moederschap en ambitie

03-03-2009 20:49 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben moeder van 2 kleine boefjes van 3 en 2 jaar oud (ze schelen 15 maanden). Vorig jaar heb ik een leuke promotie gekregen maar loop helemaal vast. Ik werk 24 uur, zou mij dolgraag helemaal op deze functie willen storten. Maar het lukt me niet. Die 24 uur zijn geen 24 uur maar al snel 28 uur, ik sta op om 6 uur, ga om 1/2 8 de deur uit, ik ben om 6 uur klaar, sjees naar het kdv, en ben om 1/2 7 thuis. Bekaf, geen energie meer voor de kinderen. Ik voel me tekort schieten als moeder omdat ik steeds maar moe ben, en ik voel me tekort schieten in mijn baan, omdat ik niet alles kan geven wat ik graag zou willen.

Ik heb nu aangegeven op mijn werk de functie op dit moment in mijn leven niet aan te kunnen, maar ik baal er ontzettend van. Op het moment zelf voelde het als een opluchting, even de druk weg. Maar nu... Ik krijg de keuze tussen een functie als secretaresse of een functie die lager is dan wat ik nu heb, maar minstens zo druk is, waardoor het niet opschiet. Maar neem ik de functie van secretaresse dan leg ik al mijn ambities opzij en heb geen uitdaging. Gaan moederschap en ambitie samen? En hoe zorg je ervoor dat het niet ten koste gaat van jezelf en/of je kinderen, en last but not least je relatie...

(wat mijn man aangaat, die is 1 dag in de week thuis bij de kinderen)
quote:Dhelia schreef op 04 maart 2009 @ 11:42:

[...]

Helemaal mee eens! Ik heb nu een geweldige functie maar wel eentje met vreselijke tijdsdruk, hoog afbreukrisico en veel verantwoordelijkheid. Officieel 32 u, maar in de praktijk rond de 40.

Hiervoor een functie in officieel 36 u, maar in de praktijk rond de 32. Geen tijdsdruk, geen afbreukrisico (althans, niet voor mij ) en weinig verantwoordelijkheid. Mén, wat een stress! Ik vond mijn werk vreselijk, reageerde dat thuis af op man ( ), en had geen energie om nog maar íets anders te doen.

Nu is het praktisch gezien wat meer geregel, maar ik heb bergen meer energie en doe er ook weer van alles naast in besturen e.d.Ik heb precies hetzelfde inderdaad. Ik werk waarschijnlijk op een heel ander niveau dan jij, ben maar 'gewoon' managementassistente, maar voor mij is dat op dit moment een grote uitdaging, omdat het totaal anders is dan ik gewend ben en ik hier ontzettend veel kan leren. En op het moment dat duidelijk werd dat ik het best goed deed en enthousiast was kon ik ook allemaal leuke taken naar me toe trekken en ben ik een dag extra gaan werken, krijg ik zin om er een studie naast te gaan doen, heb ik meer energie als ik thuis ben, enzovoorts.
jullie geven mij genoeg stof tot nadenken, waarvoor dank ! Ik ben de komende daagjes vrij, kids gaan naar de creche, man is op reis, kan moeders rustig nadenken.

Moet zeggen dat ik dat ook wel mis, gewoon dingetjes voor mijzelf inplannen. Het is nu rennen, werken, kinderen, koken, op de bank ploffen voor de tv. Wat meer strucuur aanbrengen zou ook geen kwaad kunnen.

Ik zit nav jullie reacties ook te denken om weer in gesprek te gaan met mijn baas en de opties te bespreken.
quote:Eowynn_ schreef op 04 maart 2009 @ 12:07:

[...]

Ik heb precies hetzelfde inderdaad. Ik werk waarschijnlijk op een heel ander niveau dan jij, ben maar 'gewoon' managementassistente, maar voor mij is dat op dit moment een grote uitdaging, omdat het totaal anders is dan ik gewend ben en ik hier ontzettend veel kan leren. En op het moment dat duidelijk werd dat ik het best goed deed en enthousiast was kon ik ook allemaal leuke taken naar me toe trekken en ben ik een dag extra gaan werken, krijg ik zin om er een studie naast te gaan doen, heb ik meer energie als ik thuis ben, enzovoorts.Ik was ook 'gewoon' managementassistente maar kreeg binnen de organisatie de kans om hogerop te komen. En juist omdat ik maar 'gewoon' managementassistente was, probeer ik mij keihard te bewijzen. (er is trouwens helemaal niks mis mee, met de functie ma !)
Maar Muble, kun je de vrije tijd die je hebt niet beter indelen?

Ik werkte tot vorige week ook 3 dagen, nu 4. Maar ik had juist het gevoel dat ik enorm veel tijd voor mezelf had, en nog. Er is eigenlijk geen avond dat we niet om 19.30/20.00 klaar zijn met alles en dan heb ik toch nog zeker een uur of 2/3 voor mezelf. Ik mag van mezelf alleen televisie kijken als ik iets wil zien (dus niet zomaar doelloos langszappen) en ik probeer ook internetgebruik te beperken. Dat werkt prima.

Na het eten samen met man het huis netjes maken, eventueel wat klusjes doen als de kindjes in bed liggen en spullen klaarleggen voor de volgende dag. En om uiterlijk 20.00 ben ik 'vrij'.

Ik probeer dan een boek te lezen, bij te kletsen met manlief, te sporten, uitgebreid badderen, enzovoorts.
quote:mumble schreef op 04 maart 2009 @ 14:42:

jullie geven mij genoeg stof tot nadenken, waarvoor dank ! Ik ben de komende daagjes vrij, kids gaan naar de creche, man is op reis, kan moeders rustig nadenken.

Moet zeggen dat ik dat ook wel mis, gewoon dingetjes voor mijzelf inplannen. Het is nu rennen, werken, kinderen, koken, op de bank ploffen voor de tv. Wat meer strucuur aanbrengen zou ook geen kwaad kunnen.

Ik zit nav jullie reacties ook te denken om weer in gesprek te gaan met mijn baas en de opties te bespreken.

Klopt, bij ons stort 't ook in elkaar zodra het vakantie is en de structuur vervalt... Normaal gesproken is 't ongeveer zo dat man twee avonden sport en een avond de weekboodschappen haalt. Ik ben gemiddeld een avond per twee weken weg voor mijn besturen en een avond per week daar thuis mee bezig. Verder nog een avond in de week thuis bezig met een cursus. Voor het huishouden hebben we een schoonmaakster (en een blinde vlek, ook heel handig ). Vwb eten hebben we een vast repertoire aan snel klaar maar wel gezond maaltijden, en eens in de twee maanden of zo koken we samen de vriezer vol. 's Avonds als de kinderen op bed liggen snel een was in de machine gooien en de stofzuiger door de woonkamer. En paps en mams zitten gezellig ouderwets samen het 20u journaal te kijken

Die tijd voor jezelf inplannen is echt belangrijk, je hebt al gauw de neiging om het iedereen naar de zin te willen maken en daarbij jezelf te vergeten. Maar op de langere termijn heb je daar iedereen mee. Ik heb die avonden ook echt nodig, beetje voor mezelf aanrommelen met foto's (doe een cursus fotobewerken), of met een boek op de bank (en de wijn onder handbereik ).

Een gesprek met je baas kan nooit kwaad. Die heeft ook meer belang bij een werknemer die lekker in haar vel zit dan eentje die voortdurend het idee heeft dat ze tekort schiet. En door zelf aan te geven dat je ermee zit, neem je ook je verantwoordelijkheid. Succes, in elk geval, met alles op een rijtje krijgen!
quote:mumble schreef op 04 maart 2009 @ 14:46:

(er is trouwens helemaal niks mis mee, met de functie ma !)Nee zeg!! Doe mij een goeie! Scheelt mij weer tijd en stress
quote:Eowynn_ schreef op 04 maart 2009 @ 15:50:

Ik mag van mezelf alleen televisie kijken als ik iets wil zien (dus niet zomaar doelloos langszappen) Die tv is inderdaad een tijdverslinder. Ik kijk eigenlijk alleen het journaal, gevolgd door Netwerk. Daarna gaat 'ie uit. En dan soms nog een stukje Nova tijdens het opvouwen van de was. Verbazingwekkend hoeveel tijd je ineens overhoudt als je dat ding wat bewuster aan- en uitzet.
quote:Dhelia schreef op 04 maart 2009 @ 16:41:

[...]

Nee zeg!! Doe mij een goeie! Scheelt mij weer tijd en stress

Ik kom wel voor je werken, maar ben nog niet zo goed (geen opleiding en in het diepe gegooid )

Dan neem ik over een x aantal jaren jouw baan wel over
Mooi is dat, volgens mij zegt iedereen hier hetzelfde: meer werken in een leuke baan is minder stressvol dan minder werken in een niet-leuke baan!

Ik moet zeggen dat ik de hoeveelheid tijd die ik voor mezelf heb ook alles mee vind vallen, zo met kind erbij.

Vandaag: 7 uur op, half 8 de deur uit. Ongeveer 8.15 achter t bureautje. (manlief bracht dochter naar KDV). Half 5 van werk weg, 17.15 op KDV, 17.30 thuis. Manlief is er vanavond niet. Kind eten (opgewarmde prak van gisteren) en daarna op de grond spelen. Ik eten (ook opgewarmde prak van gisteren ). 18.45: Kindlief nog een laatste fles, daarna naar boven, 19.15 in bed. Ik naar beneden, snel even de boel aan de kant maken en 19.30 KLAAR! Nog 3 uur voor mezelf vanavond...
quote:Eowynn_ schreef op 04 maart 2009 @ 18:26:

[...]

Ik kom wel voor je werken, maar ben nog niet zo goed (geen opleiding en in het diepe gegooid )

Dan neem ik over een x aantal jaren jouw baan wel over

Geen opleiding maakt niet uit. We hebben door omstandigheden de afgelopen jaren op z'n zachtst gezegd nogal een groot verloop gehad in de ondersteuning, en op een gegeven moment leek kwaliteit ondergeschikt geraakt aan beschikbaarheid... Was 't sneller om mijn brieven zelf te typen dan de spelfouten en kromme zinnen uit de voorgetypte exemplaren te halen

Zo'n periode is wel erg geschikt om je bewust te laten worden van de voordelen van goede ondersteuning. Om er maar een positieve draai aan te geven...

Over dat overnemen van mijn baan valt best te praten. Als ik mijn salaris maar houd
Gheghe Nou, typen en spellen kan ik gelukkig wel

En ik geloof dat ik het over het algemeen best aardig doe. Maar het is gewoon nog láng niet waar ik wil zijn. Maar het is wel de ideale baan om véél te leren over organisaties (groot bedrijf) en leuk te combineren met een diploma.

Maar de overstap van hulpverlening naar dit is wel vrij groot, maar ontzettend leuk en past véél beter bij me.

Verloop was hier niet zo groot, mijn voorgangster heeft er 30 jaar gezeten, maar kon niets met computers, dus ik doe het al snel goed
eowynn, heb je dan inmiddels een keuze gemaakt mbt tot je opleiding? ik weet dat je daar erg mee worstelde, hoe dat te combineren met werk/ zorg/ opleiding/ gezin etc. Ga je je opleiding hulpverlening nog afmaken of ga je nu echt een hele andere richting op?
Ja, de kogel is wel door de kerk. School gooide op het laatste moment alles om, qua lesdagen, twee weken voordat ik zou beginnen. Dus dat ging sowieso niet meer lukken, tenzij ik mijn baan op zou zeggen.

Mijn probleem op mijn baas z'n bordje gegooid. Gezegd dat ik mijn werk leuk vond, maar een opleiding ook belangrijk, en dat het niet samen ging en dat ik niet met mijn opleiding wilde stoppen voor een tijdelijke en onzekere baan.

Nu heb ik een jaarcontract aangeboden gekregen met het vaste voornemen om me vast in dienst te nemen (kan nu niet ivm reorganisatie) en mag ik een opleiding naar keuze gaan volgen op hun kosten, op welk niveau ik wil.

En ik zit er dus sterk aan te denken om een 3 jarige HBO opleiding te doen in de richting waar ik nu werk, met het doel om wat hogerop te komen straks. Dan ben ik binnen de tijd klaar wb IBG, heb ik toch een HBO diploma en ik merk dat dit gewoon veel beter bij me past.

Sinds die beslissing is gevallen zit ik gewoon véél beter in mijn vel, had niet eens door dat ik er zo'n last van had.

Kredietcrisistechnisch hoef ik niet bang te zijn, bedrijf waar ik werk is niet gevoelig voor crisis, heb er ook vertrouwen in dat ze me écht willen houden.

Dus.
zo fijn zeg, zo zie je maar, weet je niet meer hoe je het moet regelen, komt er zoiets voorbij. Toeval bestaat niet denk ik wel eens. Hoe kwam je bij deze baan terecht? gewoon op goed geluk solliciteren en aangenomen? En je mag kiezen welke opleiding je wil gaan doen? hoeft niet eens passend bij deze baan? dat is wel een super baas. Nou mooi, hoop dingen en twijfels opgelost!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven