kleine in jaar tijd maar 200 gram aangekomen
maandag 2 maart 2009 om 22:54
Hallo allemaal,
Onze kleine van 2,7 jaar is in een jaar tijd maar 200 gram aangekomen. Hij was altijd al aan de lichte kant maar nu vindt het CB dat het problematisch wordt. Hij is 93 cm lang en weegt nu 11,1 kilo.
Heeft iemand ervaringen hiermee? We moeten morgen naar de huisarts voor een gesprek. Dit vond CB nodig. Hij eet verder goed, ontwikkeld zich uitmuntend, en is gewoon een erg leuke peuter.
CB vond dat ik hem maar elke dag slagroom ed moest gaan geven op zijn toetje en veel chocolade etc. Vind dit eigenlijk een vreemd advies......of zie ik dat verkeerd.
Graag jullie reacties.
Onze kleine van 2,7 jaar is in een jaar tijd maar 200 gram aangekomen. Hij was altijd al aan de lichte kant maar nu vindt het CB dat het problematisch wordt. Hij is 93 cm lang en weegt nu 11,1 kilo.
Heeft iemand ervaringen hiermee? We moeten morgen naar de huisarts voor een gesprek. Dit vond CB nodig. Hij eet verder goed, ontwikkeld zich uitmuntend, en is gewoon een erg leuke peuter.
CB vond dat ik hem maar elke dag slagroom ed moest gaan geven op zijn toetje en veel chocolade etc. Vind dit eigenlijk een vreemd advies......of zie ik dat verkeerd.
Graag jullie reacties.
dinsdag 3 maart 2009 om 09:42
quote:coravanmora schreef op 03 maart 2009 @ 08:54:
Misschien is het CB niet eens bezorgd over het gewicht maar meer over de geringe gewichtstoename.
.
Lijkt mij ook.
Ook gezond en vol met goede vetten zijn pindakaas en cashewnoot-pindakaas(ben vergeten hoe dat spul heet)
Moet mij toch even van het hart; ik word zo moe van het geklaag over het consultatiebureau. Als je moeite hebt met hun advies waarom vraag je het hoe en waarom dan niet aan de betreffende arts? Neem aan dat zij over het algemeen hun adviezen wel kunnen onderbouwen. Als je het er dan nog niet mee eens bent dan bel je toch je huisarts?!
Misschien is het CB niet eens bezorgd over het gewicht maar meer over de geringe gewichtstoename.
.
Lijkt mij ook.
Ook gezond en vol met goede vetten zijn pindakaas en cashewnoot-pindakaas(ben vergeten hoe dat spul heet)
Moet mij toch even van het hart; ik word zo moe van het geklaag over het consultatiebureau. Als je moeite hebt met hun advies waarom vraag je het hoe en waarom dan niet aan de betreffende arts? Neem aan dat zij over het algemeen hun adviezen wel kunnen onderbouwen. Als je het er dan nog niet mee eens bent dan bel je toch je huisarts?!

dinsdag 3 maart 2009 om 09:58
11 kilo bij 93 cm lijkt mij erg licht (als je bij bmi kijkt heeft ie dan ook aardig ondergewicht). En een gewichtstoename van 200 gram in een jaar is bij die kleintjes ook wel heel weinig. Lijkt me een goede zet van het CB om door te verwijzen naar de huisarts. Hij kan nog zo levendig en snel zijn in zijn ontwikkeling enz, maar zeker in combinatie met obstipatie lijkt het me juist heel slim als er gekeken wordt of het lichamelijk ook allemaal wel goed zit.
Ook als je bedenkt dat ondergewicht net als overgewicht geen gezonde situatie is lijkt een keer extra naar hem laten kijken me geen overbodige luxe.
Ook als je bedenkt dat ondergewicht net als overgewicht geen gezonde situatie is lijkt een keer extra naar hem laten kijken me geen overbodige luxe.

dinsdag 3 maart 2009 om 10:00
Wel goed eten en dan zo weinig aankomen is op die leeftijd natuurlijk niet goed. Ik zou daar zeker naar laten kijken en vind het in die zin een beetje raar dat je zo boos op het consultatiebureau bent. En tja, wegen vinden de meeste kinderen niet zo leuk, maar af en toe moeten er toch echt dingen die niet zo leuk zijn.
Kortom, maak jezelf niet al te boos (verspilde energie) en ga gewoon bij de dokter langs.
Net als de meesten hier vind ik volle melkproducten en/of slagroom geven helemaal geen verkeerd advies. Het is gewoon een gegeven dat de meeste jonge kinderen tegenwoordig veel te weinig vet binnenkrijgen omdat vet een soort van negatief imago heeft gekregen de laatste jaren. Maar jonge kinderen hebben gewoon vet nodig om goed te kunnen groeien en zijn dus niet gebaad bij al onze magere/vetarme producten.
Kortom, maak jezelf niet al te boos (verspilde energie) en ga gewoon bij de dokter langs.
Net als de meesten hier vind ik volle melkproducten en/of slagroom geven helemaal geen verkeerd advies. Het is gewoon een gegeven dat de meeste jonge kinderen tegenwoordig veel te weinig vet binnenkrijgen omdat vet een soort van negatief imago heeft gekregen de laatste jaren. Maar jonge kinderen hebben gewoon vet nodig om goed te kunnen groeien en zijn dus niet gebaad bij al onze magere/vetarme producten.
dinsdag 3 maart 2009 om 10:18
Hallo allemaal,
We zijn net terug van de huisarts. Hij snapt niet echt waarom de CB ons naar hem had doorgestuurd. Hij vond dat de kleine er gezond uitzag, beetje mager, maar dat is volgens hem geen probleem. Hij ontwikkeld zich bovengemiddeld goed dus hij zag het probleem niet.
We gaan elke maand nu even naar het weeguurtje om hem te wegen, en houden hem op deze manier goed in de gaten. We moesten ons geen zorgen maken. Hij vertelde dat dit wel vaker voor kwam. En dat mensen eens wat minder gefixeerd op gewicht moesten zijn.
We zijn nu in ieder geval wel gerust gesteld. Houden hem goed in de gaten, en we moesten als hij met een half jaar nog niet echt veel aangekomen is maar eens terugkomen.
Groetjes Jetje
We zijn net terug van de huisarts. Hij snapt niet echt waarom de CB ons naar hem had doorgestuurd. Hij vond dat de kleine er gezond uitzag, beetje mager, maar dat is volgens hem geen probleem. Hij ontwikkeld zich bovengemiddeld goed dus hij zag het probleem niet.
We gaan elke maand nu even naar het weeguurtje om hem te wegen, en houden hem op deze manier goed in de gaten. We moesten ons geen zorgen maken. Hij vertelde dat dit wel vaker voor kwam. En dat mensen eens wat minder gefixeerd op gewicht moesten zijn.
We zijn nu in ieder geval wel gerust gesteld. Houden hem goed in de gaten, en we moesten als hij met een half jaar nog niet echt veel aangekomen is maar eens terugkomen.
Groetjes Jetje

dinsdag 3 maart 2009 om 10:28
Wat had je dan gedacht van de huisarts Reisa?
Ik vind het eigenlijk helemaal niet schokkend, mijn dochter is vergelijkbaar, iets kleiner qua lengte, iets zwaarder qua gewicht. Maar veel scheelt het niet. En het is maar net hoe druk je er zelf om maakt. Je weet niet hoe betrouwbaar die wegingen zijn geweest, misschien is de weging van een jaar geleden wel onjuist geweest en was hij eigenlijk zwaarder. Ik heb ook eens commentaar gekregen op de lengte van mijn kinderen omdat ze 'te weinig gegroeid zouden zijn' en dat nam ik totaal niet serieus, omdat ik zag hoe slordig ze aan het meten waren. Kon makkelijk een paar centimter afwijken van het daadwerkelijke gewicht.
En misschien is de zoon van TO heel actief en verbrandt hij veel, is hij gewoon tenger gebouwd, zit hij net vlak voor een groeispurt, ik vind al die heisa om gewicht en lengte zo overdreven tegenwoordig.
Als ze vrolijk zijn en gewoon eten komt het echt allemaal goed hoor.
Ik vind het eigenlijk helemaal niet schokkend, mijn dochter is vergelijkbaar, iets kleiner qua lengte, iets zwaarder qua gewicht. Maar veel scheelt het niet. En het is maar net hoe druk je er zelf om maakt. Je weet niet hoe betrouwbaar die wegingen zijn geweest, misschien is de weging van een jaar geleden wel onjuist geweest en was hij eigenlijk zwaarder. Ik heb ook eens commentaar gekregen op de lengte van mijn kinderen omdat ze 'te weinig gegroeid zouden zijn' en dat nam ik totaal niet serieus, omdat ik zag hoe slordig ze aan het meten waren. Kon makkelijk een paar centimter afwijken van het daadwerkelijke gewicht.
En misschien is de zoon van TO heel actief en verbrandt hij veel, is hij gewoon tenger gebouwd, zit hij net vlak voor een groeispurt, ik vind al die heisa om gewicht en lengte zo overdreven tegenwoordig.
Als ze vrolijk zijn en gewoon eten komt het echt allemaal goed hoor.

dinsdag 3 maart 2009 om 10:34
Ik ben ook wel een beetje verbaasd over de reactie van de huisarts. Niet zozeer over het gewicht an sich, maar ik vind het raar dat een kind van bijna 3 jaar in 1 jaar tijd vrijwel niet aankomt, terwijl het wel goed eet. Maar ik ben geen arts gelukkig, dus fijn dat jullie weer gerustgesteld zijn.
Haha Eowynn, ik moest wel lachen om je opmerking over fixatie op gewicht en lengte. Dan moet je maar hier in Duitsland komen wonen. Hier doen ze totaal niet aan wegen of meten en een groeicurve heb ik bij onze kinderarts ook nog nooit gezien.
Haha Eowynn, ik moest wel lachen om je opmerking over fixatie op gewicht en lengte. Dan moet je maar hier in Duitsland komen wonen. Hier doen ze totaal niet aan wegen of meten en een groeicurve heb ik bij onze kinderarts ook nog nooit gezien.
dinsdag 3 maart 2009 om 10:40
Hoi Eowynn,
Het wegen en meten gaat op zich wel precies op het CB. Heb verder ook geen problemen met hun gelukkig, maar ik vond hun oplossingen gewoon een beetje vreemd. Onze kleine is inderdaad wel actief. Hij loopt veel en danst echt de hele dag. Daar verbrandt je zeker ook heel wat calorietjes mee....ach, wij denken dat alles wel over zal waaien. En misschien zit hij wel voor een groeispurt. Ik had net een vriendin van mij aan de telefoon en die kende wel een dietiste, daar ga ik morgen even bij op de koffie. Misschien heeft zij nog wat ideeen??!! Kan nooit kwaad.
Het wegen en meten gaat op zich wel precies op het CB. Heb verder ook geen problemen met hun gelukkig, maar ik vond hun oplossingen gewoon een beetje vreemd. Onze kleine is inderdaad wel actief. Hij loopt veel en danst echt de hele dag. Daar verbrandt je zeker ook heel wat calorietjes mee....ach, wij denken dat alles wel over zal waaien. En misschien zit hij wel voor een groeispurt. Ik had net een vriendin van mij aan de telefoon en die kende wel een dietiste, daar ga ik morgen even bij op de koffie. Misschien heeft zij nog wat ideeen??!! Kan nooit kwaad.

dinsdag 3 maart 2009 om 11:55
Fijn dat de huisarts zo nuchter is. Het lijkt tegenwoordig inderdaad wel dat het nooit goed is, of te zwaar of te licht bij cb. Tuurlijk is het goed dat ze hem in de gaten houden, maar af en toe doen ze ook wel een beetje aan paniek zaaien. Ook heb ik wel eens het idee dat het maar net is wie je treft. Mijn nichtje van 1 is bijvoorbeeld veel te zwaar. Van dokter 1 moet ze op dieet, een maand later zegt dokter 2 dat ze prima op gewicht is (ze is echt te zwaar). Een dietiste bezoeken is denk ik goed. Wellicht kan ze jullie voedingsmiddelen aanreiken die iets meer vetten bevatten. Overigens zou ik wel oppassen met hoe je een en ander naar zoontje brengt. Hij eet nu goed, en dat wil je zo houden. Als hij het idee krijgt dat hij gedwongen wordt om vettere dingen te eten die hij niet lekker vindt, dan moet je heel er oppassen dat hij dan niet slechter gaat eten.
dinsdag 3 maart 2009 om 12:41
Anky, als ik naar dochter kijk: die heeft een ontzettende hekel aan het CB, krijg je met moeite op de weegschaal, blijft niet stil staan, wil niet gemeten worden, wriemelt alle kanten op en de metingen zijn dus ook altijd anders dan wanneer ik het thuis zou doen.
Ze zou op een gegeven moment níet gegroeid zijn, terwijl ik wist dat ze wél gegroeid was (alle kleren veel te kort) en de meting ervoor was erg slordig gedaan.
Ze zou op een gegeven moment níet gegroeid zijn, terwijl ik wist dat ze wél gegroeid was (alle kleren veel te kort) en de meting ervoor was erg slordig gedaan.
dinsdag 3 maart 2009 om 13:27
Ik vind het advies van het CB om vollere producten te geven nog niet zo slecht (teveel suikers dan weer niet). Als dat na een maand of twee niet blijkt te helpen kun je naar een dietiste of verder (darm)onderzoek laten doen.
Ben het verder met huisarts eens dat de ontwikkeling ook meegewogen (pun intended) moet worden en dat is meer dan goed bij je zoontje.
Ben het verder met huisarts eens dat de ontwikkeling ook meegewogen (pun intended) moet worden en dat is meer dan goed bij je zoontje.
Poep, wie heeft jou gescheten?

dinsdag 3 maart 2009 om 13:51
Wij hebben precies hetzelfde gehad en moesten zelfs naar een dietiste! Zoon is nu 3.2 jaar en 11.8 kg. Gelukkig vond die dietiste het helemaal niet problematisch en gaf idd als tips: volle melkproducten, slagroom door de fristi/chocomel, creme fraiche door de groenten, extra snoep geven (vond ik een raar advies maar suikers zijn koolhydraten en doen groeien).
De ene keer eet hij wel goed en de andere keer niet, ik maak me er niet druk om. Hij heeft energie voor 10, ontwikkelt zich goed en wij zijn beiden als kind ook dunnetjes geweest dus het zal ook wel in zijn genen zitten.
De ene keer eet hij wel goed en de andere keer niet, ik maak me er niet druk om. Hij heeft energie voor 10, ontwikkelt zich goed en wij zijn beiden als kind ook dunnetjes geweest dus het zal ook wel in zijn genen zitten.
dinsdag 3 maart 2009 om 13:59
Misschien een domme vraag, maar wanneer stagneert de groei van een baby eigenlijk?
Ik vraag dit omdat ik een zoon van 5 maanden heb die nu al bijna 9 kilo weegt en 70 cm lang is.
Als ik dan bij sommige van jullie gewichten van 'veel' oudere kinderen lees die niet zo heel veel zwaarder zijn dan mijn zoon, vraag ik mij af of mijn zoon dan niet heel erg zwaar gaat worden.
Hij zit volgens het CB al een kilo boven de curve.
Toch oogt hij absoluut niet dik, maar wel groot.
Ik vraag dit omdat ik een zoon van 5 maanden heb die nu al bijna 9 kilo weegt en 70 cm lang is.
Als ik dan bij sommige van jullie gewichten van 'veel' oudere kinderen lees die niet zo heel veel zwaarder zijn dan mijn zoon, vraag ik mij af of mijn zoon dan niet heel erg zwaar gaat worden.
Hij zit volgens het CB al een kilo boven de curve.
Toch oogt hij absoluut niet dik, maar wel groot.
Frankly my dear, I don"t give a damn
dinsdag 3 maart 2009 om 14:14
Onze kleine was met 1 jaar net 9 kilo. Maar ik denk dat het zichzelf wel oplost calvijn. Mijn vriendin had een kleine die met 1 jaar 13,5 kilo woog. Maar die liep nog niet met 1 jaar. Onze kleine liep al met 10 maanden, en sindsdien neemt zijn gewicht gewoon niet zo hard toe. Toen de kleine van mijn vriendin begon te lopen met 1,5jaar toen ging het extra gewicht of ook wel het babyvet vanzelf weg. Onze kleine was met 5 maanden 6 kilo en 67 cm lang. Ach ja, probeer je er maar niet zo druk om te maken meid, dat doe ik ook niet (meer). Dan doen anderen wel voor je.

dinsdag 3 maart 2009 om 14:45
Calvijn, babies groeien na het eerste jaar niet zo hard meer. En sowieso vaak met schokken en stoten. Zo woog mijn jongste met 6 maanden 8 kilo en 5 maanden later woog ze nog steeds 8 kilo. Daar heb ik me overigens wel een klein beetje zorgen over gemaakt destijds (heeft ook te maken met een paar andere medische dingetjes). Maar omdat ze hier nauwelijks gewogen worden geen verdere zorgen en toen ze een jaar was zat er ineens bijna een kilo bij en woog ze bijna 9 kilo.