Oorsuizen.......
donderdag 10 mei 2018 om 00:06
Beste Viva-meiden,
Ik ben zo bang... Ik heb nu een week oorsuizen. Bij mij komt het door stress en spanning op mijn kaak. (Ik denk o.a. tandenknarsen en klemmen, misschien ook tandvleesontsteking).
Het gevolg van de oorsuizen is ook stress, angst, verdriet, machteloosheid. Ik ben bang dat dit altijd blijft.
Ik heb naast de stress en kaakspanning ook een traagwerkende schildklier (Thyrax slikkend) en PCOS. Vit b12-tekort heb ik ook, maar dat laat ik om de twee maanden injecteren. Moet van huisarts.
Dat de oorsuizen in mijn geval te wijten zijn aan stress/kaakspanning is voor mij duidelijk. KNO vermoedde het en toen ik een Oxazepam innam, sliep en vervolgens wakker werd was het geluid er niet of nauwelijks waarneembaa, totdat Oxaze uitwerkte. Heb het 2 x gebruikt.
Meestal hoor je dat Oxaze kalmeert, in mijn geval is het geluid er ook niet zolang het medicijn werkt. TIPS?
Een van de stress triggers is school. Ik zit echter in een groot project en heb andere lessen....... als ik die allemaal niet afrond, kan ik niet over en heb ik een studieschuld. Weet stress...
Daarbij hoor ik ook harder sinds gisteren aan mijn linkeroor. Weet nou niet of het komt door lawaai van buiten (auto’s enz. of door de relaxmassage van QoQo waar ook je drukpunten worden aangepakt).
Hoe vaak blijft dit altijd? Van al die verhalen op internet word ik angstiger.
Wel al een acupuncturist, fysio en hypnotherapeut ingeschakeld. Die laatste wil ik verwisselen voor een goede psycholoog. Bij psycholoog ben ik weer bang dat het ECHT rustiger worden te lang duurt en ik echt niet kan ontspannen. Hiermee bedoel ik dat er tijd over de therapie heen gaat, begrijpelijk, maar extra stress.
Slapen, concentreren lukken niet.
Nog een vraagje: helpt muziek met detagolven jullie? Zo ja, wat doet het? Ik las dat mensen met oorsuizen (overactief brein) die hersenstaat hebben, maar dat vond ik zo apart want deltagolf houdt toch juist in dat je hersens rustig zijn?
Wie kan mij geruststellen?
Ik ben zo bang... Ik heb nu een week oorsuizen. Bij mij komt het door stress en spanning op mijn kaak. (Ik denk o.a. tandenknarsen en klemmen, misschien ook tandvleesontsteking).
Het gevolg van de oorsuizen is ook stress, angst, verdriet, machteloosheid. Ik ben bang dat dit altijd blijft.
Ik heb naast de stress en kaakspanning ook een traagwerkende schildklier (Thyrax slikkend) en PCOS. Vit b12-tekort heb ik ook, maar dat laat ik om de twee maanden injecteren. Moet van huisarts.
Dat de oorsuizen in mijn geval te wijten zijn aan stress/kaakspanning is voor mij duidelijk. KNO vermoedde het en toen ik een Oxazepam innam, sliep en vervolgens wakker werd was het geluid er niet of nauwelijks waarneembaa, totdat Oxaze uitwerkte. Heb het 2 x gebruikt.
Meestal hoor je dat Oxaze kalmeert, in mijn geval is het geluid er ook niet zolang het medicijn werkt. TIPS?
Een van de stress triggers is school. Ik zit echter in een groot project en heb andere lessen....... als ik die allemaal niet afrond, kan ik niet over en heb ik een studieschuld. Weet stress...
Daarbij hoor ik ook harder sinds gisteren aan mijn linkeroor. Weet nou niet of het komt door lawaai van buiten (auto’s enz. of door de relaxmassage van QoQo waar ook je drukpunten worden aangepakt).
Hoe vaak blijft dit altijd? Van al die verhalen op internet word ik angstiger.
Wel al een acupuncturist, fysio en hypnotherapeut ingeschakeld. Die laatste wil ik verwisselen voor een goede psycholoog. Bij psycholoog ben ik weer bang dat het ECHT rustiger worden te lang duurt en ik echt niet kan ontspannen. Hiermee bedoel ik dat er tijd over de therapie heen gaat, begrijpelijk, maar extra stress.
Slapen, concentreren lukken niet.
Nog een vraagje: helpt muziek met detagolven jullie? Zo ja, wat doet het? Ik las dat mensen met oorsuizen (overactief brein) die hersenstaat hebben, maar dat vond ik zo apart want deltagolf houdt toch juist in dat je hersens rustig zijn?
Wie kan mij geruststellen?
donderdag 10 mei 2018 om 00:26
Snoesje666 schreef: ↑10-05-2018 00:25Van de vijf niveaus zit mijn man op het vierde.
Ontspanning, mindfulness etc. verzacht het soms een beetje.
Sterkte.
Jeetje
donderdag 10 mei 2018 om 00:35
Hoe lang had je het? En hoeveel dagen erna verdween het?Bloody_Mary schreef: ↑10-05-2018 00:27Bij mij is het gestopt toen m'n vitaminetekorten (b12, D, magnesium en ijzer) waren aangevuld.
Je hebt je laten bloedprikken bij je huisarts, neem ik aan..
donderdag 10 mei 2018 om 00:38
Als je denkt dat het psychosomatisch is dan moet je daar iets aan doen. Dus idd een goede peut zoeken en leren om te ontspannen. Je kunt leren om te gaan met de stress. En leren dingen los te laten. Je kunt je ha vragen om hulp, die kan je doorsturen om een programma te volgen om te leren omgaan met tinnitus.
Ik ben iig blij dat ik er geen last meer van heb. Vond het echt killing die paar jaar. Bij mij was de oorzaak lichamelijk en toen ik daarvoor behandeld ben was het gelukkig voorbij. Hoop dat het voor jou snel minder wordt.
Ik ben iig blij dat ik er geen last meer van heb. Vond het echt killing die paar jaar. Bij mij was de oorzaak lichamelijk en toen ik daarvoor behandeld ben was het gelukkig voorbij. Hoop dat het voor jou snel minder wordt.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
donderdag 10 mei 2018 om 00:41
Wat was de oorzaak bij jou?Kia•Ora schreef: ↑10-05-2018 00:38Als je denkt dat het psychosomatisch is dan moet je daar iets aan doen. Dus idd een goede peut zoeken en leren om te ontspannen. Je kunt leren om te gaan met de stress. En leren dingen los te laten. Je kunt je ha vragen om hulp, die kan je doorsturen om een programma te volgen om te leren omgaan met tinnitus.
donderdag 10 mei 2018 om 00:48
Uhm, iets wat ik niet openbaar deel. Stuur me maar een pb'tje. Maar kans is dat die het niet doet...
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
donderdag 10 mei 2018 om 00:57
Ik heb ook oorsuizen, ook waarschijnlijk door spierspanning! Ik heb het nu twee jaar bewust, maar denk dat ik het misschien al wel langer had zonder dat ik het door had.
Je kunt proberen om het te verhelpen, maar mocht het niet helemaal weg gaan, bedenk je alsjeblieft dat het echt echt niets ernstigs is. Ik denk er tegenwoordig amper aan, hoor het ook amper, puur omdat ik eindelijk heb ingezien dat het niets is. Dit klinkt allemaal best raar misschien, want ik weet dat er mensen zijn die er heel erg last van hebben, maar als jij het zo mild hebt als ik, moet je echt proberen om (misschien nadat je eerst heb geprobeerd om het te verhelpen) het gewoon te negeren. Je hoort toch ook niet het tikken van de klok? Of het zoemen van de ijskast? Zie het maar zo.
En probeer je kaak te ontspannen!
Je kunt proberen om het te verhelpen, maar mocht het niet helemaal weg gaan, bedenk je alsjeblieft dat het echt echt niets ernstigs is. Ik denk er tegenwoordig amper aan, hoor het ook amper, puur omdat ik eindelijk heb ingezien dat het niets is. Dit klinkt allemaal best raar misschien, want ik weet dat er mensen zijn die er heel erg last van hebben, maar als jij het zo mild hebt als ik, moet je echt proberen om (misschien nadat je eerst heb geprobeerd om het te verhelpen) het gewoon te negeren. Je hoort toch ook niet het tikken van de klok? Of het zoemen van de ijskast? Zie het maar zo.
donderdag 10 mei 2018 om 00:59
En ja, ik ben ook zo wanhopig geweest als jou, maar ik vind het te zonde om mijn leven te laten verpesten door een piep. Ook heb ik gemerkt dat als je er geen aandacht aan besteedt, de piep echt veel minder erg wordt. Maar dit kost tijd, het is vrij logisch dat je nu nog in paniek bent.
Maar goed, ik zou sowieso eerst je lichamelijke en psychische klachten (zoals stress) proberen te verhelpen.
Maar goed, ik zou sowieso eerst je lichamelijke en psychische klachten (zoals stress) proberen te verhelpen.
donderdag 10 mei 2018 om 01:03
Hoe kan ik in slaap vallen? Ben zo angstig.foreverfriends29 schreef: ↑10-05-2018 00:57Ik heb ook oorsuizen, ook waarschijnlijk door spierspanning! Ik heb het nu twee jaar bewust, maar denk dat ik het misschien al wel langer had zonder dat ik het door had.
Gaat het trouwens vaak ook weer weg?
donderdag 10 mei 2018 om 01:18
Adem in, adem uit. Kun je niet zachtjes een geluid opzetten? Zo ben je minder gefocust op je piep.Fleurtje-41 schreef: ↑10-05-2018 01:03Hoe kan ik in slaap vallen? Ben zo angstig.
Gaat het trouwens vaak ook weer weg?
Écht, het komt goed, of de piep nu helemaal verdwijnt of niet. Ik herken je angstige gevoel, maar kijk nu naar mij: twee jaar later en ik lig hier in mijn kamer in stilte dit bericht te typen. Ja, ik hoor mijn piep en nee, het maakt me niet angstig of ongelukkig, ik ben zelfs gelukkiger dan vòòr ik mijn piep kreeg.
Soms trekt het inderdaad weg als de oorzaak wordt aangepakt!
anoniem_63eab8be32a40 wijzigde dit bericht op 10-05-2018 01:19
0.62% gewijzigd
donderdag 10 mei 2018 om 01:24
Het is echt een kwellingforeverfriends29 schreef: ↑10-05-2018 01:21En wist je trouwens dat 10% van de bevolking oorsuizen heeft? Dat zijn ruim 1.600.000 mensen!
donderdag 10 mei 2018 om 01:26
Hoe komt het bij jou?foreverfriends29 schreef: ↑10-05-2018 01:18Adem in, adem uit. Kun je niet zachtjes een geluid opzetten? Zo ben je minder gefocust op je piep.
Écht, het komt goed, of de piep nu helemaal verdwijnt of niet. Ik herken je angstige gevoel, maar kijk nu naar mij: twee jaar later en ik lig hier in mijn kamer in stilte dit bericht te typen. Ja, ik hoor mijn piep en nee, het maakt me niet angstig of ongelukkig, ik ben zelfs gelukkiger dan vòòr ik mijn piep kreeg.
Soms trekt het inderdaad weg als de oorzaak wordt aangepakt!
donderdag 10 mei 2018 om 01:45
Heb jij geen stappen ondernomen om aan die spanning te werken? Als dat wel het geval is, wat heb jij dan gedaan?foreverfriends29 schreef: ↑10-05-2018 00:57Ik heb ook oorsuizen, ook waarschijnlijk door spierspanning! Ik heb het nu twee jaar bewust, maar denk dat ik het misschien al wel langer had zonder dat ik het door had.
donderdag 10 mei 2018 om 02:35
Een van mijn ouders heeft tinnitus overgehouden aan een ongeval
zeer ernstig, vergelijkt het zelf met de herrie van een bouwplaats
hier wordt nu geëxperimenteerd met een gehoorapparaat dat een tegengeluid geeft
we zijn er nog niet over uit wat het eindoordeel is
regelmatig naar de fysio gaan helpt wel bij mijn ouder, bij een beurt overslaan is het meteen een stuk erger. Moet dus elke maand
daarnaast ook therapie gehad om er mee om te leren gaan, de stress en angst (die in dit geval ook gepaard ging met trauma van het ongeval) werd na ongeveer een jaar beter en verbetert nog altijd. Het grootste probleem blijft de overgevoeligheid voor prikkels en omgaan met dat dat de levenskwaliteit is verminderd. Maar goed, er zit nog steeds vooruitgang in (en nu 3 jaar verder).
zeer ernstig, vergelijkt het zelf met de herrie van een bouwplaats
hier wordt nu geëxperimenteerd met een gehoorapparaat dat een tegengeluid geeft
we zijn er nog niet over uit wat het eindoordeel is
regelmatig naar de fysio gaan helpt wel bij mijn ouder, bij een beurt overslaan is het meteen een stuk erger. Moet dus elke maand
daarnaast ook therapie gehad om er mee om te leren gaan, de stress en angst (die in dit geval ook gepaard ging met trauma van het ongeval) werd na ongeveer een jaar beter en verbetert nog altijd. Het grootste probleem blijft de overgevoeligheid voor prikkels en omgaan met dat dat de levenskwaliteit is verminderd. Maar goed, er zit nog steeds vooruitgang in (en nu 3 jaar verder).
donderdag 10 mei 2018 om 03:49
Fleurtje-41 schreef: ↑10-05-2018 01:45Heb jij geen stappen ondernomen om aan die spanning te werken? Als dat wel het geval is, wat heb jij dan gedaan?
Ik heb ten eerste een knarsplaatje/bitje gehad voor 's nachts, om mijn tanden te beschermen tegen het knarsen en zodat mijn kaak wat rechter kwam te staan, want mijn kaak stond wat scheef.
Ook ben ik op een gegeven moment naar een fysio geweest. De eerste was een normale fysio, bij de tweede heb ik trigger point therapie gevolgd (dan doen ze hele kleine naaldjes in je spieren). Ik had wel het gevoel dat het iets hielp!
Ook ben ik naar het audiologisch centrum geweest en heb ik een aantal gesprekken gehad. Als je heel angstig blijft, raad ik je dit ook wel aan, misschien kunnen zij je gerust stellen (ze hebben ook een heel programma om leren om te gaan met oorsuizen, maar dat vond ik te intensief en in mijn geval niet nodig). Vaak is er helaas wel een lange wachttijd voor het audiologisch centrum, ik heb 11 maanden moeten wachten. Mocht je er heen willen, dan is denk ik de eerste stap de huisarts en KNO-arts (mocht je al bij de kno-arts lopen, dan de kno-arts).
Wat mij het allermeest heeft geholpen, is dat ik een tijdje met een jongen heb gepraat die ook oorsuizen had en waaraan ik vertelde dat hij echt niet angstig moest zijn en er niet op moest letten, want het was echt niets ergs. Elke keer dat ik erop ging letten, zei ik tegen mezelf: nu niet hypocriet worden, denk aan wat je tegen hem hebt verteld. Die jongen was trouwens ook vrij relaxt onder zijn oorsuizen, wat mij ook heeft geholpen.
donderdag 10 mei 2018 om 06:42
donderdag 10 mei 2018 om 06:56
Ik denk dat de sleutel tot het oplossen van jouw klachten in het verminderen van stress zit. Probeer dus goede hulp te krijgen om je problemen bij de wortel aan te pakken.
Mindfulness valt idd te proberen, voor mij helpt het om stress te verminderen. Ik heb een cursus gedaan via de psychologenpraktijk, en doe het nu zonder begeleiding thuis. Ik probeer het iedere dag te doen. VGZ heeft een gratis app ervoor. Zelf vind ik Headspace heel fijn, maar die app is in het Engels en bovendien niet gratis.
Voor het tandenklemmen/knarsen zou ik je aanraden een bitje te nemen om mee te slapen.
Sterkte.
Mindfulness valt idd te proberen, voor mij helpt het om stress te verminderen. Ik heb een cursus gedaan via de psychologenpraktijk, en doe het nu zonder begeleiding thuis. Ik probeer het iedere dag te doen. VGZ heeft een gratis app ervoor. Zelf vind ik Headspace heel fijn, maar die app is in het Engels en bovendien niet gratis.
Voor het tandenklemmen/knarsen zou ik je aanraden een bitje te nemen om mee te slapen.
Sterkte.
donderdag 10 mei 2018 om 07:13
Ik heb al bijna 6 jaar tinnitus.
In Gent heb ik de Tinnitus Retraining Therapy gevolgd. Een heel succesvolle formule dat mij enorm heeft geholpen!
Ik begrijp je angst en verdriet heel goed hoor, maar écht, het gaat beteren! Zeker weten! Je leert er mee omgaan, hoe minder je er op let hoe meer het afneemt.
Nu ben je enorm gefocust maar als je dat afleert is het alsof het weg is. Ik hoor het zelf nog als het echt stil is maar het stoort me niet meer.
Sterkte!
In Gent heb ik de Tinnitus Retraining Therapy gevolgd. Een heel succesvolle formule dat mij enorm heeft geholpen!
Ik begrijp je angst en verdriet heel goed hoor, maar écht, het gaat beteren! Zeker weten! Je leert er mee omgaan, hoe minder je er op let hoe meer het afneemt.
Nu ben je enorm gefocust maar als je dat afleert is het alsof het weg is. Ik hoor het zelf nog als het echt stil is maar het stoort me niet meer.
Sterkte!