Moederdag
zondag 13 mei 2018 om 19:06
Mijn zoon appte me net. Hij was Moederdag vergeten. Hij zegt dat hij haar dag verziekt heeft en dat mama hem heel de avond niet meer wil zien. Hij zegt dat hij het domste kind ter wereld is.
En hij wil niet dat mama weet dat hij dit aan me appt, want dan zegt zij weer dat hij ons tegen elkaar op aan het zetten is. En ik moest nu stoppen met appen met hem, want hij dacht dat mama zo wel boven zou komen.
Ik moet hier iets mee, vind ik. Maar wat?
En hij wil niet dat mama weet dat hij dit aan me appt, want dan zegt zij weer dat hij ons tegen elkaar op aan het zetten is. En ik moest nu stoppen met appen met hem, want hij dacht dat mama zo wel boven zou komen.
Ik moet hier iets mee, vind ik. Maar wat?
anoniem_359747 wijzigde dit bericht op 13-05-2018 19:16
8.56% gewijzigd
woensdag 16 mei 2018 om 00:00
Je ex kan roepen wat ze wil, het kind is pas twaalf maar ook al twaalf. Vandaag of morgen zegt ie tegen zijn moeder dat ze het kan bekijken en staat bij jou op de stoep.
In mijn ogen grenst haar gedrag, zoals jij het omschrijft, aan emotionele mishandeling en ik krijg de indruk dat ze psychisch misschien een beetje in de knoop zit. Helaas vinden de meeste mensen dat ze het wel alleen (moeten) kunnen. Zolang zij geen hulp wil kun je niets voor haar doen.
Je kunt je zoon uitleggen dat ieder mens anders is. De één kan het leven gemakkelijk aan, een ander heeft regelmatig een bevestiging nodig dat mensen hem/haar goed-aardig-lief-leuk-geweldig vinden.
En het is even een gokje van mijn kant, maar ik vermoed zo dat ze misschien simpelweg bang is dat jullie zoon haar ook verlaat, net zoals jij dat gedaan hebt, en voor jou misschien nog een vader ofzo. Nu zoonlief dan ook nog moederdag vergat bevestigt dat voor haar dat ze minder belangrijk voor hem is dan ze graag zou willen. En zeker nu hij 12 is en bij een eventuele gang naar een rechter óók gehoord zal worden.
In mijn ogen grenst haar gedrag, zoals jij het omschrijft, aan emotionele mishandeling en ik krijg de indruk dat ze psychisch misschien een beetje in de knoop zit. Helaas vinden de meeste mensen dat ze het wel alleen (moeten) kunnen. Zolang zij geen hulp wil kun je niets voor haar doen.
Je kunt je zoon uitleggen dat ieder mens anders is. De één kan het leven gemakkelijk aan, een ander heeft regelmatig een bevestiging nodig dat mensen hem/haar goed-aardig-lief-leuk-geweldig vinden.
En het is even een gokje van mijn kant, maar ik vermoed zo dat ze misschien simpelweg bang is dat jullie zoon haar ook verlaat, net zoals jij dat gedaan hebt, en voor jou misschien nog een vader ofzo. Nu zoonlief dan ook nog moederdag vergat bevestigt dat voor haar dat ze minder belangrijk voor hem is dan ze graag zou willen. En zeker nu hij 12 is en bij een eventuele gang naar een rechter óók gehoord zal worden.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
woensdag 16 mei 2018 om 00:49
pejeka schreef: ↑15-05-2018 19:41Tja, en als Amant haar een heks vindt, had hij dat ook kunnen bedenken alvorens met haar tussen de lakens te duiken en een kind bij haar te verwekken.
Feit is: er is een zoon, er is een moeder van die zoon, die je dan wellicht niet meer aardig vindt, maar ze is nog steeds de moeder van je zoon. En of het nou in je systeem zit of niet, of het nou jouw overtuiging is of niet, die moeder had het zomaar aardig gevonden een moederdagcadeautje te krijgen van haar zoon. Als ex weet je (hopelijk) dat dat zo is, tenzij je haar alleen als bedvulling hebt gebruikt.
Nou, dan ga je lekker met je zoon de stad in, maakt er een lekkere vader-zoon-dag van, gaat lekker samen lunchen, en als hij dan stralen komt aanzetten met een flesje bodylotion van de Kruidvat dat hij met zijn eigen zakgeld kan betalen, help je hem nog om dat leuk in te pakken ook. Daar ben je vader voor. Klaar.
M.a.w. jij vindt kennelijk dat ondanks dat de ouders gescheiden zijn, beide ouders nog steeds moeten bedenken over moederdagviering, of vaderdag?. Echt, te gek voor woorden. Regel dat zelf als ouder, helemaal als je gescheiden bent. Ga je ex en/of kind daar niet over/mee lastig vallen als je daar zélf als ouder, in dit geval dus ex van Amant, een probleem mee hebt/van maakt. Laat staan boos om worden richting je kind.
Bizár om te manipuleren via kind en vervolgens naar ex (indirect naar Amant). Nogmaals,sneu voor zoon in dit geval.
wij slapen nooit.
woensdag 16 mei 2018 om 10:13
Aan moederdag denken, hoeft niet te zeggen dat je persé een cadeau moet kopen. Ik vind het inderdaad fijn als mijn puberella die dag zichzelf uit bed sleept, een ontbijtje in mekaar flanst en dan lekker bij mij op bed komt zitten en me een dikke knuffel geeft en uitgebreid met me kletst in bed. Dat is toch gewoon fijn en heeft niets te maken met "veel aandacht nodig hebben". Ja, ik sta ook grotendeels in dienst van mijn kind, maar het is fijn om dat ook terug te krijgen. Niet met een flesje dove, maar met wat oprechte aandacht. En natuurlijk kan dat in principe elke dag, maar die dag is nu eenmaal uitgevonden ervoor.
En als ex kan je heus wel effe kort zeggen: denk eraan zondag is moederdag/vaderdag. Doe een keer een extra inspanning voor papa/mama.
Nu is het fout gegaan. Je kent de precieze context niet, maar hebt zelf wel een hoop aannames die je baseert op je eigen gekleurde bril. Dat is niet abnormaal, maar het helpt je zoon niet als je dit soort dingen uitspreekt. Dus gewoon je zoon een beetje opvrolijken en niet inhoudelijk een positie innemen. Blijkbaar hebben ze er alweer over gepraat en is het bijgelegd, dus jij hebt alleen de piek van de emotie meegekregen.
Ex aanspreken zou ik zeker niet doen. Je kan wel nog eens met rust navragen wat er nou allemaal precies aan de hand was en hoe het uiteindelijk is uitgepraat. Dan krijg je een vollediger beeld van hoe het is gegaan.
Ik heb heus ook wel eens in boosheid iets tegen mijn dochter gezegd dat eigenlijk achteraf gezien overdreven was. Dan praten we dat uit en zal ik zelf ook zeggen dat dat gedrag niet ok was. Zo leert een kind ook dat inderdaad zelfs mama/papa niet perfect is.
En als ex kan je heus wel effe kort zeggen: denk eraan zondag is moederdag/vaderdag. Doe een keer een extra inspanning voor papa/mama.
Nu is het fout gegaan. Je kent de precieze context niet, maar hebt zelf wel een hoop aannames die je baseert op je eigen gekleurde bril. Dat is niet abnormaal, maar het helpt je zoon niet als je dit soort dingen uitspreekt. Dus gewoon je zoon een beetje opvrolijken en niet inhoudelijk een positie innemen. Blijkbaar hebben ze er alweer over gepraat en is het bijgelegd, dus jij hebt alleen de piek van de emotie meegekregen.
Ex aanspreken zou ik zeker niet doen. Je kan wel nog eens met rust navragen wat er nou allemaal precies aan de hand was en hoe het uiteindelijk is uitgepraat. Dan krijg je een vollediger beeld van hoe het is gegaan.
Ik heb heus ook wel eens in boosheid iets tegen mijn dochter gezegd dat eigenlijk achteraf gezien overdreven was. Dan praten we dat uit en zal ik zelf ook zeggen dat dat gedrag niet ok was. Zo leert een kind ook dat inderdaad zelfs mama/papa niet perfect is.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€
woensdag 16 mei 2018 om 10:31
Ik zou er zoiets van maken richting kind.
Alle mensen zijn verschillend en iedereen heeft dingen waar hij of zij waarde aan hecht. Zo vind ( als voorbeeld) oma het belangrijk dat er zonder schoenen binnen word gelopen. Opa vind het fijn als ik mee ga naar de dokter als hij ziek is. Vind papa het fijn als je aan tafel blijft zitten als iedereen nog aan het eten is en vind mama moederdag belangrijk.
Mensen hebben bepaalde verwachtingen en als iemand daar niet aan voldoet kan iemand gekwetst raken. Soms kwetst je iemand terwijl je dat niet bedoeld. Kan gebeuren daar ben je mens voor. Iemand mag zich gekwetst voelen, dat is nu eenmaal zijn gevoel. Jij mag je daar schuldig over voelen ook dat is heel normaal. Iedereen is anders en iedereen reageert op zijn of haar manier. Je kunt niets doen aan de manier hoe iemand anders reageert maar wel aangeven dat je dat niet prettig vind en uitleggen wat het met jou doet.
Papa is het ook vergeten, ik vind het niet zo belangrijk. Ik heb nu dus ook een leer moment gehad. Want ondanks dat ik zelf iets minder belangrijk vind, had ik je wel kunnen helpen. Daar ben ik papa voor, de volgende keer maken we er een leuke mannendag van.
Zo leren we elke dag allemaal ongeacht je leeftijd. Ik maak fouten, mama maakt fouten en jij maakt fouten. Dat doen mensen zo af en toe en daar leer je van.
In dit geval is jouw mama gekwetst, ze had een verwachting die niet uitgekomen is.
Jij voelt je schuldig omdat mama het aangeeft maar de manier waarop mama dat kenbaar maakte vond je niet prettig. Dat mag je tegen mama zeggen. Mama ik voel me schuldig dat ik het vergeten ben maar de manier hoe je tegen me deed kwetste mij en maakte me verdrietig.
Hem leren zijn grenzen aangeven, zijn gevoel uit leren spreken is voor zijn verdere leven alleen maar handig.