Faalangst is getting real
maandag 30 april 2018 om 16:46
Hoi,
Ik ben dit jaar begonnen met de universitaire opleiding psychologie en weet zeker dat dit is wat ik wil doen. Ik heb altijd al faalangst gehad en hoewel het nu minder is is het evengoed aanwezig. Verder zijn er heftige dingen gebeurd dit jaar maar ondanks dat heb ik al m’n vakken tot nu toe gehaald. Mijn tactiek is om overal negatief in te staan zodat het alleen maar meevalt, maar helaas gaat het nu echt niet lekker meer.
Voor het eerst dit jaar heb ik 2 tentamens echt behoorlijk verknald (12 en 15 fout met 9 als maximum voor een voldoende). Er is nog 1 tentamen waarmee ik dit kan compenseren en dit betekent dat ik behoorlijk goed moet scoren om onder het gemiddelde van 9 fout te zitten.
Deze vakken vallen me behoorlijk tegen en zelfs na het doen van een dure deeltoetscursus (€55,-) en verder mijn normale manier van leren is het niet gelukt.
Ik weet niet zo goed wat ik hiermee wil maar tips zijn welkom...
Ik ben dit jaar begonnen met de universitaire opleiding psychologie en weet zeker dat dit is wat ik wil doen. Ik heb altijd al faalangst gehad en hoewel het nu minder is is het evengoed aanwezig. Verder zijn er heftige dingen gebeurd dit jaar maar ondanks dat heb ik al m’n vakken tot nu toe gehaald. Mijn tactiek is om overal negatief in te staan zodat het alleen maar meevalt, maar helaas gaat het nu echt niet lekker meer.
Voor het eerst dit jaar heb ik 2 tentamens echt behoorlijk verknald (12 en 15 fout met 9 als maximum voor een voldoende). Er is nog 1 tentamen waarmee ik dit kan compenseren en dit betekent dat ik behoorlijk goed moet scoren om onder het gemiddelde van 9 fout te zitten.
Deze vakken vallen me behoorlijk tegen en zelfs na het doen van een dure deeltoetscursus (€55,-) en verder mijn normale manier van leren is het niet gelukt.
Ik weet niet zo goed wat ik hiermee wil maar tips zijn welkom...
'You can't always get what you want'
maandag 30 april 2018 om 16:50
Is die uitgebreide cursus geen bijles?...
maandag 30 april 2018 om 16:55
Het is gecombineerd, maar met name biologische psychologie is erg moeilijk.
maandag 30 april 2018 om 17:16
je hebt vaak ook oudere jaars die bijlessen geven. kennelijk heb je wat extra hulp bij dit vak nodig. Ik had zelf verwacht dat je statistiek bedoelde trouwens, ook pittig. Heb je wel medestudenten om mee op te trekken bij het leren? En heeft de faalangst ook invloed op wat je leert/onthoudt? Of krijg je blackouts ofzo?
Ikzelf heb dat ik ga twijfelen en dan e goed antwoord fout verbeter.
maandag 30 april 2018 om 17:30
Ik bedoelde meer van bijvoorbeeld een leraar of medeleerling?
maandag 30 april 2018 om 17:33
maandag 30 april 2018 om 18:26
Jaa statistiek is ook lastig hoor! Maar die cursussen hebben me daar wel doorheen gesleept. Ik leer niet echt met anderen. Ik heb inderdaad wel dat ik heel erg ga twijfelen op het tentamen en dat ik de nacht ervoor niet slaap door de stress. Heb niet het idee dat het m’n geheugen aantast of zoiets.eefje1980 schreef: ↑30-04-2018 17:16je hebt vaak ook oudere jaars die bijlessen geven. kennelijk heb je wat extra hulp bij dit vak nodig. Ik had zelf verwacht dat je statistiek bedoelde trouwens, ook pittig. Heb je wel medestudenten om mee op te trekken bij het leren? En heeft de faalangst ook invloed op wat je leert/onthoudt? Of krijg je blackouts ofzo?
maandag 30 april 2018 om 18:39
Dit inderdaad. Als de faalangst het probleem is, zal alle bijles van de wereld uiteindelijk niet helpen.chocolol schreef: ↑30-04-2018 17:33Gaan je toetsen niet goed omdat je faalangst hebt of omdat je de stof niet beheerst?
Als puur faalangst is, zou ik daar eerst aan werken. Anders blijf je daar continue tegenaan lopen.
Als het is omdat je de stof niet beheerst, zou je je kunnen afvragen of deze vorm van opleiding wel jouw ding is.
dinsdag 1 mei 2018 om 10:53
Sorry. Ik denk niet dat het echt aanzienlijk slechter gaat door faalangst maar door dat eindeloze twijfelen maak ik het wel slechter.chocolol schreef: ↑30-04-2018 17:33Gaan je toetsen niet goed omdat je faalangst hebt of omdat je de stof niet beheerst?
Als puur faalangst is, zou ik daar eerst aan werken. Anders blijf je daar continue tegenaan lopen.
Als het is omdat je de stof niet beheerst, zou je je kunnen afvragen of deze vorm van opleiding wel jouw ding is.
Ik ben vwo ook doorgekomen met faalangst dus zo erg zal het het presteren niet in de weg zitten. Het zijn meer de dingen eromheen (slaaptekort, stress, negatieve mindset, uitstelgedrag).
Ik ben in dit vak echt slechter dan de rest maar om te zeggen dat de universiteit dan weer niks voor mij is vind ik nogal ver gaan. In mijn beleving is de universiteit beter te doen dan 4/5/6 vwo.
dinsdag 1 mei 2018 om 16:54
Als ik je eerste zin lees, vraag ik me af... dat eindeloze twijfelen, hoort dat niet juist ook bij faalangst?SigmundFreud221b schreef: ↑01-05-2018 10:53Sorry. Ik denk niet dat het echt aanzienlijk slechter gaat door faalangst maar door dat eindeloze twijfelen maak ik het wel slechter.
Ik ben vwo ook doorgekomen met faalangst dus zo erg zal het het presteren niet in de weg zitten. Het zijn meer de dingen eromheen (slaaptekort, stress, negatieve mindset, uitstelgedrag).
Ik ben in dit vak echt slechter dan de rest maar om te zeggen dat de universiteit dan weer niks voor mij is vind ik nogal ver gaan. In mijn beleving is de universiteit beter te doen dan 4/5/6 vwo.
Ik zeg niet de de universiteit per se niks voor je is, maar misschien is díé universiteit niks voor je. Het kan ook zijn dat het niveau te hoog voor je is, misschien niet qua intelligentie, maar meer qua je studie-ontwijkende gedrag. Een universitaire opleiding is niet niks, dus je zult jezelf wel echt moeten pushen.Misschien iets om over na te denken.
Hoe ga je dit nu aanpakken TO?
woensdag 2 mei 2018 om 23:27
Ja dat is waarschijnlijk wel faalangst...chocolol schreef: ↑01-05-2018 16:54Als ik je eerste zin lees, vraag ik me af... dat eindeloze twijfelen, hoort dat niet juist ook bij faalangst?
Ik zeg niet de de universiteit per se niks voor je is, maar misschien is díé universiteit niks voor je. Het kan ook zijn dat het niveau te hoog voor je is, misschien niet qua intelligentie, maar meer qua je studie-ontwijkende gedrag. Een universitaire opleiding is niet niks, dus je zult jezelf wel echt moeten pushen.Misschien iets om over na te denken.
Hoe ga je dit nu aanpakken TO?
Het vervelende is dat ik het gevoel heb dat ik echt mijn niveau is. Mijn vorige vakken heb ik allemaal met een 7 of hoger afgerond, alleen statistiek een 6,5. Ik baal er echt van dat ik zo tegen dat biologie aanloop. Voor nu ga ik alles op alles zetten om te compenseren bij de volgende tentamens. Nogmaals cursus doen (voor beide vakken). En mocht ik het niet halen dan is er nog een herkansing in juli, wat niet ideaal is want dat zijn 2 vakken en 4 tentamens in 1. Ben niet van plan op te geven in ieder geval!
woensdag 2 mei 2018 om 23:28
Het is niet zo erg als het vroeger was. Maar ja faalangst is wel een probleem, m’n neurotische karakter ook.Onbevangen schreef: ↑01-05-2018 17:05Je opent een topic over je faalangst en vervolgens zeg je dat je faalangst het probleem niet is? Ik snap het niet meer
donderdag 3 mei 2018 om 04:47
Resumerend; je vindt het leuk en interessant en hebt al je vakken prima gedaan behalve twee tentamens in de eerste kans, waarvoor er nog herkansingen te over zijn. Je hebt nog geen bijles genomen (althans niet specifiek voor dit vak) of hulp gevraagd. Daarnaast weet je dat je negativiteit, slaaptekort en uitstelgedrag niet helpen bij het behalen van het maximale resultaat.
Yup, je klinkt als een faalangstige perfectionist (spreek uit ervaring, niet obv psychologische kennis). Ga naar een studentpsycholoog en vraag hulp om dit allemaal wat in perspectief te zien en je neuroses onder controle te houden, anders wordt het nog een lange studie.
Heb zelf een masterstudie op neurose en angst alleen volbracht (cum laude) en kwam pas op mn 26e op een lunt dat ik moest onderkennen dat de methode ‘uitstel-angst-zelfhaat-dwang-angst’ niet het gewenste resultaat boekte. Wilde zo dat ik daar eerder mee aan de slag was gegaan. Het is zo veel beter te doen als je je professionele leven zakelijk en neutraal kunt beschouwen en verbeteren, ipv jezelf en je gevoel voor eigenwaarde in iedere taak te dreigen verliezen.
Yup, je klinkt als een faalangstige perfectionist (spreek uit ervaring, niet obv psychologische kennis). Ga naar een studentpsycholoog en vraag hulp om dit allemaal wat in perspectief te zien en je neuroses onder controle te houden, anders wordt het nog een lange studie.
Heb zelf een masterstudie op neurose en angst alleen volbracht (cum laude) en kwam pas op mn 26e op een lunt dat ik moest onderkennen dat de methode ‘uitstel-angst-zelfhaat-dwang-angst’ niet het gewenste resultaat boekte. Wilde zo dat ik daar eerder mee aan de slag was gegaan. Het is zo veel beter te doen als je je professionele leven zakelijk en neutraal kunt beschouwen en verbeteren, ipv jezelf en je gevoel voor eigenwaarde in iedere taak te dreigen verliezen.