40 uur vs 36 uur
zondag 15 april 2018 om 12:39
Mijn huidige baan is niet het werk waar ik voldoening uit haal. Ik solliciteer nu als ik iets leuks tegenkom. Nu heb ik gesolliciteerd op een vacature voor 40 uur. De functie lijkt mij leuk, het bedrijf ook. Een prettig 1e gesprek gehad waar ik ook heb aangegeven bij voorkeur 36 uur te willen werken. Niet zo gezegd maar ik ‘knap echt op’ van 1 middag in de week vrij. Er werd mij duidelijk gemaakt dat dit echt een functie voor 40 uur betreft.
Nu ben ik uitgenodigd voor een 2e gesprek, leuk .. ik heb er zin in. Maar (!) merk toch dat die 40 uur mij wat dwars zit. Ergens vind ik het ook niet meer van deze tijd. En als werk/prive balans goed is, zal men beter presteren (ikzelf zeker). Ben inmiddels halverwege de 40, wil graag werken maar full time liever niet meer..
Als ik verder kom in de procedure kan ik er dan nog eens over beginnen dat ik bijvoorbeeld de functie erg graag wil maar alleen als het ook 36 uur mogelijk is? Grote kans dat ze mij niet aannemen natuurlijk.
Hebben jullie tips om dit toch nogmaals aan te kaarten en zo ja, wat de beste manier is? bij voorbaat dank!
Nu ben ik uitgenodigd voor een 2e gesprek, leuk .. ik heb er zin in. Maar (!) merk toch dat die 40 uur mij wat dwars zit. Ergens vind ik het ook niet meer van deze tijd. En als werk/prive balans goed is, zal men beter presteren (ikzelf zeker). Ben inmiddels halverwege de 40, wil graag werken maar full time liever niet meer..
Als ik verder kom in de procedure kan ik er dan nog eens over beginnen dat ik bijvoorbeeld de functie erg graag wil maar alleen als het ook 36 uur mogelijk is? Grote kans dat ze mij niet aannemen natuurlijk.
Hebben jullie tips om dit toch nogmaals aan te kaarten en zo ja, wat de beste manier is? bij voorbaat dank!
maandag 16 april 2018 om 09:50
ja, daar zeg je het: je bent op je werk. Ik geloof alleen nooit dat je dan echt voor 9 uur werk levert, volgens mij doe je niet meer dan een collega in 8 (of misschien zelfs 7 uur)
(jaja, ik zit ook te forummen nu)
maandag 16 april 2018 om 11:27
Precies, ik geloof ook dat een mens maar zoveel uur ‘gefocust’ kan werken .. 9 uur op een dag werken, lijkt mij dan ook niet 9 uur productief zijn.
Het gesprek is donderdag. Ik geloof dat ik ook ga vragen of ik even mag spreken met degene die op dit moment de functie uitvoert, wellicht wordt mij dan ook iets meer duidelijk over de speciefieke invulling en hoe belangrijk het is dat alle dagen iemand aanwezig is.
Spannend!
Het gesprek is donderdag. Ik geloof dat ik ook ga vragen of ik even mag spreken met degene die op dit moment de functie uitvoert, wellicht wordt mij dan ook iets meer duidelijk over de speciefieke invulling en hoe belangrijk het is dat alle dagen iemand aanwezig is.
Spannend!
maandag 16 april 2018 om 11:57
Volgens het nieuwe werken hoeft dat helemaal niet, bij mij op de werkvloer heb ik 3 mensen die 4x9 werken, rond 15.30 is hun emmer ook vol net als de mensen die 8 uur werken, de 4x9 werkers gaan vaak gewoon op tijd naar huis maar daarentegen loggen ze in de avond in om e.e.a. af te maken, of ze werken door in de trein op weg naar huis, volgens het nieuwe werken is aanwezig zijn en uren maken niet belangrijk, het gaat om de hoeveelheid werk en de kwaliteit die je levert, oh en nog iets de collega's die 4x 9 werken, beweren dat ze op hun thuiswerkdag langer doorwerken, en dat kan kloppen want ik zie vaak mailtjes voorbijkomen die verzonden zijn om 20.55 of later.
Dus al met al is 4x9 wel te doen, alleen voor mij is 4x8 met 1 thuiswerkdag meer dan voldoende.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
maandag 16 april 2018 om 12:08
Het zal misschien ook wel liggen aan hoe 'flexibel' die 40 uur is (in hoeverre dat nog flexibel kan zijn). Ik werk bijvoorbeeld 40 uur en dat zijn vaste werktijden. Ik mag dus absoluut niet een uurtje eerder beginnen om optijd naar huis te kunnen voor bijvoorbeeld tandarts, kapper etc. Dan moet je alles in je vrije weekend dagen plannen. Dan gaat je weekend en je avonden verdomd snel voorbij terwijl je dat anders misschien in je vrije dagdeel zou kunnen doen. Als het wel flexibel is kan je het misschien toch zo plannen dat je soms wat eerder klaar bent en toch het idee van de vrije middag hebt.
maandag 16 april 2018 om 12:38
Tjezus, werk jij soms in de uitvaartbranche?Nicko schreef: ↑16-04-2018 12:08Het zal misschien ook wel liggen aan hoe 'flexibel' die 40 uur is (in hoeverre dat nog flexibel kan zijn). Ik werk bijvoorbeeld 40 uur en dat zijn vaste werktijden. Ik mag dus absoluut niet een uurtje eerder beginnen om optijd naar huis te kunnen voor bijvoorbeeld tandarts, kapper etc. Dan moet je alles in je vrije weekend dagen plannen. Dan gaat je weekend en je avonden verdomd snel voorbij terwijl je dat anders misschien in je vrije dagdeel zou kunnen doen. Als het wel flexibel is kan je het misschien toch zo plannen dat je soms wat eerder klaar bent en toch het idee van de vrije middag hebt.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
maandag 16 april 2018 om 12:42
Ligt ook aan het soort werk dat je doet. In mijn werk heb je de gehele verantwoordelijkheid over een bepaald aantal projecten. Parttimers hebben dan bijvoorbeeld 4 van dat soort projecten lopen, terwijl fulltimers er 6 hebben.
Voor het aard van het werk maakt het niet uit of je fulltime of parttime werkt en ook niet qua uitdaging, of verantwoordelijkheid. Je hoeft dus ook nooit iets over te dragen.
maandag 16 april 2018 om 15:09
Ja, als het zeker is dat er zich op je part-time dag niets voordoet op het gebied van je project, dan kan het geen kwaad inderdaad.Lil0u schreef: ↑16-04-2018 12:42Ligt ook aan het soort werk dat je doet. In mijn werk heb je de gehele verantwoordelijkheid over een bepaald aantal projecten. Parttimers hebben dan bijvoorbeeld 4 van dat soort projecten lopen, terwijl fulltimers er 6 hebben.
Voor het aard van het werk maakt het niet uit of je fulltime of parttime werkt en ook niet qua uitdaging, of verantwoordelijkheid. Je hoeft dus ook nooit iets over te dragen.
maandag 16 april 2018 om 16:43
Op die dagen loopt het project niet eens door, dus dat scheelt
maandag 16 april 2018 om 19:33
Lil0u schreef: ↑16-04-2018 16:43Op die dagen loopt het project niet eens door, dus dat scheeltIk vind het ideaal, want zo kun je parttime werken zonder in te boeten qua verantwoordelijkheid en uitdaging. Bij ons werkt maar een enkeling fulltime en dat zijn vooral mensen die het geld echt nodig hebben.
Hoezo weet je dat nou weer van je collega's, dat ze het geld echt nodig hebben
maandag 16 april 2018 om 19:43
maandag 16 april 2018 om 20:08
Als het echt een leuke baan is, en je hebt geen jonge kinderen of zorgbehoevende ouders of een opleiding die je ernaast wil volgen, zou ik voor de baan gaan. Een leuke baan geeft je ook energie. Besteed het extra inkomen aan poets- en strijkhulp en/of een boodschappenservice, dan win je ook weer vrije tijd.
Bij ons bestaan eigenlijk geen banen voor 36 of 32 of 28 uur, tenzij in de verkoop, de verpleging of zo... maar nooit in een bedrijf. Meestal gaat het zo: iedereen begint voltijds te werken (een jong iemand zonder kinderen die bewust kiest voor niet voltijds werken zou raar bekeken worden - jammer maar zo is het). En dan als er kinderen zijn gaat één van de ouders - meestal de vrouw, helaas - minder werken , eerst met allerlei verlofstelsels, en daarna met een contractwijzigng. Dat is dan een dag per week minder dus 32 uur of halftijds (dus 20 uur). Zelf werk ik ook 80% (vier dagen van 8 uur dus), en ik ervaar ook wel dat je eigenlijk even veel doet op die vier dagen als je zou doen op vijf dagen. Omdat je minder moe bent.
Tegelijk voel ik me nu mijn kinderen groter zijn (tieners) wat schuldig met mijn viervijfde (letterlijk al mijn collega's - met 2 of 3 kinderen onder de zes- werken voltijds. Niet om financiële redenen maar vooral voor hun carrière . Dat snap ik persoonlijk echt niet maar is hier toch nog redelijk normaal, zeker bij hoogopgeleiden.
Ik ben er vast van overtuigd dat het veel efficiënter zou zijn om bijvoorbeeld een zesuurse werkdag te hebben in onze maatschappij. En al helemaal als je het tot je zeventigste moet volhouden.
Bij ons bestaan eigenlijk geen banen voor 36 of 32 of 28 uur, tenzij in de verkoop, de verpleging of zo... maar nooit in een bedrijf. Meestal gaat het zo: iedereen begint voltijds te werken (een jong iemand zonder kinderen die bewust kiest voor niet voltijds werken zou raar bekeken worden - jammer maar zo is het). En dan als er kinderen zijn gaat één van de ouders - meestal de vrouw, helaas - minder werken , eerst met allerlei verlofstelsels, en daarna met een contractwijzigng. Dat is dan een dag per week minder dus 32 uur of halftijds (dus 20 uur). Zelf werk ik ook 80% (vier dagen van 8 uur dus), en ik ervaar ook wel dat je eigenlijk even veel doet op die vier dagen als je zou doen op vijf dagen. Omdat je minder moe bent.
Tegelijk voel ik me nu mijn kinderen groter zijn (tieners) wat schuldig met mijn viervijfde (letterlijk al mijn collega's - met 2 of 3 kinderen onder de zes- werken voltijds. Niet om financiële redenen maar vooral voor hun carrière . Dat snap ik persoonlijk echt niet maar is hier toch nog redelijk normaal, zeker bij hoogopgeleiden.
Ik ben er vast van overtuigd dat het veel efficiënter zou zijn om bijvoorbeeld een zesuurse werkdag te hebben in onze maatschappij. En al helemaal als je het tot je zeventigste moet volhouden.
maandag 16 april 2018 om 20:13
Ik niet. Ik vind het sowieso al een prestatie wanneer iemand van z’n 22e tot z’n 65 kan zeggen elke dag van 8:30 tot 17:00 productief te zijn geweest.
4x9 klinkt in mijn oren als een oplossing voor ambtenaren die in Den Haag wonen en werken om zonder al te veel inspanning een dag in de week vrij te kunnen hebben (niet gehinderd door de 40 uur die voor paupers de regel is).
De 8-urige werkdag is er niet voor niets.
maandag 16 april 2018 om 20:20
Er is uit onderzoek gebleken (dacht Zweeds) dat ook 8 uur echt geconcentreerd en productief zijn niet mogelijk is voor de meeste mensen. Optimaal zou zijn om een uur of 6 per dag te werken. De meeste mensen krijgen dan evenveel voor elkaar dan in 8 uur.Amant schreef: ↑16-04-2018 20:13Ik niet. Ik vind het sowieso al een prestatie wanneer iemand van z’n 22e tot z’n 65 kan zeggen elke dag van 8:30 tot 17:00 productief te zijn geweest.
4x9 klinkt in mijn oren als een oplossing voor ambtenaren die in Den Haag wonen en werken om zonder al te veel inspanning een dag in de week vrij te kunnen hebben (niet gehinderd door de 40 uur die voor paupers de regel is).
De 8-urige werkdag is er niet voor niets.
maandag 16 april 2018 om 20:32
maandag 16 april 2018 om 20:41
Ik ken de situatie in de VS een beetje door familie die daar woont, maar reken maar dat veel mensen daar met jaloezie naar de Nederlandse situatie kijken.LizBakker schreef: ↑16-04-2018 20:32Ja, het is iets heel Nederlands om parttime te willen werken. Ik heb daar verder geen oordeel over hoor, maar ik werk voor een Amerikaans bedrijf waar dat in de VS ondenkbaar is en mensen hebben er dus ook minder behoefte aan. Ze hebben ook maar 10 dagen vakantie. Belachelijk.
Zeker wanneer ze kinderen hebben. Veel vrouwen stoppen noodgedwongen met werken omdat de opvang onbetaalbaar is.
maandag 16 april 2018 om 21:30
maandag 16 april 2018 om 21:57
Ik heb ook collega's in de VS en inderdaad, die nemen een weekje vrij per jaar, en dan nog wat dagen tussendoor. Een collega vertelde me laatst zelfs dat zij haar dagen niet eens op krijgt. Een andere collega die ging trouwen en op huwelijksreis ging kon de rest van het jaar niets meer opnemen, ook niet onbetaald.
Wij moeten op een soort intranet pagina onze vakantieverzoeken indienen, omdat we in een internationaal team werken, en als ik dan kijk wat mijn collega's uit de VS in een jaar indienen en dat vergelijk met mezelf, ik heb in een jaar al 3 keer zoveel dagen opgenomen als de meeste Amerikaanse collega's in 4 jaar.
Heb wel gemerkt dat de arbeidscultuur daar sowieso heel anders is, men leeft daar min of meer voor het werk. Men vond het ook heel raar dat als men in Nederland op vakantie is en de out of office aan heeft staan, mdat men dan ook echt op vakantie is en niet reageert op emails.
Ik zou zelf ook graag 36 uur willen werken, of zelfs 32 uur, maar aangezien mijn directe manager een Amerikaan is denk ik niet dat hier begrip voor zal zijn. Vooral omdat ik geen 'goede' reden heb zoals kinderen. Ik wil graag meer tijd voor mijn hobby's, voor mezelf, en minder focus op werk. Een weekend van twee dagen is zo snel voorbij.
Als ik TO was zou ik echt proberen voor de 36 te gaan en als het niet mogelijk is, misschien toch nog wat verder zoeken.
Wij moeten op een soort intranet pagina onze vakantieverzoeken indienen, omdat we in een internationaal team werken, en als ik dan kijk wat mijn collega's uit de VS in een jaar indienen en dat vergelijk met mezelf, ik heb in een jaar al 3 keer zoveel dagen opgenomen als de meeste Amerikaanse collega's in 4 jaar.
Heb wel gemerkt dat de arbeidscultuur daar sowieso heel anders is, men leeft daar min of meer voor het werk. Men vond het ook heel raar dat als men in Nederland op vakantie is en de out of office aan heeft staan, mdat men dan ook echt op vakantie is en niet reageert op emails.
Ik zou zelf ook graag 36 uur willen werken, of zelfs 32 uur, maar aangezien mijn directe manager een Amerikaan is denk ik niet dat hier begrip voor zal zijn. Vooral omdat ik geen 'goede' reden heb zoals kinderen. Ik wil graag meer tijd voor mijn hobby's, voor mezelf, en minder focus op werk. Een weekend van twee dagen is zo snel voorbij.
Als ik TO was zou ik echt proberen voor de 36 te gaan en als het niet mogelijk is, misschien toch nog wat verder zoeken.
maandag 16 april 2018 om 22:13
Ik vind het veel zeggen over een bedrijf dat ze helemaal geen ruimte willen geven aan werk-prive balans op individueel niveau. Ik werk voor een flink groot bedrijf (1000+ medewerkers) en ruim de helft van het management werkt maar 4 dgn. Zij hebben tich gauw 100-300 man (indirect) aan te sturen. Toegegeven, voor belangrijke meetings zijn ze altijd wel bereikbaar, maar ze staan die dag wel zelf aan het schoolplein.. kan prima, kwestie van delegeren en goed leiderschap.
maandag 16 april 2018 om 22:16
Bij mij klopt het wel. Ik kan wel 8 uur per dag werken, maar dan wel overdag 2x 3 uur en 's avonds nog 2 uurtjes.
Van 9-12 dan een lange lunchpauze en dan van 1-4 vind ik zelf ideaal. Dan kun je 's avonds van half 8- half 10 nog wel door, (bij voorkeur niet iedere avond).