Werk & Studie alle pijlers

Lunch bestellen

01-05-2018 12:44 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn werk moet ik weleens lunches bestellen, nu kreeg ik laatst ´op mijn kop´ omdat we voor een overleg te veel hadden besteld/de helft weer terug naar de keuken was gegaan

Dit was een overleg waarbij er 20 personen zouden komen, ze hadden ook allemaal geaccepteerd.
We hadden voor 20 man broodjes besteld, bleek niet iedereen gekomen te zijn en dus zaten ze met broodjes over.
Niet ons probleem leek mij, wij hebben ons best gedaan.

Nu is het idee geopperd: stel er accepteren er 20, bestellen we voor 15 man broodjes en moeten de overige 5 die eventueel nog wel komen het doen met een bakje fruit en een yoghurtje. Dat vind ik ook weer zo wat.

Hoe zouden jullie dit doen?
Volgende keer naar de super, brood beleg sap en melk kopen en iedereen zijn eigen brood laten smeren.
Kan je niet wachten met bestellen tot iedereen er is? Dan weet je voor hoeveel je moet bestellen.
Ik zou echt boos zijn als ik een meeting mét lunch heb, ik mn eigen lunch daarom bewust thuis laat. Tijdens de pauze iets later aanschuif omdat ik nog met iemand stond te praten of naar de wc ging en dan blijkt dat mijn lunch een appel en een bakje yoghurt is.
watdachtjehiervan schreef:
01-05-2018 19:09
Kan je niet wachten met bestellen tot iedereen er is? Dan weet je voor hoeveel je moet bestellen.
En hoesnel kan die cateraar de lunch dan maken en brengen denk je? 24 uur van te voren bestellen is redelijk standaard.
watdachtjehiervan schreef:
01-05-2018 19:09
Dan kan niet. De keuken moet dit 2 dagen van tevoren weten
michella_1991 wijzigde dit bericht op 02-05-2018 08:36
0.42% gewijzigd
tatlitatli schreef:
01-05-2018 18:56
Als ze echt willen besparen dan laten ze niet voor elke bespreking een lunch komen, maar bijvoorbeeld alleen als er externen bij zijn.
Onder collega's kan je best je eigen bammetje opeten of even een kwartietje pauze nemen zodat iedereen een broodje kan halen bij het bedrijfsrestaurant.
Ergens heb je wel gelijk. De afdelingen hier hebben om de 2 weken afdelingsoverleg en omdat het met de agenda's niet altijd goed uitkwam is dat 4 keer onder lunchtijd, dan wordt er dus aan ons gevraagd om een lunch te regelen. let op, dit zijn alleen interne!
nina1966 schreef:
01-05-2018 19:02
Volgende keer naar de super, brood beleg sap en melk kopen en iedereen zijn eigen brood laten smeren.

Haha, goed idee. Maar dat vinden ze hier niet collegiaal
Het is niet collegiaal om andermans wispelturigheid op jou af te wentelen.
Lekker makkelijk zeg om alles maar op de secretaresse af te schuiven. Heel apart. Ik zou idd zoals eerder gezegd de bal bij de coördinator leggen.
Michella_1991 schreef:
02-05-2018 08:29
Dan kan niet. De keuken moet dit 2 dagen van tevoren weten
Buiten het bedrijf bij 'n broodjeszaak bestellen. Om 11 uur besteld, om 12 uur geleverd.
Beter teveel broodjes dan te weinig lijkt me. Kun je altijd nog wel iemand op de afdeling mee blij maken als er over is.
Ik zou de aap niet op je schouder nemen. Duidelijk aangeven. 'Dank voor je boze reactie. Graag verneem ik volgende keer tijdig het juiste aantal deelnemers. Gezien de verontwaardiging neem ik aan dat je zelf passende maatregelen neemt tegen de mensen die zonder afmelden niet van de lunch gebruik hebben gemaakt. Mvg, ..'

Zorg ervoor dat je als secretaresse niet de schopsteen wordt binnen de organisatie en wees duidelijk over waar wat jou betreft de verantwoordelijkheden liggen. Zijn reactie naar jou is ongepast.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
De keuken schrijf je. Is het een optie om afspraken te maken over een brood dat bijgeleverd wordt? Of broodjes, brood en smeersels en ieder smeert zijn eigen lunch? Ook veel prettiger voor de eters, tenzij het een officiële cateraar is. Wij hadden ooit een eigen huis-tuin-en-keuken smeerder. Iemand die gerust de wc schoonmaakte en vervolgens de broodjes sneed zonder handenwassen. Vond ik niet erg prettig en ik at niks wat deze had gemaakt.
Overigens denk ik echt dat jou niets te verwijten valt. Kan het zijn dat betreffende LG het op jouw bord legt omdat zij aangesproken zal zijn op kosten? Legt ze de verantwoording voor eigen gemak even bij een ander. Niet netjes.
Hoe lang vantevoren (of beter: hoe kort vantevoren) kan je die lunch bestellen? Je zou tot op het laatste moment kunnen wachten zodat je precies weet hoeveel mensen er zijn. Bij onze cateraar kunnen we tot een uur vantevoren nog wijzigingen doorgeven (bij dit soort aantallen natuurlijk, niet als er een lunch voor 100 personen moet worden geregeld).
viva-amber schreef:
02-05-2018 09:19
Ik zou de aap niet op je schouder nemen. Duidelijk aangeven. 'Dank voor je boze reactie. Graag verneem ik volgende keer tijdig het juiste aantal deelnemers. Gezien de verontwaardiging neem ik aan dat je zelf passende maatregelen neemt tegen de mensen die zonder afmelden niet van de lunch gebruik hebben gemaakt. Mvg, ..'

Zorg ervoor dat je als secretaresse niet de schopsteen wordt binnen de organisatie en wees duidelijk over waar wat jou betreft de verantwoordelijkheden liggen. Zijn reactie naar jou is ongepast.
Het is zo dat als wij dat vergaderverzoek sturen, we ook zien wie er accepteren.
Accepteren is komen. Accepteren er dus 20 man, bestellen we ook voor 20 man.
Ik vind het niet netjes om dan voor 15 te bestellen, voor hetzelfde geld komen ze wel allemaal
Michella_1991 schreef:
02-05-2018 10:37
Het is zo dat als wij dat vergaderverzoek sturen, we ook zien wie er accepteren.
Ik vind het niet netjes om dan voor 15 te bestellen, voor hetzelfde geld komen ze wel allemaal
Precies dat, jij gaat af op de informatie die je krijgt. Laat die manager zijn team er maar op aanspreken dat ze niet op komen dagen en er dus kosten worden gemaakt. Ik zie echt niet in wat jij in deze situatie anders had kunnen doen.
Michella_1991 schreef:
Misschien kun je ze op hun acceptatie laten aanvinken hoeveel broodjes ze eten en of ze behoefte hebben aan fruit/yoghurt/soep/kroket.
Bij mijn vorige werkgevers gingen overgebleven broodjes mee terug naar de afdeling. Zijn altijd liefhebbers voor en er bleef nooit iets over. Overigens was het bij puur interne overleggen wel zelf lunch meebrengen of een broodje halen in het restaurant.
Michella_1991 schreef:
Deze reactie slaat niet echt op wat viva amber schrijft. Is het een idee om je leidinggevende zo aan te spreken?
Michella_1991 schreef:
Het lijkt wel of het niet echt tot je doordringt dat iedereen hier vindt dat jij niks fout hebt gedaan, klopt dat? Kun je iets met de tips die gegeven worden om de bal ergens anders neer te leggen? Dat is namelijk een beetje de crux van dit topic volgens mij.
De details maken niet zo veel uit. De manager moet iets met mensen die meetings skipen zonder zich af te melden en niet jij.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik zou gewoon doen wat de leidinggevende vraagt denk ik. Als hij het zo wil kan hij het zo krijgen. (en als ere dan medewerkers klagen dat er niets te eten is gewoon naar de leidinggevende wijzen).
Michella_1991 schreef:
01-05-2018 13:01
Ik ben secretaresse, dus als een coördinator voor haar afdeling zo'n overleg organiseert, moeten wij de lunches bestellen.
Van deze coördinator kreeg ik ook op m'n kop
Zo'n lunch die wij bestellen bestaat uit bv soep, 2 broodjes, fruitsalade, yoghurt, koffie/thee/melk. Als we dat dus 20 keer bestellen krijgt elk persoon hetzelfde voor z'n neus
Als de coördinator bij jou heeft opgegeven hoeveel mensen er komen en er altijd standaard lunches worden besteld, valt jou niets te verwijten.
Love is the meaning of life
Bij de invite aangeven aangeven dat er bij het bestellen van de lunch rekening wordt gehouden met het aantal aanwezigen, dus het vriendelijke verzoek om het tijdig aan te geven als iemand er niet meer bij kan zijn.

Andere optie: lunches bestellen die minder precies per persoon zijn. Dus een schaal met broodjes waar iedereen van kan pakken. Als er dan wat minder wordt besteld, valt het niet zo op.

Verder kan het door de coördinator tijdens het overleg worden aangestipt bij de huishoudelijke mededelingen, dat er vaak over is en dat accepteren voor de meeting niet vrijblijvend is.

Ik vind twee dagen van tevoren trouwens erg inflexibel van de cateraar. Dat kan bij ons nog tot een paar uur van tevoren worden gewijzigd. Niet dat iemand dat doet, bij ons op werk is dit totaal geen onderwerp van gesprek en er is altijd heel veel over.
Kastanjez schreef:
02-05-2018 22:03
Het lijkt wel of het niet echt tot je doordringt dat iedereen hier vindt dat jij niks fout hebt gedaan, klopt dat? Kun je iets met de tips die gegeven worden om de bal ergens anders neer te leggen? Dat is namelijk een beetje de crux van dit topic volgens mij.

Dit wilde ik ook schrijven. De details doen er niet toe.

Wat er wel toe doet is het feit dat jij op je kop krijgt vanwege het teveel aan broodjes, en je leidinggevende die jou dit kwalijk neemt

Vervolgens ga jij aan de slag met hoe je in het vervolg voorkomt dat je leidinggevende jou weer op je kop geeft.

Maar we proberen je hier in te laten zien dat je het gedrag van je leidinggevende terug mag geven. Je hoeft daar niks mee te doen. Het is namelijk niet terecht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven