Gezondheid alle pijlers

Pap 3a

21-03-2008 11:38 1453 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal weken geleden een uitstrijkje laten maken bij de huisarts. Ik heb "gewoon" meegedaan aan het bevolkingsonderzoek en ging er zomaar vanuit dat alles wel ok zou zijn. Ik kreeg de uitslag en dat bleek pap 3a te zijn. Twee weken erna nam de huisarts nog een kweekje af wat werd onderzocht in het ziekenhuis. Ook dat bleek pap 3a te zijn. Omdat het te onrustig was, werd ik doorverwezen naar het ziekenhuis. Ik moet nu in April de eerste keer naar een verpleegkundige voor nog een uitstrijkje en een vaginale echo en dan een week erna naar de gynaecoloog voor een baarmoedermond / halsonderzoek. Ik ben er vrij nuchter onder. Blij dat het ontdekt is en ik denk maar, in het ziekenhuis zit ik op de goeie plek. Toch.....ik heb wat info gelezen op internet die me dan aan de andere kant ook weer zorgen geeft. Ik las zelfs dat ik sommige gevallen de baarmoeder verwijderd wordt. Ik ben 31 en heb nog wel een kinderwens. Heeft iemand ervaring op dit gebied? Ik zelf denk, de onderzoeken doen in April en niet teveel paniek...Wie heeft er tips of info? Alvast erg bedankt!
@luckybird: ik heb vorige week de uitslag gekregen van mijn uitstrijkje, en die was gelukkig goed. Heb wel al 4 weken last van erge pijn in mn onderbuik, en onregelmatig ongesteld. Dit heeft bij mij dus niks te maken met mijn uitstrijkje. (al begon ik dat ook te denken)

Ik zou even langs de huisarts gaan als ik jouw was. Even je klachten voorleggen en vragen of het er iets mee te maken kan hebben. Succes ermee!
Wat een enge en nare verhalen allemaal...

Ik heb afgelopen week mijn allereerste uitstrijkje gehad. Potverdrie dat laat ik nooit meer bij de huisarts doen. Die had maar 1 maat eendenbek en wel de grootste. Het deed echt hartstikke zeer...Voortaan bij de gyn...

Wat ik ook raar vond. Het is afgelopen woensdag gedaan. Maar het potje met de brush erin blijft staan tot de week daarop dinsdag, want dan wordt het opgehaald door het lab. Is dit normaal? Kan het na een week gestaan te hebben nog wel beoordeeld worden?
bruinoog, ik zou er verder niet te veel bij stil staan, bij deze verhalen. 9 van de 10 keer is er niets aan de hand en is de uitslag goed. dit zijn natuurlijk verhalen van meiden bij wie er wel iets was. vervelend dat het zo pijn deed, bij mijn ha ging het prima. denk wel dat het gewoon beoordeeld kan worden hoor, je uitstrijkje, gewoon anders even aan de ha vragen.

wohman, mijn ha zei dat het waarschijnlijk "gewoon" een onsteking is, en dat pap 2 echt niet verontrustend is.

blijf het naar vinden maar goed, ik wacht het maar af. als de pijn in mijn onderbuik blijft ga ik wel eerder terug als over 6 maanden. want dat hoort toch niet.
@ Luckybird, zeker terug gaan hoor als je die pijn blijft voelen. Zeker als het zo'n 3-4 weken aanhoudt. Kan inderdaad een ontsteking zijn! Raar dat je huisarts daar niks aan doet??!
ja vind ik dus ook. die zegt dat moet vanzelf weer overgaan??

ik heb het niet constant moet ik zeggen, maar wel regelmatig.

ben ook zeker vsan plan binnenkort terug te gaan. desnoods moet ie me maar doorsturen. just to be sure.
Bij mij werd via het bevolkingsonderzoek ontdekt dat ik pap4 was. Vanuit daar ben ik naar het ziekenhuis gegaan waar ik een echo kreeg en vorige heb ik onder hele narcose een lis behandeling gehad. Ik heb de eerste week een beetje bloed verloren maar verlies nu alleen nog wondvocht. Tussen het maken van het uitstrijkje en de operatie zat precies 1 maand.

Van de lisbehandeling heb ik niets gevoeld ik heb daarna ook geen pijn gehad.

Gelukkig ging alles in totaal wel snel want emotioneel had ik het wel moeilijk. Dat kwam mede omdat ik niet wist wat me te wachten stond en ik horror verhalen op internet las. Ik ben 30 en heb een kinderwens en mijn angst was toch wel dat het straks allemaal veel erger was dan dat ik dacht.
jeetje nikki, dat snap ik, dat gaat je emotioneel gezien niet in de koude kleren zitten. en wat heb je nu verder te horen gekregen, ivm je kinderwens enzo? ik weet wel dat een familielid van mij ooit hetzelfde heeft meegemaakt en die heeft nog 2 gezonde kinderen op de wereld gezet daarna. misschien dat ik je daarmee een hart onder de riem kan steken!
ik heb vandaag te horen gekregen dat ik op cat 3 zit en je hebt er 5.

ik maak me grote zorgen...ik heb net een dochtertje gekregen en ik wil haar zien opgroeien!!!

mn arts zei me niet te ongerust te maken.... dat t goed te behandelen is.

tjee ben me rotgeschrokken
hoi chakyra, ja kan ik me voorstellen, al schijnt zelfs pap3 nog goed mee te kunnen vallen. heb je al info opgezocht op het internet? daar zie je precies staan wat al die "paps" inhouden.

en is het 3a of b, want ook daar zit nog een aardig verschil in?
Hoi,

Ik ben tine, 30 jaar en trotse moeder van een dochter van 1,5 en een kinderwens.

Ook ik heb vorig jaar juli een uitstrijkje laten maken, waar pap 3a uitkwam. Mocht in december een herhalingsuitstrijkje laten maken, maar ook die was weer pap 3a.

27 januari een colposcopie gehad, waarbij ze met een lis onder verdoving een biopt hebben afgenomen en andere plekjes weggebrand hebben. Daarna is het wondje dichtgebrand.

De hele week rustig aan gedaan, maar na een kleine week flink last gehad van bloedingen. Bleek dat het korstje niet goed los is gekomen en dat daardoor de wond weer open was gegaan. De afgelopen week 3 keer naar het ziekenhuis geweest vanwege bloedingen en uiteindelijk heeft de arts het opnieuw dichtgebrand. Met het risico dat dit korstje ook weer los moet komen over een paar dagen en ik dan met een beetje pech weer een bloeding krijg. Dan gaan ze het hechten!!

Heeft iemand ervaring met het hechten en heeft dit gevolgen voor een eventuele 2e zwangerschap?

18 februari krijg ik trouwens de uitslag!!!

Groetjes Tine
Hoi,

Ik heb voor de Kerst een uitstrijkje laten maken, was ook niet helemaal goed. Ik woon in het buitenland en die termen van Pap1 2 of 3 kennen ze hier helemaal niet. Ascus noemen ze dat hiet, van die onrustige cellen zeg maar waarvan ze niet weten waar ze vandaan komen. Moest een biopsie (met narcose). Daaruit bleek dat het CIN1 was (lees hier nu dat dat niet zo diep zit gelukkig). Moet het nu deze week laten 'bevriezen'. Met zo'n koude staaf (zo stel ik me dat voor althans) branden ze dan de boel weg. Ik zie het allemaal wel....
Wat is nu precies die lisbehandeling waar jullie het steeds over hebben? O ja, ik heb een dochter van 13 maanden en na de bevalling ben ik nooit meer terug naar de dokter geweest voor na-controle.....dom he?
Sinds gisterenavond heb ik weer last van een bloeding. Nummer 4 na mijn colposcopie van 2 weken geleden.

Ben nu in afwachting van wat de artsen willen gaan doen, maar word hier een beetje moedeloos van.

Wie heeft hier ervaring mee en hoe is het opgelost? Vorige week zei de arts dat ze het zouden gaan hechten, maar vanmorgen aan de telefoon krabbelde hij terug, omdat daar je baarmoedermond van vervormd, wat gevolgen kan hebben voor een eventuele nieuwe zwangerschap.

Wat een gedoe allemaal!! En dan heb ik het nog niet eens over de uitslag!!!!

Groetjes Tine
Hoi Tine, hoe was je uitslag?
Hoe zat het met jullie menstruatie na een biopsie/bevriezing? Ik ben gewoon op tijd ongesteld geworden (ok, 2 dagen eerder maar dat geeft niet) en nu ben ik echt ontzettend ongesteld. Zelfs net bij het afdrogen na het douchen zat mn handdoek vol met bloed (spatten zeg maar maar zo erg heb ik het nog nooit gehad). Geen pijn of zo. Wel met heel veel harde stukken erin. Iemand bekend hiermee? Ik moet eigenlijk vandaag de hele dag weg maar ik vraag me af of mn tampon het een uur uithoudt. Eigenlijk wou ik helemaal geen tampon in maar een maandverbandje kan vandaag echt niet.
Ik heb jaren geleden een conisatie gehad, kan me geen nasleep herinneren, ik heb wel nog drie kinderen gebaard :-), Zonder bandje om de baarmoederhals, totaal geen problemen, alleen wel alle drie de zwangerschappen onder controle bij de gynaecoloog.
hallo allemaal

voor mij is dit nieuw dus even uitzoeken hoe het gaat

ik wil ook graag mijn verhaal kwijt

tijdens een onverwachts uitstrijkje erd bij mij pap3a geconstateerd ik maakte mij totaal niet druk want dat zeggen de artsen ook en had nog geen idee wat het inhield na een ander uitstrijkje weer pap3a volgende uitstrijkje pap1 ik was blij!

half jaar later opeens pap3b ik was zoooo verbaasd hoe kan dat nou ik kreeg een colposcopie daaruit kwam cinll met de uitslag kreeg ik te horen dat dat niet samen gaat want cinll schijnt te goed te zijn voor een pap3b ze gingen het het goed bekijken en ik kon 3maanden later terug komen omdat ik maar bleef bloeden en ook contact bloedingen heb ik de afspraak eerder gemaakt voor de bloedingen kreeg ik als advies van apotheek slik de pil mycrpginon30 2tegelijk zonder stopweek nu heb ik week geleden gehoord dat dat helemaal niet had gemogen omdat ik ook medicijnen voor epilepsie heb (fijn is dat)ik ben vrijdag weer bij gyn. geweest die vertelde dat er weer uitstrijkje werd gemaakt en getest op soa's met overleg van professor want de uitslag pap3b met cinll komt maar zelden voor nu 3weken wachten tot professor mij met de uitslag belt

nu zit ik toch eg wel in de zenuwen het is zo onduidelijk allemaal ik snap er nix meer van de cinll is inprincipe redelijk goed maar de pap3b dus minder ze hadden ook over misschien bevriezen omdat de gyn. ook doorhad dat ik bij een kleine aanraking al ga bloeden

17 maart belt de professor mij ik ben benieuwd

groetjesss
Beste dames,

Even een geruststellend verhaal tussendoor.

Een half jaar geleden had ik hier gepost dat bij mij pap 3A was geconstateerd. Inmiddels heb ik de uitslag van het tweede controle-uitstrijkje terug en het is pap 1 ! Ik ben erg opgelucht, want zag soms echt de slechtste scenario's voor me voorbijtrekken.

Mijn vriend en ik hebben een kinderwens en ondanks herhaaldelijk opsommen van geruststellende feiten door de huisarts, bleef het toch maar knagen.

Ik weet inmiddels uit ervaring dat verhalen op internet vaak zorgen versterken. Vandaar ook even dit verhaal; het kwam bij mij weer goed. Dat is in veruit de meeste gevallen zo. Dus meelezende dames met een eerste pap 3 A die een paar maanden moeten wachten op een volgende uitstrijk: houd moed en praat gewoon over hoe je je voelt met familie, vrienden. Dat hielp mij enorm.

Tine, mami26: veel sterkte, ik hoop dat alles recht sal kommen voor jullie. Ook veel sterkte voor alle andere dames hier.

Noammeke
je heb gelijk noammeke,

zo een verhaaltje tussendoor is ook nodig

ben blij voor je dat het bij jouw goed is

ik heb ook weleens de dagen dat ik denk het komt wel goed maar dat getwijfel pfff worder gek van

en doordat mijn uitslag zo vaag is word er niks aan gedaan terwijl ik bij sommige personen al lees dat bij pap3a al iets word gedaan nou ja...ik wacht me uitslag wel af en hoor wel verder..en wie weet..is het volgende x allemaal wel ok

maar nog een vraag krijg je nog eens een uitstrijkje?

ik ben blij voor je dat je nu gerust verder kan en hoop dat je kinderwens nu uit gaat komen!!

groetjess mami
Hoi mami,

Ik kan me in jouw geval levendig voorstellen dat je je zorgen maakt, de ene keer is het goed, dan weer niet. En dan al die ingrepen. Houd moed, ik hoop dat het goedkomt.

Ik was ook verbaasd dat er bij mij geen verder onderzoek kwam bij pap3a en bij anderen wel. Maar dat heeft de dokter me uitgelegd. Dat raad ik je ook aan: bespreek al je zorgen met een goede huisarts of de gyn. Daar nemen ze als het goed is de tijd voor en het stelt je soms toch wel gerust.

Ja, ik moet over een jaar weer voor een uitstrijkje. Als dat ook goed is, ga ik weer het bevolkingsonderzoek in (dus elke 5 jaar een strijkje). Het zou kunnen zijn dat het dan weer mis is, maar dat kan elke keer weer.

Het positieve aan het hele gedoe vind ik de gedachte dat "ze" er snel bij zijn als er iets niet goed zit. Maar verder is het KAT met een u....

Sterkte,

Noammeke
Hallo allemaal,

Ik had vorig jaar juni een pap 3a. De gyn. deed een colposcopie zonder bioptie: lichte onrust te zien, maar niet echt veel. Na een half jaar weer een uitstrijkje: weer pap 3a. Daarna een colposcopie met bioptie. Daaruit bleek een CIN II. Binnen een maand een lisexcisie gehad onder lokale verdoving. Ik wacht nog op de uitslag van de lis.

Als ik dit vorig jaar had gelezen had ik helemaal in de stress gezeten. Nu achteraf kan ik alleen maar zeggen dat alles me ontzettend mee is gevallen.

De colposcopie met/ zonder bioptie is eigenlijk een lang en uitgebreid uitsrijkje. De lis is psychisch heftig; het is een circus daar in het ziekenhuis, maar verder stelt t weinig voor. De ingreep duurde 10 minuutjes en ik heb er echt niets van gevoeld. De mensen daar zijn schatten, ze kletsen tegen je, zodat het voorbij is voor je er erg in hebt. Maar goed, je moet t wel allemaal maar 'ondergaan'. Na de lis alleen wat wondvocht verloren tot nu toe, hoop dat dat nu ook langzaam minder wordt.

Tegen iedereen die een colposocopie of lis moet zeg ik: sterkte, ik hoop dat je net als ik, achteraf kunt zeggen: dat viel mee!

Nu de uitslag nog even afwachten. Ik hoop dat ik bij de controle over een half jaar kan posten dat t weer een pap 1 is!

Liefs,

Emmie
Hallo!

Sinds enkele maanden, misschien wel een jaar, heb ik last van contactbloedingen, een pijnlijke buik en misselijkheid(niet heeel erg). Ik ben 27 dus tja.. wachten tot ik 30 word is ook wat rigoreus dus ben met veel tegenzin naar de huisarts gegaan. Uitstrijkje gehad, viel wel mee eigenlijk. Afgelopen donderdag heb ik de uitslag gehad: een Pap 3b!

Bah daar zat ik nu niet op te wachten. De huisarts vond het goed van me dat ik zelf was gekomen, want anders had ik zeker over een paar jaar kanker gehad....Goed ik heb een doorverwijzing gekregen voor de gynaecoloog. Ze gaan een colposcopie doen. Het is gelukkig een gecombineerde afspraak en doen alles in een(intake evt. biopt etc). Alleen laat ik nu net a.s. vrijdag 10 dagen te gaan skiën. Nu kan ik pas 2 april naar de gyn!!

Flinke stress in de pan hier..al die verhalen die ik hier en daar lees.

Ik probeer te knop om te zetten maar moet even mijn ei kwijt.

Misschien valt het allemaal wel mee...hoop ik.

Liefs Q
Hoi hoi,

Omdat ik met mijn huidige man graag kinderen wilde en ik na een jaar nog niet zwanger was, ben ik naar de huisarts gegaan die mij doorverwees naar de gyn. Ik was toen 28. Er werd toen een uitstrijkje gemaakt en ik bleek PAP4 te hebben. "Gelukkig" dus op m'n 28e ontdekt, want als ik het pas bij het bevolkingsonderzoek 2 jaar later had laten doen...

Maar goed, ik kreeg gelijk een conisatie onder algehele narcose. Het is nu 4 jaar geleden en alle controles hebben tot nu toe PAP1 aangegeven. Nog 1x volgend jaar en dan kan het gewoon weer om de 5 jaar. Ik ben 2 jaar geleden moeder geworden van een prachtige dochter. Ze is alleen al na een zwangerschap van 29 weken geboren en dit kan een gevolg zijn geweest van de conisatie. Gelukkig heeft ze er niets aan overgehouden en doet ze 't prima. Iedereen sterkte en hopelijk komt 't bij iedereen allemaal goed!
up
Uitslag gekregen van uitstrijkje: Pap3a. Vorig jaar was het Pap2, vandaar dat ik na een jaar terug moest komen.

Moet een afspraak maken voor Colposcopie - kan iemand me daar meer over vertellen? Bijvoorbeeld of je meteen de uitslag krijgt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven