Outlook leeftijdsverificatie

27-04-2018 09:21 57 berichten
Sinds vanmorgen vroeg zit ik in een Kafkaiaanse loop en ik word er gek van. Ik moet bij mijn outlook-e-mailadres aantonen dat ik volwassen ben, want blijkbaar had ik als geboortedatum 1 januari 2011 staan. Ik kan dat aantonen door een creditcard te gebruiken (heb ik niet, ik wil niet die van mijn vriend gebruiken) of door een foto van mijn rijbewijs te sturen. Om die foto te kunnen sturen moet ik echter een ander Microsoft-account gebruiken. Maar steeds als ik op de link mbt het indienen van dit bewijs klik moet ik opnieuw inloggen, en ik blijf dus in een cirkel ronddraaien.
Nu heb ik ook een Hotmail-account, waarbij mijn geboortedatum blijkbaar wel wijst op volwassenheid. Ik heb bij mijn outlook-account daarom mijn Hotmail-adres ingevuld als zijnde het e-mailadres van mijn ouders. En dat werkte wel, halleluja. Als mijn eigen ouder heb ik via Hotmail gezegd dat mijn kind het outlook-adres mag gebruiken voor alles. Dit ligt nu ter verificatie bij Microsoft. Ze zeggen het zo snel mogelijk te doen, maar in ieder geval binnen 7 dagen.

Nu krijg ik continu op mijn telefoon en mijn ipad het verzoek om het wachtwoord van mijn outlook-account in te vullen, maar als ik dat doe kom ik weer bij de leeftijdsverificatieloop uit, waar ik dus niet uitkom. Blijkbaar kan ik mijn outlook-mail niet gebruiken op telefoon of ipad voor de verificatie rond is. Ingelogd via webmail kan ik wel mijn mail lezen, gelukkig. Er komen namelijk ook mailtjes mbt mijn werk op binnen, juist zaken die buiten openingstijden afgehandeld moeten worden en daarom niet naar mijn werkmail gaan. Die mailtjes moet ik altijd snel kunnen lezen en afhandelen. Als ze nou gewoon op mijn telefoon binnen zouden komen zou dat wel een stuk efficiënter werken.
Maar dat ik echt iedere keer, tig keer per uur, het verzoek krijg om mijn wachtwoord in te vullen, daar word ik echt helemaal gestoord van!

Ik wil niet echt wat met dit topic geloof ik, alleen wat frustratie van me afschrijven. Of nou ja, toch een vraag: wie heeft dit proces ook al ondergaan en hoe lang duurt die verificatieshit?
Als je niet helemaal zeker bent wat je met dit topic wilt, laat me je dan een wedervraag stellen. Wat moet een e-mailprovider met jouw leeftijd en/of persoonlijke gegevens?
Dat is k**, en nee aan mij heb je niets, want nitwit op dat gebied. Kun je helemaal niets in de instellingen wijzigen? Ik bedoel, blijkbaar kun je via webmail wel inloggen.
Meesterkees, dat vroeg mijn vriend ook al, en ook of ik wel zeker wist dat het van Microsoft zelf was en of ik dit wel moest doen.

Hier de uitleg van Microsoft: https://support.microsoft.com/nl-nl/hel ... d-accounts

(Had ik ooit mijn geboortejaar aangepast dan was er nu blijkbaar niets aan de hand geweest...)

Genie, ik denk dat ik geduld moet hebben. Ik ga eerst maar eens Koningsdag vieren straks, en dan kijken of het lukt...
Oh joh, nu ben je gewoon oma, moeder en kind in 1. Lijkt me ook een unieke ervaring :proud:

Enjoy your day :redrose:
Meesterkees schreef:
27-04-2018 09:23
Als je niet helemaal zeker bent wat je met dit topic wilt, laat me je dan een wedervraag stellen. Wat moet een e-mailprovider met jouw leeftijd en/of persoonlijke gegevens?

Ze moeten controleren of je zestien jaar of ouder bent omdat ze anders in de problemen kunnen komen vanwege de nieuwe privacywetgeving die volgende maand ingaat.
Nou ja zeg, ik heb dit ook! Maar bij mij is het probleem dat ik mijn skype account die gelinkt is aan de microsoft account moet verifieren en heb ik opeens toestemming van mijn ouders nodig omdat ik te jong ben :-?
Ik gebruik nu maar een ouder skype adres die ik nog had, die gelinkt is aan hetzelfde microsoft account.
RikM schreef:
27-04-2018 09:38
Ze moeten controleren of je zestien jaar of ouder bent omdat ze anders in de problemen kunnen komen vanwege de nieuwe privacywetgeving die volgende maand ingaat.
Oke dat wist ik niet. Maar dan nog, waarom heeft een e-mailprovider je geboortedatum nodig? Waarom mag je als 5 jarige geen e-mailadres hebben?

Andere vraag, waarom willen ze je telefoonnummer hebben om “je account veiliger te maken”?

Precies. Het interesseert ze niet hoe oud je bent of hoe veilig je account is. Zolang ze maar een persoon kunnen identificeren middels de gegevens die ze hebben.

Als ik TO was geweest, had ik een andere e-mailprovider gezocht.
Meesterkees, het is niet dat je als 5-jarige geen e-mailadres mag hebben. Je mag dat wel, maar alleen onder toezicht van je ouders. Zie het linkje voor de volledige toelichting.

En ander e-mailadres is niet zo handig, dan moet ik het bij tig instanties veranderen, aangezien ook al mijn persoonlijke facturen hierop binnenkomen. Teveel rompslomp (nog meer dan dit gedoe dus).
Meesterkees schreef:
27-04-2018 09:43
Oke dat wist ik niet. Maar dan nog, waarom heeft een e-mailprovider je geboortedatum nodig? Waarom mag je als 5 jarige geen e-mailadres hebben?

Andere vraag, waarom willen ze je telefoonnummer hebben om “je account veiliger te maken”?

Precies. Het interesseert ze niet hoe oud je bent of hoe veilig je account is. Zolang ze maar een persoon kunnen identificeren middels de gegevens die ze hebben.

Als ik TO was geweest, had ik een andere e-mailprovider gezocht.
Dat laatste is en omslachtig en heeft weinig zin. De kans is nl. groot dat alle online diensten dit gaan doen, want wettelijk verplicht.
Een 5 jarige mag een account hebben, echter alleen met toestemming van ouders. En dat vind ik helemaal niet zo gek hoor, dat geldt voor heel wat diensten en producten, zelfs hier op Viva. Juist kinderen mogen beter beschermd worden totdat ze beseffen wat online allemaal. kan gebeuren.
Oh ik was. mosterd...
Flut zeg, kunnen we niet gewoon gaan afspreken dat jij de helft van de pijlers bezoekt, ik de andere helft en als onderschrift gewoon zetten: Marana zegt +1 / Genie zegt +1?

Is het natuurlijk wel zo handig dat ik uit een topic wegblijf dat jij zelf opent :facepalm: :facepalm: :facepalm:

En straks maar eens mijn zakelijke accounts checken, volgens mij heb ik nooit een geboortedatum ingevuld en dan wordt automatisch de datum van 'aanmaak profiel' gebruikt. Dat gaan nog leuk worden, zucht...
Alle reacties Link kopieren
Wat een gedoe Marana. Succes.

In het andere topic over leeftijdsverificatie zei ik ook al dat ik er geen hol van geloof dat dit moet in verband met de privacywetgeving. Hooguit dat ze daar handig gebruik van maken om gegevens in handen te krijgen.

Maar dan nog snap ik het niet. Als je ooit een geboortedatum hebt ingevuld die wijst op volwassenheid hoeft het niet, en als je dat niet hebt gedaan wel? Dat is toch geen enkel bewijs, want niemand bij zijn volle verstand vult toch zijn echte geboortedatum in?
merano wijzigde dit bericht op 27-04-2018 13:47
0.39% gewijzigd
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Genie :rofl: wel zo handig inderdaad!

Ik zat net al bij mijn g-mail te kijken of ik daar een datum kon vinden, maar dat zag ik nog niet. Het is natuurlijk een kwestie van tijd voor het ook daar gaat gebeuren.
merano schreef:
27-04-2018 09:53

Maar dan nog snap ik het niet. Als je ooit een geboortedatum hebt ingevuld die wijst op volwassenheid hoeft het niet, en als je dat niet hebt gedaan wel? Dat is toch geen enkel bewijs, want niemand bij zijn volle verstand vult toch zijn echte geboortedatum in?

Volgens mij hoeft Microsoft het ook niet perse echt te geloven, maar stel dat ze zich een keer ergens moeten verantwoorden dan kunnen ze zeggen dat ze er alles aan gedaan hebben, dat zij er niets aan kunnen doen dat mensen liegen over hun geboortedatum.
Marana-- schreef:
27-04-2018 09:56
Volgens mij hoeft Microsoft het ook niet perse echt te geloven, maar stel dat ze zich een keer ergens moeten verantwoorden dan kunnen ze zeggen dat ze er alles aan gedaan hebben, dat zij er niets aan kunnen doen dat mensen liegen over hun geboortedatum.
Lekker dan. Typerend voor alle vormen van kwaliteitscontrole. Het gaat niet om het resultaat maar om het proces.

Ik vind overigens privacy belangrijker dan het beschermen van kinderen tegen het doen van gekke dingen. Dat laatste, daar zijn de ouders voor dunkt me. ;-)

Ik denk trouwens dat juist het koppelen van diensten het probleem is. Met een mail kan niet zoveel raars gebeuren, maar waar je vroeger een Hotmail account had waar je mee kom mailen, heb je nu een Microsoft account. En met een Microsoft account/Google account/Facebook account kun je ook allemaal andere dingen waarvan sommige betaald. Niet dat iemand ooit gevraagd heeft om die koppeling. Die is ons opgedrongen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Daarmee sla je de spijker op zn kop. Het gaat om andere dingen die je met je Microsoft-account kunt doen. En ik vind al dat gekoppel ook iets waar ik noodgedwongen mee opgescheept zit.
Bij g-mail kun je je geboortedatum controleren en aanpassen als je op die oranje cirkel met je letter klikt (rechts bovenaan), waar je ook kan uitloggen zeg maar. Vervolgens op 'mijn account' klikken, 'persoonlijke info en privacy' en dan 'uw persoonlijke informatie' en dan aanpassen.
Creativity is intelligence having fun
Meesterkees schreef:
27-04-2018 09:43

Je geeft zelf het antwoord al.
Ik vind het wel handig; als er een keer wordt ingelogd op mijn account vanaf een afwijkende locatie of apparaat dan krijg ik een berichtje op mijn telefoon met de vraag of ik dat wel was. Zo niet dan wordt de boel meteen geblokkeerd.
Je kunt op je telefoon en je ipad even je outlook account eraf gooien, dan krijg je in ieder geval die meldingen niet meer de hele tijd.

Aangezien je werkmail er ook op binnen komt, is er op je werk een ICT-persoon die misschien er even voor je kan induiken? Nu kan dat waarschijnlijk ook pas maandag. Maar wellicht kunnen zij aan de achterkant instellen dat de werkemails tijdelijk naar je andere emailadres worden doorgestuurd tot het probleem is opgelost? Bij ons bedrijf is het iig zo dat de ict-man ons ook helpt met problemen met persoonlijke accounts als we die voor werk gebruiken.
Het gaat er vooral om dat al deze online diensten voor elk account een juridische gebruikersovereenkomst aangaan met de aanvrager. Dat kan alleen als de aanvrager een zekere leeftijd heeft, of toestemming heeft van een ouder of andere verantwoordelijke volwassene. Of de overeenkomst al dan niet kan worden aangegaan wordt vaak bepaald op basis van de geboortedatum die de gebruiker zelf opgeeft. Doorgaans zit er geen check op of dit klopt, maar de aanbieder heeft door ernaar te vragen aan de verplichting voldaan.

Overigens heb ik niks zinnigs te zeggen over hoe lang dit gaat duren, ik heb er geen ervaring mee.
RikM schreef:
27-04-2018 10:34
Je geeft zelf het antwoord al.
Ik vind het wel handig; als er een keer wordt ingelogd op mijn account vanaf een afwijkende locatie of apparaat dan krijg ik een berichtje op mijn telefoon met de vraag of ik dat wel was. Zo niet dan wordt de boel meteen geblokkeerd.
Ik had dit een keer toen ik op reis was. Je kan blijkbaar niet op een computer in het buitenland je hotmail openen zonder tig controle's en kans op blokkeren. Op mijn telefoon kan het wel. Dat wist ik dus de eerste keer niet en de boel werd geblokkeerd. Echt een gedoe en idd dagen wachten totdat ze het vrijgegeven hadden.

Je kan alleen maar afwachten, vrees ik!
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
27-04-2018 11:30
Ik had dit een keer toen ik op reis was. Je kan blijkbaar niet op een computer in het buitenland je hotmail openen zonder tig controle's en kans op blokkeren. Op mijn telefoon kan het wel. Dat wist ik dus de eerste keer niet en de boel werd geblokkeerd. Echt een gedoe en idd dagen wachten totdat ze het vrijgegeven hadden.

Je kan alleen maar afwachten, vrees ik!
Had ik met een andere provider. Omdat ik mailde vanuit ZA, van waaruit veelal pogingen tot fraude met mails wordt gedaan, werd ik elke zoveel berichten geblokkeerd onder het mom van 'we willen je beschermen'. Dan krijg je een geweldige mail met stappen die je moet zetten, zoals het wijzigen van de wachtwoorden. Leuk detail: die kon ik niet wijzigen, want ik zat in ZA en dat werd gezien als poging tot fraude. Na enkele uren aan de telefoon te hebben gehangen heb ik het maar opgegeven. Heel onhandig als je er een paar maanden verblijft. Het moge duidelijk zijn dat ik dat mailadres nu aan het opschonen ben zodat het de prullenbak in kan...
GenieInABottle schreef:
27-04-2018 11:36
Had ik met een andere provider. Omdat ik mailde vanuit ZA, van waaruit veelal pogingen tot fraude met mails wordt gedaan, werd ik elke zoveel berichten geblokkeerd onder het mom van 'we willen je beschermen'. Dan krijg je een geweldige mail met stappen die je moet zetten, zoals het wijzigen van de wachtwoorden. Leuk detail: die kon ik niet wijzigen, want ik zat in ZA en dat werd gezien als poging tot fraude. Na enkele uren aan de telefoon te hebben gehangen heb ik het maar opgegeven. Heel onhandig als je er een paar maanden verblijft. Het moge duidelijk zijn dat ik dat mailadres nu aan het opschonen ben zodat het de prullenbak in kan...
Ik heb daarna een gmail account aangemaakt, waar ik al mijn belangrijke mails naar verzonden heb en voor de zekerheid ook daar bewaar. Ik neem geen risico meer, voor je het weet kan je niet meer in je mail en als je echt pech hebt, nooit meer.
Ik ben zelfs nog een stap verder gegaan en heb alles van Microsoft in de ban gedaan. Voor mij geen Windows meer, niet dat vreselijke Office-pakket en al helemaal geen Hotmail en dergelijke troep. Het leven is sindsdien een stuk leuker. ;-D
RikM schreef:
27-04-2018 12:48
Ik ben zelfs nog een stap verder gegaan en heb alles van Microsoft in de ban gedaan. Voor mij geen Windows meer, niet dat vreselijke Office-pakket en al helemaal geen Hotmail en dergelijke troep. Het leven is sindsdien een stuk leuker. ;-D
Dat heeft mijn man jaren geleden ook al gedaan. Hij noemt het idd ook troep. Ik kan niet goed tegen verandering, dus een back-up aanmaken was het hoogst haalbare voor mij. :proud:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven