Gezondheid alle pijlers

Dé pil

08-05-2018 23:34 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Ik lees al een tijdje mee, maar vandaag wil ik toch zelf even wat kwijt.

Ik merk eigenlijk dat ik de laatste jaren/maanden met momenten heel erg slecht in mijn vel kan zitten.

Ik heb reeds wat informatie opgezocht op het net, maar vindt nog niet helemaal wat ik zoek.

Ik neem de pil nu al van toen ik 16 jaar was (ben er nu 23), Desorelle 20.

Al 2x depressie doorstaan, af en toe last van angsten, nerveus etc. Ik begin meer en meer de pil hieraan te linken omdat ik voordien een totaal ander persoon was.
Heb het gevoel alsof er iedere dag een soort vage mist in mijn hoofd hangt.

Nu is het al enkele maanden dat ik er op let, dat de maanden echt ingedeeld zijn in periodes met serieuze moodswings, telkens komen ze terug en meestal in dezelfde periode.

Een week voor ik mijn maandstonden moet krijgen, voel ik
-me echt sober worden
-negatieve gedachten
- twijfelen over mijn relatie (terwijl ik echt dolgelukkig ben),werk, mezelf,..
- Ik voel me naar vanbinnen, erg moe, kan de hele dag door slapen.
- Me erg uit balans voelen
- Soms wel wat verward (overhoop met mezelf plots, gevoelens,..)
- Dan heb ik jullie nog niet verteld hoe chagrijnig ik wel niet kan zijn, en hiermee mensen echt van me weg duw
- ...

Deze gevoelens blijven duren tot mijn maandstonden over zijn, soms nog tot enkele dagen erna. Daarna klaart de donkere hemel terug op.

Dan gaat het een weekje of 2 weer goed met me, tot een week voor ik terug ongesteld moet worden.

Ik herken mezelf soms niet meer.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee, met zowel de psychische als fysieke klachten?

Ik denk er sterk over na om een Mirena spiraaltje te laten zetten..

Dankje
anoniem_369187 wijzigde dit bericht op 08-05-2018 23:58
1.73% gewijzigd
Blondegurl03 schreef:
08-05-2018 23:34
Beste forummers,

Ik lees al een tijdje mee, maar vandaag wil ik toch zelf even wat kwijt.

Ik merk eigenlijk dat ik de laatste jaren/maanden met momenten heel erg slecht in mijn vel kan zitten.

Ik heb reeds wat informatie opgezocht op het net, maar vindt nog niet helemaal wat ik zoek.

Ik neem de pil nu al van toen ik 16 jaar was (ben er nu 23), Desorelle 20.

Al 2x depressie doorstaan, af en toe last van angsten, nerveus etc. Ik begin meer en meer de pil hieraan te linken omdat ik voordien een totaal ander persoon was.
Ik heb het gevoel alsof er iedere dag een soort vage mist in mijn hoofd hangt.

Nu is het al enkele maanden dat ik er op let, dat de maanden echt ingedeeld zijn in periodes met serieuze moodswings, telkens komen ze terug en meestal in dezelfde periode.

Een week voor ik mijn maandstonden moet krijgen, voel ik -me echt sober worden
-negatieve gedachten
- twijfelen over mijn relatie (terwijl ik echt dolgelukkig ben),werk, mezelf,..
- Ik voel me naar vanbinnen, erg moe, kan de hele dag door slapen.
- Soms wel wat verward (overhoop met mezelf plots, gevoelens,..)
- Dan heb ik jullie nog niet verteld hoe chagrijnig ik wel niet kan zijn, en hiermee mensen echt van me weg duw
- ...

Deze gevoelens blijven duren tot mijn maandstonden over zijn, soms nog tot enkele dagen erna. En daarna klaart de donkere hemel terug op.

Dan gaat het een weekje of 2 weer goed met me, tot een week voor ik ongesteld moet worden.

Ik herken mezelf soms niet meer.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee, met zowel de psychische als fysieke klachten?

Ik denk er sterk over na om een Mirena spiraaltje te laten zetten..

Dankje
Waarom dan van het ene hormoon over op het andere hormoon?
Als je last denkt te hebben van de pil zou ik het eerst eens een tijdje zonder hormonen doen.
Moiren’ schreef:
08-05-2018 23:43
Waarom dan van het ene hormoon over op het andere hormoon?
Als je last denkt te hebben van de pil zou ik het eerst eens een tijdje zonder hormonen doen.
Ik had gehoord dat de Mirena spiraal enkel hormonen afscheid in je baarmoeder en dat dit niet rechtstreeks in je bloed gaan zoals bij de anticonceptiepil..
is mss wel een optie, even zonder, maar wil niet zwanger worden :)
Blondegurl03 schreef:
08-05-2018 23:44
Ik had gehoord dat de Mirena spiraal enkel hormonen afscheid in je baarmoeder en dat dit niet rechtstreeks in je bloed gaan zoals bij de anticonceptiepil..
Gelukkig is er meer dan de pil en de mirena.

Laat je goed voorlichten door je huisarts.

https://www.anticonceptie.nl/
Blondegurl03 schreef:
Dat schijnt niet waar te zijn, je cortison-level stijgt bij een mirena. Ik zou het ook eerst even zonder proberen en sowieso even overleggen met de huisarts.
Dit had écht mijn verhaal kunnen zijn.
Ik ben 5 maanden geleden gestopt met de pil en er is helemaal niks veranderd, behalve het feit dat ik keihard aan mezelf heb gewerkt.
Ook die twijfels herken ik zo erg!
Ik link het meer aan PMS achtige klachten en de leeftijd (21). Veel keuzes, niet goed weten wat ik wil, onzeker ervan worden en dat maakt voor mij de negatieve cirkel.
En nu ik gestopt ben zijn vooral de mentale klachten rondom de menstruatie veel erger.
Mijn menstruatie duurt langer, is heftiger en onregelmatig.

Ik dacht ook dat de pil de boosdoener was maar voor mij was het dus niet zo.
Maar, probeer het uit. Ga in ieder geval 3 maanden zonder hormonen in je lijf.
Wie weet heeft het bij jou wel effect!
Ik zou het ook een tijdje zonder hormonen proberen. Ik ben op een gegeven moment gestopt met de pil omdat mijn libido er heel erg op achteruit was gegaan, maar toen merkte ik pas dat ik veel evenwichtiger was zonder pil. Geen uitbarstingen meer tegen de kinderen, dat soort dingen. De hormonen in de pil kunnen echt veel invloed op je hebben. Dus nogmaals: probeer het een tijdje zonder (dan maar even geen seks of een koperspiraal) en pas dan weet je of het door de pil komt.
Je maandstonde is kunstmatig. Je lijf weet niet van tevoren wanneer je stopweek is. Je moodswings een week voor je stopweek kunnen dus niet door je hormonen komen. Ik verwacht niet dat het beter wordt door met de pil te stoppen. Maar probeer het eens gewoon een maand of twee. Even condooms gebruiken in die tijd.
anoniem_360164 wijzigde dit bericht op 09-05-2018 07:12
1.95% gewijzigd
Hallodhdh schreef:
09-05-2018 00:53
Dit had écht mijn verhaal kunnen zijn.
Ik ben 5 maanden geleden gestopt met de pil en er is helemaal niks veranderd, behalve het feit dat ik keihard aan mezelf heb gewerkt.
Ook die twijfels herken ik zo erg!
Ik link het meer aan PMS achtige klachten en de leeftijd (21). Veel keuzes, niet goed weten wat ik wil, onzeker ervan worden en dat maakt voor mij de negatieve cirkel.
Zou best kunnen hoor. Bij mij staat er nu ook erg veel op het spel, moet ook grote keuzes maken etc, maar dan nog. Het nare is dat dit gewoon echt in een routine gebeurd tijdens de maand. Ieeeeedere keer opnieuw weer die week voor ik ongesteld moet worden, vreemd toch?
Verder voel ik me gewoon keilekker hoor, die twee resterende weken in de maand 😂
Ik zal het wel een kans geven, maar absoluut geen zin om zwanger te worden, dus dit wordt nog even uitkijken..
Marana-- schreef:
09-05-2018 07:11
Je maandstonde is kunstmatig. Je lijf weet niet van tevoren wanneer je stopweek is. Je moodswings een week voor je stopweek kunnen dus niet door je hormonen komen. Ik verwacht niet dat het beter wordt door met de pil te stoppen. Maar probeer het eens gewoon een maand of twee. Even condooms gebruiken in die tijd.
Ja, mijn maandstonden zijn dan wel kunstmatig, maar ik voel dit altijd van ver aankomen. Echt heel vreemd, daarom denk ik dat het er misschien wel verband mee kan hebben.
En waarschijnlijk ook de leeftijd, keuzes,..

Ah we zien wel..
En als je de pil doorslikt? Twee of drie strips achter elkaar en dan pas een stopweek?
Marana-- schreef:
09-05-2018 07:25
En als je de pil doorslikt? Twee of drie strips achter elkaar en dan pas een stopweek?
Dit heb ik ook al enkele maanden gedaan, maar ging daar echt slordig mee om. Eens 3 maanden doornemen, dan maandstonden laten doorkomen, dan eens 2 strips doornemen, dan weer maandstonden laten doorkomen. En telkens kreeg ik na verloop van tijd harde en pijnlijke buiken, precies of “het” er toch uit moest, maar niet kon. En als ik dan mijn maandstonden opnieuw liet doorkomen, had ik dubbel zoveel last van stemmingswisselingen + pijn..
pamelacourson schreef:
09-05-2018 06:54
Ik zou het ook een tijdje zonder hormonen proberen. Ik ben op een gegeven moment gestopt met de pil omdat mijn libido er heel erg op achteruit was gegaan, maar toen merkte ik pas dat ik veel evenwichtiger was zonder pil. Geen uitbarstingen meer tegen de kinderen, dat soort dingen. De hormonen in de pil kunnen echt veel invloed op je hebben. Dus nogmaals: probeer het een tijdje zonder (dan maar even geen seks of een koperspiraal) en pas dan weet je of het door de pil komt.
Daar zeg je het: evenwichtig.
Dit gevoel heb ik altijd wanneer mijn stopweek nadert, alsof ik helemaal uit balans ben.
Ik zal het zeker een kans geven, en even stoppen met de pil.
Eens zien wat dit oplevert..
Je kan ook andere voorbehoedmiddelen gebruiken om zwangerschap te voorkomen.
Ik zal als ik jou was niet teveel hoop aan de pil koppelen. Dat deed ik ook en toen ik gestopt was en het gaf weinig resultaat baalde ik als een stekker en kreeg ik de bevestiging dat het écht tussen mijn oren zit.

Heb je al eens op PMS gezocht?
Er zijn meer dingen te doen aan dit soort klachten.
PMS hebben veel vrouwen last van en het kan je zeker de depressieve gevoelens geven. Het neerslachtige en sombere ken ik heel erg.
Je kan bijvoorbeeld teunisbloem olie nemen tegen dit soort klachten, maar bij mij hielp passiflora extra sterk ook heel goed.

Als je echt besluit te stoppen met anti conceptie zal ik zeker niet gelijk overgaan in de volgende vorm van anticonceptie. Dan krijg je waarschijnlijk nog niet het gewenste resultaat en kan je ook niet beoordelen of het daadwerkelijk aan de pil ligt.
Blondegurl03 schreef:
Dat is niet waar. Er komt ook een klein deel systemisch. Het is wel een stuk minder dan bij de pil. De Mirena is, vooral bij jonge vrouwen, wel gelinkt aan depressieve klachten. Probeer het eers eens een tijd zonder, of met een koperspiraal.
Dit is inderdaad een bekend verhaal! Het is nooit 100% bewezen, maar veel vrouwen hebben deze klacht en voelen zich beter bij andere anticonceptiva. Toch is er een kans dat je er nu extra 'op let' en veel aan de pil gaat linken, de kans is groot dat je nu niet meer dezelfde persoon bent als een aantal jaar geleden. Het kan zeker geen kwaad om te veranderen van anticonceptiva naar het Mirena spiraaltje, deze is net zo veilig en is inderdaad geen systemisch voorbehoedsmiddel. Mochten de klachten dus van de pil komen, kan je dit testen door over te schakelen! Ik zie geen reden om dit niet te doen, tenzij jij je zelf niet goed bij voelt om te veranderen.

Succes!
Een masterstudent geneeskunde
Suus1869 schreef:
14-05-2018 17:56
Dit is inderdaad een bekend verhaal! Het is nooit 100% bewezen, maar veel vrouwen hebben deze klacht en voelen zich beter bij andere anticonceptiva. Toch is er een kans dat je er nu extra 'op let' en veel aan de pil gaat linken, de kans is groot dat je nu niet meer dezelfde persoon bent als een aantal jaar geleden. Het kan zeker geen kwaad om te veranderen van anticonceptiva naar het Mirena spiraaltje, deze is net zo veilig en is inderdaad geen systemisch voorbehoedsmiddel. Mochten de klachten dus van de pil komen, kan je dit testen door over te schakelen! Ik zie geen reden om dit niet te doen, tenzij jij je zelf niet goed bij voelt om te veranderen.

Succes!
Een masterstudent geneeskunde
Blij dat ik war erkenning krijg! :)
Ik voel me nog steeds niet lekker in mijn vel, opgeblazen gevoel, erg moe,..

Ik zal verdere stappen ondernemen, asap eens contact opnemen met een gynaecoloog & zeker kijken wat de mogelijkheden zijn.
Ik denk er sterk over na om koperspiraal te plaatsen, geen hormonen (dus zo kan ik het dan ook zien of het verschil brengt al dan niet) + zo is een zwangerschap nog eens uitgesloten :)

Dankje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven