Gezondheid alle pijlers

Oorsuizen.......

10-05-2018 00:06 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Viva-meiden,

Ik ben zo bang... Ik heb nu een week oorsuizen. Bij mij komt het door stress en spanning op mijn kaak. (Ik denk o.a. tandenknarsen en klemmen, misschien ook tandvleesontsteking).

Het gevolg van de oorsuizen is ook stress, angst, verdriet, machteloosheid. Ik ben bang dat dit altijd blijft.

Ik heb naast de stress en kaakspanning ook een traagwerkende schildklier (Thyrax slikkend) en PCOS. Vit b12-tekort heb ik ook, maar dat laat ik om de twee maanden injecteren. Moet van huisarts.
Dat de oorsuizen in mijn geval te wijten zijn aan stress/kaakspanning is voor mij duidelijk. KNO vermoedde het en toen ik een Oxazepam innam, sliep en vervolgens wakker werd was het geluid er niet of nauwelijks waarneembaa, totdat Oxaze uitwerkte. Heb het 2 x gebruikt.
Meestal hoor je dat Oxaze kalmeert, in mijn geval is het geluid er ook niet zolang het medicijn werkt. TIPS? :(

Een van de stress triggers is school. Ik zit echter in een groot project en heb andere lessen....... als ik die allemaal niet afrond, kan ik niet over en heb ik een studieschuld. Weet stress...

Daarbij hoor ik ook harder sinds gisteren aan mijn linkeroor. Weet nou niet of het komt door lawaai van buiten (auto’s enz. of door de relaxmassage van QoQo waar ook je drukpunten worden aangepakt).

Hoe vaak blijft dit altijd? Van al die verhalen op internet word ik angstiger.
Wel al een acupuncturist, fysio en hypnotherapeut ingeschakeld. Die laatste wil ik verwisselen voor een goede psycholoog. Bij psycholoog ben ik weer bang dat het ECHT rustiger worden te lang duurt en ik echt niet kan ontspannen. Hiermee bedoel ik dat er tijd over de therapie heen gaat, begrijpelijk, maar extra stress.

Slapen, concentreren lukken niet.

Nog een vraagje: helpt muziek met detagolven jullie? Zo ja, wat doet het? Ik las dat mensen met oorsuizen (overactief brein) die hersenstaat hebben, maar dat vond ik zo apart want deltagolf houdt toch juist in dat je hersens rustig zijn?

Wie kan mij geruststellen?
Ik heb tinnitus gekregen door een oorontsteking.
Ze zeggen dat, als je na 3 maanden nog last van oorsuizen, het waarschijnlijk niet meer overgaat.
IK heb het zelf nu 15 maanden en ben in het begin alleen maar bezig geweest te hopen dat het over zou gaan.
Ook de huisarts vertelde mij dat het wel over zou gaan omdat er nog steeds vocht achter mijn trommelvlies zat.
IK heb te lang gewacht om mij door te laten verwijzen naar de kno.
Deze kno arts vertelde mij, na wat testen dat er niets aan te doen is en ik ermee moet leren leven.
Via het audiologisch centrum (verwijzing kno) heb ik een introductie cursus tinnitus gedaan om tinnitus te begrijpen en er beter mee om te leren gaan.
Binnenkort begin ik bij ditzelfde ac aan een cursus mindfulness.
Een ruismaskeerder werkte bij mij averechts. Ik had het idee dat het geluid van mijn piep tegen het maskeergeluid op ging.
Soms luister ik naar natuurgeluiden op een app om mij een beetje te ontspannen.
Wat mij het meeste helpt is de confrontatie aangaan met het geluid i.p.v. het altijd met ander geluid te maskeren.

Laat goed uitsluiten wat een eventuele lichamelijke oorzaak zou kunnen zijn.
Stress en spanning werkt averechts bij tinnitus dus het leren ontspannen, ook van je kaak kan je helpen.
Zoek hulp bij wat jij denkt dat bij je past en je zou kunnen helpen.
Hopelijk voor jou gaat het oorsuizen over maar doe iets aan je stress.
foreverfriends29 schreef:
10-05-2018 00:57
Ik heb ook oorsuizen, ook waarschijnlijk door spierspanning! Ik heb het nu twee jaar bewust, maar denk dat ik het misschien al wel langer had zonder dat ik het door had.

Je kunt proberen om het te verhelpen, maar mocht het niet helemaal weg gaan, bedenk je alsjeblieft dat het echt echt niets ernstigs is. Ik denk er tegenwoordig amper aan, hoor het ook amper, puur omdat ik eindelijk heb ingezien dat het niets is. Dit klinkt allemaal best raar misschien, want ik weet dat er mensen zijn die er heel erg last van hebben, maar als jij het zo mild hebt als ik, moet je echt proberen om (misschien nadat je eerst heb geprobeerd om het te verhelpen) het gewoon te negeren. Je hoort toch ook niet het tikken van de klok? Of het zoemen van de ijskast? Zie het maar zo.

En probeer je kaak te ontspannen!
Tinnitus komt in vele gradaties voor.
Voor de meeste valt er gelukkig prima mee te leven en kun je idd vergelijken met het wonen langs een treinrails, je op een gegeven moment de trein niet meer 'hoort'. Je hoort hem natuurlijk wel maar je hersenen hebben het geluid bestempelt als onbelangrijk geluid.
Voor een kleine groep is de tinnitus dermate ernstig dat er professionele hulp nodig is om ermee om te leren gaan.
Ik zelf heb b.v. 24/7 een luid testbeeldgeluid wat zelfs overdag overstemt. Mijn moeder daarentegen heeft er totaal geen hinder van en het geluid is bij haar ook niet constant aanwezig.
Zonder begeleiding had ik hier denk ik niet mee om kunnen gaan, ook het lotgenoten contact vind ik erg waardevol.
Ook draagkracht/ draaglast verschilt natuurlijk per persoon, de een kan er wat makkelijker mee omgaan dan de ander.
Fleurtje-41 schreef:
10-05-2018 00:26
Niemand? :cry: :cry: :cry:

Doe wat aan je gestress.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik las en hoorde inderdaad van KNO dat als het langer dan 3 maanden duurt, het wss chronisch is. Maar er zijn ook gevallen die het bijv. 2 jaar of 1 jaar hadden en bij wie het weggaat. Hoe kan dat?
Ik heb het al twaalf jaar,overgehouden aan een ongeluk.
Niet operabel en met medicijnen fisio en wat je allemaal maar kan bedenken niks aan te doen.
Ik heb het geaccepteerd en daardoor heb ik er veel minder last van terwijl het geluid net zo hard is dan vroeger.
Er zijn veel oorzaken,vormen en behandelingen van tinnitus. Heb je het constant, 24/7 of neemt het bij bepaalde momenten/omstandigheden toe/af? Hoor je het suizen alsof je een schelp tegen je oor aan houdt? Ik heb het jaren gehad, mn in de avond en hoe gek het ook klinkt; vnl buiten. Maar ook vaak als ik op bed lag leek het of ik een schelp tegen mijn oor hield met op de achtergrond bijkomende vage geluiden.

Van alles geprobeerd, niks hielp. In tijden van stress leek het erger. Ik weet niet hoe en waarom (in de loop der jaren ook voor andere klachten met bepaalde medicatie gestopt, anderen er voor in de plaats gekregen en medicatie bijgekregen) maar ik heb nog maar zelden de suizingen die ik toen had. Wel hoor ik al jaren een lichte monotone brom op de achtergrond, of de koelkast aanslaat, maar daar is goed mee te leven.

Ik hoop dat het over gaat als je andere waarden op peil zijn of dat je een manier of middel vindt om ermee om te gaan. Ik heb destijds veel aan dit forum gehad, mss iets voor jou?

https://forum.nvvs.nl/forum/tinnitus/

:hug:
normandina schreef:
10-05-2018 14:33
Er zijn veel oorzaken,vormen en behandelingen van tinnitus. Heb je het constant, 24/7 of neemt het bij bepaalde momenten/omstandigheden toe/af? Hoor je het suizen alsof je een schelp tegen je oor aan houdt? Ik heb het jaren gehad, mn in de avond en hoe gek het ook klinkt; vnl buiten. Maar ook vaak als ik op bed lag leek het of ik een schelp tegen mijn oor hield met op de achtergrond bijkomende vage geluiden.

Van alles geprobeerd, niks hielp. In tijden van stress leek het erger. Ik weet niet hoe en waarom (in de loop der jaren ook voor andere klachten met bepaalde medicatie gestopt, anderen er voor in de plaats gekregen en medicatie bijgekregen) maar ik heb nog maar zelden de suizingen die ik toen had. Wel hoor ik al jaren een lichte monotone brom op de achtergrond, of de koelkast aanslaat, maar daar is goed mee te leven.

Ik hoop dat het over gaat als je andere waarden op peil zijn of dat je een manier of middel vindt om ermee om te gaan. Ik heb destijds veel aan dit forum gehad, mss iets voor jou?

https://forum.nvvs.nl/forum/tinnitus/

:hug:
Dankjewel voor je info en steun. Constant en 2 geluiden. Het ene geluid is het idee van als je in een vliegtuig wacht todat je weer naar buiten mag, heb je een bepaald geluid toch van combinatie vliegtuigmotor + weer. Dat, maar dan uiteraard zachter. + een constant schel toon, piepachtig.

Hoezo is de oorzaak bij jou niet te achterhalen?

Bij mij is het waarschijnlijk echt stress en spanning. Acupunctuur kan helpen, vernam ik. Heb 3 verschillende acupuncturisten gebeld en zij geven allemaal aan dat het feit dat ik jong ben, dat de oorzaak idd stress en spanning kan zijn + het feit dat het pas recentelijk is, positief is. Factoren die de kans op herstel wat groter maken.

Wat vind je van het gedeelte van Oxazepam in mijn verhaal. Wat lijkt aannemelijk volgens jou/jullie?
jillinada schreef:
10-05-2018 12:45
Ik heb het al twaalf jaar,overgehouden aan een ongeluk.
Niet operabel en met medicijnen fisio en wat je allemaal maar kan bedenken niks aan te doen.
Ik heb het geaccepteerd en daardoor heb ik er veel minder last van terwijl het geluid net zo hard is dan vroeger.
Wat erg :( heel veel sterkte <3
damesbril schreef:
10-05-2018 08:02
Ik heb tinnitus gekregen door een oorontsteking.
Ze zeggen dat, als je na 3 maanden nog last van oorsuizen, het waarschijnlijk niet meer overgaat.
IK heb het zelf nu 15 maanden en ben in het begin alleen maar bezig geweest te hopen dat het over zou gaan.
Ook de huisarts vertelde mij dat het wel over zou gaan omdat er nog steeds vocht achter mijn trommelvlies zat.
IK heb te lang gewacht om mij door te laten verwijzen naar de kno.
Deze kno arts vertelde mij, na wat testen dat er niets aan te doen is en ik ermee moet leren leven.
Via het audiologisch centrum (verwijzing kno) heb ik een introductie cursus tinnitus gedaan om tinnitus te begrijpen en er beter mee om te leren gaan.
Binnenkort begin ik bij ditzelfde ac aan een cursus mindfulness.
Een ruismaskeerder werkte bij mij averechts. Ik had het idee dat het geluid van mijn piep tegen het maskeergeluid op ging.
Soms luister ik naar natuurgeluiden op een app om mij een beetje te ontspannen.
Wat mij het meeste helpt is de confrontatie aangaan met het geluid i.p.v. het altijd met ander geluid te maskeren.

Laat goed uitsluiten wat een eventuele lichamelijke oorzaak zou kunnen zijn.
Stress en spanning werkt averechts bij tinnitus dus het leren ontspannen, ook van je kaak kan je helpen.
Zoek hulp bij wat jij denkt dat bij je past en je zou kunnen helpen.
Hopelijk voor jou gaat het oorsuizen over maar doe iets aan je stress.
Dankjewel <3
Ken jij mensen bij wie het is overgegaan?
damesbril schreef:
10-05-2018 08:13
Tinnitus komt in vele gradaties voor.
Voor de meeste valt er gelukkig prima mee te leven en kun je idd vergelijken met het wonen langs een treinrails, je op een gegeven moment de trein niet meer 'hoort'. Je hoort hem natuurlijk wel maar je hersenen hebben het geluid bestempelt als onbelangrijk geluid.
Voor een kleine groep is de tinnitus dermate ernstig dat er professionele hulp nodig is om ermee om te leren gaan.
Ik zelf heb b.v. 24/7 een luid testbeeldgeluid wat zelfs overdag overstemt. Mijn moeder daarentegen heeft er totaal geen hinder van en het geluid is bij haar ook niet constant aanwezig.
Zonder begeleiding had ik hier denk ik niet mee om kunnen gaan, ook het lotgenoten contact vind ik erg waardevol.
Ook draagkracht/ draaglast verschilt natuurlijk per persoon, de een kan er wat makkelijker mee omgaan dan de ander.
Wat is de oorzaak bij jou en je moeder?
Fleurtje-41 schreef:
10-05-2018 15:26
Hoezo is de oorzaak bij jou niet te achterhalen?

Wat vind je van het gedeelte van Oxazepam in mijn verhaal. Wat lijkt aannemelijk volgens jou/jullie?

In heel veel gevallen is de oorzaak niet te achterhalen. Ik vind heel veel van wat je schreef over oxazepam en ook over accupunctuur. Helaas valt mijn mening onder medisch advies en dat mag hier niet.
normandina schreef:
10-05-2018 16:02
In heel veel gevallen is de oorzaak niet te achterhalen. Ik vind heel veel van wat je schreef over oxazepam en ook over accupunctuur. Helaas valt mijn mening onder medisch advies en dat mag hier niet.
Ik snap het.
In mijn geval lijkt de oorzaak wel gevonden te zijn.. zoals ik al schreef.
KNO zei het.
Stress kan ook tinnitus veroorzaken.
Bloody_Mary schreef:
10-05-2018 16:18
Stress kan ook tinnitus veroorzaken.
Ik las ook weleens verhalen van mensen die er bijv. na een half jaar van de een op de andere dag ervan af waren. Ik vraag mij dan altijd af wat de oorzaak is geweest.

Bij mij lijken stress + kaakspanning het te zijn.
Je klinkt compleet hysterisch TO.
Ik zou je adviseren de huisarts even te bellen, want je klinkt zo in paniek, dat je bijna niet meer helder reageert.
Mensen hier kunnen jou niet helpen.
Je kunt duizend vragen stellen en horen wat anderen allemaal hebben, maar het is zo zinloos. Zoek hulp waar je hulp moet zoeken. Dat is niet hier.
Ik had graag ervaringen hier gelezen van mensen die het probleem tijdelijk hebben gehad.
Hoe lang ze er last van hadden, wat ze hebben gedaan eraan en wat de oorzaak was..
sinnombre schreef:
10-05-2018 18:11
Je klinkt compleet hysterisch TO.
Ik zou je adviseren de huisarts even te bellen, want je klinkt zo in paniek, dat je bijna niet meer helder reageert.
Mensen hier kunnen jou niet helpen.
Je kunt duizend vragen stellen en horen wat anderen allemaal hebben, maar het is zo zinloos. Zoek hulp waar je hulp moet zoeken. Dat is niet hier.

Neem nou eens een biertje in plaats van appelazijn!
normandina schreef:
10-05-2018 21:04
Neem nou eens een biertje in plaats van appelazijn!
Vanwaar die opmerking? :)
Fleurtje-41 schreef:
10-05-2018 12:38
Ik las en hoorde inderdaad van KNO dat als het langer dan 3 maanden duurt, het wss chronisch is. Maar er zijn ook gevallen die het bijv. 2 jaar of 1 jaar hadden en bij wie het weggaat. Hoe kan dat?
omdat ze er veel te weinig over weten
er zijn heel weinig sluitende antwoorden op

de oorzaak kennen kan geen uitsluitsel geven of iets tijdelijk of chronisch is
het kan ontstaan en weer weggaan of nooit meer weggaan
of weer terugkomen nadat het weg was
het kan verbeteren en verergeren, afhankelijk van factoren maar ook zomaar
het is gewoon een vreselijke aandoening
Fleurtje-41 schreef:
10-05-2018 15:30
Dankjewel <3
Ken jij mensen bij wie het is overgegaan?
Ik ben lid van een besloten fb groep tinnitus en hyperacusis.
Ik ken persoonlijk niemand waarbij het over is gegaan maar waar het wel minder geworden is.
Fleurtje-41 schreef:
10-05-2018 15:42
Wat is de oorzaak bij jou en je moeder?
Bij mij was het de oorontsteking en bij mijn moeder is het onduidelijk, misschien de leeftijd of gehoorverlies.
Pinda-Kaas schreef:
11-05-2018 02:54
omdat ze er veel te weinig over weten
er zijn heel weinig sluitende antwoorden op

de oorzaak kennen kan geen uitsluitsel geven of iets tijdelijk of chronisch is
het kan ontstaan en weer weggaan of nooit meer weggaan
of weer terugkomen nadat het weg was
het kan verbeteren en verergeren, afhankelijk van factoren maar ook zomaar
het is gewoon een vreselijke aandoening
idd
Bovendien kunnen er wel 500 oorzaken en valt het vaak niet te achterhalen.
Fleurtje-41 schreef:
10-05-2018 15:29
Wat erg :( heel veel sterkte <3

Dank je wel maar sterkte is niet nodig hoor,ik heb het geaccepteerd en heb er verder geen "last" meer van.
Het is wel aanwezig natuurlijk maar het hoort er voor mij nu bij.

Jij veel sterkte,ik hop voor je dat het weer overgaat en anders succes met het accepteren..
Hier waarschijnlijk na een flinke oorontsteking en chronisch eczeem in oor tinnitus overgehouden, nu inmiddels een jaar of 7. Het enige wat ik je kan aanraden is: probeer je op iets anders te focussen. Het gesuis/gepiep/soms basgeluid is bij mij aldoor aanwezig, maar zoals met veel dingen, als je het aandacht geeft, wordt het groter. Maar goed, iedereen staat er anders in en de een zal er beter mee om kunnen gaan dan de ander, maar ik heb er net als Jillinada geen 'last' meer van. Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven