Werk & Studie alle pijlers

Lunch bestellen

01-05-2018 12:44 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn werk moet ik weleens lunches bestellen, nu kreeg ik laatst ´op mijn kop´ omdat we voor een overleg te veel hadden besteld/de helft weer terug naar de keuken was gegaan

Dit was een overleg waarbij er 20 personen zouden komen, ze hadden ook allemaal geaccepteerd.
We hadden voor 20 man broodjes besteld, bleek niet iedereen gekomen te zijn en dus zaten ze met broodjes over.
Niet ons probleem leek mij, wij hebben ons best gedaan.

Nu is het idee geopperd: stel er accepteren er 20, bestellen we voor 15 man broodjes en moeten de overige 5 die eventueel nog wel komen het doen met een bakje fruit en een yoghurtje. Dat vind ik ook weer zo wat.

Hoe zouden jullie dit doen?
dat is ook raar.....wie bepaald wie dan de overige 5 personen zijn??

En van wie kreeg je op je kop? Laat diegene dan zelf bestellen?

Hoeveel broodjes rekenen jullie pp? Stel 2 dan zou je er normaal 40 bestellen. Is het dan een optie om er 30 te bestellen en dan alsnog fruit en yoghurt? Er zullen er vast zijn die ook graag kiezen voor 1 broodje met een bakje fruit en yoghurt.
Wat een armoe!
ken wel bedrijven, waar als je aangeeft te komen, en er worden kosten gemaakt. Je bij wegblijven de rekening krijgt
In jouw geval, betalen de wegblijvers de lunchkosten
Laat de mensen die zonder af te melden niet op zijn komen dagen betalen. Tenzij hun oma overleden is ofzo natuurlijk.
Hello, can you hear me?
Je rekent gemiddeld x broodjes per persoon. Daarvan zal persoon 1 een broodje minder eten en persoon 2 een broodje meer. Het blijft altijd lastig inschatten .... in dit geval vind ik de feedback naar jou niet terecht. Jij kan er toch niets aan doen dat die personen niet kwamen.

Net onder het aantal opgegeven personen bestellen kan prima hoor. Sommige mensen kunnen ook door blijven eten. Op = Op zeg ik dan altijd. Maar mocht blijken dat je structureel tekort hebt, dan zou ik gewoon weer voor het aantal personen bestellen.
bieslookje schreef:
01-05-2018 12:48
dat is ook raar.....wie bepaald wie dan de overige 5 personen zijn??

En van wie kreeg je op je kop? Laat diegene dan zelf bestellen?

Hoeveel broodjes rekenen jullie pp? Stel 2 dan zou je er normaal 40 bestellen. Is het dan een optie om er 30 te bestellen en dan alsnog fruit en yoghurt? Er zullen er vast zijn die ook graag kiezen voor 1 broodje met een bakje fruit en yoghurt.
Ik ben secretaresse, dus als een coördinator voor haar afdeling zo'n overleg organiseert, moeten wij de lunches bestellen.
Van deze coördinator kreeg ik ook op m'n kop
Zo'n lunch die wij bestellen bestaat uit bv soep, 2 broodjes, fruitsalade, yoghurt, koffie/thee/melk. Als we dat dus 20 keer bestellen krijgt elk persoon hetzelfde voor z'n neus
lilalinda schreef:
01-05-2018 12:53
Wat een armoe!
Dit dus.
Wat een geneuzel zeg.
Hangt heel erg af wat voor bedrijf het is. Zit je in het duurdere segment, met dito uitstraling. Dan liever iets te veel dan iets te weinig.

Maar kan je dit niet gewoon overleggen met de cateraar? Zij weten vaak veel beter hoeveel je moet bestellen voor 15-20 mensen. Niet iedereen wil 2 broodjes, sommige mensen hebben eraan 1 genoeg terwijl anderen er misschien 3 of 4 eten. En niet iedereen hoeft echt alles het zelfde te hebben. Niet iedereen wil soep of mag yoghurt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Hangt er van af wie de meeting organiseert/co-ordineert. Als jij de co-ordinator bent, snap ik dat teveel brood voor een opmerking zorgt.

De organiser (de gastheer of jij) kan ook gewoon bevestiging per email vragen of je komt (of dat je niet komt). En/of vragen per email of er een lunch voor je geregeld moet worden of niet. Mensen kunnen ook dieetwensen doorgeven.

Een meeting via outlook accepteren doe ikzelf relatief snel/eenvoudig. Als ik uiteindelijk niet kan, geef ik dat niet altijd door. Als ik weet dat er broodjes geregeld worden of expliciete email-bevestiging is gevraagd, geef ik het meestal wel door....

Je kunt ook de gastheer vragen om, bij aanvang van de vergadering, het aantal 'koppen' te tellen die willen meelunchen en dan kun jij dat aan de keuken/traiteur doorgeven. Of je loopt zelf de vergadering even in, om te tellen.

Maar minder broodjes bestellen dan aantal mensen, kan natuurlijk ook. Een geregelde lunch is een mooi gebaar, maar geen recht.
Inderdaad, wat een armoe.
Als ik 20 mensen heb, dan bestel ik voor 23. Wat er over blijft gaat dan in de gezamelijke keuken en wie er zin heeft kan dan pakken.
Michella_1991 schreef:
01-05-2018 13:01
Ik ben secretaresse, dus als een coördinator voor haar afdeling zo'n overleg organiseert, moeten wij de lunches bestellen.
Van deze coördinator kreeg ik ook op m'n kop
Zo'n lunch die wij bestellen bestaat uit bv soep, 2 broodjes, fruitsalade, yoghurt, koffie/thee/melk. Als we dat dus 20 keer bestellen krijgt elk persoon hetzelfde voor z'n neus
Dit is ook veel. En ietwat overdreven. Ik ben gewend om lunches te bestellen die bestaan uit 2 broodjes per persoon, iets warms en een paar manden fruit. Niet gek dat er spullen overblijven lijkt me.
Bij ons is het altijd lunch voor eigen kosten. Hooguit krijgen we een tasje met twee (vieze) voorbesmeerde broodjes, een pakje melk, en een appel, maar die geef ik dan altijd aan een collega. Sommige mannen kunnen echt niet toe met twee broodjes. Zelf haal ik dan wat anders. Alleen als we extern zijn is er meestal lunch (buffet) geregeld.
Ik zie nu dat je secretaresse bent.
Vraag in het vervolg aan de co-ordinator: "hoeveel mensen komen er?" en daarna "moet ik voor alle 20 personen een lunch bestellen?" en/of zegt tegen de co-ordinator: "vraag voortaan even expliciet aan elke deelnemer of wij een lunch voor ze moeten regelen of niet... anders hebben teveel of een tekort aan broodjes.. is ook zo sneu -- dankjewel hé?!"

Dan ligt verantwoordelijk van de lunch duidelijk bij hen en niet bij jou.
Dus de coördinator geeft door dat jij voor 20 man lunch moet bestellen. Vervolgens zeggen er 5 af en dan heb jij het gedaan?
Heel vreemd.
Ik zou terugkoppelen dat je precies hebt besteld waar om gevraagd werd en dat als er afzeggingen zijn dat gecommuniceerd moet worden zodat je de bestelling eventueel kan aanpassen.
Vraag de coördinator of je de volgende keer zijn/haar glazen bol mag lenen zodat je weet hoeveel mensen er niet op komen dagen.. niet echt natuurlijk maar dat is wel mijn eerste gedachte. Wat een raar gedoe, jij doet wat je gevraagd wordt en als andere dan niet op komen dagen is het jouw schuld?? Die coördinator is niet helemaal lekker hoor, ik zou me er niet teveel van aantrekken.

Wat jullie bestellen is best veel voor een lunch vind ik maar te weinig om echt flink minder in te kopen voor volwassenen. Een of twee man wil nog wel lukken maar bij meer dan dat is het te weinig om mensen ook een beetje keus te geven en niet af te schepen met overgebleven yoghurt en fruit.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
daddy_gijs schreef:
01-05-2018 13:16
Vraag in het vervolg aan de co-ordinator: "hoeveel mensen komen er?" en daarna "moet ik voor alle 20 personen een lunch bestellen?" en/of zegt tegen de co-ordinator: "vraag voortaan even expliciet aan elke deelnemer of wij een lunch voor ze moeten regelen of niet... anders hebben teveel of een tekort aan broodjes.. is ook zo sneu -- dankjewel hé?!"

Dit! Belachelijk dat ze het op jou afschuiven, ik zou dan ook de verantwoordelijkheid voor het aantal voortaan weer terugleggen zoals gijs hierboven al aangeeft.
daddy_gijs schreef:
01-05-2018 13:16

Bij dit soort dingen doen we ook altijd een vergaderverzoek en geven we aan dat er een lunch is en of iedereen aan wil geven of hij/zij komt.
Bij ons is er regelmatig wat over (fruit of een broodje). Dit wordt in de koffierui te gezet en altijd mensen op de afdeling die nog een broodje of stuk fruit willen. Zo is de rest van de afdeling ook blij.
Meestal rekenen we op 2 broodjes per persoon + een extra (soep of fruit of broodje kroket oid). Je hebt liever teveel dan te weinig. Overigens komt het bij ons ook soms oor dat er meer mensen zijn(bijvoorbeeld een stagair), dat is met deze hoeveelheid ook veen probleem.

Je zou misschien met de cateraar kunnen regelen dat je de dag van tevoren het definitieve aantal mensen doorgeeft.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Wat een rare vraag, dat hangt toch zeker van het bedrijf en hun policy af? Ik zou het dáár overleggen ipv op adviezen op een forum af gaan. Met de coördinator overleggen hoe het dan anders kan, beetje zelfinitiatief zal vast op prijs gesteld worden.
Bij ons op werk levert de cateraar altijd veel te veel broodjes, waardoor wij altijd voor minder personen bestellen dan het aantal personen dat er is. Onze supervisor wordt altijd boos als er te veel eten terug de keuken in gaat (want zonde).

Is dat een mogelijkheid? Komen er echt te weinig mensen opdagen, of levert de cateraar een overdaad aan lunch?
Ik zou om te beginnen besparen op de hoeveelheid lunch. Wat overdreven uitgebreid zeg. Gewoon 1 of 2 broodjes per persoon en wat melk/sap erbij is voor menigeen voldoende. Als er dan een keer een broodje overblijft is het niet gelijk zo erg.
Pijnboompitje25 schreef:
01-05-2018 17:08
Bij ons op werk levert de cateraar altijd veel te veel broodjes, waardoor wij altijd voor minder personen bestellen dan het aantal personen dat er is. Onze supervisor wordt altijd boos als er te veel eten terug de keuken in gaat (want zonde).

Is dat een mogelijkheid? Komen er echt te weinig mensen opdagen, of levert de cateraar een overdaad aan lunch?
De cateraar houdt zich aan de bestelling, sommige komen gewoon niet zonder het ons te melden
gizzmo-returns schreef:
01-05-2018 17:36
Ik zou om te beginnen besparen op de hoeveelheid lunch. Wat overdreven uitgebreid zeg. Gewoon 1 of 2 broodjes per persoon en wat melk/sap erbij is voor menigeen voldoende. Als er dan een keer een broodje overblijft is het niet gelijk zo erg.
Dat ligt aan het bedrijf,er zijn 3 vaste lunchmenu's wat ongeveer dat wat ik aangaf bevat
Als ze echt willen besparen dan laten ze niet voor elke bespreking een lunch komen, maar bijvoorbeeld alleen als er externen bij zijn.
Onder collega's kan je best je eigen bammetje opeten of even een kwartietje pauze nemen zodat iedereen een broodje kan halen bij het bedrijfsrestaurant.
if we all light up, we can scare away the dark...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven