Geld & Recht alle pijlers

Loonheffing.

16-04-2018 15:09 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Wajong uitkering en salaris van mijn werk.
Ik moet geld terug betalen aan de belastingdienst.
Mijn vriend dacht dat dat komt omdat ik te veel loonheffing heb ontvangen.
Bij mijn Wajong uitkering staat dat er loonheffing word ingehouden.
Ik dacht dat bij het salaris van mijn werk ook loonheffing werd ingehouden.
En dat van mijn werk is het laagste inkomen dus dan zouden ze daar de loonheffing stop moeten zetten.
Nu zie ik op mijn loonstroken van 2018 dat er 0 euro staat bij loonheffing.
Dan houden ze toch geen loonheffing in?
De loonstroken van 2017 kan ik niet meer terug kijken want het systeem is sinds dit jaar verandert.
Kan het ook zijn dat ze op mijn salaris in 2017 loonheffing inhielden en in 2018 niet meer?
Wat kan anders de reden zijn dat ik moet terug betalen aan de belastingdienst?
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
@TO, vraag je loonstroken van 2017 op en bel de belastingtelefoon of een belastingadviseur om het je uit te leggen.
Dahlia74 schreef:
16-04-2018 15:38
Ook geen jaaropgaaf 2017? Deze moet je echt bewaren!

Welke omschrijving staat bij "0" en "41"?
Loonheffing
Waarom bel je niet even met de belastingdienst of p&o van je werk en laat je het even uitleggen.
P&O kan dan gelijk met je meekijken en het aan de hand van jouw loonstrook uitleggen.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Dus je betaalt geen loonheffing bij je werk. Dan moet je dat nu dus nog achteraf betalen.

De korting laat je toepassen bij je Wajong.

Aan belasting betaal je dus loonheffing Wajong + loonheffing werk-loonheffingskorting (toegepast bij Wajong).

Gezien je voor je werk waarschijnlijk ook in 2017 geen loonheffing hebt betaald, moet je dat dus betalen.
Op mijn werk zijn ze het al aan het uitzoeken.

U mag de loonheffingskorting meestal bij 1 werkgever of op 1 uitkering toepassen. Als de loonheffingskorting dubbel of nog vaker wordt toegepast, dan kan het zijn dat u te weinig belasting betaalt. Het verschil moet u later terugbetalen aan de Belastingdienst.

Ik dacht dat bij beiden (Wajong en salaris) loonheffingskorting werd toegepast, maar nu staat er op mijn loonstrook dus 0 euro bij loonheffing.
Dus heb ik dat fout.
Keuken1987 schreef:
16-04-2018 15:50
Op mijn werk zijn ze het al aan het uitzoeken.

U mag de loonheffingskorting meestal bij 1 werkgever of op 1 uitkering toepassen. Als de loonheffingskorting dubbel of nog vaker wordt toegepast, dan kan het zijn dat u te weinig belasting betaalt. Het verschil moet u later terugbetalen aan de Belastingdienst.

Ik dacht dat bij beiden (Wajong en salaris) loonheffingskorting werd toegepast, maar nu staat er op mijn loonstrook dus 0 euro bij loonheffing.
Dus heb ik dat fout.
Nu haal je weer beide begrippen door elkaar. Lees even terug, ik heb een reactie geplaatst met uitleg. Nu maak je het voor jezelf verwarrend en voor ons ook.
Dahlia74 schreef:
16-04-2018 15:47
Dus je betaalt geen loonheffing bij je werk. Dan moet je dat nu dus nog achteraf betalen.

De korting laat je toepassen bij je Wajong.

Aan belasting betaal je dus loonheffing Wajong + loonheffing werk-loonheffingskorting (toegepast bij Wajong).

Gezien je voor je werk waarschijnlijk ook in 2017 geen loonheffing hebt betaald, moet je dat dus betalen.
Nu betaal ik dus wel loonheffing maar heb ik dat in 2017 bij mijn salaris niet gedaan, waardoor ik te weinig belasting heb betaald. Ik denk dat het zo zit.
Dan heeft mij werk dat al zelf dit jaar gecorrigeerd blijkbaar
Als loonheffing nu op 0 staat betaal je dus geen loonheffing bij je werk. Deze moet je voldoen bij je belastingaangifte over 2018.

Je haalt e.e.a. door elkaar, ga eens met iemand praten op je werk die verstand van zaken heeft.
Keuken1987 schreef:
16-04-2018 15:52
Nu betaal ik dus wel loonheffing maar heb ik dat in 2017 bij mijn salaris niet gedaan, waardoor ik te weinig belasting heb betaald. Ik denk dat het zo zit.
Dan heeft mij werk dat al zelf dit jaar gecorrigeerd blijkbaar
Als er op je salarisstroken 0,00 bij loonheffing staat betaal je dus GEEN loonheffing. Dan moet je dat per direct laten aanpassen, anders zit je volgend jaar met hetzelfde probleem.
Keuken1987 schreef:
16-04-2018 15:50
Dus heb ik dat fout.
Nu haal je weer de begrippen loonheffing en loonheffingskorting door elkaar.........
Heb je geen jobcoach die je daarbij kan helpen?
Ik heb het echt over de loonheffingskorting.
supersander13 schreef:
16-04-2018 16:24
Heb je geen jobcoach die je daarbij kan helpen?
Die had ik wel, maar omdat ik een vast contract heb gekregen is zij komen te vervallen.
Onsjanneke schreef:
16-04-2018 16:02
Als er op je salarisstroken 0,00 bij loonheffing staat betaal je dus GEEN loonheffing. Dan moet je dat per direct laten aanpassen, anders zit je volgend jaar met hetzelfde probleem.
Mag maar bij een inkomen loonheffingskorting toepassen.
En dat gebeurt al bij de Wajong uitkering.
Dan kan ik dat niet ook bij mijn salaris laten toepassen. Want mijn Wajong is meer dan mijn salaris.
keuken1987 wijzigde dit bericht op 16-04-2018 17:40
4.90% gewijzigd
Ben je bij één werkgever in loondienst en heb je de loonheffingskorting daar niet toegepast? Geld terugvragen dan! Ontvang je op meerdere plekken loon en/of een uitkering? Dan is het wijs om slechts bij één werkgever of voor één uitkering de loonheffingskorting aan te vragen – en wel op de plek waar je het meeste krijgt. Vraag je het namelijk op twee plekken aan, dan is de kans levensgroot dat je een hoop terug zult moeten betalen. En dat is niet handig
Keuken1987 schreef:
16-04-2018 17:37
Mag maar bij een inkomen loonheffingskorting toepassen.
En dat gebeurt al bij de Wajong uitkering.
Dan kan ik dat niet ook bij mijn salaris laten toepassen.

Christus te paard :facepalm: . Ze heeft het over LOONHEFFING.
Ik bedoel steeds loonheffingskorting. Ik ben wat onduidelijk. Sorry daarvoor.
Maar ik bedoel steeds loonheffingskorting.
Op de ene jaaropgave moet : loonheffingskorting toegepast : ja staan, op de andere jaaropgave loonheffingskorting toegepast : nee staan.

Niet bij de daadwerkelijke heffing kijken, maar in de tekst moet het ergens staan, als er 2 x ja staat, dus op beide jaaropgaves heb je te weinig betaald en moet je bij betalen.
Keuken1987 schreef:
16-04-2018 17:41
Ik bedoel steeds loonheffingskorting. Ik ben wat onduidelijk. Sorry daarvoor.
Maar ik bedoel steeds loonheffingskorting.

Er word jou gevraagd welke omschrijving er staat bij "0" en "41" en jij antwoordt: Loonheffing. En jouw antwoord klopt daar dus niet zeg je? Er staat op de strook daadwerkelijk loonheffingskorting als omschrijving?
Nogmaals mijn vraag dan, welke omschrijving staat er bij "0" en "41". Neem eens letterlijk over wat er staat en haal die begrippen niet door elkaar. Zo kunnen wij niet met je medenken.
Mijn vriend heeft het uitgelegd. Nu snap ik het helemaal. Wat was ik dom bezig :facepalm: :facepalm: :facepalm:

Op mijn werk word het uitgezocht. Dus dan moet het goedkomen.
Je werk kan dit voor 2017 niet oplossen. Alleen ervoor zorgen dat het voor dit jaar niet nog een keer gebeurd. Je zal hoe dan ook moeten terugbetalen aan de belastingdienst. Tref een betalingsregeling als je dan niet in 1 x lukt.
Houd je ook rekening met de jonggehandicapten korting
Die bedraagt iets van 768 euro
gizzmo-returns schreef:
16-04-2018 18:04
Je werk kan dit voor 2017 niet oplossen. Alleen ervoor zorgen dat het voor dit jaar niet nog een keer gebeurd. Je zal hoe dan ook moeten terugbetalen aan de belastingdienst. Tref een betalingsregeling als je dan niet in 1 x lukt.
Dat weet ik.
Terug betalen in 1x lukt prima.
Ben je er ook maar meteen vanaf.
vivajaline schreef:
16-04-2018 18:09
Houd je ook rekening met de jonggehandicapten korting
Die bedraagt iets van 768 euro
Dat wordt al verrekend met mijn Wajong

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven