overdreven reacties of denk ik er te licht over?

28-02-2009 21:44 388 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op het borstvoedings forum stond een moeder die haar kind naar het KDV brengt. Nou waren ze daar op een keer vergeten het kindje een flesje te geven. Het was blijkbaar heel hectisch geweest. De moeder was hier enorm boos en verdrietig over.

Op de eerste plaats: kan me echt wel voorstellen dat je dat niet tof vindt als moeder zijnde. En dat je daar best de ander op mag aanspreken.

Maar de reacties waren enorm fel, er zou een klacht moeten komen, het was belachelijk dat het kindje daar werd verhongerd etc.

Hierop reageerde ik dat ik de emoties wel snapte, maar dat het ook zo is: waar mensen werken worden fouten gemaakt. Ik heb zelf op een KDV gewerkt en daar was echt geen hoge werkdruk ofzo, maar daar gebeurden ook incidenten. Misschien maar 1 keer per jaar, maar ze gebeurden wel. Bijvoorbeeld een collega die al 15 jaar daar werkte en toen éénmaal een bedhekje vergat dicht te doen en het kindje viel uit bed. De ouders reageerden heel rustig, ze waren geschrokken maar gaven ook aan dat hen dat ook had kunnen overkomen (moeder gaf zelfs aan dat ze ook wel eens het traphekje vergeten was dicht te doen, kind had toen dus ook van de trap kunnen vallen)

Natuurlijk was het niet goed van die collega, maar helaas gebeuren dat soort dingen.

Maar goed, er werd vervolgens op mij gereageerd of ik ik-weet-niet-wat had gezegd.

dan denk ik; ben ik nou zo'n nuchtere kip of reageren anderen nou zo over-emotioneel?

ik heb ook een baby en natuurlijk wil ik ook dat er goed voor hem gezorgd wordt. Maar ik kan niet uitsluiten dat ik ook niet een keer een fout zal maken bij hem. En dat ik dus ook niet kan verwachten dat anderen die voor hem zorgen helemaal perfect die verzorging doen. En als ik dat niet trek, dan moet ik hem niet naar een oppas/kdv brengen.

Toch??
quote:Fezzie schreef op 02 maart 2009 @ 21:33:

WAKKER WORDEN! Op ELK dagverblijf vergeten mensen hekjes dicht te doen, op elk dagverblijf krijgen kinderen wel eens verkeerde voeding, op elk dagverblijf worden kinderen vergeten terwijl ze op de wc/potje zitten, op elk dagverblijf laten leidsters kinderen langer dan 10 minuten huilen, op elk dagverblijf gebeuren er ongelukjes die niet worden verteld aan ouders enz, enz.. Maar op elk dagverblijf werken mensen die zich voor een belachelijk salaris dag in dag uit een slag in de rondte WERKEN om op een zo goed mogelijke manier, met alle liefde en aandacht en ook nog eens pedagogisch verantwoord, voor kinderen zorgen. Loop anders eens een keer binnen op een niet zo gangbaar tijdstip en je zult je verbazen over het feit dat er niet veel meer fouten worden gemaakt!

eindelijk iemand die het snapt...
quote:Wyndham schreef op 02 maart 2009 @ 14:32:

[...]

En toch heb ik ook ergens wel medelijden met de stagiaire. Begrijp me niet verkeerd, zoiets mag natuurlijk niet gebeuren maar de zorg voor jouw kind blijft de verantwoordelijkheid van de gediplomeerde krachten / het kdv. Die hoort niet bij een stagiaire te liggen. Helaas worden stagiaires vaak ingezet om gaten in het rooster op te vullen. Als het dan fout gaat is het ineens een slechte stagiaire... Daarnaast denk ik dat de stagiaire er zelf ook wel behoorlijk van onder de indruk was. Ik moet er in ieder geval niet aan denken dat door mijn schuld iemand letsel oploopt.

Maar ja, als het om mijn kind zou gaan zou ik ook woedend zijn, alleen niet op de stagiaire denk ik... Gelukkig is dit goed afgelopen.

he Wyndham,

ik had ook medelijden met de stagiaire en daarom heb ik geen klacht ingediend. Maar in dit geval had het verder niks te maken met werkdruk. De stagiaire liep al een aantal maanden mee, waarbij haar handelingen tijdens het op bed brengen van de baby's steeds gecontroleerd werden, er was steeds iemand bij bedoel ik. Ze deed het altijd goed. Op een keer moet zo'n stagiaire het toch helemaal alleen doen. En toen ging het dus fout. Gelukkig ging de leidinggevende 5 min later nog wel even checken hoe het was met de kindjes, maar ze was dus niet meer (voor het eerst) bij het op bed brengen van de kindjes zelf. En toen vond ze dochter dus bewusteloos op de grond.
Whatever, I do what I want
Die ene keer dat Moppekind thuis van de commode kukelde had hij niets, maar ik kon met een gekneusde neus verder. Ik ben letterlijk ónder hem gedoken, ik stond er nog geen armlengte vandaan, en heb mijn neus tegen de verwarming gestoten. AUW, maar Moppekind had gelukkig niets.

Waar ik wel om flipte was dat de kraamhulp hem met zijn zes dagen jonge koppie tegen de metalen weegschaal stootte. Hij brullen, en ik nog harder ( Ik was al zo brak van die huilbaby, kwam dát er ook nog bij). Nog nét geen deuk in de degelijke ouderwetsche weegschaal.
Ik had dan ook gelukkig een kraamhulp die helemaal geen flikker uitvoerde, die zat naast mijn bed en toen mijn man vroeg of ze een kopje thee wilde zei ze, ja graag.

tssssssssssssssssssssssss

de eerste kraamhulp die ik had was wel errug okay, eentje die al jaaaaren meedraaide , die 2e nikswit was 23 ofzo.

Ik erger mij ook vaak aan die uitlatingen dat meisjes op kdv zo hard moeten werken.

en dat fouten dan eenmaal gebeuren vind ik dan een 2e nono gedachte.

wat een mentaliteit zeg.
Mijn dokter werkt ook hard, en fouten zijn daar ook niet geoorloofd. Ik vind de post van Fezzie dan ook ontzettend dom. Natuurlijk weet ik dat ze hard werken, natuurlijk weet ik hoe het werkt, maar fouten maken mág gewoon níet.

En eerlijk gezegd heb ik op mijn KDV nooit zulke hectische zaken meegemaakt en ik kwam op de gekste tijden binnen om te voeden of om te halen, vaak ook onverwacht. Maar baby's 10 minuten laten huilen doen ze dus niet, tenzij de ouders aangeven dat ze dat zelf ook doen en het graag zo willen, en verder zie ik maar weinig van dergelijke fouten op ons KDV. En ik zit in de oudercommissie, dus áls er iets voorvalt zie ik het ook.
quote:Eowynn_ schreef op 03 maart 2009 @ 09:29:

Mijn dokter werkt ook hard, en fouten zijn daar ook niet geoorloofd. Ik vind de post van Fezzie dan ook ontzettend dom. Natuurlijk weet ik dat ze hard werken, natuurlijk weet ik hoe het werkt, maar fouten maken mág gewoon níet.

Maar dat is toch onzin. Dan moet je robots inzetten dan weet je dat er geen fouten gemaakt kunnen worden.
Tja, ze komen wel voor, maar het zou niet mogen. En dus vind ik dat je bij fouten gewoon een klacht moet indienen. Mensen máken fouten, maar toch moeten die zoveel mogelijk voorkomen worden omdat ze niet mógen voorkomen.

Ik vind de benadering 'mensen maken fouten dus daar mag je niets van zeggen' wel érg slap.
Ik zeg ook niet dat je er niets van mag zeggen. Ik krijg het op mijn werk ook te horen als ik iets niet goed doet. Daarnaast moet je zo goed mogelijk proberen om fouten te voorkomen. En de ene fout is de andere natuurlijk niet.
Mwoah, dat "niet 10 minuten laten huilen" ligt wel iets genuanceerder. Bij mijn KDV is na 17 uur nog maar 1 leidster op de groep. Meestal is dan ook nog maar de helft van de kinderen aanwezig (kind of 5 a 6 in een verticale groep dus de oudsten vermaken zichzelf wel), en gaat dat vaak prima. Echter, laatst haalde mijn man onze dochter op. Dochter lag in bed, was wakker geworden na een slaapje en lag te huilen. Op de groep waren 3 peuters in een peutergevecht met bijbehorende krokodillentranen beland, en er was 1 baby die honger had en dus ook aan het huilen was. Leidster was bezig de fles te maken en ondertussen probeerde ze de peuters te sussen. Kortom, 5 huilende kinderen, 1 leidster, heel hectische situatie. Tja, toen heeft mijn man onze huilende dochter dus uit bed moeten halen. Kan best zijn dat ze er al 10 minuten lag. Zielig ja, maar ze houdt er vast geen trauma aan over dus we hebben er geen punt van gemaakt.

Fouten maken mag inderdaad niet, maar het gebeurt wel.
quote:Fezzie schreef op 02 maart 2009 @ 21:33:

WAKKER WORDEN! Op ELK dagverblijf vergeten mensen hekjes dicht te doen, op elk dagverblijf krijgen kinderen wel eens verkeerde voeding, op elk dagverblijf worden kinderen vergeten terwijl ze op de wc/potje zitten, op elk dagverblijf laten leidsters kinderen langer dan 10 minuten huilen, op elk dagverblijf gebeuren er ongelukjes die niet worden verteld aan ouders enz, enz.. Maar op elk dagverblijf werken mensen die zich voor een belachelijk salaris dag in dag uit een slag in de rondte WERKEN om op een zo goed mogelijke manier, met alle liefde en aandacht en ook nog eens pedagogisch verantwoord, voor kinderen zorgen. Loop anders eens een keer binnen op een niet zo gangbaar tijdstip en je zult je verbazen over het feit dat er niet veel meer fouten worden gemaakt!Wat heeft het BELACHELIJKE salaris er mee te maken?
Eow, ook artsen maken fouten. En hoezo niet geoorloofd? Niet elke arts die een fout maakt valt meteen ten prooi aan het medisch tuchtcollege.
Tja, dat mensen fouten máken is waar, maar dat je dan maar niet over die fouten mag klagen en het maar moet accepteren, dat vind ik een denkfout.
quote:Eowynn_ schreef op 03 maart 2009 @ 09:45:

Tja, ze komen wel voor, maar het zou niet mogen. En dus vind ik dat je bij fouten gewoon een klacht moet indienen. Mensen máken fouten, maar toch moeten die zoveel mogelijk voorkomen worden omdat ze niet mógen voorkomen.

Ik vind de benadering 'mensen maken fouten dus daar mag je niets van zeggen' wel érg slap.Dat ben ik niet met je eens, laatste zin, wordt hier ook bijna niet gezegd. Er wordt alleen gezegd dat een officiele klacht sommigen te ver gaat. Is heel iets anders dan er niets van zeggen.
Nou Fezzie, ik vind bedhekjes niet dichtdoen toch wel een behoorlijk grove fout en niet iets "wat er nu eenmaal bij hoort".

En ook al zouden ze in het kdv geen salaris krijgen, dan nog moeten die hekjes dicht.
quote:molie schreef op 03 maart 2009 @ 10:58:

En ook al zouden ze in het kdv geen salaris krijgen, dan nog moeten die hekjes dicht.

sorry, deze opmerking is gewoon té goed.
quote:elska schreef op 03 maart 2009 @ 09:54:

Mwoah, dat "niet 10 minuten laten huilen" ligt wel iets genuanceerder. Bij mijn KDV is na 17 uur nog maar 1 leidster op de groep. Meestal is dan ook nog maar de helft van de kinderen aanwezig (kind of 5 a 6 in een verticale groep dus de oudsten vermaken zichzelf wel), en gaat dat vaak prima. Echter, laatst haalde mijn man onze dochter op. Dochter lag in bed, was wakker geworden na een slaapje en lag te huilen. Op de groep waren 3 peuters in een peutergevecht met bijbehorende krokodillentranen beland, en er was 1 baby die honger had en dus ook aan het huilen was. Leidster was bezig de fles te maken en ondertussen probeerde ze de peuters te sussen. Kortom, 5 huilende kinderen, 1 leidster, heel hectische situatie. Tja, toen heeft mijn man onze huilende dochter dus uit bed moeten halen. Kan best zijn dat ze er al 10 minuten lag. Zielig ja, maar ze houdt er vast geen trauma aan over dus we hebben er geen punt van gemaakt.

Fouten maken mag inderdaad niet, maar het gebeurt wel.Hier geen KDV maar gewoon een mamma. Woensdagmiddag rond vijf uur. Zoon een en twee en hierspelend vriendinnetje krijgen ruzie, tranen en knokken. Zoon drie besluit leuk met een gevondne potlood alles onder te gaan kienten (= kleuren), onderwijl een poepluier producerend. Eten staat op en uiteraard besluit dochterlief dat het NU etenstijd is en zet een keel op. Telefoon gaat, manlief die meld dat hij naar huis komt en de deurbel gaat omdat de TNT iets komt bezorgen. En daar krijg ik helegaar niets voorbetaald....
quote:athena schreef op 01 maart 2009 @ 22:40:

[...]

Neen!

Weer dat wijdverbreide misverstand. Met een zoon die tussen de 6-9 maanden categorisch elk vast voedsel weigerde en zienderogen afviel, heb ik van 2 lactatiekundigen, een kinderarts en een kinderdietist duidelijk te horen gekregen dat kinderen die vanaf 6 maanden alleen maar melk krijgen, echt tekort komen en krijgen. Voor goede groei en ontwikkeling hebben ze dat vanaf ongeveer die leeftijd echt nodig.

Ik hoorde dat ook en heb me toen flink zorgen gemaakt. Ik ben me er verder in gaan verdiepen en toen bleek dat het dus wel degelijk kan, je moet alleen bepaalde vitaminen bijgeven (A en D als ik me niet vergis maar het is alweer zolang geleden nu ).

Mijn dochter heeft tot anderhalf op moedermelk geleefd en ze was slank (nog steeds, het is haar bouw) maar zeker niet ondervoed. Levendig, heel gezond, vrolijk enz. Dus bij mij ging het prima en ik heb in die tijd meer vrouwen gesproken met dezelfde problemen met bijvoeding die ook alleen moedermelk gaven ivm allergien ed. Bij hen ging het ook uitstekend.
Vitamine D en K is het nu volgens mij (of het moet weer veranderd zijn )

Vroeger raadde men inderdaad vitamine A aan.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
quote:Eowynn_ schreef op 03 maart 2009 @ 10:43:

Tja, dat mensen fouten máken is waar, maar dat je dan maar niet over die fouten mag klagen en het maar moet accepteren, dat vind ik een denkfout.Ik ben het helemaal met je eens Eowynn. Aan de ene kant zal ik echt niet gauw moeilijk doen over kleine dingen die gewoon kunnen gebeuren. Maar toch is het zelfs dan verstandig denk ik om erover na te denken of het in theorie weer kan gebeuren en hoe het voorkomen kan worden. Als je kdv daar zelf ook actief instaat is een klacht in veel gevallen onnodig. In dat opzicht denk ik dat de reactie van het kdv heel belangrijk is in hoe je er verder mee gaat. Als er erg achteloos zou worden gedaan over dingen zou ik denk ik wel een klacht indienen. Niet uit wraak of woede maar meer uit bescherming, niet alleen van mijn eigen kind.
quote:Inad schreef op 03 maart 2009 @ 11:25:

Vitamine D en K is het nu volgens mij (of het moet weer veranderd zijn )

Vroeger raadde men inderdaad vitamine A aan.

Ahhh dank voor de correctie .

Ik moet nog steeds grinniken (en tegelijkertijd huilen ) als ik denk aan de reacties van mijn cb toendertijd.

"Ja dat kan niet hoor, ze moet gewoon eten."

"En wat stelt u dan voor?"

"Nou een boterham maken voor haar."

"En wat als ze die niet wil?"

"Tja, ze moet toch eten he?"

"Ja dat ben ik geheel met u eens maar wat als ze het niet wil eten?"

"Alle kindjes eten boterhammen."

"De mijne niet, stelt u voor dat ik er een slang induw bij haar en haar op die manier bijvoed?"

"Nee doe niet zo gek mevrouw!"

*zucht*

Ik was zo blij met mijn huisarts. Fijn mens die tenminste echt meedacht.
Dat is fijn inderdaad, Feliciaatje.

CB nu is net zo erg. Vroegen mij toen dochter maand of 8 was: en wat krijgt ze te drinken naast de voeding? Ik: niets. Zij: he? Helemaal niets? Ik: nee, alleen de voeding. Zij: maar dat kan toch niet? Ik: oh, ik dacht dat dat juist prima was. Zij: maar ze moet toch drinken? Krijgt ze geen opvolgmelk of diksap? Ik: Nee, gewoon borstvoeding. Staat in haar dossier. Bedoelden ze met voeding de bijvoeding en dachten ze dus dat ik haar alleen bijvoeding gaf en verder niets

Zo raar, dat soort aannames. Ze waren ook elke keer weer verbaasd dat ze "nog steeds" borstvoeding kreeg. Standaard zin was hoe gaat het met de fles? Nou, bar slecht
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
quote:Star schreef op 03 maart 2009 @ 10:44:

[...]

Dat ben ik niet met je eens, laatste zin, wordt hier ook bijna niet gezegd. Er wordt alleen gezegd dat een officiele klacht sommigen te ver gaat. Is heel iets anders dan er niets van zeggen.zo zeg, als er bij elke fout die een arts maakt (of ik, als verpleegkundige) een klacht ingediend wordt, komt er weinig meer terecht van zorg leveren. Je wil niet weten hoeveel fouten er elke dag, elke keer weer gemaakt worden. Heel veel dingen merkt de patient niks van, maar zijn wel fout. Overigens is het niet waar dat er zonder klachten niks veranderd. Heel veel dingen worden wel gemeld en onderling besproken en daar veranderen ook dingen door. Zonder klacht van patient of familie.
Ja is allemaal heel herkenbaar! Ze gaven veel foute adviezen omtrent de bv, het was dat ik me goed had ingelezen en regelmatig dingen checkte. En dan heb ik het over 5 jaar terug. Dat de cb arts me vroeg na 3 maanden of ze al flesvoeding kreeg. Toen ik stomverbaasd reageerde dat ik gewoon nog bv gaf zoals in mijn gegevens stond zei ze dat het veel logischer en makkelijker was als ik fv ging geven. Daarna heb ik ze niet meer serieus genomen, ben erheen gegaan voor meten, wegen en inentingen, vriendelijk geglimlacht en voor de rest niet teveel geluisterd. Heerlijk .
bizar toch al die rare cb's. Ik heb 2 hele verschillende meegemaakt en bij beiden nooit een woord gehoord over bv / bijvoeden / te licht / te zwaar etc. Bij beide kinderen vonden ze alles prima. Ik vraag me altijd af of ik nou zo veel geluk heb met mijn cb's of dat mijn oostindisch dove eigenschappen ook mee helpen.
Oostindisch doof zijn heb ik goed gecultiveerd bij mijn cb, absoluut. Dat hielp. Maar alsnog, ik hoor er nu ook vriendinnen die ook naar dat cb gaan over klagen. Babies moeten het liefst zo gemiddeld mogelijk zijn anders gaan ze zeuren.

Pas toen ik 4 keer had uitgelegd dat mijn man 1.93 is en 75 kilo weegt en ik 1.75 ben en 58 kilo weeg dus dat het echt niet gek was dat mijn dochter slank, langer en wat lichter dan gemiddeld zou kunnen zijn, hielden ze erover op. Maar het lag natuurlijk aan de bv. Kind was (en is) gezond, fit, levendig enz maar er was vanalles mis met de bv. Grom.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven