verdeling zorg kind na scheiding
dinsdag 8 mei 2018 om 17:56
Hi,
na mijn scheiding een aantal maanden geleden, gaan mijn ex en ik deze week een ouderschapsplan opstellen met daarin oa de verdeling van de zorgtaken van onze dochter. Nu is het altijd zo geweest dat ex fulltime werkte en ik part time. Dochter ging niet naar de opvang, ik was er 4 van de 5 dagen om haar naar school te brengen en daar weer op te halen, en alles daar omheen. Omdat we daar destijds voor hebben gekozen, en ik nu zo min mogelijk veranderingen voor mn dochter wil, lijkt het mij onnatuurlijk om nu een verdeling van 50/50 aan te houden. Ex wil ook niet minder gaan werken, maar zijn ouders inschakelen om te helpen bij de opvang. Ik denk dat hij bang is dat hij mij alimentatie moet gaan betalen, ik ken hem inmiddels 20 jaar, hij is erg op zn geld.
Ik ben benieuwd naar de meningen een ervaringen hier op het forum, over het verloop van de zorgtaken na een scheiding.
Wellicht kom ik tot andere inzichten...
na mijn scheiding een aantal maanden geleden, gaan mijn ex en ik deze week een ouderschapsplan opstellen met daarin oa de verdeling van de zorgtaken van onze dochter. Nu is het altijd zo geweest dat ex fulltime werkte en ik part time. Dochter ging niet naar de opvang, ik was er 4 van de 5 dagen om haar naar school te brengen en daar weer op te halen, en alles daar omheen. Omdat we daar destijds voor hebben gekozen, en ik nu zo min mogelijk veranderingen voor mn dochter wil, lijkt het mij onnatuurlijk om nu een verdeling van 50/50 aan te houden. Ex wil ook niet minder gaan werken, maar zijn ouders inschakelen om te helpen bij de opvang. Ik denk dat hij bang is dat hij mij alimentatie moet gaan betalen, ik ken hem inmiddels 20 jaar, hij is erg op zn geld.
Ik ben benieuwd naar de meningen een ervaringen hier op het forum, over het verloop van de zorgtaken na een scheiding.
Wellicht kom ik tot andere inzichten...
dinsdag 8 mei 2018 om 21:54
Je gaat een heel andere situatie in. Vaak als de vader zoveel werkt en de moeder zoveel thuis is, dan was het vele werken nodig om het gezin te onderhouden.sugarmiss schreef: ↑08-05-2018 19:32Als er een vader is die jaren lang nauwelijks naar de kinderen omkeek en pas thuis kwam van zijn werk als de kinderen al (bijna) in bed lagen en moeder grotendeels voor de opvoeding stond dan zie ik geen reden om dat te veranderen omdat er gescheiden wordt. Dan vind ik dat de moeder inderdaad meer rechten heeft verworven. Alleen is de wet dat niet met mij eens.
Was de zorg voorheen ook al 50/50 dan wordt co-ouderschap ook ineens een stuk logischer.
Niet echt eerlijk om de vader dan het contact met zijn kinderen voor een groot deel te ontzeggen. Hij heeft immers al die jaren op een andere manier zijn bijdrage geleverd aan het gezin en gefaciliteerd dat de vrouw veel thuis kon zijn.
dinsdag 8 mei 2018 om 22:04
En dat kan ook opgelost worden door ieder parttime te werken zodra er kinderen komen. Het is echt nergens voor nodig om 1 ouder fulltime te laten werken zodat de ander thuis kan blijven. Lost ook meteen dit soort problemen op, hoeft er niet over 50/50 gemiept te worden want dat zou al normaal zijn geweest voor de scheiding.Lil0u schreef: ↑08-05-2018 21:54Je gaat een heel andere situatie in. Vaak als de vader zoveel werkt en de moeder zoveel thuis is, dan was het vele werken nodig om het gezin te onderhouden.
Niet echt eerlijk om de vader dan het contact met zijn kinderen voor een groot deel te ontzeggen. Hij heeft immers al die jaren op een andere manier zijn bijdrage geleverd aan het gezin en gefaciliteerd dat de vrouw veel thuis kon zijn.
Creativity is intelligence having fun
woensdag 9 mei 2018 om 13:57
woensdag 9 mei 2018 om 14:20
Dit. Als ze veel meer bij jou is, is ze nog weg uit haar vertrouwde omgeving.nerdopviva schreef: ↑08-05-2018 19:16En als hij in het oude huis blijft wonen, dan is het toch juist fijn als hij zoveel mogelijk voor dochter blijft zorgen?
Waarom blijf jij niet in jullie huidige huis?
woensdag 9 mei 2018 om 14:22
Denk dat jij me niet zo goed hebt begrepen, net als TO en itt de anderen die TO probeerden uit te leggen dat ik op birdnesting doelde...
Als TO's motivatie vooral is dat er zo min mogelijk mag wijzigen voor dochter dan zou ik vooral insteken op birdnesting. Het steeds moeten verkassen, in 2 huizen moeten wonen, en nergens al je fijne spullen bij elkaar te hebben liggen op je eigen kamer is een veel grotere verandering dan 2x per week 2 uurtjes door oma opgevangen te worden ipv door moeder (in een nieuw huis).
woensdag 9 mei 2018 om 16:24
Ik ook niet, terwijl ik zelf co-ouderschap heb. Veel kinderen zijn gebaat bij zoveel mogelijk in 1 bed slapen.
Op papier is het hier ook 50-50, want dat wilde ex. Voor die tijd zorgde hij ook niet 50-50 voor zijn zoon. In praktijk brengt zoon veel meer tijd hier door. Iets met uren dat hij toch op school zit, ook meetellen en zelf heeft kind geregeld dat hij hier is op wisseldag tot papa thuis is.
Voor mij bestaat er geen 'eerlijk' voor de ouders. Het gaat erom waar het kind zich het beste bij voelt.
woensdag 9 mei 2018 om 23:59
Joostisandersgeaard2 schreef: ↑09-05-2018 16:24Ik ook niet, terwijl ik zelf co-ouderschap heb. Veel kinderen zijn gebaat bij zoveel mogelijk in 1 bed slapen.
Op papier is het hier ook 50-50, want dat wilde ex. Voor die tijd zorgde hij ook niet 50-50 voor zijn zoon. In praktijk brengt zoon veel meer tijd hier door. Iets met uren dat hij toch op school zit, ook meetellen en zelf heeft kind geregeld dat hij hier is op wisseldag tot papa thuis is.
Voor mij bestaat er geen 'eerlijk' voor de ouders. Het gaat erom waar het kind zich het beste bij voelt.
Zo mee eens. Jammer genoeg niet vaak in de praktijk. Dan wordt nogal eens het vreselijke; 'kinderen zijn flexibel' in de strijd gegooid.