Is het leven maakbaar?
dinsdag 10 april 2018 om 11:06
Gisteren interessant gesprek gevoerd met iemand die objectief gezien door veel mensen als succesvol zou worden beschouwd. Hoe het precies ter sprake kwam weet ik niet meer, maar op den duur zei ik tegen hem dat hij wel geluk heeft gehad, gezien alles deze man had bereikt.
Toen begon het: hij beweerde dat hij geen geluk heeft gehad, maar zijn eigen geluk heeft gecreëerd door hard werken, geduld en discipline. Zeggen dat hij succesvol was doordat hij geluk heeft gehad zou hem tekort doen. Hij zei dat succesvol zijn gemakkelijk is, doordat de meeste mensen vooral mentaal zwak zijn en alleen maar klagen en excuses verzinnen. Wel succesvol willen zijn, maar niet bereid zijn de prijs daarvan te betalen.
Ik vond het interessante uitspraken. Het zette mij wel aan het denken in ieder geval. Als ik naar mezelf kijk, dan zou ik ongetwijfeld ook meer uit kunnen halen dan ik nu doe. Maar wil ik dat wel? Ben ik bereid de offers te brengen die daarvoor nodig zijn?
Wat vinden jullie hiervan? Is het leven maakbaar? En zo ja, in hoeverre? Ik denk alweer gauw aan belemmerende factoren, maar misschien is dat nu net juist het probleem?
Toen begon het: hij beweerde dat hij geen geluk heeft gehad, maar zijn eigen geluk heeft gecreëerd door hard werken, geduld en discipline. Zeggen dat hij succesvol was doordat hij geluk heeft gehad zou hem tekort doen. Hij zei dat succesvol zijn gemakkelijk is, doordat de meeste mensen vooral mentaal zwak zijn en alleen maar klagen en excuses verzinnen. Wel succesvol willen zijn, maar niet bereid zijn de prijs daarvan te betalen.
Ik vond het interessante uitspraken. Het zette mij wel aan het denken in ieder geval. Als ik naar mezelf kijk, dan zou ik ongetwijfeld ook meer uit kunnen halen dan ik nu doe. Maar wil ik dat wel? Ben ik bereid de offers te brengen die daarvoor nodig zijn?
Wat vinden jullie hiervan? Is het leven maakbaar? En zo ja, in hoeverre? Ik denk alweer gauw aan belemmerende factoren, maar misschien is dat nu net juist het probleem?
dinsdag 10 april 2018 om 17:03
Dit.
En die man die zegt dat mensen die niet "succesvol" zijn mentaal zwak zijn komt op mij bijzonder onsympathiek over. En arrogant.
Daarnaast nog een belangrijke vraag: wat is dat "succesvol zijn"? Veel geld verdienen? Aanzien? Een zgn topjob?
dinsdag 10 april 2018 om 17:09
Dat vind ik ook.Hommeltjes schreef: ↑10-04-2018 17:03Dit.
En die man die zegt dat mensen die niet "succesvol" zijn mentaal zwak zijn komt op mij bijzonder onsympathiek over. En arrogant.
Daarnaast nog een belangrijke vraag: wat is dat "succesvol zijn"? Veel geld verdienen? Aanzien? Een zgn topjob?
En jouw vraag vind ik ook wel een goede.
donderdag 19 april 2018 om 22:07
donderdag 19 april 2018 om 22:11
Tess1981 schreef: ↑19-04-2018 22:07Ik ben het ermee eens. Ook de andere kant op. Wanneer je vervelende dingen mee maakt in je leven ben je het zelf die bepaald wat je ermee doet. De een gaat bij de pakken neer zitten, de ander zou bij hetzelfde voorval zijn schouders eronder zetten en er het beste van maken.
Onzin natuurlijk, als je in een rolstoel zit kun je wel je schouders eronder zetten, maar die trap kom je echt niet op, hoor.
Laten we wel wezen, als hetero, blanke man krijg je toch echt veel sneller dingen voor elkaar in Nederland dan wanneer je een transgender, invalide Afrikaanse uitziende vrouw bent.
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
donderdag 19 april 2018 om 22:19
Nee die trap kom je idd niet meer op zonder traplift.Restera schreef: ↑19-04-2018 22:11Onzin natuurlijk, als je in een rolstoel zit kun je wel je schouders eronder zetten, maar die trap kom je echt niet op, hoor.
Laten we wel wezen, als hetero, blanke man krijg je toch echt veel sneller dingen voor elkaar in Nederland dan wanneer je een transgender, invalide Afrikaanse uitziende vrouw bent.