Testgedrag tijdens daten
woensdag 2 mei 2018 om 09:55
Wat vinden jullie van testgedrag tijdens het daten? Ik ben nu een maand of twee met een leuke man (33) aan het daten. Het gaat heel soepeltjes, al maakte hij laatst een vrij botte opmerking op WhatsApp. Ik wist even niet goed wat ik daarmee moest en heb het even laten rusten. De volgende dag heeft hij via WhatsApp uit zichzelf uitleg gegeven bij zijn botte opmerking, wat ik als prettig ervaren heb.
Maar nu komt het, toen we elkaar weer zagen gaf hij aan dat deze botte opmerking van hem een test was. Even kijken hoe ik zou reageren. Testgedrag ken ook van mezelf wel, maar het is alweer een aantal jaren geleden dat ik daar mijn energie in stak. Inmiddels ervaar ik dit soort spelletjes als onnodig en niet bepaald productief. Op mij komt dit gedrag in ieder geval vrij onvolwassen (onzeker?) over en heeft het ervoor gezorgd dat er voor mij een klein deukje is ontstaan in onze 'relatie'. Geen dealbreaker hoor, ik merk alleen wel dat ik hierdoor meer afstand ervaar en ook nodig heb.
Maar nu vraag ik me af, wat vinden jullie hiervan? Hoort dit gedrag gewoon bij de datingfase? Ik vraag me af wat iemand denkt te kunnen bereiken met dit soort tests. Het leek mij in ieder geval een interessant onderwerp om eens even met jullie over te discussieren!
Maar nu komt het, toen we elkaar weer zagen gaf hij aan dat deze botte opmerking van hem een test was. Even kijken hoe ik zou reageren. Testgedrag ken ook van mezelf wel, maar het is alweer een aantal jaren geleden dat ik daar mijn energie in stak. Inmiddels ervaar ik dit soort spelletjes als onnodig en niet bepaald productief. Op mij komt dit gedrag in ieder geval vrij onvolwassen (onzeker?) over en heeft het ervoor gezorgd dat er voor mij een klein deukje is ontstaan in onze 'relatie'. Geen dealbreaker hoor, ik merk alleen wel dat ik hierdoor meer afstand ervaar en ook nodig heb.
Maar nu vraag ik me af, wat vinden jullie hiervan? Hoort dit gedrag gewoon bij de datingfase? Ik vraag me af wat iemand denkt te kunnen bereiken met dit soort tests. Het leek mij in ieder geval een interessant onderwerp om eens even met jullie over te discussieren!
woensdag 2 mei 2018 om 10:24
Dat magTimetraveler schreef: ↑02-05-2018 10:11Dit zou ik heel irritant vinden eerlijk gezegd als ik jouw vriend was. Belerend vooral. Wat jij te meegaand vindt hoeft voor hem niet zo te zijn. En dat toegeven dat hij het lelijk vond en dat hij niet meer zo meegaand zou zijn..... vond je dat dan ook niet juist te meegaand?
Dat laatste vond ik niet meegaand omdat toen volgens mij het kwartje wel viel. Nu is hij het met mij eens als hij het echt met mij eens is, en geeft hij het aan als hij iets stom/lelijk/whatever vindt als dat zijn mening is. En dat lijkt me eigenlijk voor iedereen beter.
Dat is een beetje hetzelfde als een risicovol voorstel doen, en als de ander dan afwijzend reageert, daar weer op reageren met 'grapjuuuuuh'.
Beetje vreemd. Maar goed, hij had geen zin om af te spreken en geen zin om een smoesje te verzinnen. Dat hij nu zegt dat het een test was is natuurlijk onzin.
Beetje vreemd. Maar goed, hij had geen zin om af te spreken en geen zin om een smoesje te verzinnen. Dat hij nu zegt dat het een test was is natuurlijk onzin.
Ook herkenbaar van een vorige relatie. Dat vond ik toen erg interessant, eigenlijk ga je dan dus zelf ook testen, om eens reactie uit te lokken. Misschien moet ik hem eens vragen of hij mij te meegaand vindt (ik weet het antwoord al wel denk ikLadyL0101 schreef: ↑02-05-2018 10:21Wat Zanahoria deed heb ik ook wel eens bij een ex gedaan. Die gaf iedereen altijd gelijk, waarschijnlijk uit een soort conflictontwijkende houding. Ik ging steeds extremere dingen zeggen. Maar toen ik doorhad wat ik aan het doen was heb ik zelf vrij snel een eind aan de relatie gemaakt en geconcludeerd dat wij dus niet goed bij elkaar passen.
Als dit vaker gebeurd zou het dus wat mij betreft echt exit zijn.
woensdag 2 mei 2018 om 10:29
Testen vind ik kinderachtig.
Maar na je uitleg gelezen te hebben denk ik niet dat dit een test was. Het lijkt me eerder een manier om zijn botte Nee goed te praten. Waarom kon hij niet gewoon toegeven dat het voor hem even te snel leek te gaan, maar hij zich daarna toch realiseerde dat dit was wat hij wilde?
Maar na je uitleg gelezen te hebben denk ik niet dat dit een test was. Het lijkt me eerder een manier om zijn botte Nee goed te praten. Waarom kon hij niet gewoon toegeven dat het voor hem even te snel leek te gaan, maar hij zich daarna toch realiseerde dat dit was wat hij wilde?
woensdag 2 mei 2018 om 10:30
Dag nuchtere man!julius schreef: ↑02-05-2018 10:24Dat is een beetje hetzelfde als een risicovol voorstel doen, en als de ander dan afwijzend reageert, daar weer op reageren met 'grapjuuuuuh'.
woensdag 2 mei 2018 om 10:45
woensdag 2 mei 2018 om 10:45
Ah uitleg. Nu heb ik er iets meer een beeld bij. Lijkt me geen slimme zet van hem. Ik neem aan dat je wel hebt laten merken dat je het niet echt kon waarderen? Verder zou ik het er bij laten. Maar constant zulke dingen zijn idd kinderachtig en doen je twijfelen.Nova-Q schreef: ↑02-05-2018 10:16Leuke reacties!
@ Westerpaviljoen: Haha tuurlijk zijn er grotere problemen. Ik ben ook niet in blinde paniek in een hoekje gaan zitten huilen ofzo. Vond het gewoon bijzonder gedrag voor een volwassen man van 30+. Als er alleen maar grote problemen besproken zouden mogen worden op het Viva forum kunnen we misschien beter meteen de hele site opdoeken?
@ blijfgewoonbianca: Vooruit, iets meer uitleg. Het ging erom dat ik voorstelde om af te spreken en hij op een botte manier 'nee' zei (zonder uitleg). Kon ik helemaal niets mee. Grapje gemaakt en verder gelaten voor wat het is. Volgende dag legde hij uit zichzelf via WhatsApp uit dat zijn horkerige nee op basis van verstand was (hij had ineens zelf het idee gekregen dat het wat snel ging) en als hij volgens gevoel gehandeld had hij ja had gezegd. Prima, maar dat had hij er ook meteen bij kunnen vermelden. Later vertelde hij dus dat dit een test was geweest. Gewoon om eens even te kijken hoe ik ermee om zou gaan. Ik schijn trouwens met vlag en wimpel voor de test geslaagd te zijn.![]()
Fijn dat ik niet de enige ben die het kinderachtig vindt!![]()
Al helemaal via de app, dat vraagt om miscommunicatie.
Onze tijd is nu.
woensdag 2 mei 2018 om 10:48
Haai Hippiemeisje! Daar heb je een punt. Ik ben zeker niet perfect. Vond het alleen toch vreemd dat hij zelf aangeeft aan het testen geslagen te zijn. Testen komt op mij vrij onvolwassen over, niet iets wat je als volwassen30+ daters echt nodig hebt zeg maar.Hippiemeisje schreef: ↑02-05-2018 10:34Ik vind dat je er teveel achter zoekt en als je hierdoor al meer afstand nodig hebt, vind ik je zwaar op de hand. Niemand is perfect, jij zult ook weleens iets onhandigs doen of zeggen.
woensdag 2 mei 2018 om 10:51
Ik zou de note to self eerder zoeken in wat je accepteert van potentiële partners. Relaties zijn niet van de ene op de andere dag beschadigend, daar zit een hele geschiedenis van opgerekte grenzen achter. Je accepteert zijn ‘testjes’ van jouw gedrag omdat je niet kinderachtig wil zijn en het misschien op een perverse manier zelfs fijn vindt om te slagen voor zijn testjes, maar dit is niet hoe normale, weldenkende mensen met andere mensen omgaan. Dit is een rode vlag. De eerste. Na twee maanden al. Sterkte.
woensdag 2 mei 2018 om 10:51
Ik vind het eerlijk gezegd best manipulatief. Hij vleit je nu door te zeggen dat je met vlag en wimpel geslaagd bent, als je daar gevoelig voor bent, denk je daaraan terug als hij weer bot reageert en ga je op je tong zitten bijten om maar dat plaatje in stand te houden. Terwijl je natuurlijk alle recht van de wereld hebt om er iets van te zeggen als hij bot doet zonder voor zeikerd te worden versleten, dus zijn test slaat sowieso nergens op. Ik zou niet meteen het contact verbreken, maar ik zou er nog wel op terugkomen en zeggen dat ik dat testgedrag eigenlijk een beetje een afknapper vond en dat ik daar niet zo van gediend bent.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
woensdag 2 mei 2018 om 10:55
Ben ik met je eens.
Wellicht is hij nog wat onzeker, zo aan het begin van de relatie. Als hij dit blijft doen zou het erg irritant en kinderachtig worden natuurlijk, maar dit geval klinkt meer als onhandigheid in mijn oren.
woensdag 2 mei 2018 om 11:01
Je hebt dus al meerdere keren met hem afgesproken. Als je dan een voorstel doet voor een nieuwe afspraak en hij zegt alleen maar nee dan vraag je toch door. Dat zou ik tenminste wel doen.
Hoezo nee? Kan je niet? Vindt je mijn voorstel niet leuk? Wil je stoppen met daten? Dan laat ik mij echt niet afschepen met alleen een nee.
Zou hij mij dan negeren en geen uitleg geven waarom niet dan zou het voor mij gelijk einde daten zijn. Zo laat ik mij niet behandelen.
Maar jij accepteert dat dus. Hij zegt sorry en jullie daten verder. En de volgende keer gaat hij nog een stapje verder met zijn horkerige gedrag en dan nog een stapje verder tot jij volledig onder de plak zit.
Hoezo nee? Kan je niet? Vindt je mijn voorstel niet leuk? Wil je stoppen met daten? Dan laat ik mij echt niet afschepen met alleen een nee.
Zou hij mij dan negeren en geen uitleg geven waarom niet dan zou het voor mij gelijk einde daten zijn. Zo laat ik mij niet behandelen.
Maar jij accepteert dat dus. Hij zegt sorry en jullie daten verder. En de volgende keer gaat hij nog een stapje verder met zijn horkerige gedrag en dan nog een stapje verder tot jij volledig onder de plak zit.
woensdag 2 mei 2018 om 11:06
Hoe kan je nu Bot een Nee geven via een text?
Dat is toch onmogelijk.
De een doet een voorstel. De ander geeft of een Ja, of een Nee of een alternatief. Geen smoesjes nodig bij een Nee.
Dat hij het achteraf een Test noemt is natuurlijk wel erg dom. Misschien dat zijn voorgaande ervaringen wel zo geweest zijn dat de vrouwen waarmee hij contact had zich helemaal in rare bochten gingen wringen of hem gingen stalken of negeren wanneer hij eens kort en duidelijk was, terwijl jij dat dus niet deed.
Maar een Nee als Bot zien? Ik weet dat nog zo net niet, daarvoor moet er intonatie en houding en gezichtsuitdrukking bij komen, wat niet te zien is via 3 letters op een schermpje.
Dat is toch onmogelijk.
De een doet een voorstel. De ander geeft of een Ja, of een Nee of een alternatief. Geen smoesjes nodig bij een Nee.
Dat hij het achteraf een Test noemt is natuurlijk wel erg dom. Misschien dat zijn voorgaande ervaringen wel zo geweest zijn dat de vrouwen waarmee hij contact had zich helemaal in rare bochten gingen wringen of hem gingen stalken of negeren wanneer hij eens kort en duidelijk was, terwijl jij dat dus niet deed.
Maar een Nee als Bot zien? Ik weet dat nog zo net niet, daarvoor moet er intonatie en houding en gezichtsuitdrukking bij komen, wat niet te zien is via 3 letters op een schermpje.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
woensdag 2 mei 2018 om 11:06
Yup.julius schreef: ↑02-05-2018 10:24Dat is een beetje hetzelfde als een risicovol voorstel doen, en als de ander dan afwijzend reageert, daar weer op reageren met 'grapjuuuuuh'.
En wat maakt het verder uit? Soms heeft iemand geen zin om af te spreken. Lekker boeiend.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
woensdag 2 mei 2018 om 11:13
Hey Frox en Susan, lekker streng, maar jullie slaan de spijker op z'n kop. Ik ben niet iemand die (te) veel pikt, en met vlag en wimpel slagen voor zijn test loop ik niet direct van in de wolken hoor. Ik vind het testgedrag eigenlijk totaal niet bij hem passen, dit was de eerste keer. En wat mij betreft inderdaad ook de laatste. Hij is tot nu eigenlijk altijd heel open en eerlijk geweest. Hij is absoluut in staat zijn eigen fouten te erkennen (voor zover ik dat nu kan zien). Ik zal het er inderdaad nog even met hem over hebben. Rode vlag, zo zie ik het nog niet direct. Ga wel iets meer opletten misschien.
Hippiemeisje: onhandig is hij zeker!
Sugarmiss en jaw: Hij noemde het de volgende dag zelf bot. En zo kwam het wel ook op mij over, maar da's meer omdat hij normaal op van uitleg en overleg is. Niet af willen spreken is zijn goed recht, daar hoeft hij niet extreem veel uitleg bij te geven verder. Het gaat er ook niet zozeer om dat hij op dat moment nee zei, maar dat hij het later een test noemde.
Hippiemeisje: onhandig is hij zeker!
Sugarmiss en jaw: Hij noemde het de volgende dag zelf bot. En zo kwam het wel ook op mij over, maar da's meer omdat hij normaal op van uitleg en overleg is. Niet af willen spreken is zijn goed recht, daar hoeft hij niet extreem veel uitleg bij te geven verder. Het gaat er ook niet zozeer om dat hij op dat moment nee zei, maar dat hij het later een test noemde.
woensdag 2 mei 2018 om 11:16
nou Jaw, 'nee' mag natuurlijk inderdaad gewoon
maar iedereen kan op zijn klompen aanvoelen dat dat geen gezellige reactie is
en dat dus ook geen gezellige sfeer schept en dat je dan van de ander ook nog maar weinig gezelligheid hoeft te verwachten
het is in zijn geval ook nog eens een soort spelletje 'aai-poes, aai-poes, pets-rotkat'
nou mijn poes kreeg ie niet meer
maar iedereen kan op zijn klompen aanvoelen dat dat geen gezellige reactie is
en dat dus ook geen gezellige sfeer schept en dat je dan van de ander ook nog maar weinig gezelligheid hoeft te verwachten
het is in zijn geval ook nog eens een soort spelletje 'aai-poes, aai-poes, pets-rotkat'
nou mijn poes kreeg ie niet meer
Lorem Ipsum
woensdag 2 mei 2018 om 11:19
Ik begin steeds beter te snappen hoe het komt dat mensen echt geen zin meer hebben om te daten. Serieus ? Een gewoon leuke man direct dumpen omdat hij een smoesje heeft bedacht om 'nee' te zeggen op jouw voorstel om af te spreken? Het gaat hier soms ook wel heel snel van 0-10 zeg.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
woensdag 2 mei 2018 om 11:19
Brrrr, creepy. Ik zou helemaal geen zin hebben in dit soort gedoe. Manipulatief en controling.