goed in de gaten houden.
Maar wat zou ik aan de wond moeten zien? Ik zie niets bijzonders. Gewoon een klein puntje, dus: . Geen zwelling, niet rood, geen jeuk. Ik weet niet of die tetanusbacterie ook tot zichtbare ontsteking leidt?
Ik begrijp werkelijk niet dat je het risico wil nemen. Dankzij de vaccinaties komt tetanus nauwelijks nog voor, maar dan moet je natuurlijk wel de vaccinatie halen.

Hou de wond in elk geval heel goed in de gaten en laat het alsnog nakijken door een arts. Juist dit soort wonden kan ook voor akelige infecties zorgen.
lise1985 schreef:
13-04-2018 13:28
Even teruglezen dan maar. Het is door meerdere mensen genoemd hier in dit topic :-)
Waarschijnlijk doel je daarmee oa op mij. Maar als je goed leest zeg ik het niet, maar vraag ik het (aangezien ik niet snapte waarom ze het niet vertelde tegen collega’s). En ook de anderen in dit topic die het erover hebben stellen de vraag hoe het zit, dat is iets anders dan TO zeggen dat ze dat maar had moeten doen.
Razzmatazz schreef:
13-04-2018 13:31
Van wanneer dateert je laatste tetanusvaccinatie? Als je op volwassen leeftijd nog gevaccineerd bent (een herhalingsprik DTKP dus) is de kans groot dat deze nog geldig is. Even je dokter bellen dus voor zinnig advies.

Ik zou trouwens toch wel even aan je werk signaleren dat er spijkers rondslingeren, om andere ongelukken te voorkomen.

Laatste was in mijn dijbeen toen ik 9 was. Dat is 18 jaar geleden.
arwind schreef:
13-04-2018 13:35
Maar wat zou ik aan de wond moeten zien? Ik zie niets bijzonders. Gewoon een klein puntje, dus: . Geen zwelling, niet rood, geen jeuk. Ik weet niet of die tetanusbacterie ook tot zichtbare ontsteking leidt?
Roodheid, pijn of kloppend gevoel, pus of ruikend wondvocht, zwelling, koortsig gevoel of een gevoel van malaise.
arwind schreef:
13-04-2018 13:35
Het is niet enkel tetanus, maar ook bijvoorbeeld wondroos. Hopelijk heb je gewoon geluk en loopt het met een sisser af maar hou het in de gaten.
GinnyJones schreef:
13-04-2018 13:36
Ik begrijp werkelijk niet dat je het risico wil nemen. Dankzij de vaccinaties komt tetanus nauwelijks nog voor, maar dan moet je natuurlijk wel de vaccinatie halen.

Hou de wond in elk geval heel goed in de gaten en laat het alsnog nakijken door een arts. Juist dit soort wonden kan ook voor akelige infecties zorgen.
Ik wou geen risico nemen, ik wist dit niet. Ik wist niet eens dat je in spijkers kan trappen. Nog verbazingwekkender is dat het nauwelijks pijn deed. Ik dacht echt dat er een steen in mijn schoen zat.
lise1985 schreef:
13-04-2018 13:37
Roodheid, pijn of kloppend gevoel, pus of ruikend wondvocht, zwelling, koortsig gevoel of een gevoel van malaise.
Tot nu toe (gelukkig) niets van dat alles...maar ik zal niet te vroeg juichen. Ik lees net dat het ook na 2 weken nog kan gaan ontsteken, en tetanus kan nog steeds opsteken.
arwind schreef:
13-04-2018 13:36
Laatste was in mijn dijbeen toen ik 9 was. Dat is 18 jaar geleden.
OK, dan zou ik gewoon even naar de huisarts gaan om de wond te laten zien en meteen te vragen of je een herhalingsprik mag. Normaalgesproken (als je niet zwanger bent en gewoon gezond bent) kan dat gewoon. Dan heb je iig de zorgen niet mocht dit nog een keer gebeuren.
En zeg op je werk dat er spijkers rondslingeren!
Razzmatazz schreef:
13-04-2018 13:42
OK, dan zou ik gewoon even naar de huisarts gaan om de wond te laten zien en meteen te vragen of je een herhalingsprik mag. Normaalgesproken (als je niet zwanger bent en gewoon gezond bent) kan dat gewoon. Dan heb je iig de zorgen niet mocht dit nog een keer gebeuren.
En zeg op je werk dat er spijkers rondslingeren!
Ik heb al gebeld, en ze zeiden dat die prik binnen 72 uur na verwonding gegeven moet worden. We zijn nu al een week verder. Ik moet dus afwachten.
arwind schreef:
13-04-2018 13:45
Ik heb al gebeld, en ze zeiden dat die prik binnen 72 uur na verwonding gegeven moet worden. We zijn nu al een week verder. Ik moet dus afwachten.

Jawel, dat klopt voor deze wond. Het advies is om tetanus elke tien jaar te herhalen. Dat is dus preventief voor elke volgende wond de komende tien jaar.

Sinds mij iets vergelijkbaars overkwam, ga ik dus elke tien jaar voor de herhaling.

Dan hoef ik me gewoon nooit zorgen te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven