kleine in jaar tijd maar 200 gram aangekomen

02-03-2009 22:54 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Onze kleine van 2,7 jaar is in een jaar tijd maar 200 gram aangekomen. Hij was altijd al aan de lichte kant maar nu vindt het CB dat het problematisch wordt. Hij is 93 cm lang en weegt nu 11,1 kilo.

Heeft iemand ervaringen hiermee? We moeten morgen naar de huisarts voor een gesprek. Dit vond CB nodig. Hij eet verder goed, ontwikkeld zich uitmuntend, en is gewoon een erg leuke peuter.

CB vond dat ik hem maar elke dag slagroom ed moest gaan geven op zijn toetje en veel chocolade etc. Vind dit eigenlijk een vreemd advies......of zie ik dat verkeerd.

Graag jullie reacties.
Ik zou idd naar de huisarts gaan morgen en dat advies van het CB even ergens parkeren.....
Toen mijn dochter slecht groeide heb ik haar wel een tijd volle producten gegeven (volle melk, volle yoghurt) maar slagroom, nee...

Ik zou ook inderdaad naar de huisarts gaan. Want een kind wat goed eet maar niet aankomt, dat is wel een beetje vreemd. Hij is niet veel ziek geweest toevallig?
Vind het advies om je kind vol te stampen met suikers ook niet echt jofel. Zou eerder inderdaad denken aan volle melk, volkorenpap enzo, maar liever inderdaad huisarts, die je desnoods even naar een dietist stuurt, zodat je op een verantwoorde manier er pondjes aan kan kweken.
Het enige waar hij last van heeft is obstipatie. Daar zijn we al voor bij de huisarts geweest. Verder eet hij echt goed: 's morgens twee boterhammen, 's middags twee boterhammen, fruit en 's avonds eet hij volgens mij ook genoeg avondeten.

Het is geen echte snoeper, hij eet liever fruit......maar hij krijgt het wel hoor. CB wil dat we een bloedtest laten doen om na te gaan of de mineralen wel goed opgenomen worden in het lichaam. Ik vind dit in eerste instantie een beetje overdreven. Hij heeft nu al angst voor de dokter, mede oorzaak door CB die hem echt met geweld op de weegschaal zetten. Hij was gewoon hysterisch. Zielig gewoon.

Morgen gaat mijn man mee, en we gaan er gewoon heel neutraal naar toe. Ben net even op zoek op internet naar evt groeicurve, dan weet ik in ieder geval wat een gewoon gewicht is voor deze leeftijd.
Eens met de anderen. Slecht advies om hem slagroom en andere producten boordevol suiker en wie weet kleurstoffen voor te gaan zetten. Even naar de huisarts om uit te zoeken of er niet een lichamelijk probleem aan ten grondslag ligt voor je hem allemaal troep zou gaan toedienen.

Zoek gezonde producten die wat meer calorieën bevatten of extra vezels. En wie weet is het gewoon genetisch bepaald dat hij nauwelijks groeit en komt de spurt pas later.

Mijn zoon is vijftien maar qua lengte en gewicht zou je dat absoluut niet zeggen. Hij eet ook echt goed, beweegt regelmatig door elke dag naar school te fietsen en gymnastiek te doen. Ik moet er wel bij vertellen dat mijn zoon een vroeggeboorte was en dan zie je wel vaker dat ze kleiner zijn dan hun leeftijdsgenoten. Bovendien was zijn vader als kind ook klein en pas tegen zijn zestiende schoot het omhoog.

Is toch nog 1.80 geworden.

Zolang jouw zoon er verder gezond uitziet en niet afvalt, hoef je nog niet echt zorgen te hebben. Een huisarts kan ook goed nieuws hebben.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Bedankt voor jullie snelle reacties. Ga morgen maar meteen beginnen met volle produkten. Heb hier eigenlijk nog niet aan gedacht, mede omdat ik deze zelf eigenlijk ook niet gebruik. Hij krijgt voor het poepen lactulosesiroop. Hier zijn we eigenlijk niet echt tevreden over dus bespreken we dat morgen meteen even.

Hij is overigens wel mager hoor, maar heb er eigenlijk nooit wat achter gezocht omdat mijn man en ik toen wij kinderen waren ook erg mager waren, wij zaten allebei ook onder het gewichtsschema van het CB. We hebben altijd gedacht: ach kijk naar ons, later is het wel goed gekomen. Hi hi.

We gaan morgen gewoon met een open blik naar onze huisarts en zien wel wat hij vindt. Maar het CB advies, sorry hoor, maar mijn vertrouwen in hun is gewoon weg. Waardeloos zeg. De arts heeft tijdens de controle niet eens andere vragen gesteld. Terwijl wij zo ontzettend trots zijn op onze peuter, hij is zindelijk, hij kan al poppetjes tekenen, kan tot twintig tellen en ontwikkeld zich gewoon heel erg goed in onze ogen. Het is toch leuk om even wat positiefs over je kind te vertellen en daar een reactie van terug te krijgen???? De CB arts wil zelfs dat onze peuter over drie maanden een uitgebreid onderzoek krijgt bij het CB, maar wij doen hier niet aan mee hebben we besloten. We gaan nu gewoon op controle bij de huisarts. En blijven daar ook.
Ik heb ook een schielkipje.

Ook altijd tenger geweest.

De laatste keer had hij wel een groeispurt in de lengte gemaakt maar blijf zijn gewicht daarin achter.

Ook ik kreeg het advies om vooral kcal te geven.

Dus volle toetjes met slagroom,worstebroodjes bij de lunch,pannekoeken met kaas,alle producten vol,grote koeken als tussendoortje,roomboter op brood etc.

Vond dat ook niet echt een goed advies.

Ik ben wel roomboter gaan smeren (best wel dik) en kies voor volle producten.

Maar ga echt geen slagroom en worstebroodjes als regel geven.

Hij is nu 4,1 meter lang en weegt 13,5 kilo.

Ach...hij doet het verder ook heel goed,levendig en gezond!

Mijn oudste zoon was ook een kipje,maar nu een 12jarige flinke vent......moet zelfs opppassen voor overgewicht.

Maar een bezoekje aan de huisarts kan geen kwaad.
Bedenk wel dat die arts dus dag in dag uit al die geweldige peuters met hun trotse ouders ontvangt. Ik kan me voorstellen dat hij na een paar jaar alle verhalen wel heeft gehoord. Is het super sociaal.. dat wellicht niet, maar wel volkomen voorstelbaar.

Kan het zijn dat de latosesiroop er juist aan bijdraagt dat je zoon niet zoveel voedingsstoffen (dus groeistoffen) kan opnemen? Of verwant daaraan: dat zijn darmen gewoon niet super werken en hij dus weinig opneemt tijdens de vertering?
Hmm...voedingstoffen worden toch in de dunne darm opgenomen?

Obstipatie ontstaat in de dikke darm.
Serveer slagroom niet direct af (no pun intended). Dat wij hier in Nederland meteen kilo's suiker door de room gooien wil niet zeggen dat het advies ineens verkeerd is: veel vollere melkproducten dan room vind je niet. Gewoon de suiker eruit laten, en met vier happen slagroom heeft-ie bij wijze van spreken evenveel extra energie binnen als met een glas volle melk.

Chocolade lijkt me dan wel een minder slim plan. Hoe ze daarbij komen?
quote:iry schreef op 03 maart 2009 @ 00:42:

Hij is nu 4,1 meter lang en weegt 13,5 kilo.Wouw! Dat kan niet gezond zijn...
Heeft hij niet gewoon een flinke lengtespurt gehad?

Hij is best lang toch?

Kan best zijn dat het gewicht er achteraan hobbelt en later pas bij trekt.

Vaak zie je dat ook andersom gebeuren.

Dat ze eerst steviger worden en dan de lengte inschieten.

Evenal..blijft gissen natuurlijk.
quote:Pear schreef op 03 maart 2009 @ 00:58:

[...]

Wouw! Dat kan niet gezond zijn...

En toch een heel gezond mannetje

Loopt ver voor op de rest van de onwikkeling *uche*opschepper*uche*
Slagroom kan je inderdaad wel ongeklopt en zonder suiker door zijn toetje roeren (gele vla of zo)

Cremefraiche of room door stampotjes.

Vaak zalm op het menu zetten,lekker vet en heel gezond.
quote:iry schreef op 03 maart 2009 @ 01:03:

[...]

En toch een heel gezond mannetje

Loopt ver voor op de rest van de onwikkeling *uche*opschepper*uche*Alleen wel jammer dat hij binnenshuis dan niet rechtop kan staan. Hoe regelen jullie dat met hem?
Maar wel goed nadenken aan wie je het geeft he, dat niet jij ineens zelf 10 kilo aankomt
Oh ....haha!

Zie nu pas hoe je het ook kan lezen.

Hij is 4 (jaar),1 meter lang....

Is al wat gezonder
quote:iry schreef op 03 maart 2009 @ 01:12:

Oh ....haha!

Zie nu pas hoe je het ook kan lezen.

Hij is 4 (jaar),1 meter lang....

Is al wat gezonder Oh gelukkig maar! haha
Zou met dat gewicht ook een kermisatractie zijn.
quote:iry schreef op 03 maart 2009 @ 00:42:

......

Hij is nu 4,1 meter lang en weegt 13,5 kilo.

Ach...hij doet het verder ook heel goed,levendig en gezond!

......

.

4 m lang?

Maar dan heeft 'ie een BMI van 0,022! Da's veel te weinig joh!

Ga gewoon naar de huisarts. Wil je groeicurven opzoeken, die staan in je groeiboekje van het consutatatiebureau. Neem dit boelje ook mee als je naar de huisarts gaat, als het goed is staann daar de lengte en gewichten die bij het cb genomen zijn.
Ik zou idd naar de huisarts gaan en evt een bloedonderzoek, wellicht hij hij wel een intolerantie voor bepaald voedsel of iets.

De alvleesklier zorgt voor extra sappen in de dunne darm en in de dikke darm worden deze sappen weer opgenomen dus als hij ernstige obstipatie heeft kan het zijn dat niet alle voedingsstoffen worden genomen.
Ik zou me nog niet al te druk maken. Eerlijk gezegd lijkt het advies van het CB me ook wat overdreven. Zeker als ze hem met geweld op de weegschaal moesten zetten is het nog maar de vraag of de meting betrouwbaar is.

Ik zou idd even langs de huisarts gaan. Maar het CB zit wel érg vast aan gemiddelden, dus laat je neit gek maken. Slagroom door zijn eten roeren is dan wel weer een optie, maar zonder suiker. Volle yoghurt, vette kaas, volkorenbrood, roomboter op brood, voedzame tussendoortjes zijn een beter idee dan chocola.

Veel peuters krijgen tegenwoordig veel te weinig vet binnen doordat vet als ongezond wordt gezien door de ouders. Die krijgen dus optimel met 0% vet ipv halfvolle of volle melk, geen boter op brood, mogen maar beperkt pindakaas en vette worst, magere yoghurt, enzovoorts.

Maar aan de andere kant: sommige kinderen zíjn gewoon klein en dun. Niets mis mee.
Misschien is het CB niet eens bezorgd over het gewicht maar meer over de geringe gewichtstoename.

Mijn dochter is tussen twee en drie ook zo'n beetje stil blijven staan in gewicht. Dat heeft ze inmiddels al lang weer ingehaald (ze is 4,5 nu).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven