Lijf & Lijn alle pijlers

4 maanden gestopt met roken, wanneer word het makkelijker?

27-11-2015 23:32 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu al 4 maanden gestopt met roken, eerste week was heel zwaar, toen werd het wat makkelijker maar de laatste twee maanden denk ik er weer dagelijks aan. Heb deze laatste week ook veel stress en ben al twee keer gestopt bij een tankstation om sigaretten te kopen. Een keer ipv sigaretten toch een twix gekocht en een keer ook echt het pakje gekocht maar eenmaal buiten spijt en heb het weg gegeven aan een vriendin. Ik ben zo bang dat ik binnenkort bezwijk en toch weer ga roken. Ik voel me nu lichamelijk veel beter en zie er ook beter uit, bespaar veel geld. Heb tien jaar lang een pakje per dag gerookt. Daarnaast blowde ik ook vaak in het weekend. Wil hier echt niet weer mee beginnen maar het is zo moeilijk! Wanneer word het makkelijker en is dit herkenbaar die drang nog steeds?
Het wordt makkelijker als je niet meer eist dat het makkelijker moet worden.

En het grappige is dat je er helemaal niks van merkt als het makkelijker is geworden, omdat je dan met andere moeilijke dingen bezig bent.

Als je ergens niet meer aan denkt (omdat je aan andere dingen denkt), verdwijnt het naar de achtergrond en wordt het obsoleet.

Tenzij je het zelf weer gaat oprakelen. Dat is een keus, een val die je voor jezelf opstelt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Wat iemand al schreef: het is een mindset. Ik ben in mijn leven al zo vaak gestopt en iedere keer begon ik weer. Of ik nou met pleisters, kauwgom, Allen Car, boete, etc stopte, niets weerhield mij er van weer te beginnen. Tot deze laatste keer. Ineens was de insteek heel anders. Het voelde niet meer als 'moeten stoppen' maar als 'willen stoppen' en dat gevoel heb ik vast gehouden. Natuurlijk had ik het ook erg moeilijk in het begin en heb zeker in die eerste maanden overwogen om te stoppen met stoppen. Maar ik zei dan telkens tegen mezelf "je mag best weer gaan roken, maar dan pas weer morgen". En zo hield ik het vol. Nu al 4 jaar of zo. Ik ben zelfs vergeten wanneer ik ben gestopt.
quote:Desperate_Housewive schreef op 28 november 2015 @ 08:48:

[...]

Ik weet waar ik het over heb, ben jaren geleden al gestopt. Maar het is toch echt gewoon stoppen. Als je er zelf achter staat, volledig, is het gewoon stoppen en niet meer beginnen. Het is een mindset. En dat is met elke verslaving zo. Ik heb er nooit meer behoefte aan gehad, was er gewoon klaar mee. Maar ik kan ook rustig nu een peuk opsteken en dan weer jaren niet. Denk wel dat het ook ligt aan je verslavingsgevoeligheid. Maar ook daar komt die mindset bij kijken denk ik. Zet die knop om voor jezelf

Dat dacht ik ook. Tot ik na 8 jaar stoppen en al járen geen enkele behoefte (ik vond het zelfs vies) toch een peuk opstak in een crisismoment.

Verslaving overwinnen is niet alleen een mindset. Je lijf is ingesteld op verslaving en er zullen altijd momenten komen dat je brein teruggrijpt op verslaving.

Ik ben toen wel weer begonnen (niet van de één op de andere dag na die peuk, maar geleidelijk) en na 2 jaar roken weer gestopt. Nu alweer 1,5 jaar.

Maar het is niet alleen een mindset. Dat helpt zeker, maar niet altijd en is niet afdoende.

On topic: bij mij was het na een half jaar echt minder die lastige momenten en daarna af en toe nogal nu na 1,5 jaar eigenlijk niet meer.
Het schijnt dat nicotine 50 keer verslavender isdan nicotine. Dat vind ik wel een 'prettige' gedachte want dan ligt het toch niet helemaal aan mij. Ik ben nu 52 dagen gestopt en vind er nog steeds geen bal aan. De rationele argumenten ken ik, maar het stemmetje van de verslaving zegt 'maar je rookte helemaal niet veel' 'van 5 sigaretten per dag krijg je heus geen kanker' etc.
Mindset is maar de helft van het verhaal. Ik kan namelijk heel goed stoppen met drank of snoepen, terwijl anderen daar verslaafd aan zijn. Die mensen hebben heus niet minder discipline, maar gewoon hun eigen afhankelijkheid. Ik ken een alcoholist die al in paniek raakt als je oppert dat hij zijn drankinname halveert. Terwijl hij zich dooddrinkt dus het hem, objectief gezien, niets oplevert.
Ik ben er meer dan een jaar geleden mee gestopt en heb nog steeds periodes dat ik er zin in heb maaar dat gaat ook weer weg.

Volhouden!

Ga lekker wandelen of een stukje fietsen als afleiding.

En denk eraan hoeveel beter je je voelt zonder die stink stokjes.
Bedankt voor alle reacties, ik ga door met niet roken
quote:MinkeDeWit schreef op 28 november 2015 @ 12:10:

Het schijnt dat nicotine 50 keer verslavender isdan nicotine.Kan je dat uitleggen ? Ik begrijp hem niet namelijk.
Niet geschoten is altijd mis
Bij mij werd het na 6 maanden makkelijker...

Tot ongeveer 3 jaar na het stoppen heel af en toe nog weleens gedacht...hmmm een sigaret...

Nu na 13 jaar moet ik er niet aan denken ooit nog te roken...ook niet bij erge stress... ik kan me ook niet meer voorstellen dat ik het ooit lekker vond...

Dus houd nog even vol... je bent je toekomstige zelf echt heeeeeeel erg dankbaar als je niet weer gaat beginnen
Zwanger worden was voor mij de manier om van de een op de andere dag te stoppen Rookte niet zoveel als jij hoor, samen met man 1 pakje per week dus dat zijn 2 ? sigaretten per dag (ieder 1 of 2) een heel verschil dus.

Maar goed... zwanger worden is misschien wat radicaal

Het lijkt me dat je gestopt bent met een reden, probeer die reden voor ogen te houden of je doel. Gezonder worden, geld besparen... sterkte!
Ik ben nu 2 maanden gestopt en blijf moeilijke momenten houden. Ik ga hier niet alle voordelen opsommen want die zijn hier al uitgebreid beschreven. Wat ik wel mis is in de reacties is ,maar dat geld voor mij, dat roken ook erg lekker is. Ik mis het echt bij de koffie, voor de tv bij een goed progamma, bij een lekker wijntje, als ik iets inspannends had gedaan noem maar op. Dat mag ook wel gezegd worden. Want ik rookte uiteraard niet voor niks.
Rooiefoeke schreef:
22-04-2018 20:20
Ik ben nu 2 maanden gestopt en blijf moeilijke momenten houden. Ik ga hier niet alle voordelen opsommen want die zijn hier al uitgebreid beschreven. Wat ik wel mis is in de reacties is ,maar dat geld voor mij, dat roken ook erg lekker is. Ik mis het echt bij de koffie, voor de tv bij een goed progamma, bij een lekker wijntje, als ik iets inspannends had gedaan noem maar op. Dat mag ook wel gezegd worden. Want ik rookte uiteraard niet voor niks.
Dan zou ik zeggen, vervang het voor iets dat je vergelijkbaar lekker vindt.
Al zijn het maar lollies ofzo.

Iemand van mijn hardloopgroep had het heel moeilijk met stoppen met roken. Dus besloot hij niet te stoppen, maar de volgende sigaret uit te stellen. Inmiddels al 4 jaar. Niet bezig zijn met stoppen, maakte dus dat hij gestopt was, al noemde hij het nog steeds niet zo.
SpringDing schreef:
22-04-2018 20:34
Dan zou ik zeggen, vervang het voor iets dat je vergelijkbaar lekker vindt.
Al zijn het maar lollies ofzo.

Iemand van mijn hardloopgroep had het heel moeilijk met stoppen met roken. Dus besloot hij niet te stoppen, maar de volgende sigaret uit te stellen. Inmiddels al 4 jaar. Niet bezig zijn met stoppen, maakte dus dat hij gestopt was, al noemde hij het nog steeds niet zo.
Lollies hebben volgens mij weinig met roken te maken, bovendien word je dan ook nog eens in rap tempo dik, levert stress op want: zie je wel, nou word ik dik...

Ik heb ook jaren veel gerookt en zeg: dampen. Die dingen zijn hartstikke goed tegenwoordig, echt het gevoel dat je rookt en je kan er al dan niet nicotine bijdoen, of steeds wat minder: ik vond de appeltjessmaak die ik voor het eerst dampte (van een vriend die perse wilde stoppen maar het rook uitblazen enz mistte) zo lekker dat ik meteen ook zo'n ding ben gaan kopen, dat was de laatste dag dat ik sigaretten heb gerookt.
In 1 klap ervanaf.
Nu heb ik hem pas weer tevoorschijn gehaald want veel stress, moe en ik begon ook na allang gestopt te zijn opeens weer te denken ja lekker nu nog een sigaretje... Neem af en toe een hijsje als er zo'n vlaag van 'ik wil roken' voorbijkomt maar daarvoor heeft hij een maand of wat op tafel gelegen tot ik dacht: ruim dat ding op, je gebruikt hem echt nooit meer.
Toch bewaar ik hem wel, lekker hoor die appeltjessmaak bij verse muntthee met citroen en honing en je komt er niet van aan.

Je voelt echt die rook in je keel, het voelt als echt roken maar zonder de nadelen. Stinkt niet in huis, tabaksmaak kan ook (honderden smaken..) en ook wel fijn: nooit meer overal geknoeide as, aansteker leeg, vuile asbakken en geen stinkend huis/haar/adem.

Pas nam ik toch een trekje van een sigaret (daarom ook snel die damper weer opgevist) en ik vond die sigaret zo ontzettend vies smaken, of je chloor zit te roken bah! Maar het blazen van zo'n wolkje waterdamp maakt me dan weer even rustig of zo, geen idee.
Voer voor psychologen want nicotine zit er niet in bij mij. Het is puur de 'handeling' zit ook als ik dat ding gebruik nog steeds heel suf naar een asbak te zoeken, of een aansteker.. kan het iedereen aanraden!
Rooiefoeke schreef:
22-04-2018 20:20
Los van het feit dat dit topic nogal oud is; ‘t lijkt me niet handig om als je net bent gestopt te gaan lopen focussen op de fijne kanten van roken, maar dat ben ik.
Hoewel een oud topic toch maar even reageren : toen ik stopte, een eeuwigheid geleden ( meer dan 30 jaar) ben ik af en toe een zelf-gerolde sigaret met puur pepermuntblad (het kruid, dus) gaan roken. Dat gaf een soort kick (de menthol) zonder de nicotine. Qua teer is het niet zo'n goed idee, schijnt het, en diep inhaleren is ook niet zo prettig (voelt erg koud aan) maar ik vraag me nog steeds af of dat me toen geholpen heeft om te stoppen. Munt roken haalde voor mij de spanning van de handeling (iets opsteken) af.
Ik rookte destijds namelijk flink, had heel vaak vergeefs geprobeerd te minderen, en toen lukte het me in één keer.
Gemakkelijk was het niet, maar wel te doen.
nounou
Ook 4 maanden gestopt.
Soms met alcohol heb nog wel eens moeite. Op terrasje mis ik het echt wel. Verder denk ik er niet aan.

Soms droom ik wel dat ik er 1 opsteek. Dat is de laatste 2 maanden 3x gebeurd. Toevallig vannacht nog. Maar als ik zie wat ik bespaar, dat geld geef ik uit aan leuke dingen voor mezelf.
En ik ben gestopt omdat ik het zat was. De knop ging om.
Bam!!!!
Lenn12345 schreef:
22-04-2018 21:03
Lollies hebben volgens mij weinig met roken te maken, bovendien word je dan ook nog eens in rap tempo dik, levert stress op want: zie je wel, nou word ik dik...
Waar zeg ik dat lollies iets met roken te maken hebben dan? :whut:

Ik had ook suikerspinnen, potloden of bleekselderij kunnen schrijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven