Tijd verdelen

09-05-2018 13:13 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op het moment weet ik even echt niet meer hoe ik mijn tijd moet verdelen..

Ik werk sinds kort fulltime, heb een vriend, een hechte vriendengroep, volleybal ; 2 x per week trainen, 1 x wedstrijd, fitnessen; het liefst doe ik dit 1 a 2x per week, vrijwilligerswerk (ben penningmeester van een ouderenorganisatie) en sta 2x per maand op zaterdag in de volleybalkantine en dan heb ik ook nog graag gewoon wat tijd voor mezelf, of tijd om te ontspannen...
allemaal dingen die ik graag doe en leuk vind, maar ik krijg het tegenwoordig echt niet meer gepland..

Hoe ziet jullie (grove) weekplanning er uit? en hebben jullie tips om je tijd beter/effectiever te verdelen?
Hoe ziet jouw weekplanning eruit?
Hoe vaak spreek je af met die vriendengroep.
En in welke mate maakt je vriend hier allemaal deel van uit of hebben jullie nog maar weinig tijd voor elkaar?
Hey to,

kwestie van prioriteiten stellen lijkt me. Ik werk ook sinds een poosje fulltime, met 3 uur reistijd per dag als ik pech heb. Daarnaast een 'voltijd' studie, maar ik schrijf alleen nog mijn scriptie en dat gebeurt dus in de avonduren/weekend. Tel daarbij sport en vriend bij op en dan heb je een volle agenda :p Gelukkig is het eind van de thesis in zicht dus het is een tijdelijke situatie.

Ik ben heel kritisch waar ik 'ja' tegen zeg. Heb heel bewust mijn sociale leven op een iets lager pitje gezet, iig totdat mijn scriptie klaar is. Ik ga dus niet naar élke verjaardag oid toe. Ook commissies en dergelijke heb ik stopgezet om die reden.

Belangrijkste voor nu is dat je kritisch kijkt naar wat je nu wil. Wil je graag 5 keer blijven sporten of vind je je werk in de kantine belangrijker, bijvoorbeeld. Je zal toch echt dingen moeten afzeggen, vrees ik. Uiteindelijk ben je ook maar een mens en moet je toch echt rusten. Dat wordt echt onderschat. Ik lig 's avonds doorgaans om 10 uur al wel te slapen.. anders houd ik het niet vol.
Vrijwilligerswerk is ook werk. Dus wanneer je al 40 u/w werkt voor een baas, dan kunnen die overige uren die je moet werken voor een andere 'baas' welke niet betaalt best wel eens gaan aantikken. Vooral wanneer het vrijwilligers werk veel meer op werk lijkt dan op wat extra's voor je hobby die je leuk vindt.

Dus een penningmeesterschap is wat anders dan af en toe een bardienst draaien in de kantine van je sportvereniging waar je voor je hobby bij zit.

Op een gegeven moment zal je toch echt je taken over moeten dragen aan de volgende generatie. Dus voor zowel sportverenigingshobby waar het tijd wordt dat een ander voortaan dingen gaat doen die jij nu doet, als voor een vrijwilligersvereniging/ouderenvereniging waar je een bestuursfunctie vervult als penningmeester die maar eens een nieuw bestuurslid gaan kiezen. (penningmeester, naast voorzitter, is een geregistreerde functie bij officiële verenigingen)

Dus, het wordt een kwestie van aangeven dat je per die datum gaat stoppen met werkzaamheden en het is aan de respectievelijke verenigingen om vervanging te zoeken zoals ze dat al decennia voor jou voor anderen hebben moeten doen.

Dat zullen ze tenslotte ook moeten doen wanneer jij met een Burn-out in bed ligt.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
chentolove schreef:
09-05-2018 14:05
Hoe ziet jouw weekplanning eruit?
Hoe vaak spreek je af met die vriendengroep.
En in welke mate maakt je vriend hier allemaal deel van uit of hebben jullie nog maar weinig tijd voor elkaar?
op dit moment is het zo;

Maandag; werk ik tot 19.00 uur, daarna doe ik meestal de financiën van de vereniging en heb ik een avond met mijn vriend.
Dinsdag; werken tot 17.00 uur, fitnessen van 19.00 tot 20.30
Woensdag; werken tot 17.00 uur, trainen van 19.00 tot 21.00
Donderdag; werken tot 17.00 uur, vaak een vergadering oid, anders iets leuks met mijn vriend doen
Vrijdag; werken tot 17.00 uur, trainen van 19.00 tot 21.00, daarna afspreken/de kroeg in met mijn vriendinnen
zaterdag; om de week kantinedienst, anders 's ochtends sporten, 's middags vrije tijd met vriend/vriendinnen, 's avonds (bijna) altijd een feestje, verjaardag oid.
Zondag; om 10.00 uur wedstrijd, smiddags werkvoorbereidingen, 's avonds iets met vriend/vriendinnen

dit is een globale weekplanning. Door de weeks lig ik rond 10 uur ook wel te slapen..
Wat hebben jullie aan die relatie als je maar een paar uur tijd voor hem overhebt per week?
redbulletje schreef:
09-05-2018 14:49
Wat hebben jullie aan die relatie als je maar een paar uur tijd voor hem overhebt per week?
gemiddeld 3 á 4 keer per week samen zijn en leuke dingen doen en samen slapen vind ik gewoon goed hoor, we wonen (nog) niet samen en zo'n 10 km van elkaar vandaan..
Maar al die dingen die je buiten het werk doet, zijn toch "dan heb ik ook nog graag gewoon wat tijd voor mezelf, of tijd om te ontspannen... "?
Waarom doe je ze anders?
Sport etc is toch allemaal tijd voor jezelf?

Mijn tijdsbesteding:
Fulltime baan, gemiddeld weinig woonwerk-tijd
Fulltime kinderen
Fulltime Meneer Lila
Fulltime huishouden (minus 3 uurtjes werkster)
Ik ga 6x per week een half uur tot een uur lopen
Ik ga zeker 1x per week de kroeg in / uiteten oid
Doe bestuurswerk
Vrijwilligerswerk

En nog tijd om te Netflixen.
pinda123 schreef:
09-05-2018 14:46
op dit moment is het zo;

Zondag; om 10.00 uur wedstrijd, smiddags werkvoorbereidingen, 's avonds iets met vriend/vriendinnen

Dat zou ik ook lekker laten in je vrije tijd en werk in werktijd laten vallen.

Wat vind je vriend er van? Of schrapt hij zichzelf wellicht binnenkort van je lijstje?
Madeliefjees schreef:
09-05-2018 13:36
Minder werken - minder inkomsten. Prima optie hoor. Iedereen die altijd loopt te roepen: druk, druk, druk. Je hebt t zo druk als je het jezelf maakt.
Ik heb het zelden druk. Leid een rustig relax leven, werk niet, en dat bevalt me prima.

Tja, niet werken is maar voor weinig mensen echt weggelegd. De meeste mensen die niet werken hebben iemand anders die voor hen werkt. Slechts een heel klein groepje kan leven van eerder verkregen inkomen dat nu zichzelf in stand houdt.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 09-05-2018 15:31
0.09% gewijzigd
Judy_Hopps schreef:
09-05-2018 15:01
Dat zou ik ook lekker laten in je vrije tijd en werk in werktijd laten vallen.

Wat vind je vriend er van? Of schrapt hij zichzelf wellicht binnenkort van je lijstje?
Nee hoor, hij vindt het prima zoals het tussen ons gaat op dit moment, heeft het zelf ook druk en elkaar meer zit er nu gewoon niet in, is ook geen absolute noodzaak (zonder dat dit negatief overkomt).
pinda123 schreef:
op dit moment is het zo;

Maandag; werk ik tot 19.00 uur, daarna doe ik meestal de financiën van de vereniging en heb ik een avond met mijn vriend.
Donderdag; werken tot 17.00 uur, vaak een vergadering oid, anders iets leuks met mijn vriend doen
Vrijdag; werken tot 17.00 uur, trainen van 19.00 tot 21.00, daarna afspreken/de kroeg in met mijn vriendinnen
zaterdag; om de week kantinedienst, anders 's ochtends sporten, 's middags vrije tijd met vriend/vriendinnen, 's avonds (bijna) altijd een feestje, verjaardag oid.

dit is een globale weekplanning. Door de weeks lig ik rond 10 uur ook wel te slapen..
Ik weet niet hoor, maar dit is toch allemaal tijd voor jezelf? Behalve werken en vergadering. Het is toch allemaal puur omdat jij het leuk vindt?
pinda123 schreef:
op dit moment is het zo;

Vergadering van wat?
En als je het zelf al te druk vindt, waarom dan niet thuis een workout doen zoals geopperd is? Of ben je obsessief met sporten/je lichaam bezig?
Mijn week;
Maandag: werken en lezen/netflix
Dinsdag: werken en wat aanrommelen in huis of gezelligheid met een vriend of vriendin.
Woensdag: uitslapen en smiddags aan de gang met hobby's.
Donderdag: werken en om de week of zo een vriendin opzoeken of bij iemand chillen.
Vrijdag: werken, eten met vrienden en daarna staat niks vast. Zaterdag of zondag nog even bezig met m'n hobby, maar het weekend is vrij, en meestal bepaal ik op het moment waar ik behoefte aan heb.

Ik sport niet, ik fiets op werkdagen anderhalf uur en loop 18 km op het werk en til continu zware dingen.
Annelleke schreef:
09-05-2018 16:00
Ik weet niet hoor, maar dit is toch allemaal tijd voor jezelf? Behalve werken en vergadering. Het is toch allemaal puur omdat jij het leuk vindt?

Nou inderdaad, zelfs zo'n vergadering van vrijwilligerswerk is voor mij tijd voor mezelf. Ik vind mijn vrijwilligerswerk echt heel leuk dus voelt zelden als een verplichting.

Toch heb ik aangegeven er binnenkort mee te gaan stoppen want ik heb per augustus en andere baan, met misschien een opleiding/cursus en dan lijkt het mij iets te veel worden.

Prioriteit ligt dan dus even niet bij het vrijwilligerswerk dus dat ga ik schrappen. Het is een van de laatste dingen op mijn prioriteitenlijstje en het makkelijkst te stoppen.

Werk, gezin. staan gezamenlijk op één.
Sporten/sociale dingen op twee
Huishouden, vrijwilligerswerk op drie.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 09-05-2018 17:17
0.12% gewijzigd
Herkenbaar. Ik heb hier ook erg mee gezeten, kon moeilijk nee zeggen.
Twee jaar geleden toch met een ding gestopt. Ik reed twee paarden voor iemand met het idee ze te verkopen maar dat verkopen kwam er niet van...en het kostte mij veel tijd. Dus daar mee gestopt. (Vonden ze niet leuk...maarjah
Nu ook gestopt met mijn vrijwilligers werk. Ik haalde er geen energie meer uit. Alleen maar gezeur.

Werk gaat voor mij altijd voor. Ik werk gemiddeld 4 dagen in de week. Daarnaast heb ik mijn paard waar ik 5x per week naar toe ga. Vriendinnen en mijn man. En natuurlijk het huishouden. Dus nogsteeds druk, maar wel te overzien en het is leuk zo!
Onze tijd is nu.
Ik zou het volleybal eruit gooien. Dan kun je blijven fitnessen
De volleybal trainingen en wedstrijd staat vast, dus ben je totaal niet meer flexibel met je vrije tijd.
Vrijwilligerswerk bij volleybal en ouderen ook eruit

Dan hou je over : vriend, sociaal leven, werk en fitniss
S-Groot schreef:
09-05-2018 16:01
Vergadering van wat?
En als je het zelf al te druk vindt, waarom dan niet thuis een workout doen zoals geopperd is? Of ben je obsessief met sporten/je lichaam bezig?
van het werk of van de vereniging.

Nee maar merk dat ik meer gemotiveerd ben als ik weet dat ik een abonnement heb en niet gemotiveerd om thuis een workout te doen.
Nee niet obsessief bezig, maar hou van gezond bezig zijn en wil graag gezond er uit zien.
Het leven bestaat uit keuzes, en het is JOUW leven, dus het zijn ook JOUW keuzes.

Wat vind jij belangrijk, wat is een prioriteit, wat vind je leuk, en hoeveel tijd heb je er voor. Ik kan wel zeggen wat ik zou doen, maar dat is gebaseerd op alle foute en goede beslissingen die ik de afgelopen 50+ jaren gemaakt heb. Tijd dat jij deze ook maakt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
pearle schreef:
09-05-2018 16:20
Ik zou het volleybal eruit gooien. Dan kun je blijven fitnessen
De volleybal trainingen en wedstrijd staat vast, dus ben je totaal niet meer flexibel met je vrije tijd.
Vrijwilligerswerk bij volleybal en ouderen ook eruit

Dan hou je over : vriend, sociaal leven, werk en fitniss

Jij misschien wel, maar voor veel mensen is het 'verenigingsleven' een dierbaar maar ook groot en belangrijk onderdeel van hun leven. Het is wie ze zijn. Dan stop je niet zo makkelijk.
Jij wil nog meer tijd voor jezelf of om te ontspannen, maar ik snap niet zo goed waarom sporten dat niet is. weet je zeker dat je daar echt blij van wordt, of is het een 'moetje'? In het laatste geval zou ik echt minstens een keer fitness stoppen en gewoon lekker een bankhangavond voor jezelf plannen op die avond. En de werkvoorbereidingen op zondagmiddag zou ik accuut stoppen, waarom zou je dat doen?
pinda123 schreef:
09-05-2018 16:39
van het werk of van de vereniging.

Nee maar merk dat ik meer gemotiveerd ben als ik weet dat ik een abonnement heb en niet gemotiveerd om thuis een workout te doen.
Nee niet obsessief bezig, maar hou van gezond bezig zijn en wil graag gezond er uit zien.

Blijkbaar hou je niet meer zoveel van dat fitnessen als je jezelf nu voorhoudt, anders had je het niet laten schieten de laatste tijd.
Begin bij 1 ding te laten vervallen.En dan zou ik het vrijwilligerswerk miv de zomervakantie niet meer doen. Hebben ze nog even tijd voor het zoeken naar vervanging. Heb je op maandagavond in ieder geval vrij als je tot 1900 uur werkt.
Andersom schreef:
09-05-2018 17:21
Jij misschien wel, maar voor veel mensen is het 'verenigingsleven' een dierbaar maar ook groot en belangrijk onderdeel van hun leven. Het is wie ze zijn. Dan stop je niet zo makkelijk.
Precies.
Ik vind het sowieso vreemd dat verschillende mensen hier gaan roepen wat ze moet schrappen. Wat en of ze iets schrapt dat kan i.m.o niemand bepalen voor TO.

TO: nog een laatste tip: bedenk dat niks moet he, het is jouw leven, en even overdreven gezegd: de wereld vergaat echt niet als je een keer nee zegt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven