verdeling zorg kind na scheiding
dinsdag 8 mei 2018 om 17:56
Hi,
na mijn scheiding een aantal maanden geleden, gaan mijn ex en ik deze week een ouderschapsplan opstellen met daarin oa de verdeling van de zorgtaken van onze dochter. Nu is het altijd zo geweest dat ex fulltime werkte en ik part time. Dochter ging niet naar de opvang, ik was er 4 van de 5 dagen om haar naar school te brengen en daar weer op te halen, en alles daar omheen. Omdat we daar destijds voor hebben gekozen, en ik nu zo min mogelijk veranderingen voor mn dochter wil, lijkt het mij onnatuurlijk om nu een verdeling van 50/50 aan te houden. Ex wil ook niet minder gaan werken, maar zijn ouders inschakelen om te helpen bij de opvang. Ik denk dat hij bang is dat hij mij alimentatie moet gaan betalen, ik ken hem inmiddels 20 jaar, hij is erg op zn geld.
Ik ben benieuwd naar de meningen een ervaringen hier op het forum, over het verloop van de zorgtaken na een scheiding.
Wellicht kom ik tot andere inzichten...
na mijn scheiding een aantal maanden geleden, gaan mijn ex en ik deze week een ouderschapsplan opstellen met daarin oa de verdeling van de zorgtaken van onze dochter. Nu is het altijd zo geweest dat ex fulltime werkte en ik part time. Dochter ging niet naar de opvang, ik was er 4 van de 5 dagen om haar naar school te brengen en daar weer op te halen, en alles daar omheen. Omdat we daar destijds voor hebben gekozen, en ik nu zo min mogelijk veranderingen voor mn dochter wil, lijkt het mij onnatuurlijk om nu een verdeling van 50/50 aan te houden. Ex wil ook niet minder gaan werken, maar zijn ouders inschakelen om te helpen bij de opvang. Ik denk dat hij bang is dat hij mij alimentatie moet gaan betalen, ik ken hem inmiddels 20 jaar, hij is erg op zn geld.
Ik ben benieuwd naar de meningen een ervaringen hier op het forum, over het verloop van de zorgtaken na een scheiding.
Wellicht kom ik tot andere inzichten...
dinsdag 8 mei 2018 om 18:07
het is even wennen, maar het is sowieso even wennen dat papa en mama niet meer in 1 huis wonen.
maar 50/50 lijkt me wel zo eerlijk. En het is aan de vader en aan de moeder om hun tijd en oppas in te delen. Uiteraard in overleg. Maar omdat moeder minder werkt, krijgt ze niet automatisch meer zorg over de kinderen. Dat was vroeger misschien zo, nu niet meer automatisch.
Het wat jij voor je dochter kunt doen, is laten zien dat je als vrouw ook financieel onafhankelijk kan zijn en een eigen carrière, net zoals de vader.
maar 50/50 lijkt me wel zo eerlijk. En het is aan de vader en aan de moeder om hun tijd en oppas in te delen. Uiteraard in overleg. Maar omdat moeder minder werkt, krijgt ze niet automatisch meer zorg over de kinderen. Dat was vroeger misschien zo, nu niet meer automatisch.
Het wat jij voor je dochter kunt doen, is laten zien dat je als vrouw ook financieel onafhankelijk kan zijn en een eigen carrière, net zoals de vader.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
dinsdag 8 mei 2018 om 18:09
Ik begrijp dat jij niet teveel wilt veranderen voor de kinderen en 50/50 is niet per se nodig. Maar je ex heeft er net zoveel te vertellen en als hij wél 50/50 wil is dat zijn goed recht. Jullie zijn niet meer samen en dus bepaalt hij hoe hij zijn tijd indeelt en wie er oppast als hij werkt. Dat is een consequentie van scheiden.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 08-05-2018 18:11
0.30% gewijzigd
dinsdag 8 mei 2018 om 18:10
Ik vind het wel bijzonder dat jij het feit dat hij de helft van de zorg wil, jij dit "wijt" aan het idee dat hij niet wil betalen. Draai het om, als kind meer bij hem woont, kost jou dat minder, dus waarom zou hij jou dan moeten betalen daarvoor.
Qua geld zou het dus niets uitmaken. Jij kan gewoon aan het werk, dus over partneralimentatie hebben we het niet en dat staat los van de zorg voor de kinderen. Je wordt gewoon geacht zelf te werken ook als jij meer zorg hebt voor de kinderen. Geen rechter die jou meer partner alimentatie geeft omdat jij meer zorgt.
Qua geld zou het dus niets uitmaken. Jij kan gewoon aan het werk, dus over partneralimentatie hebben we het niet en dat staat los van de zorg voor de kinderen. Je wordt gewoon geacht zelf te werken ook als jij meer zorg hebt voor de kinderen. Geen rechter die jou meer partner alimentatie geeft omdat jij meer zorgt.
dinsdag 8 mei 2018 om 18:12
En hier ben ik het helemaal mee eens.gizzmo-returns schreef: ↑08-05-2018 18:10Ik vind het wel bijzonder dat jij het feit dat hij de helft van de zorg wil, jij dit "wijt" aan het idee dat hij niet wil betalen. Draai het om, als kind meer bij hem woont, kost jou dat minder, dus waarom zou hij jou dan moeten betalen daarvoor.
dinsdag 8 mei 2018 om 18:12
Door de scheiding is jouw werkschema, gok ik, een onbetaalbare luxe geworden. Ben je nu economisch zelfstandig, denk je? Zo niet, probeer meer inkomen te genereren zodat je opties hebt ipv afhankelijk te zijn.
Reken niet op partneralimentatie om jouw keuze te financieren. Ook in de meest gulle berekening zul je over max 12 jaar jezelf volledig moeten bedruipen. Als je ex tenminste zoveel draagkracht heeft dat je überhaupt aanspraak kunt maken op een reële partneralimentatie naast de evt kinderalimentatie.
De situatie verandert dus sowieso. Jij kunt de keuze maken je daartegen te verzetten of te proberen mee te veren. Het is helaas niet anders.
Reken niet op partneralimentatie om jouw keuze te financieren. Ook in de meest gulle berekening zul je over max 12 jaar jezelf volledig moeten bedruipen. Als je ex tenminste zoveel draagkracht heeft dat je überhaupt aanspraak kunt maken op een reële partneralimentatie naast de evt kinderalimentatie.
De situatie verandert dus sowieso. Jij kunt de keuze maken je daartegen te verzetten of te proberen mee te veren. Het is helaas niet anders.
dinsdag 8 mei 2018 om 18:15
dinsdag 8 mei 2018 om 18:18
Ik vind 50/50 best een mooi streven. Maar als moeder thuis is en kind bij oma word gebracht een beetje vreemd. Ik weet dat veel mensen op het forum hier anders over denken. Maar ik denk hier zo over. Als getrouwde stellen kind bij oma brengen (naar ieders tevredenheid) heerst hier ook een sterke mening btw.
Haal uit de gegeven adviezen wat voor jou nuttig en prettig is!
Even voor de beeldvorming. Jullie waren getrouwd? In gemeenschap van goederen? Hoelang? Dan had je dat plan toch al bij de scheiding nodig?
Hoeveel verdiend hij. Hoeveel verdien jij. Wil jij graag meer werken? Hoeveel ali betaald hij nu voor kind? Hoe goed/ slecht kom jij nu rond? En hij?
Even voor de beeldvorming. Jullie waren getrouwd? In gemeenschap van goederen? Hoelang? Dan had je dat plan toch al bij de scheiding nodig?
Hoeveel verdiend hij. Hoeveel verdien jij. Wil jij graag meer werken? Hoeveel ali betaald hij nu voor kind? Hoe goed/ slecht kom jij nu rond? En hij?
dinsdag 8 mei 2018 om 18:22
Mijn mening door een scheiding veranderd er al genoeg voor kinderen. Dus ik ben het met jou eens dat je dochter beter af is als ze net als in het verleden door jou wordt opgevangen na school.
Dat gesleep met je spullen is ook lang niet altijd prettig voor kinderen Evenals steeds omschakelen naar de regels van het ene huishouden naar het andere huishouden.
De good old fashion een weekend om de 14 dagen is zo gek nog niet.
Dat gezegd hebbende.
Als een vader er 50/50 regeling wil dan krijgt hij die want een vader heeft rechten. Dan kan jij dwars liggen war je wil maar die regeling kimt er links om of rechts om.
Een vechtscheiding is slecht voor je kind dus kan je maar beter meewerken aan die 50 / 50 regeling.
Dat gesleep met je spullen is ook lang niet altijd prettig voor kinderen Evenals steeds omschakelen naar de regels van het ene huishouden naar het andere huishouden.
De good old fashion een weekend om de 14 dagen is zo gek nog niet.
Dat gezegd hebbende.
Als een vader er 50/50 regeling wil dan krijgt hij die want een vader heeft rechten. Dan kan jij dwars liggen war je wil maar die regeling kimt er links om of rechts om.
Een vechtscheiding is slecht voor je kind dus kan je maar beter meewerken aan die 50 / 50 regeling.
dinsdag 8 mei 2018 om 18:22
Ofwel je ex betaalt pa en ka en jij zorgt voor jullie kind zoals jullie ooit hebben besloten of je verdeelt de zorg en je werkt voor je eigen kostje. Hoe dan ook zal je na een aantal jaar jezelf moeten bedruipen en is de "luxe" van minimaal werken een last geworden.
Waar had je zelf bedacht om van te gaan leven?
Waar had je zelf bedacht om van te gaan leven?
dinsdag 8 mei 2018 om 18:23
NIVEA!
Niet Invullen Voor Een Ander.
Wat zijn redenen ook zijn, het zijn jouw zaken niet meer.
dinsdag 8 mei 2018 om 18:24
Fliefd schreef: ↑08-05-2018 18:18Ik vind 50/50 best een mooi streven. Maar als moeder thuis is en kind bij oma word gebracht een beetje vreemd. Ik weet dat veel mensen op het forum hier anders over denken. Maar ik denk hier zo over. Als getrouwde stellen kind bij oma brengen (naar ieders tevredenheid) heerst hier ook een sterke mening btw.
Maar waarom zou moeder thuis blijven? Ze moet straks een eigen huishouding kunnen betalen, net als haar ex, en het is niet logisch om te denken dat je dat met hetzelfde inkomen kunt betalen als nu samen.
dinsdag 8 mei 2018 om 18:24
dank voor de berichten.
Voor alle duidelijkheid; het gaat mij er alleen om dat er niet meer dan nodig verandert voor mijn dochter. Ik begrijp dat er sowieso veel verandert sinds de scheiding, en dat hij het zelf moet regelen qua opvang. Overleg daarin zou fijn zijn, maar tot nu toe bleek dat erg moeilijk.
Het gaat mij juist niet om geld (bedruip mijzelf door 32 uur per week te werken, moet ook wel natuurlijk) maar ik wil het gewoon zoveel mogelijk houden bij hoe het was, ondanks de scheiding. Het is aangetoond dat hoe meer er verandert, hoe meer last een kind daar van ondervindt.
maar misschien heb ik het wel mis, en is het niet erg dat hij fulltime blijft werken en zijn ouders de opvang laat doen (het voelt alleen gek. Dat wel.)
overleg is moeilijk; er was tot nu toe dus geen overleg mogelijk door alle emoties. Hopelijk komen we er nu uit.
Voor alle duidelijkheid; het gaat mij er alleen om dat er niet meer dan nodig verandert voor mijn dochter. Ik begrijp dat er sowieso veel verandert sinds de scheiding, en dat hij het zelf moet regelen qua opvang. Overleg daarin zou fijn zijn, maar tot nu toe bleek dat erg moeilijk.
Het gaat mij juist niet om geld (bedruip mijzelf door 32 uur per week te werken, moet ook wel natuurlijk) maar ik wil het gewoon zoveel mogelijk houden bij hoe het was, ondanks de scheiding. Het is aangetoond dat hoe meer er verandert, hoe meer last een kind daar van ondervindt.
maar misschien heb ik het wel mis, en is het niet erg dat hij fulltime blijft werken en zijn ouders de opvang laat doen (het voelt alleen gek. Dat wel.)
overleg is moeilijk; er was tot nu toe dus geen overleg mogelijk door alle emoties. Hopelijk komen we er nu uit.
dinsdag 8 mei 2018 om 18:25
Deze begrijp ik niet...? Waarom wordt dit zo ingevuld?
dinsdag 8 mei 2018 om 18:25
Smeetje schreef: ↑08-05-2018 18:24dank voor de berichten.
Ik neem aan dat jullie het huis aanhouden, zodat dochter daar kan blijven wonen, en jij en je ex er afwisselend voor haar kunnen zijn, in het huidige huis, zodat er zo min mogelijk veranderd?
dinsdag 8 mei 2018 om 18:26
Smeetje schreef: ↑08-05-2018 18:24dank voor de berichten.
Hoe laat is hij thuis? En hoe laat ben jij thuis?
dinsdag 8 mei 2018 om 18:27
Hoe maak je nu de 32 uur per week? Weekends en avonden?Smeetje schreef: ↑08-05-2018 18:24dank voor de berichten.
dinsdag 8 mei 2018 om 18:29
Klopt. Ik wil dat hij in ons koophuis blijft wonen met onze dochter, ookal kan hij mij misschien niet uitkopen. Ik huur nu. Er zijn regelingen ; hier zijn we mee bezig.
anoniem_360375 wijzigde dit bericht op 08-05-2018 18:32
0.12% gewijzigd
dinsdag 8 mei 2018 om 18:30
Als ex het wel lekker vond dat to thuis was met kind en nu ineens wou scheiden vind ik het niet meer dan logisch dat hij na de scheiding daar niet ineens vanaf kan. To en kind hebben een scheiding te verwerken. Tijd nodig om misschien ander beter passend werk te vinden bij deze situatie. De rechter die ik in de laatste 2 zaken in mijn omgeving hierover hoorde deelde deze gedachtengang ook hoor. 1 dame was al in de 50 en ex wou na 30 jaar ineens van haar af. De andere moeder was begin 40 en was volledig gestopt met werken om haar ex de kans te geven zijn eigen zaak (met haar als onbetaalde kracht) te starten. Omdat zij een gehandicapte dochter hebben kan zij niet stel op sprong wat anders gaan doen.
Deze ex wou ook geen finacieel afhankelijke partner blijkbaar. Dan ook niet boos worden als er gescheiden word ze niet ineens het allemaal alleen doet. Keuzes..
En nee ik krijg geen pa alimentatie. Ik krijg alleen geld voor onderhoud van de kinderen. In het begin meer (te weinig inkomen) nu de helft van de kosten) Als ex of ik een meevaller hebben bekijken we samen of de kinderen nog iets nodig hebben. Fiets of tablet bv. Heel prettig. Net als gewone ouders die nog bij elkaar zijn.
Deze ex wou ook geen finacieel afhankelijke partner blijkbaar. Dan ook niet boos worden als er gescheiden word ze niet ineens het allemaal alleen doet. Keuzes..
En nee ik krijg geen pa alimentatie. Ik krijg alleen geld voor onderhoud van de kinderen. In het begin meer (te weinig inkomen) nu de helft van de kosten) Als ex of ik een meevaller hebben bekijken we samen of de kinderen nog iets nodig hebben. Fiets of tablet bv. Heel prettig. Net als gewone ouders die nog bij elkaar zijn.