Gelovig of niet

21-04-2018 16:47 675 berichten
Alle reacties Link kopieren
K was er gwn nieuwsgierig naar hoe mensen denken

Gelovig of ongelovig

Totaal aantal stemmen: 273

Ik ben gelovig (28%)
Ik ben ongelovig (72%)
@Regine,
Ik kan me a.h.w. herinneren hoe dat in zijn werk gaat. Bovendien hebben anderen soortgelijke ervaringen.
snug schreef:
25-04-2018 18:39
@Regine,
Ik kan me a.h.w. herinneren hoe dat in zijn werk gaat. Bovendien hebben anderen soortgelijke ervaringen.

Je kan herinneren uit een vorig leven hoe het in de hemel ging? Goh.
Dubbel
anoniem_356192 wijzigde dit bericht op 25-04-2018 18:40
96.15% gewijzigd
@Snug, kun je daar wat meer over vertellen? Ben benieuwd hoe je je dat herinnert, puur uit nieuwsgierigheid :)
RégineFilange schreef:
25-04-2018 18:40
Je kan herinneren uit een vorig leven hoe het in de hemel ging? Goh.
Nee, dat zou wel een omweg zijn. Voor je geboorte zit je ook op die plek.
Neilra schreef:
25-04-2018 18:40
@Snug, kun je daar wat meer over vertellen? Ben benieuwd hoe je je dat herinnert, puur uit nieuwsgierigheid :)
Dat weet ik van kleins af aan, gewoon een soort kennis die me is bijgebleven. Ik kon me ook flarden van vorige levens herinneren. Op een gegeven moment kom je erachter dat veel mensen om je heen die herinneringen niet hebben. Ik ben er veel over gaan lezen en kwam veel herkenning in de verhalen van anderen tegen.
Ik wil helemaal niet leren van mijn fouten en daarna reïncarneren, ik was net zo blij dat het hierna ophoudt :(
RégineFilange schreef:
25-04-2018 18:47
Ik wil helemaal niet leren van mijn fouten en daarna reïncarneren, ik was net zo blij dat het hierna ophoudt :(
:there:
Maar is het dus ook zo dat er oude zielen en jonge zielen bestaan? Of zijn alle zielen al even lang op aarde?

En wat is dan jouw visie op het volgende:

Er zijn nu een stuk meer mensen op aarde, hoe gaat dat dan qua reïncarnatie, dan zijn er toch niet 'genoeg' zielen voor alle nieuwe mensen die erbij komen, of ontstaan er dan nieuwe blanco zielen?
(Dit naar aanleiding van een film waarin twee personages dit bespreken. Volgens hun theorie waren mensen vroeger 'completer', maar door het uit elkaar vallen van de zielen om al die nieuwe mensen te 'bemannen' (bij gebrek aan een beter woord) is iedereen zoekende en 'scattered')

(Sorry als dit inhoudelijk veel te ver gaat, maar vind dit wel interessant :D )
Sorry, moet nu weg, kom er later op terug.
snug schreef:
25-04-2018 18:44
Dat weet ik van kleins af aan, gewoon een soort kennis die me is bijgebleven. Ik kon me ook flarden van vorige levens herinneren. Op een gegeven moment kom je erachter dat veel mensen om je heen die herinneringen niet hebben. Ik ben er veel over gaan lezen en kwam veel herkenning in de verhalen van anderen tegen.
Mag ik vragen waarom je christen bent geworden?

Het Boeddhisme lijkt me meer voor de hand liggen, als je in reincarnatie gelooft?
Ik weet niet of snug ooit gezegd heeft christen te zijn? Maar dat ze gelovig is zonder een bepaalde religie aan te hangen (of ik moet haar nu verwarren met iemand anders).
RégineFilange schreef:
25-04-2018 19:47
Ik weet niet of snug ooit gezegd heeft christen te zijn? Maar dat ze gelovig is zonder een bepaalde religie aan te hangen (of ik moet haar nu verwarren met iemand anders).
O dat zou kunnen.. ik lees hemel, ik denk christen. Maar de hemel heeft vele verschijningen natuurlijk.
Snug, ik vind het interessant wat je schrijft over incarneren en de hemel. Zou je daar meer over vertellen? Ik merk dat het me aan het denken zet en dat ik vol vragen zit. Ik denk al jaren dat er na de dood niets meer is, maar misschien heb ik het hartstikke mis! Ik wil er graag meer van weten.

- Kies je zelf bij in welk gezin je incarneert?
- Kies je zelf wanneer?
- Mag je ook als iets anders incarneren?
- Moet je incarneren? Of mag het?
- Ben je ooit klaar met incarneren? Zo ja, wat gebeurt er dan met je? Zo nee, waarom niet?
- Hoe zie je eruit tussen twee levens in? Ben je dan de gedaante van je favoriete leven of kan je alleen de gedaante van je laatste leven aannemen? Ben je uberhaupt een gedaante?

Tenslotte: hoe ziet de hemel eruit? is dit voor iedereen anders of is er daadwerkelijk een universele hemel?
RégineFilange schreef:
25-04-2018 18:59
Maar is het dus ook zo dat er oude zielen en jonge zielen bestaan? Of zijn alle zielen al even lang op aarde?

En wat is dan jouw visie op het volgende:

Er zijn nu een stuk meer mensen op aarde, hoe gaat dat dan qua reïncarnatie, dan zijn er toch niet 'genoeg' zielen voor alle nieuwe mensen die erbij komen, of ontstaan er dan nieuwe blanco zielen?
(Dit naar aanleiding van een film waarin twee personages dit bespreken. Volgens hun theorie waren mensen vroeger 'completer', maar door het uit elkaar vallen van de zielen om al die nieuwe mensen te 'bemannen' (bij gebrek aan een beter woord) is iedereen zoekende en 'scattered')

(Sorry als dit inhoudelijk veel te ver gaat, maar vind dit wel interessant :D )
Er bestaan inderdaad verschillen in wijsheid tussen zielen, wat je oudere en jongere zielen zou kunnen noemen. Maar iedereen heeft een uniek pakketje aan wijsheden. Iemand kan een gigantisch bord voor zijn kop hebben op een bepaald gebied en op andere gebieden heel wijs zijn, dat kan natuurlijk ook.

Ja, grappig dat vraagstuk van steeds meer mensen op aarde. Zielen die uit elkaar vallen om het tekort op te lossen??? Ha, nergens voor nodig joh, de hemel is veel groter dan de aarde. Zielen blijven tussen twee levens op aarde een tijdje in de hemel. Soms incarneert iemand al heel snel opnieuw, soms bij wijze van spreken pas na 200 jaar (in aardse tijd gerekend), dus er zitten nou eenmaal veel zielen daar. Misschien, maar dat is pure speculatie, incarneren zielen tegenwoordig gemiddeld genomen sneller. Er kunnen nog andere zaken aan de hand zijn, maar daar weet ik het fijne niet vanaf.
julius schreef:
25-04-2018 19:56
O dat zou kunnen.. ik lees hemel, ik denk christen. Maar de hemel heeft vele verschijningen natuurlijk.
Ja, eigen geloof. Wel katholiek opgevoed, en in een Christelijke maatschappij natuurlijk, dus ik ken de bijbel aardig goed.
Kunstenkitsch schreef:
25-04-2018 20:13
Snug, ik vind het interessant wat je schrijft over incarneren en de hemel. Zou je daar meer over vertellen? Ik merk dat het me aan het denken zet en dat ik vol vragen zit. Ik denk al jaren dat er na de dood niets meer is, maar misschien heb ik het hartstikke mis! Ik wil er graag meer van weten.

- Kies je zelf bij in welk gezin je incarneert?
Ja, met behulp van een groep begeleiders. In sommige gevallen, bij erg jonge zielen bijvoorbeeld, kiezen alleen de begeleiders.

- Kies je zelf wanneer?
Ja, het wanneer is eigenlijk sneller aan de orde dan het waar. Vaak wil je zelf weer incarneren, omdat je iets specifieks wil gaan bijleren op aarde. Dan wordt er gezocht naar geschikte omstandigheden.

- Mag je ook als iets anders incarneren?
Een dier bijvoorbeeld? Geen idee. Zo ja, dan komt het waarschijnlijk weinig voor.

- Moet je incarneren? Of mag het?
Je wil het zelf vaak ook, dus... Maar koudwatervrees komt voor, en dat 'moet' je toch eigenlijk wel.

- Ben je ooit klaar met incarneren? Zo ja, wat gebeurt er dan met je? Zo nee, waarom niet?
De aarde als leerschool zul je inderdaad ooit ontgroeid zijn. Maar sommige zielen reïncarneren dan toch nog op aarde, ook al hebben ze weinig te leren, om de mensheid te dienen. En na de aardse leerschool gaat het leerproces gewoon onder andere omstandigheden door. In de hemel leer je trouwens ook gewoon door, maar juist de beperkingen van de aarde zijn handig om in te zoomen op een bepaald te leren doel.

- Hoe zie je eruit tussen twee levens in? Ben je dan de gedaante van je favoriete leven of kan je alleen de gedaante van je laatste leven aannemen? Ben je uberhaupt een gedaante?
Dingen zijn daar veel flexibeler, dus ook je voorkomen kan veranderen. Je bent te herkennen aan je energie, dus een specifiek uiterlijk is niet echt nodig, maar zielen creëren graag een mooie omgeving, dus ook een mooi uiterlijk. En vergeet het sentiment niet, dus ja, ze lijken vaak (een tijdje) op iets dat ze op aarde ook waren. En als ze zich laten zien aan mensen op aarde nemen ze natuurlijk ook een herkenbare vorm aan.

Tenslotte: hoe ziet de hemel eruit? is dit voor iedereen anders of is er daadwerkelijk een universele hemel?
De hemel is universeel, maar er zit wel een bepaalde gelaagdheid in. Gelijkgestemden zoeken elkaar op, je hebt daar net als op aarde een soort familiegroepen die elkaar goed kennen. Die bezitten ongeveer dezelfde wijsheden. Ze besluiten dan bijvoorbeeld tegelijk te incarneren en elkaar op aarde tegen te komen, of ze fungeren als gids voor een lid van de groep dat geïncarneerd is. Het is een wereld van projectie, vele malen mooier dan hier op aarde. Zielen creëren daar samen uiteenlopende omgevingen. Er zijn ook projecties van dingen die op aarde ook voorkomen, zoals bijvoorbeeld huisjes. Als je bijvoorbeeld graag taarten bakte, kun je dat daar ook doen. Misschien beetje raar voorbeeld, haha. De beleving is intenser, kleuren zijn bijvoorbeeld helderder, gras kan bijvoorbeeld zingen. Een gevoel van thuis zijn.
Dank je Snug! Ik laat het even op me inwerken, maar ik kan hier wel wat mee. :)
graag gedaan :)
Die gelimiteerd aantal zielen hypothese is best wel grappig. Dat zou namelijk betekenen dat waar men vroeger als ziel honderden jaren moest wachten voordat men weer aan de beurt was om te reïncarneren nadat men was overleden en het verwerkingsproces had uitgezeten, men dus met zo'n hoge bevolkingsdichtheid juist al moet reïncarneren voordat de ziel klaar is met het verwerkingsproces, waardoor deze nog niet verwerkte zaken heeft uit een vorig leven die zich kunnen manifesteren.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Mag je ook als iets anders incarneren?
Een dier bijvoorbeeld? Geen idee. Zo ja, dan komt het waarschijnlijk weinig voor.

Dat vind ik apart. Ik zou namelijk veel liever een kat ofzo zijn dan een mens, en ik denk dat dat voor veel meer mensen geldt.

Maar ik hoop toch dat dit allemaal niet waar is, die oneindigheid en dat je telkens weer terug moet om te leren, brrr.
Niet meer of minder een bedenksel als religie, tovenarij, Jomanda en wat al niet meer.

Wel minder schadelijk voor het individu en de maatschappij vermoed ik. ;-)
Ooit heb ik een discussie gehad met mijn Marokkaanse kapper, over het geloof.
Hij kon absoluut niet geloven dat ik niet geloof!
Hoe kan dat dan? Ik zeg : kijk maar naar mij, het kán!
Hij begreep er helemaal niets van, dat je zónder geloof ook kunt leven en een normaal en gelukkig mens :jump: kunt zijn....
Beter Laat, zo'n soortgelijke discussie heb ik ook een keer gehad. Diegene kon er echt niet bij dat ik niet kon geloven en heeft me met open mond aangestaard. Zij bleef maar herhalen dat ik iets miste in mijn leven en volgens mij vond ze het nog zielig voor me ook.
Indoctrinatie op zijn best!

Best knap om in Nederland te leven en stomverbaasd te zijn over het ontbreken van een geloof in een god.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven