Moederdag

13-05-2018 19:06 231 berichten
Mijn zoon appte me net. Hij was Moederdag vergeten. Hij zegt dat hij haar dag verziekt heeft en dat mama hem heel de avond niet meer wil zien. Hij zegt dat hij het domste kind ter wereld is.

En hij wil niet dat mama weet dat hij dit aan me appt, want dan zegt zij weer dat hij ons tegen elkaar op aan het zetten is. En ik moest nu stoppen met appen met hem, want hij dacht dat mama zo wel boven zou komen.

Ik moet hier iets mee, vind ik. Maar wat?
anoniem_359747 wijzigde dit bericht op 13-05-2018 19:16
8.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Feetje2018 schreef:
13-05-2018 20:10
Ja natuurlijk.
Mijn ex is gister getrouwd, heb samen met zoonlief een pakket in elkaar gemaakt. Hij besloot en ik kocht en hebben het samen ingepakt.
Kreeg vanmorgen van zoonlief een moederdagcadeau, gekocht door ex. ( papa heeft inderdaad het voortouw hierin genomen, kind was het vergeten door de bruiloft)
Als kind met niets aan was gekomen was het ook prima geweest.
Had hooguit gezegd dat ik dan extra kusjes en knuffels hoor te krijgen omdat het moederdag is. Maar ach daar heb ik altijd recht op want ben mama😎

Dus tja ik vind dat je je kind kunt helpen met iets leuks te bedenken en uitvoeren voor de andere ouder. Mijn zoon is 10, doet zelf ook af en toe een boodschap dus zou het prima alleen kunnen.
Waarom zou je geen hulp kunnen verwachten van een van de personen die je opvoed?
Waarom moet het kind er last van hebben dat je uit elkaar bent?
Volgens mij helpt in een gezin de andere ouder ook bij zo een dag, waarom dan niet als je uit elkaar bent?

Voor mij staat het belang van het kind voorop. Een goede band tussen de ouders doet het kind goed, dus doe ik soms iets wat misschien niet “ normaal” is voor een ex maar ach kind is blij, ex is blij. Door dat soort actie”s word de andere ouder vaak weer wat makkelijker. Wat weer een beetje goodwill kweekt, waardoor ik in de toekomst weer wat terug kan vragen.
( bijv een weekend ruilen).

Ik zie het als win win en het is niet voor niets mijn ex 😅 maar zie hem als de vader van mijn kind ipv de ex.
Precies dit!! Ik kan op dit moment ex ook even niet luchten of zien maar hij is binnenkort jarig en kind en ik zijn daar al wel voor bezig, het gaat namelijk niet om mij maar om kind.
Andersom schreef:
13-05-2018 20:48
Mijn vijftienjarige kreeg het mee omdat hij vakken vult in de supermarkt. Maar stel: hij had de melk bij gevuld......

Hij kijkt weinig tv, het AdBlock op zijn laptop. Had vakantie....

Het kan hoor, dat de pubers het niet doorhebben. Hun interesse ligt vaak bij andere dingen.
Alles is mogelijk, dan ga je nog niet stampvoeten dat je geen kadootje heb gehad.
8102 schreef:
13-05-2018 20:48
Ik vind na lagere schoolleeftijd als freubelen voorbij is moederdag en vaderdag commerciële onzin.
Kinderen kunnen zo ook wat leuks of aardigs geven/maken zonder een speciale dag er voor.

Ja jij wel. MIjn moeder niet. De moeder van de zoon van TO niet. Mijn schoonmoeder niet. De buurvrouw niet.
Dus zorg je als opvoeder dat je kind het niet vergeet als het dat zelf niet kan.

Lijkt me overbodig te melden dat ik de reactie van de moeder compleet idioot vind.
Star² schreef:
13-05-2018 20:50
Ja jij wel. MIjn moeder niet. De moeder van de zoon van TO niet. Mijn schoonmoeder niet. De buurvrouw niet.
Dus zorg je als opvoeder dat je kind het niet vergeet als het dat zelf niet kan.

Lijkt me overbodig te melden dat ik de reactie van de moeder compleet idioot vind.
En stel nou dat de ex van to weet dat hij echt helemaal niets van waarde hecht aan moederdag?
8102 schreef:
13-05-2018 20:49
Alles is mogelijk, dan ga je nog niet stampvoeten dat je geen kadootje heb gehad.

Dat is ook waar hoor, moeder reageert buiten proportie. Maar moet is de ex van TO, dat had hij op kunnen inspelen.

Ik heb zaterdag ook geregeld dat man naar zijn moeder kon, met een mooie plant. Ik ging toch naar het tuincentrum hij snoeide de heg en ik vroeg of ik iets zou meenemen of dat hij later zelf ging. Kleine moeite.
B4E schreef:
13-05-2018 20:53
En stel nou dat de ex van to weet dat hij echt helemaal niets van waarde hecht aan moederdag?
Moederdag is toch ook niet voor hem?

Een verjaardag van een ander is toch ook niet voor mij? Ik hecht geen waarde aan mijn verjaardag, dus dan ben ik ook maar niet attent naar iemand die daar wel waarde aan hecht? Nee, zo ben ik niet opgevoed.
Star² schreef:
13-05-2018 20:56
Moederdag is toch ook niet voor hem?

Een verjaardag van een ander is toch ook niet voor mij? Ik hecht geen waarde aan mijn verjaardag, dus dan ben ik ook maar niet attent naar iemand die daar wel waarde aan hecht? Nee, zo ben ik niet opgevoed.
In hoeverre verplicht je een ander rekening te houden met jouw waardebepaling tav moederdag? Het is haar ex en ze weet waarschijnlijk wel dat hij het nut niet van inziet.
Ik had ook zo'n moeder die vond dat haar hele dag EN de volgende dag verpest was als ik het waagde moederdag te vergeten.
Daarom heb ik mijn dochter vanaf haar 10e ofzo gezegd dat ik moederdag nergens voor nodig vind.
B4E schreef:
13-05-2018 20:59
In hoeverre verplicht je een ander rekening te houden met jouw waardebepaling tav moederdag? Het is haar ex en ze weet waarschijnlijk wel dat hij het nut niet van inziet.
Dat is persoonlijk natuurlijk. Ik zie ook wel eens het nut niet van dingen in, maar het 'moet' toch.
De meeste (jonge) kinderen zien er ook het nut wel van in, dus dan lijkt me de keuze iets tegen je zin doen de voorkeur hebben dan je aan je principes vasthouden.
Met je ex praten heeft heel weinig zin. Daar zal ze alleen maar bozer van worden.

Wat je wel kunt doen is je zoon leren hoe hij dit soort reacties kan interpreteren zoals ze zijn. Dus niet: ik ben de domste jongen en ik heb haar hele dag verziekt, maar: okay, ondoordacht foutje van mij en dat bij een dramaqueen pur sang, niet persoonlijk opvatten - deze reactie zegt meer over haar dan over mij.

En natuurlijk om niet vervolgens op zijn tenen te lopen om haar heen, want dat is niet goed voor zijn ontwikkeling.
anoniem_228669 wijzigde dit bericht op 13-05-2018 21:11
0.77% gewijzigd
dubbel
Welke moeder zegt nou zoiets....je hebt mijn hele dag verziekt. Vind ik echt niet normaal hoor. En dat je zoon zich dan het domste kind van de wereld voelt...dan breekt je hart toch?

Ik weet niet wanneer je hem weer ziet, maar bij die geegenheid zou ik met hem praten. Dat hij absoluut niet het domste kind van de wereld is. Dat het gewoon jammer is dat mama dat tegen hem heeft gezegd. En dat jij dat niet begrijptdat zij zo heeft gereageerd. Laat hem zelf nadenken..

Ga zeker niet je ex opbellen en dat met haar bespreken. Wnt dat komt gegarandeerd bij je zoon terecht. Niet alleen heb jij dan vertrouwen geschaadt, maar hem ook nog eens in een lastig parket gezet.
Als je een redelijke band hebt met je ex kun je prima “ verhaal” halen over dit soort voorvallen.

Dit soort kleine attente dingen zorgen voor een betere band met de ander.

Ik lees hier ook veel de moeder reageerd overtrokken. Kan je vinden, alleen de ander kun je niet veranderen. De manier hoe je zelf met de ander omgaat wel. Met een beetje geluk verandert het gedrag van de ander ook.

Persoonlijk zou ik dus kijken wat ik anders zou kunnen doen zodat de situatie anders wordt. Is wel heel specifiek nu om moederdag maar dat trekt natuurlijk veel breder.
Je hebt nu eenmaal geen invloed op de ander maar wel op jezelf.

Hoe vaak lees je hier niet dat een omgangsregeling niet werkt. Vaak als de ene makkelijk is met ruilen wordt de ander dat ook. Al heb je natuurlijk van die mensen die zieken om het zieken.
Star² schreef:
13-05-2018 20:50

Star, deels eens idd. Mijn schoonmoeder en 'stief moeder zéggen dat het van hen niet hoeft, ís ook zo maar in de loop der jaren doe ik het zelf toch wel. Maar zijn dan mijn vader/schoonzussen/zwagers degenen die mij erop attent moeten maken om toch iets te doen/te sturen? Nee toch?
Waar ik het niet mee eens ben: als je aan moederdag/vaderdag nooit enige waarde hebt gehecht, (maar dat kan Amant zélf alleen maar aangeven hoe dat in het verleden is gegaan), waarom dat nu ineens ex daar zoveel (negatieve) waarde aan hecht richting hun zoon? Vind ik ook wel vreemd.
wij slapen nooit.
Amant schreef:
13-05-2018 19:14
Hij is 12. En als antwoord op je tweede vraag: ik kan me geen specifieke zaken herinneren, maar ik heb vaak de indruk dat ze niet lief voor hem is. Ze wordt zo snel zo boos op hem. Hij is 12!

Hoe gedraagt hij zich bij haar? Heeft ze reden om boos op hem te worden misschien? Niet alle twaalfjarigen zijn 24/7 voorbeeldige engeltjes namelijk. Ik zou toch eerst de gehele context boven water proberen te halen en schuw daarin niet je eigen aandeel.

Ik vind het wel een taak van ouders om kinderen te leren attent te zijn naar de ander, ook als zij niet meer samen zijn. Je kan jezelf wel ontslaan van de plichten van partner, maar niet van ouder.
iceteapeach schreef:
13-05-2018 21:18
Star, deels eens idd. Mijn schoonmoeder en 'stief moeder zéggen dat het van hen niet hoeft, ís ook zo maar in de loop der jaren doe ik het zelf toch wel. Maar zijn dan mijn vader/schoonzussen/zwagers degenen die mij erop attent moeten maken om toch iets te doen/te sturen? Nee toch?
Waar ik het niet mee eens ben: als je aan moederdag/vaderdag nooit enige waarde hebt gehecht, (maar dat kan Amant zélf alleen maar aangeven hoe dat in het verleden is gegaan), waarom dat nu ineens ex daar zoveel (negatieve) waarde aan hecht richting hun zoon? Vind ik ook wel vreemd.

Nee maar jij bent volwassen. Kinderen stuur je dan. Vinnik ;-)

Dat tweede gedeelte, dat is raar dan als het zo is. Sowieso vind ik haar reactie niet ok hoor.
Theamuts schreef:
13-05-2018 19:20
Ik vind dat jij hem eraan had moeten helpen herinneren en samen met hem een cadeautje voor haar kopen. Het kind is nog maar 12!
Ik ook. Mijn moeder liet ons altijd wat knutselen voor onze niet betalende vage vader. Gewoon, omdat het voor een kind heel belangrijk is dat soort dagen.
Kan me zomaar voorstellen dat moeder wat ontstemd/teleurgesteld was en zoon vanwege teleurstelling in zichzelf dit zo zwaar heeft opgevat.
Als andere ouder kun/moet je je kind hierbij helpen.
Theamuts schreef:
13-05-2018 19:20
Ik vind dat jij hem eraan had moeten helpen herinneren en samen met hem een cadeautje voor haar kopen. Het kind is nog maar 12!
Precies
Ik voel het ook wel als mijn verantwoordelijkheid. Ik ben het gewoon vergeten. Ik vond het blijkbaar niet belangrijk genoeg. Wel ontzettend jammer dat hij daar de dupe van is geworden.
Is haar appen een idee?
'Heeft zoon nog aan moederdag gedacht? Ik ben het hem helaas vergeten te herinneren en dat vind ik erg vervelend.'
Hips, hopsakee en pierlala.
Eens met wat vrouwjagersma zegt: je krijgt de boodschap vanuit puberstandpunt en je bent er niet bij geweest.

Dit klinkt natuurlijk hartverscheurend. Toch zou ik zeggen: wellicht moet je wat relativeren. Is dit alles zo letterlijk gezegd of is dit zijn gevoel en interpretatie van een aantal gebeurtenissen? Hij zegt nl: avond “verpest”, niet dag...en hij was er heel de dag. Zou dat gezegd zijn of zijn gevoel zijn?

Pas ermee op teveel zelf in te vullen. Al klinkt het in deze situatie als een heks-moeder, misschien was de situatie toch anders...?

Zou je zoon zelf het heel vervelend hebben gevonden en zijn er misschien andere kinderen die wel er aan gedacht hadden ofzo?

Praat later eens rustig met je zoon. En kijk hoe het dan klinkt. Zou een moeder echt van een kind van 12 een kado verwachten en boos zijn als dat niet zo is? Ik kan me daar zo weinig bij voorstellen.
Nou, ik inmiddels wel. Eerder ook al dingen meegemaakt.
Dat je zoon zich nu rot voelt, dat is waar jij zorgen over hebt. Het enige wat je op afstand kan doen is aangeven aan hem: balen joh, dat je geen fijne dag had en dat jij je rot voelt. Als jij het fijn vindt, help ik je volgende keer wel eraan te denken. Komt goed.

Ik vraag me echt af nl of zij daar boos over was.

Kop op he! Pubers hebben soms ruzie met een van de ouders en dat is balen om dat te weten en er niets mee te kunnen... ik zou haar er niet naar vragen. Als het goed is, zorgt zij zelf voor het herstel met zoon na een aanvaring.
Ik heb een ander karakter dan zij. Ik laat van me horen wanneer hij over de schreef gaat. Daarna is het uit de weg en ligt het achter ons. Straf krijgt hij nooit. Hij gaat zich soms heel verdrietig heel stom voelen, in een hoekje, terwijl er niets ernstigs is voorgevallen. Zo verdrietig vind ik dat. Op dat moment kan ik hem niet helpen.
Amant schreef:
13-05-2018 20:09
Ja doei. Ze doet maar normaal. En m’n zoon leert gewoon z’n moeder kennen. Dat is onvermijdelijk. Ze heeft ook lieve kanten, maar dit verstoort alles.
Zal wel weer verwijderd worden want aanval op de persoon: maar... ik vind je een naar persoon. Je had even moeten appen om je zoon te helpen herinneren. Maar je geniet duidelijk ervan dat je zoon zijn moeder 'leert kennen'. Manipulatief noem ik dat

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven