Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

donderdag 9 maart 2017 om 08:06
Happy new topic!!
Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money
Deel 5
Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money
Deel 5
Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
zaterdag 28 april 2018 om 20:39
Ik zie dat veel. Paps en mams die wel bij MOETEN springen omdat er een bizar dure hypotheek genomen is. Dan blijven de 'kinderen' van ruim 30 jaar eten,niet omdat ze het gezellig vinden,maar om de dure hypotheek te betalen. Maar dan wel 2 auto's, op skivakantie etc. Of eind 20 nog steeds volledig afhankelijk van de ouders dat ze schokken. Dan moet je mijn inziens helemaal niet willen kopen.
Bij mij kan dat trouwens niet eens,ouders hebben daar te weinig salaris en spaargeld voor. Maar als het zou kunnen zou ik niet zo boven mijn stand willen kopen . Bizar dat zoveel mensen dat wel doen.
Deze maand trouwens weer een goede maand op mijn werk. Wederom beter dan april 2017, dit jaar tot nu toe de 100% score wat dat betreft (iedere maand beter dan 2017)
Ben erg benieuw hoe het straks uitpakt netto.
Wel wat extra kosten gemaakt. Vorig jaar een zieke hond gehad na zijn inentingen dus heb er voor gekozen om eerst een bloedtest te doen. Dat is dan ietsjes duurder maar goed als hij weer zo beroerd was geworden, kost het meer aan dierenarts consulten. Kan dus goed een besparing zijn, maar dat zullen we niet weten. Hij hoeft er ipv een cocktail nu maar 1. Ontdekte ook nog een teek bij hem dus ook nog een medicijn daarvoor gekocht (35 euro voor 1 tabletje
) . Ben daar geen voorstander van, want het is gewoon gif wat je in je hond stopt, maar de teken zijn er dus zo en het is nogal een nieuwsgierige die overal de kop in steekt.
Beroerde van het betere salaris is wel dat ik straks weer enorm aan pensioenfonds mag bij betalen. Iets met een kop en een maaiveld .. Weet nog steeds niet wat wijsheid is met invullen. Ik moet vooraf een inschatting maken van het brutoloon en parttimepercentage. Maar dat is elke maand zo wisselen dat daar echt niks van te zeggen is. Liever schat ik het niet te hoog in, want voor je teveel betaalde premie terug hebt ben je in april 2019. Bijbetalen kan belastingtechnisch wel weer beter in dit jaar. Maar hoe schat ik dan nou goed in met zo'n wisselende baan...?
Bij mij kan dat trouwens niet eens,ouders hebben daar te weinig salaris en spaargeld voor. Maar als het zou kunnen zou ik niet zo boven mijn stand willen kopen . Bizar dat zoveel mensen dat wel doen.
Deze maand trouwens weer een goede maand op mijn werk. Wederom beter dan april 2017, dit jaar tot nu toe de 100% score wat dat betreft (iedere maand beter dan 2017)

Wel wat extra kosten gemaakt. Vorig jaar een zieke hond gehad na zijn inentingen dus heb er voor gekozen om eerst een bloedtest te doen. Dat is dan ietsjes duurder maar goed als hij weer zo beroerd was geworden, kost het meer aan dierenarts consulten. Kan dus goed een besparing zijn, maar dat zullen we niet weten. Hij hoeft er ipv een cocktail nu maar 1. Ontdekte ook nog een teek bij hem dus ook nog een medicijn daarvoor gekocht (35 euro voor 1 tabletje

Beroerde van het betere salaris is wel dat ik straks weer enorm aan pensioenfonds mag bij betalen. Iets met een kop en een maaiveld .. Weet nog steeds niet wat wijsheid is met invullen. Ik moet vooraf een inschatting maken van het brutoloon en parttimepercentage. Maar dat is elke maand zo wisselen dat daar echt niks van te zeggen is. Liever schat ik het niet te hoog in, want voor je teveel betaalde premie terug hebt ben je in april 2019. Bijbetalen kan belastingtechnisch wel weer beter in dit jaar. Maar hoe schat ik dan nou goed in met zo'n wisselende baan...?
zondag 29 april 2018 om 07:50
Ik zou me kapot schamen als mijn meneer en ik, met onze salarissen, bij mijn ouders zouden moeten bedelen of daar moeten gaan eten omdat we boven onze stand leven. Dan zou ik eerder verwachten dat mijn ouders me een rotschop zouden geven dat ik mijn leven maar aan moet passen.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
zondag 29 april 2018 om 08:48
Ik ben wel blij dat er voor ouders de mogelijkheid is om bij te springen. Financieel gunstig door een eenmalige schenking voor een huis.
Dan kun je zeggen 'boven je stand', maar ik krijg als alleenstaande zo weinig hypotheek dat mijn huur nu letterlijk het dubbele is van wat ik aan hypotheek kan krijgen. En hogere hypotheek kan ik makkelijk betalen, alleen ik krijg hem niet. Dan is het fijn als ouders willen helpen
Dan kun je zeggen 'boven je stand', maar ik krijg als alleenstaande zo weinig hypotheek dat mijn huur nu letterlijk het dubbele is van wat ik aan hypotheek kan krijgen. En hogere hypotheek kan ik makkelijk betalen, alleen ik krijg hem niet. Dan is het fijn als ouders willen helpen

zondag 29 april 2018 om 09:51
Maar dat vind ik dan toch anders. Ik lees bij jou dat je het bedrag wel op kan brengen en je de hulp van je ouders nodig hebt om een ander hiervan te overtuigen (het is dus eenmalig)Eendje_ schreef: ↑29-04-2018 08:48Ik ben wel blij dat er voor ouders de mogelijkheid is om bij te springen. Financieel gunstig door een eenmalige schenking voor een huis.
Dan kun je zeggen 'boven je stand', maar ik krijg als alleenstaande zo weinig hypotheek dat mijn huur nu letterlijk het dubbele is van wat ik aan hypotheek kan krijgen. En hogere hypotheek kan ik makkelijk betalen, alleen ik krijg hem niet. Dan is het fijn als ouders willen helpen![]()
Waar ik moeite mee heb is het EN maximaal willen lenen 'omdat het kan' EN ze twee keer per jaar op vakantie willen EN twee nieuwe auto's willen en er dan achter komen dat ze aan het einde van hun geld nog maand over hebben en dus is het vanzelfsprekend dat ouders bijspringen want die zouden volgens dat stuk zwemmen in het geld. )dus stelselmatig)
Als ik in de laatste situatie bij mijn ouders zou komen zou ik een schop onder mijn reet verwachten.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
zondag 29 april 2018 om 11:13
Mijn ouders schenken uit zichzelf, daar hebben wij niet om gevraagd. Ik moet zelfs opletten als ik zeg dat ik ergens geen geld voor heb, dan staat mijn moeder al weer met de portemonnee klaar.
Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om er zelf om te vragen.
En idd, zorgen voor een buffer is de enige echt goede tip uit dit artikel. En wij sparen nu ook niet voor de kinderen. Zijn bezig om een lening af te lossen. Dat gaat de goede kant op in ieder geval. Vorig jaar hebben we de lening omgezet en sindsdien is er 3600 euro afgelost en de mogelijkheid om rood te staan teruggebracht van 1500 naar 700 euro. Roodstaan dit jaar nog maar 1 keer nodig gehad (1 dag) dus gaat goed.
Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om er zelf om te vragen.
En idd, zorgen voor een buffer is de enige echt goede tip uit dit artikel. En wij sparen nu ook niet voor de kinderen. Zijn bezig om een lening af te lossen. Dat gaat de goede kant op in ieder geval. Vorig jaar hebben we de lening omgezet en sindsdien is er 3600 euro afgelost en de mogelijkheid om rood te staan teruggebracht van 1500 naar 700 euro. Roodstaan dit jaar nog maar 1 keer nodig gehad (1 dag) dus gaat goed.
zondag 29 april 2018 om 11:41
Het lijkt mij prima als ouders om aan je kinderen te schenken voor een huis of wat dan ook. Ik heb zelf ook een schenking gekregen, hartstikke fijn. We hebben onze verbouwing ervan betaald, die we anders van ons spaargeld zouden hebben betaald, en hebben het daardoor net wat ruimer. Het grote verschil met wat er in die link staat is het bedelen erom en het verwachten dat die in het geld zwemmende ouders wel even gaan bijdragen aan meer luxe voor hun kinderen. Bij zo'n houding van mijn kinderen zou ik acuut de geldkraan dichtdraaien als ouder. Ik weet van mijn schoonouders dat ze aardig vermogend zijn en van hen hebben we geen schenking gekregen. Maar ook geen haar op mijn hoofd die erom zou gaan vragen of om erop te gaan rekenen, want het is hun goed recht om met hun geld te doen wat zij willen.
zondag 29 april 2018 om 14:10
toch heb ik wel het idee dat de adviezen vaak zijn los niet af. Toen ik wilde starten met in mijn geval bijstorten heb ik eerst netjes via tussenpersoon geinformeerd (dat stond overal dat dat moest). Kreeg letterlijk het advies dat dat zonde was ik daar niets aan had en het pas zin had als ik belasting over mijn geld moest betalen. Nou daar zitten we echt voorlopig nog niet toch zijn we nu elk jaar kleine bedragen aan het bijstorten om de lasten wat te verlagen.... en nee het scheelt geen bergen maar als we dit een paar jaar blijven doen gaan we echt wel omlaag en hebben we zelf misschien in toekomst wel ruimte om harder te gaan. Nu doen we het bewust met kleine stappen omdat we een buffer op peil willen houden en nog wat wensen in huis hebben. Maar ook geen haar op mijn hoofd die idd bij mijn ouders zou gaan vragen. En de maximale hypotheek moet ik ook niet aan denken trouwens..... ik wil helemaal niet hogere maandlasten dan ik nu heb.

zondag 29 april 2018 om 15:57
Ik snap wel dat ze waarschuwen tegen te veel extra aflossen eerlijk gezegd. Met een gezin is 20.000 euro zo op...
Je zult het geld maar acuut nodig hebben. Zoals in geval van dat wia/kot topic: die extra aflossingen op de woning had misschien beter gebruikt kunnen worden voor de kinderopvang tot zoon 4 jaar is, dan die paar tientjes per maand besparing.
Je zult het geld maar acuut nodig hebben. Zoals in geval van dat wia/kot topic: die extra aflossingen op de woning had misschien beter gebruikt kunnen worden voor de kinderopvang tot zoon 4 jaar is, dan die paar tientjes per maand besparing.
zondag 29 april 2018 om 16:34
Ben het met je eens hoor dat je een buffer moet hebben... maar als mijn KOT zou wegvallen is het sowieso niet te betalen dan is hetgeen dat ik op jaarbasis stort binnen 1/2 maand weg. Dus in mijn geval met nu 2 en straks 3 kinderen is kinderopvang zonder toeslag niet te betalen en dan gaan die van mij nu 1,5-2 dagen per week.ZonnigKleintje schreef: ↑29-04-2018 15:57Ik snap wel dat ze waarschuwen tegen te veel extra aflossen eerlijk gezegd. Met een gezin is 20.000 euro zo op...
zondag 29 april 2018 om 17:14
Ik bedoelde dat uiteraard ook. Bij mij zeggen ze ook: liever met de warme als met de koude hand. Maar ik zou niet willen dat er stelselmatig elke maand geld overgemaakt (of verplicht mee eten etc) moet worden om MIJN rekeningen te betalen. Dan moet ik maar of bezuinigen op iets, of zorgen dat ik meer verdien.V1k1ng schreef: ↑29-04-2018 09:51Maar dat vind ik dan toch anders. Ik lees bij jou dat je het bedrag wel op kan brengen en je de hulp van je ouders nodig hebt om een ander hiervan te overtuigen (het is dus eenmalig)
Waar ik moeite mee heb is het EN maximaal willen lenen 'omdat het kan' EN ze twee keer per jaar op vakantie willen EN twee nieuwe auto's willen en er dan achter komen dat ze aan het einde van hun geld nog maand over hebben en dus is het vanzelfsprekend dat ouders bijspringen want die zouden volgens dat stuk zwemmen in het geld. )dus stelselmatig)
Als ik in de laatste situatie bij mijn ouders zou komen zou ik een schop onder mijn reet verwachten.
En ik heb dus echt mensen in de kennissenkring die lettelijk tegen pa en moe zeggen: we moeten mee eten want we hebben een eigen huis en 2 auto's. En ook mensen die een huis op een virtueel salaris kopen (lees: nog niet afgestudeerd en op een potentieel salaris kopen). Vervolgens niet gaan werken maar doorstuderen en pa en ma springen wel weer bij. Als die mensen eens denken: goh deze maand gaan we van dat geld is op vakantie en geven we het een keer niet aan ze, zitten ze al in de problemen.
Een eenmalige schenking of dat ouders enigzins helpen de hypotheek rond te krijgen omdat je anders niets krijgt, maar daarna gewoon zelf je lasten betaald dat is dan weer heel wat anders.
maandag 30 april 2018 om 06:01
Ik verbaas me dat er zulke mensen zijn. Dan vraag ik me af waar het in de opvoeding fout is gegaan
Je geld verbrassen is één ding maar vervolgens dan nog bij je ouders gaan bedelen om eten of meer geld is toch wel schandalig. En dat bedoel ik als structurele levensinstelling. Niet als het een keer misgaat in je leven vanwege samenloop van omstandigheden.
Ik ben wel enorm blij dat mijn ouders mij eenmalig zouden kunnen ondersteunen bij het kopen van een huis/krijgen van een hypotheek. En daar voel ik me dan al schuldig over dat ik het niet zelf kan

Ik ben wel enorm blij dat mijn ouders mij eenmalig zouden kunnen ondersteunen bij het kopen van een huis/krijgen van een hypotheek. En daar voel ik me dan al schuldig over dat ik het niet zelf kan

maandag 30 april 2018 om 10:06
Dat verhaal van RP7 verbaasd me wel echt Ik ben blij dat ik geen mensen ken die er zo in zitten.
Aan de andere kant, wij willen dit jaar de grond kopen waar ons huis op staat (erfpacht regeling). Ik heb aan mijn ouders gevraagd hoe zij er dit jaar finanieel voor staan en wat hun plannen zijn en of ze nog van plan zijn een voorschot op de erfenis uit te delen dit jaar zodat we daar rekening mee konden houden met de financiering van de afkoop. Dit zal veel mensen ook al te ver gaan. Maar mijn ouders houden elke maand geld over zelfs als ze alles doen wat ze willen doen. Dus als ik geen hypotheek hoef af te sluiten omdat mijn ouders een deel kunnen financieren en we de rest van ons spaargeld betalen dan ben ik blij als ik dat nu overleg en niet aan het einde van het jaar een bedrag krijg waar ik dat ook mee had kunnen doen, maar we toch een stuk hypotheek bij hebben geregeld.
Verder, over dat stuk in de intermediair, het is wat ongenuanceerd, maar ergens snap ik het ook wel. Ik merk dat ik zelf best wel een squeeze voel. Ik zou best wel meer af willen lossen op de hypotheek (en die ruimte is er ook wel, maar we moeten natuurlijk wel keuzes maken, dus dat betekent dat we minder duur op vakantie gaan en minder snel de keuken zullen vervangen). Aan de andere kant, ik betaal op dit moment elke maand 800 euro netto aan kinderopvang. Volgend jaar krijgen we een tweede kindje (JEUJ), dan betalen we daar ook nog een keer 350 euro netto voor. Ik weet dat kinderen meer gaan eten als ze ouder worden en dat ze dingen als een fiets en een laptop nodig gaan hebben, maar ik geloof niet dat ik straks 1150 euro per maand kwijt ben aan dat soort dingen terwijl ik nu ook nog luiers moet betalen..... Misschien is het voor mij inderdaad wel verstandig om te zeggen, als we straks overgaan van het KDV naar de BSO en de kosten dalen gaan we minder voorlopige teruggave aanvragen en alles wat we dan terug krijgen gaan we dan aflossen. En me daar nu gewoon even niet druk over te maken.
Een andere post die ook nog wel een rol speelt is de studieschuld. We betalen elke maand 350 euro terug aan onze studieschulden. Ik moet nog een jaar of 6/7 aflossen mijn vriend nog een jaar of 11. De rente is nu zo laag (0,6% en 0,1% ofzo) dat we besloten hebben dit jaar niet terug te betalen maar te kijken of we de erfpacht bij elkaar kunnen sparen. Over een paar jaar hebben we dus elke maand nog 350 euro extra ruimte om uit te geven. Of aan die verschrikkelijk dure kinderen, of aan extra aflossen.
Misschien is dit inderdaad wel het moment om gewoon even rustig af te wachten en verstandige financiele keuzes te blijven maken, maar.... ook om niet alles op alles op alles te zetten om elke maand 50 euro extra af te kunnen lossen.
Aan de andere kant, wij willen dit jaar de grond kopen waar ons huis op staat (erfpacht regeling). Ik heb aan mijn ouders gevraagd hoe zij er dit jaar finanieel voor staan en wat hun plannen zijn en of ze nog van plan zijn een voorschot op de erfenis uit te delen dit jaar zodat we daar rekening mee konden houden met de financiering van de afkoop. Dit zal veel mensen ook al te ver gaan. Maar mijn ouders houden elke maand geld over zelfs als ze alles doen wat ze willen doen. Dus als ik geen hypotheek hoef af te sluiten omdat mijn ouders een deel kunnen financieren en we de rest van ons spaargeld betalen dan ben ik blij als ik dat nu overleg en niet aan het einde van het jaar een bedrag krijg waar ik dat ook mee had kunnen doen, maar we toch een stuk hypotheek bij hebben geregeld.
Verder, over dat stuk in de intermediair, het is wat ongenuanceerd, maar ergens snap ik het ook wel. Ik merk dat ik zelf best wel een squeeze voel. Ik zou best wel meer af willen lossen op de hypotheek (en die ruimte is er ook wel, maar we moeten natuurlijk wel keuzes maken, dus dat betekent dat we minder duur op vakantie gaan en minder snel de keuken zullen vervangen). Aan de andere kant, ik betaal op dit moment elke maand 800 euro netto aan kinderopvang. Volgend jaar krijgen we een tweede kindje (JEUJ), dan betalen we daar ook nog een keer 350 euro netto voor. Ik weet dat kinderen meer gaan eten als ze ouder worden en dat ze dingen als een fiets en een laptop nodig gaan hebben, maar ik geloof niet dat ik straks 1150 euro per maand kwijt ben aan dat soort dingen terwijl ik nu ook nog luiers moet betalen..... Misschien is het voor mij inderdaad wel verstandig om te zeggen, als we straks overgaan van het KDV naar de BSO en de kosten dalen gaan we minder voorlopige teruggave aanvragen en alles wat we dan terug krijgen gaan we dan aflossen. En me daar nu gewoon even niet druk over te maken.
Een andere post die ook nog wel een rol speelt is de studieschuld. We betalen elke maand 350 euro terug aan onze studieschulden. Ik moet nog een jaar of 6/7 aflossen mijn vriend nog een jaar of 11. De rente is nu zo laag (0,6% en 0,1% ofzo) dat we besloten hebben dit jaar niet terug te betalen maar te kijken of we de erfpacht bij elkaar kunnen sparen. Over een paar jaar hebben we dus elke maand nog 350 euro extra ruimte om uit te geven. Of aan die verschrikkelijk dure kinderen, of aan extra aflossen.
Misschien is dit inderdaad wel het moment om gewoon even rustig af te wachten en verstandige financiele keuzes te blijven maken, maar.... ook om niet alles op alles op alles te zetten om elke maand 50 euro extra af te kunnen lossen.
maandag 30 april 2018 om 10:10
Ik ben soms ook wel een uitzondering in dit topic denk ik. Ik houd namelijk erg van uit eten gaan, en mooie dingen kopen en geld uit geven. Ik weet dat ik binnen 10 jaar een nieuwe keuken en nieuwe badkamer nodig heb in dit huis. Ik wil nog een nieuwe eettafel, een nieuwe bank, nieuwe fauteuils, we moeten nog gordijnen, en ook nog lampen en we willen eigenlijk nog wel een dakkapel op zolder en een eettafelset voor buiten en ik heb belsoten dat ik deze zwangerschap mezelf wel een of twee echt mooie outfits ga gunnen voor naar kantoor en daar minder op ga besparen. En de belangrijke reden dat we elke maand geld over houden is voornamelijk omdat we het heel lastig vinden om knopen door te hakken over hoe die eettafel er nou precies uit moet komen te zien. Als we daar sneller in zouden zijn zou het geld hier zo op zijn. En als ik minder zou werken zou ik vaker de stad in gaan en even wat troepjes kopen.
Dat zijn allemaal dingen waar we best keuzes in zouden kunnen maken, maar voor ons (vooral voor mij overigens), is dat best wel een lastige afweging soms.
Dat zijn allemaal dingen waar we best keuzes in zouden kunnen maken, maar voor ons (vooral voor mij overigens), is dat best wel een lastige afweging soms.
maandag 30 april 2018 om 11:46
Ik herken me wel voor een aardig deel in jouw situatie hoor Kaaatje. Opvangkosten zijn hier van dezelfde ordegrootte en dat betekent dat als ze over 4,5 jaar allemaal op school zitten die kostenpost enorm af zal nemen. Wij hebben op dit moment nog wel de ruimte om ook extra af te lossen, maar als dat niet zo zou zijn dan zou ik dat absoluut geen man overboord vinden. Dat komt in de jaren daarna dan wel, of niet (onze hypotheek is toch al niet hoog meer en hypotheekvrij zijn is voor mij geen doel op zich). Ik moet ook even kijken hoe dat volgend jaar zal zijn, omdat ik dan wat minder ga werken en we er een baby bij hebben met bijkomende (opvang)kosten, dus wellicht moet het aflossen dan weer op een lager pitje.
Het gaat er in dit topic volgens mij ook niet over dat je niks uitgeeft, maar om hoe je dat doet. Als ik je zo lees dan lijk je me geen impulsieve big spender, maar iemand die weloverwogen keuzes maakt qua uitgaven. Ik heb afgelopen jaar ook veel geld uitgegeven: nieuwe badkamer en toilet, elektrisch zonnescherm, nieuw ventilatiesysteem, nieuwe laptop en telefoon (geen Apple, supergoedkoop sim only abonnement en ik doe er lang mee, dat dan weer wel) en een elektrische fiets. En 2 jaar geleden hebben we onze tuin volledig op de schop laten nemen voor 8000 euro (en we hebben niet eens een grote tuin). Bij het uitkiezen van bouwlieden en hoveniers kiezen we bewust voor een lokaal bedrijf van bewezen goede kwaliteit ipv veel goedkoper een serie Polen op te trommelen of de allergoedkoopste deal via Werkspot te bedingen. Maar alles was zeer doordacht, stond al een tijdje op het wensenlijstje en ik heb er absoluut geen spijt van. We zijn juist zuinig op andere vlakken om ons geld uit te geven aan de dingen die we belangrijk vinden, alles alleen maar oppotten hoeft ook echt niet.
En zo zijn er hier ook mensen die juist weinig uitgeven aan hun huis, maar wel grote dure reizen maken, omdat ze daar blij van worden. Dat doen wij dan weer minder, maar dat komt vooral vanwege het ontbreken van veel vakantiedagen (die plakken we beiden liever grotendeels achter mijn bevallingsverlof) en geen behoefte aan ver reizen met kleine kinderen. Om dure meubels geven we ook niet, maar ook dat wordt deels bepaald door onze levensfase: ik ben met die kleine slopers van ons heel blij dat we hier voornamelijk Ikea spul hebben staan en geen dure designmeubelen. Als we geen (kleine) kinderen hadden gehad dan zouden we een kleiner huis hebben en meer aan reizen en meubels uitgeven. Zo heeft iedereen zijn eigen situatie en eigen wensen en dat is helemaal prima!
Het gaat er in dit topic volgens mij ook niet over dat je niks uitgeeft, maar om hoe je dat doet. Als ik je zo lees dan lijk je me geen impulsieve big spender, maar iemand die weloverwogen keuzes maakt qua uitgaven. Ik heb afgelopen jaar ook veel geld uitgegeven: nieuwe badkamer en toilet, elektrisch zonnescherm, nieuw ventilatiesysteem, nieuwe laptop en telefoon (geen Apple, supergoedkoop sim only abonnement en ik doe er lang mee, dat dan weer wel) en een elektrische fiets. En 2 jaar geleden hebben we onze tuin volledig op de schop laten nemen voor 8000 euro (en we hebben niet eens een grote tuin). Bij het uitkiezen van bouwlieden en hoveniers kiezen we bewust voor een lokaal bedrijf van bewezen goede kwaliteit ipv veel goedkoper een serie Polen op te trommelen of de allergoedkoopste deal via Werkspot te bedingen. Maar alles was zeer doordacht, stond al een tijdje op het wensenlijstje en ik heb er absoluut geen spijt van. We zijn juist zuinig op andere vlakken om ons geld uit te geven aan de dingen die we belangrijk vinden, alles alleen maar oppotten hoeft ook echt niet.
En zo zijn er hier ook mensen die juist weinig uitgeven aan hun huis, maar wel grote dure reizen maken, omdat ze daar blij van worden. Dat doen wij dan weer minder, maar dat komt vooral vanwege het ontbreken van veel vakantiedagen (die plakken we beiden liever grotendeels achter mijn bevallingsverlof) en geen behoefte aan ver reizen met kleine kinderen. Om dure meubels geven we ook niet, maar ook dat wordt deels bepaald door onze levensfase: ik ben met die kleine slopers van ons heel blij dat we hier voornamelijk Ikea spul hebben staan en geen dure designmeubelen. Als we geen (kleine) kinderen hadden gehad dan zouden we een kleiner huis hebben en meer aan reizen en meubels uitgeven. Zo heeft iedereen zijn eigen situatie en eigen wensen en dat is helemaal prima!
maandag 30 april 2018 om 12:10
Herkenbaar, hier ook net de tuin laten doen voor hetzelfde bedrag. Bewuste keuzes daar gaat het om.nicole123 schreef: ↑30-04-2018 11:46Ik herken me wel voor een aardig deel in jouw situatie hoor Kaaatje. Opvangkosten zijn hier van dezelfde ordegrootte en dat betekent dat als ze over 4,5 jaar allemaal op school zitten die kostenpost enorm af zal nemen. Wij hebben op dit moment nog wel de ruimte om ook extra af te lossen, maar als dat niet zo zou zijn dan zou ik dat absoluut geen man overboord vinden. Dat komt in de jaren daarna dan wel, of niet (onze hypotheek is toch al niet hoog meer en hypotheekvrij zijn is voor mij geen doel op zich). Ik moet ook even kijken hoe dat volgend jaar zal zijn, omdat ik dan wat minder ga werken en we er een baby bij hebben met bijkomende (opvang)kosten, dus wellicht moet het aflossen dan weer op een lager pitje.
Wij hebben ook schenkingen gehad, ik merk daarin enorm verschil tussen ons gezin en dat van zwager en schoonzus. Zij krijgen schenkingen van beide kanten, wij alleen van schoonouders al zouden mijn ouders zich dus makkelijk kunnen veroorloven. Schoonouders zijn van het type wij willen niet dat jullie iets betalen. Cadeau's met verjaardagen mogen niet duur zijn, een ijsje trakteren is al te veel. Heel erg lief natuurlijk maar zwager leeft dus in de veronderstelling dat hij alles kan uitgeven want als het moet hebben zijn ouders toch geld zat.
Wij staan anders in het leven terwijl wij minder te besteden hebben houden we meer over en we klagen ook minder

A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
dinsdag 1 mei 2018 om 09:51
Ik kom ook weer eens uit mijn meeleesmodus.. Ik had de laatste periode van de zwangerschap en de eerste weken met de baby niet zo de puf om te reageren..
@Nicole; gefeliciteerd met je zwangerschap! Wat leuk dat jullie voor een derde gaan. Wat goed dat je probeert zo weinig mogelijk nieuwe kleertjes te kopen.
Ik heb uiteindelijk voor onze tweede wel 1 helemaal nieuw setje gekocht en verder heb ik mezelf toegestaan om tweedehands te shoppen.
We hebben voor onze oudste wel nieuwe meubeltjes voor zijn nieuwe kamer gekocht, de jongste kan straks dan in de babykamer, maar slaapt nu nog bij ons op de kamer in de 'familiewieg' (een rotan wieg waar mijn vader als baby ook nog in gelegen heeft).
Verder hebben we voor de tweede weinig nieuwe spullen aangeschaft, alleen een nieuw autostoeltje, omdat het stoeltje dat ik van mijn zus had na 3 kinderen toch wel 'op' was. En we hebben een andere tweedehands kinderwagen gekocht omdat bij kind 1 bleek dat we met die wagen toch niet over onverhard terrein gingen. Nu eentje gekocht die wat makkelijker en kleiner in te klappen is en beter in onze auto past. In totaal hebben we dan aan kinderwagens maar 140 euro uitgegeven (40 voor de eerste en 100 voor de tweede).
Verder hier geen hele grote stappen in het consuminderen. We geven momenteel weinig geld uit, maar dat gaat eigenilijk vanzelf. Ik ben lekker aan het cocoonen met onze kleine baby thuis en meer heb ik niet nodig
. We willen nog wel wat dingen in ons huis aanpakken (o.a. ook de tuin), maar komen er vaak niet aan toe om echt goed te bedenken wat we nou willen en keuzes te maken, dus die uitgaven stellen we nog even uit.
Wel heb ik mijn OV-voordeelkaart opgezegd, omdat ik sinds ik kinderen heb echt nooit meer met de trein ga en ben ik laatst voor het eerst bij een tweedehands kledingbeurs geweest en heb daar voor heel weinig geld veel leuke kleren gevonden voor mijn zoontjes.
En ik heb nog een andere keuze gemaakt die wel met consuminderen te maken heeft: Ik ga na mijn verlof tijdelijk in plaats van 4 maar 3 dagen werken en heb daarmee straks wat meer tijd voor mezelf en de baby. Die tijd is me meer waard dan meer geld op de bankrekening, zo is er wat meer balans. Het is fijn om deze keuze te kunnen maken zonder dat dat grote financïele consequenties heeft. We houden (ook door de bewuste keuzes waar we wel en geen geld aan uitgeven) toch genoeg geld over.
@Nicole; gefeliciteerd met je zwangerschap! Wat leuk dat jullie voor een derde gaan. Wat goed dat je probeert zo weinig mogelijk nieuwe kleertjes te kopen.
Ik heb uiteindelijk voor onze tweede wel 1 helemaal nieuw setje gekocht en verder heb ik mezelf toegestaan om tweedehands te shoppen.
We hebben voor onze oudste wel nieuwe meubeltjes voor zijn nieuwe kamer gekocht, de jongste kan straks dan in de babykamer, maar slaapt nu nog bij ons op de kamer in de 'familiewieg' (een rotan wieg waar mijn vader als baby ook nog in gelegen heeft).
Verder hebben we voor de tweede weinig nieuwe spullen aangeschaft, alleen een nieuw autostoeltje, omdat het stoeltje dat ik van mijn zus had na 3 kinderen toch wel 'op' was. En we hebben een andere tweedehands kinderwagen gekocht omdat bij kind 1 bleek dat we met die wagen toch niet over onverhard terrein gingen. Nu eentje gekocht die wat makkelijker en kleiner in te klappen is en beter in onze auto past. In totaal hebben we dan aan kinderwagens maar 140 euro uitgegeven (40 voor de eerste en 100 voor de tweede).
Verder hier geen hele grote stappen in het consuminderen. We geven momenteel weinig geld uit, maar dat gaat eigenilijk vanzelf. Ik ben lekker aan het cocoonen met onze kleine baby thuis en meer heb ik niet nodig

Wel heb ik mijn OV-voordeelkaart opgezegd, omdat ik sinds ik kinderen heb echt nooit meer met de trein ga en ben ik laatst voor het eerst bij een tweedehands kledingbeurs geweest en heb daar voor heel weinig geld veel leuke kleren gevonden voor mijn zoontjes.
En ik heb nog een andere keuze gemaakt die wel met consuminderen te maken heeft: Ik ga na mijn verlof tijdelijk in plaats van 4 maar 3 dagen werken en heb daarmee straks wat meer tijd voor mezelf en de baby. Die tijd is me meer waard dan meer geld op de bankrekening, zo is er wat meer balans. Het is fijn om deze keuze te kunnen maken zonder dat dat grote financïele consequenties heeft. We houden (ook door de bewuste keuzes waar we wel en geen geld aan uitgeven) toch genoeg geld over.

maandag 7 mei 2018 om 13:31
ZonnigKleintje schreef: ↑07-05-2018 06:46Oh wow, dat is inderdaad wel heel vrekkig. Grenst aan het gierig topic.
Het ergste is nog wel dat ze dat bekertje niet in de winkel opdrinkt of ook nog een boodschap doet, nee, ze neemt het mee naar huis...

Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 7 mei 2018 om 15:22
Waar ik werk zijn tot een aantal jaren terug ook mensen binnen komen wandelen alleen voor een kop koffie. En nee, ik werk niet in een horeca gelegenheid. Gelukkig is dat grotendeels verleden tijd. Kom nou. Die koffie is voor medewerkers, dan zouden wij mis grijpen als je een kop koffie wil pakken..

dinsdag 8 mei 2018 om 12:26
Ik bespaar op veel plastic afval. Indirect is dat wel meer, maar daar merk ik niet direct iets van, maar houd er wel rekening mee.
Ik bespaar niet echt veel in geld, maar koop geen luchtverfrisser voor in het toilet. Ik gebruik dus lege verpakking van de middelen om een verdunde oplossing schoonmaakmiddel in te doen. Iedereen die zijn poeperd heeft geleegd.
Kan een scheut lekker geurend schoonmaakmiddel in het toilet gieten na het spoelen. Met de borstel even verdelen en zo komt de pot en het stankslot gevuld.
Volgens anderen bespaar ik dus wel op mijn status.
Gelukkig heb ik op jaarbasis ook al bespaard op tijd (toilet is lekker fris en geen poepgeur. Onder de pot spuiten is minder effectief. Net als die blokken die in de wc geplakt worden. Ook de borstel blijft lekker fris.)
Grootste besparing is er op rioollucht.
Ik bespaar niet echt veel in geld, maar koop geen luchtverfrisser voor in het toilet. Ik gebruik dus lege verpakking van de middelen om een verdunde oplossing schoonmaakmiddel in te doen. Iedereen die zijn poeperd heeft geleegd.
Kan een scheut lekker geurend schoonmaakmiddel in het toilet gieten na het spoelen. Met de borstel even verdelen en zo komt de pot en het stankslot gevuld.
Volgens anderen bespaar ik dus wel op mijn status.

Gelukkig heb ik op jaarbasis ook al bespaard op tijd (toilet is lekker fris en geen poepgeur. Onder de pot spuiten is minder effectief. Net als die blokken die in de wc geplakt worden. Ook de borstel blijft lekker fris.)
Grootste besparing is er op rioollucht.

dinsdag 22 mei 2018 om 11:36

dinsdag 22 mei 2018 om 14:13
Welkom Guusje! Wij hebben ook geen boodschappenbudget, dat vinden we te ingewikkeld. Je kunt dan niet zo makkelijk wat extra inslaan bij bijv. 1+1 gratis aanbiedingen, zodat je uiteindelijk misschien toch juist duurder uit bent. En wat doe je als je een vast budget per week hebt als voor het eind van de week je budget op is? Kale pasta eten, voorraadkast leegeten (waar je netto uiteindelijk niks mee opschiet, want dat moet je dan later weer aanvullen)? Of als je gasten krijgt (duurdere week) of juist ergens anders gaat eten (goedkopere week), moet je dan elke keer je budget daarop aanpassen?
Ik vind het een stuk makkelijker om gewoon continu te proberen geen gekke dingen te doen. We kopen bijv. weinig luxe producten en geen frisdrank (behalve voor gasten). Al zijn er ook dingen waar we juist wel op zouden kunnen bezuinigen maar dit bewust niet doen, bijv. voorgesneden/geschilde groente (wel zo relaxed als je 2 koters aan je been hebt hangen), noten (duurder dan chips maar ook een stuk gezonder), diverse dingen biologisch/fair trade, van kaas de 20+/30+ variant, etc.
Ik reken wel eens terug mbv internetbankieren en dan komen we zo ongeveer op 500 euro per maand voor 2 volwassenen en 2 kinderen. Dat is inclusief luiers en verzorging. Het zou nog wel iets goedkoper kunnen als het moet, maar dan moeten we beknibbelen op dingen die we belangrijk en/of prettig vinden en dat hebben we er niet voor over. Dieren hebben we niet, dus diervoeding is nvt.
Ik vind het een stuk makkelijker om gewoon continu te proberen geen gekke dingen te doen. We kopen bijv. weinig luxe producten en geen frisdrank (behalve voor gasten). Al zijn er ook dingen waar we juist wel op zouden kunnen bezuinigen maar dit bewust niet doen, bijv. voorgesneden/geschilde groente (wel zo relaxed als je 2 koters aan je been hebt hangen), noten (duurder dan chips maar ook een stuk gezonder), diverse dingen biologisch/fair trade, van kaas de 20+/30+ variant, etc.
Ik reken wel eens terug mbv internetbankieren en dan komen we zo ongeveer op 500 euro per maand voor 2 volwassenen en 2 kinderen. Dat is inclusief luiers en verzorging. Het zou nog wel iets goedkoper kunnen als het moet, maar dan moeten we beknibbelen op dingen die we belangrijk en/of prettig vinden en dat hebben we er niet voor over. Dieren hebben we niet, dus diervoeding is nvt.

dinsdag 22 mei 2018 om 14:52
Hoi Guusje, welkom. Waarom heb je een strak budget gepland, hoe strak is het en hoeveel ga je er overheen?
Wij werken ook niet met budgetten. Wel houd ik de uitgaven bij, en over de afgelopen 16 maanden was het gemiddeld 450 euro per maand voor supermarkt, markt, drogist en slijterij. Wij zijn met 2 volwassenen. Een goede 100 euro per week dus. De ene week is het 60 euro, de andere 150.
Wij werken ook niet met budgetten. Wel houd ik de uitgaven bij, en over de afgelopen 16 maanden was het gemiddeld 450 euro per maand voor supermarkt, markt, drogist en slijterij. Wij zijn met 2 volwassenen. Een goede 100 euro per week dus. De ene week is het 60 euro, de andere 150.