verdeling zorg kind na scheiding
dinsdag 8 mei 2018 om 17:56
Hi,
na mijn scheiding een aantal maanden geleden, gaan mijn ex en ik deze week een ouderschapsplan opstellen met daarin oa de verdeling van de zorgtaken van onze dochter. Nu is het altijd zo geweest dat ex fulltime werkte en ik part time. Dochter ging niet naar de opvang, ik was er 4 van de 5 dagen om haar naar school te brengen en daar weer op te halen, en alles daar omheen. Omdat we daar destijds voor hebben gekozen, en ik nu zo min mogelijk veranderingen voor mn dochter wil, lijkt het mij onnatuurlijk om nu een verdeling van 50/50 aan te houden. Ex wil ook niet minder gaan werken, maar zijn ouders inschakelen om te helpen bij de opvang. Ik denk dat hij bang is dat hij mij alimentatie moet gaan betalen, ik ken hem inmiddels 20 jaar, hij is erg op zn geld.
Ik ben benieuwd naar de meningen een ervaringen hier op het forum, over het verloop van de zorgtaken na een scheiding.
Wellicht kom ik tot andere inzichten...
na mijn scheiding een aantal maanden geleden, gaan mijn ex en ik deze week een ouderschapsplan opstellen met daarin oa de verdeling van de zorgtaken van onze dochter. Nu is het altijd zo geweest dat ex fulltime werkte en ik part time. Dochter ging niet naar de opvang, ik was er 4 van de 5 dagen om haar naar school te brengen en daar weer op te halen, en alles daar omheen. Omdat we daar destijds voor hebben gekozen, en ik nu zo min mogelijk veranderingen voor mn dochter wil, lijkt het mij onnatuurlijk om nu een verdeling van 50/50 aan te houden. Ex wil ook niet minder gaan werken, maar zijn ouders inschakelen om te helpen bij de opvang. Ik denk dat hij bang is dat hij mij alimentatie moet gaan betalen, ik ken hem inmiddels 20 jaar, hij is erg op zn geld.
Ik ben benieuwd naar de meningen een ervaringen hier op het forum, over het verloop van de zorgtaken na een scheiding.
Wellicht kom ik tot andere inzichten...
dinsdag 8 mei 2018 om 18:31
sugarmiss schreef: ↑08-05-2018 18:22Mijn mening door een scheiding veranderd er al genoeg voor kinderen. Dus ik ben het met jou eens dat je dochter beter af is als ze net als in het verleden door jou wordt opgevangen na school.
Dat gesleep met je spullen is ook lang niet altijd prettig voor kinderen Evenals steeds omschakelen naar de regels van het ene huishouden naar het andere huishouden.
De good old fashion een weekend om de 14 dagen is zo gek nog niet.
Dat gezegd hebbende.
Als een vader er 50/50 regeling wil dan krijgt hij die want een vader heeft rechten. Dan kan jij dwars liggen war je wil maar die regeling kimt er links om of rechts om.
Een vechtscheiding is slecht voor je kind dus kan je maar beter meewerken aan die 50 / 50 regeling.
Deels eens! Ik ben ook geen fan van co-ouderschap. Met name ivm het steeds verhuizen. Echter één weekend in de veertien dagen is ook een achterhaald principe. Er is zo veel meer mogelijk.
dinsdag 8 mei 2018 om 18:34
Als jullie redelijk in elkaars buurt blijven dan kan dit toch ook zo blijven. Jij haalt dochter uit school, hij pikt haar op na werktijd zodat jij kan gaan werken.
Je hoeft toch niet precies 50/50 te doen maar zoals het jullie beiden uitkomt eventueel aangevuld met opa en oma voor noodgevallen.
dinsdag 8 mei 2018 om 18:36
Het is natuurlijk niet 'erg' als opa en oma haar ophalen. Waar het mij om gaat is dat dochter het het fijnst vindt als papa of mama haar brengt of haalt. Dat heeft ze ook al meerdere keren heel duidelijk gezegd. Ik zou het vervelend vinden als opa en oma haar nu steeds halen omdat papa fulltime wil blijven werken maar ook 50/50 wil. Dat. Maar ik zal het er misschien mee moeten doen. Geen ramp, wel een beetje gek en niet zo leuk voor dochter, vind ik.
dinsdag 8 mei 2018 om 18:36
Moeder was al die jaren thuis. Als je getrouwd bent in gem van goederen. Is het niet zo dat je na de scheiding de ander het maar kan laten uitzoeken. Gelukkig niet zeg. Dan zou geen ouder meer een deel bij zijn kind kunnen zijn. Ik vond het fijn toen de kinderen klein waren ik meer thuis kon zijn. Ex toen ook. En nu nog trouwens. Kdv is een optie. Geen moetje.
dinsdag 8 mei 2018 om 18:44
En als jij als moeder dan degene zou zijn die haar kinderen maar eens in de twee weken zou zien?
Of is het dan ineens anders?
dinsdag 8 mei 2018 om 18:47
Nog een toevoeging. Toen ze heel klein waren. Onder de 1. Na het eerste jaar zouden we beide 4 dagen gaan werken. Hield zei toen ineens dat het niet mocht/ kon. Niet leuk. Maar ik wou ze niet 4 dagen op het kdv en hij wou het eigenlijk helemaal niet. Zou wat zijn als hij dan een paar jaar later tijdens de scheiding ineens 50/50 wou en ik droog brood kon gaan eten.Fliefd schreef: ↑08-05-2018 18:36Moeder was al die jaren thuis. Als je getrouwd bent in gem van goederen. Is het niet zo dat je na de scheiding de ander het maar kan laten uitzoeken. Gelukkig niet zeg. Dan zou geen ouder meer een deel bij zijn kind kunnen zijn. Ik vond het fijn toen de kinderen klein waren ik meer thuis kon zijn. Ex toen ook. En nu nog trouwens. Kdv is een optie. Geen moetje.
Ook al wil je scheiden. Je houd kinderen samen. Zorg een beetje voor elkaar. Zeker in het begin. Daar hebben met name je kinderen heel veel profijt van.
dinsdag 8 mei 2018 om 18:49
Vast niet, want het moet natuurlijk wel gunstig uitvallen voor de ouders.
dinsdag 8 mei 2018 om 18:56
Het valt mij op dat er behoorlijk veel wordt ingevuld en als waarheid maar wordt aangenomen op dit forum.
Negatief en onnodig.
Ex blijft in het huis wonen met onze dochter. Haar beste vriendinnetje woont tegenover, school is achter, het is haar meest bekende omgeving en ik wil aar niet uitrukken. je aanname klopt dus niet.
dinsdag 8 mei 2018 om 19:11
Je leest niet goed. De vraag was of dochter in haar oude huis zou blijven wonen en jullie als ouders daar om en om zouden wonen, zodat dochter maar 1 huis heeft als woonplek. En jullie als ouders dus ieder nog een eigen huis, naast het huis waar dochter standaard verblijft. En dat doen jullie niet. Dochter moet alsnog steeds verkassen.Smeetje schreef: ↑08-05-2018 18:56Het valt mij op dat er behoorlijk veel wordt ingevuld en als waarheid maar wordt aangenomen op dit forum.
Negatief en onnodig.
Ex blijft in het huis wonen met onze dochter. Haar beste vriendinnetje woont tegenover, school is achter, het is haar meest bekende omgeving en ik wil aar niet uitrukken. je aanname klopt dus niet.
dinsdag 8 mei 2018 om 19:15
Op de weegschaal van wat wel en niet goed is, is samen met kind in 1 huis blijven wonen en dat afwisselen soms schadelijker dan verkassen voor het kind is. Dit was ook in ons geval zo.Whomi schreef: ↑08-05-2018 19:11Je leest niet goed. De vraag was of dochter in haar oude huis zou blijven wonen en jullie als ouders daar om en om zouden wonen, zodat dochter maar 1 huis heeft als woonplek. En jullie als ouders dus ieder nog een eigen huis, naast het huis waar dochter standaard verblijft. En dat doen jullie niet. Dochter moet alsnog steeds verkassen.
Er waren zoveel spanningen en emoties dat in hetzelfde huis blijven wonen (met alle gebrek aan privacy) onmogelijk was. Sterker nog; ex heeft de sloten verandert, ik mocht er niet eens meer in. Dit om een idee te krijgen van de spanningen.
dinsdag 8 mei 2018 om 19:16
Smeetje schreef: ↑08-05-2018 18:56Het valt mij op dat er behoorlijk veel wordt ingevuld en als waarheid maar wordt aangenomen op dit forum.
Negatief en onnodig.
Nou, je bent zelf ook niet heel scheutig met informatie. Je schrijft dat je parttime werkt én vier dagen per week je dochter naar school brengt en van school haalt. Dat is niet heel gebruikelijk als je 32 uur werkt. Daarnaast schrijf je dat hij waarschijnlijk bang is jou alimentatie te moeten betalen wat impliceert dat je te weinig werkt om jezelf te bedruipen. Je schrijft later dat je 32 uur werkt en blijkbaar kan thuiswerken. Dat zijn meestal niet de minst betalende banen. Waarschijnlijk heb je helemaal geen recht op partneralimentatie, dus waarom zou hij daar bang voor moeten zijn?
En als hij in het oude huis blijft wonen, dan is het toch juist fijn als hij zoveel mogelijk voor dochter blijft zorgen?
dinsdag 8 mei 2018 om 19:17
Smeetje schreef: ↑08-05-2018 19:15Op de weegschaal van wat wel en niet goed is, is samen met kind in 1 huis blijven wonen en dat afwisselen soms schadelijker dan verkassen voor het kind is. Dit was ook in ons geval zo.
Er waren zoveel spanningen en emoties dat in hetzelfde huis blijven wonen (met alle gebrek aan privacy) onmogelijk was. Sterker nog; ex heeft de sloten verandert, ik mocht er niet eens meer in. Dit om een idee te krijgen van de spanningen.
Je leest weer niet goed. Het gaat niet om samen in het huis wonen, maar jij en ex om de beurt.
dinsdag 8 mei 2018 om 19:32
Als er een vader is die jaren lang nauwelijks naar de kinderen omkeek en pas thuis kwam van zijn werk als de kinderen al (bijna) in bed lagen en moeder grotendeels voor de opvoeding stond dan zie ik geen reden om dat te veranderen omdat er gescheiden wordt. Dan vind ik dat de moeder inderdaad meer rechten heeft verworven. Alleen is de wet dat niet met mij eens.
Was de zorg voorheen ook al 50/50 dan wordt co-ouderschap ook ineens een stuk logischer.
dinsdag 8 mei 2018 om 19:33
Maar doen jullie dan bird nesting? Dat dochter in het huis vast woont en jullie heen en weer gaan? Want dat is wat marana bedoelt volgens mij.
dinsdag 8 mei 2018 om 19:53
Hier 50/50 ondanks dat ik onder schooltijd werkte en dus altijd thuis was voor de kinderen.
De helt van de week bij mijn ex en de andere helft bij mj. Op de dagen dat ze bij hun vader zijn ben ik meer gaan werken. De dagen dat ze bij mij zijn werk ik onder schooltijd.
Je zegt dat je wil dat het zoveel mogelijk hetzelfde blijft, Maar dat is natuurlijk onzin. Het zou dan alleen om de manier van opvang gaan die blijft zoals vroeger. Het huis waar jullie gaan wonen is anders en vader is er ook niet degelijks en mag jullie kind om.de twee weken een weekend heen.
Als hij er blijft wonen en kind is er maar om het weekend heeft dat weinig meerwaarde.
De helt van de week bij mijn ex en de andere helft bij mj. Op de dagen dat ze bij hun vader zijn ben ik meer gaan werken. De dagen dat ze bij mij zijn werk ik onder schooltijd.
Je zegt dat je wil dat het zoveel mogelijk hetzelfde blijft, Maar dat is natuurlijk onzin. Het zou dan alleen om de manier van opvang gaan die blijft zoals vroeger. Het huis waar jullie gaan wonen is anders en vader is er ook niet degelijks en mag jullie kind om.de twee weken een weekend heen.
Als hij er blijft wonen en kind is er maar om het weekend heeft dat weinig meerwaarde.
dinsdag 8 mei 2018 om 21:50
Bij bird nesting blijft het kind wonen waar het woont en de ouders wisselen af, zodat niet het kind steeds hoeft te verkassen, maar de ouders deze taak op zich nemen.Smeetje schreef: ↑08-05-2018 18:56Het valt mij op dat er behoorlijk veel wordt ingevuld en als waarheid maar wordt aangenomen op dit forum.
Negatief en onnodig.
Daar al aan gedacht? Als je het echt zo fijn mogelijk wil maken voor je kind, met zo min mogelijk veranderingen dan kan het een mooie oplossing zijn.
Anders is kind straks alsnog veel in jouw huurwoning en dus niet in de vertrouwde omgeving waar je het over hebt.