Vreemdgaan & Moraalridders of vice versa

29-01-2009 13:00 244 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het valt mij op dat iedereen die een onderwerp opent waar vreemdgaan in voorkomt gelijk aan de schandpaal wordt genageld door medeforummers. Of het nu gaat om iemand die in het verleden is vreemdgegaan, op het punt staat om vreemd te gaan, een (sex) relatie heeft met een man / vrouw die getrouwd is, deze personen krijgen er goed van langs! Personen wiens partner is vreemdgegaan kunnen rekenen op medelijden en begrip van medeforummers en als de persoon, wiens partner is vreemdgegaan, overweegt om de relatie/huwelijk nog een kans gegeven is het advies meestal "run forrest run"(enigszins nog afhankelijk of er kinderen in het spel zijn of niet....).

Ik zelf ben een happy single met een leuk (sociaal) leven. Persoonlijk ben ik nog nooit vreemdgegaan tijdens mijn relaties en moet ik er ook niet aan denken dat mijn partner is vreemdgegaan of mijn toekomstige partner zou vreemdgaan, zoals ik dat ook niet zou doen. Voor mij zou het einde relatie betekenen, wat de "reden" van het vreemdgaan ook zou moge zijn.

Echter zie en hoor ik het meer dan regelmatig van mannen én vrouwen die volop vreemdgaan.......

Maar als ik jullie medeforummers moet geloven gaat (bijna) niemand van jullie vreemd en vertrouwen jullie je partners ook allemaal voor de volle 100%!

Ik vraag mij af hoe dit mogelijk is. Zijn de medeforummers van Viva niet representatief voor de rest van de mensheid? Want los van het feit dat ik het hoor en weet van anderen is het natuurlijk ook gewoon een feit dat (volgens mij) 1 op de 3 vreemdgaat als je de statistieken moet geloven (teveel in ieder geval).......

Ben benieuwd naar de reacties
quote:pom508 schreef op 05 maart 2009 @ 14:42:

[...]

Stap toch eens lekker uit die slachtofferrol van je! Laat (ook aan je man) eens zien dat je echt een vrouw bent die de moeite waard is.

Laat zien dat met jou niet te sollen valt. Komt ie weer, door je woede te richten met name op de minnares doe je dat dus echt niet."Stap toch eens lekker uit die slachtofferrol van je! " Inderdaad, je kunt wel boos zijn op de hele wereld Moniek, maar daar word je niets wijzer van! Let it go en zie het glas eens als halfvol in plaats van halfleeg en stop met zwelgen in zelfmedelijden! Je bent echt niet de enige wiens leven geen rozegeur en wodkalime is!
quote:Mercedes66 schreef op 05 maart 2009 @ 14:03:

[...]

Ik zeg alleen dat het mes aan 2 kanten snijd en wijs de vinger naar beide personen die in een relatie zitten! Er is geen man of vrouw die 100% gelukkig is mijn zijn / haar partner en dan vreemdgaat.... Vreemdgaan komt (bijna) altijd voort uit onvrede in de relatie / huwelijk! Ik praat het niet goed, ben het volledig met je eens dat erover gesproken moet worden en dat je uit elkaar moet gaan....nogmaals: ik ben absoluut geen voorstander van vreemdgaan!

Er zijn meer dan genoeg mannen die volledig in blinde paniek raken bij de gedachte dat hun vrouw ooit weg zou gaan, die stellig beweren de beste vrouw van de wereld te hebben en die tóch vreemdgaan.

Vreemdgaan is iets wat één persoon doet. Zonder dwang. Zoals jij het beschrijft impliceer je dat er geen sprake is van vrije wil van de vreemdganger. Maar vreemdgaan is geen gevolg, vreemdgaan is een keus.Gewoon omdat hij of zij dat wil. En niet omdat de relatie slecht zou zijn. Dat is gewoon een smoes om de schuld af te schuiven.

Dat is gewoon veel te simpel. Je gaat ook geen winkeldiefstal plegen omdat je relatie slecht is.

Ik vind het veel te kort door de bocht dat je de oorzaak van vreemdgaat legt bij problemen in de relatie. Iemand als Moniek heeft gewoon een afspraak gemaakt met haar vriend en híj houdt zich niet aan die afspraak. Dat staat los van eventuele problemen.
quote:moniekk schreef op 05 maart 2009 @ 14:40:

Een reactie die je van mij had verwacht ?

Joh, je kent me helemaal niet.

Maar toch knap.

Ik hoop dat je dit zelf nooit hoeft mee te maken, en natuurlijk ben ik er nog lang niet !

Voor het verwerken van deze situatie staat zo'n twee jaar.

Los daarvan eerst een lang revalidatieproces met een onzekere uitkomst, de rouwverwerking rondom recent overlijden vader, en de verwerking van het feit dat mijn man is vreemdgegaan.

Ik knok me er wel doorheen en natuurlijk heb ook ik fouten gemaakt en die zal ik nog steeds maken.

Suc6 met je topic.

Hier ben ik het niet mee eens Moniekk. Je hebt niet gekozen voor de ellende die je overkomen is, je kan wel kiezen voor hoe lang je daar in blijft hangen. Daar staat geen vaste termijn voor.

Boos zijn op de minnares van je vriend schiet niet op, ze is daar niet belangrijk genoeg voor.

En boos blijven op je vent ook niet. Draai je om, loop waardig weg en begin opnieuw. Ga naar de kapper, koop een nieuwe garderobe, ga lekker met vriendinnen een weekje weg en laat de wereld zien dat je er weer bent. Geen vent is twee jaar rouw waard na vreemdgaan. Echt niet, en de beste wraak is gelukkig worden.
quote:Bronny schreef op 05 maart 2009 @ 14:51:

[...]

Er zijn meer dan genoeg mannen die volledig in blinde paniek raken bij de gedachte dat hun vrouw ooit weg zou gaan, die stellig beweren de beste vrouw van de wereld te hebben en die tóch vreemdgaan.

Vreemdgaan is iets wat één persoon doet. Zonder dwang. Zoals jij het beschrijft impliceer je dat er geen sprake is van vrije wil van de vreemdganger. Maar vreemdgaan is geen gevolg, vreemdgaan is een keus.Gewoon omdat hij of zij dat wil. En niet omdat de relatie slecht zou zijn. Dat is gewoon een smoes om de schuld af te schuiven.

Dat is gewoon veel te simpel. Je gaat ook geen winkeldiefstal plegen omdat je relatie slecht is.

Ik vind het veel te kort door de bocht dat je de oorzaak van vreemdgaat legt bij problemen in de relatie. Iemand als Moniek heeft gewoon een afspraak gemaakt met haar vriend en híj houdt zich niet aan die afspraak. Dat staat los van eventuele problemen.Ben het niet met je eens, maar dat hoeft ook niet, ik heb mijn mening en jij de jouwe! Ik ken niemand die vreemd is gegaan omdat die het thuis zo super naar zijn of haar zin heeft! En iedereen die in een huwelijk of relatie "ja" zegt maakt op dat moment een afspraak.... dat die afspraak dan geschonden wordt op het moment dat er problemen zijn is kut, belachelijk etc maar het gebeurd nou eenmaal! En alles is een keus in je leven!
Je krijgt in een relatie waarin een van de partners vreemdgegaan is op een later moment te maken met de gedachtengang 'wisselgeld'. Omdat de ene partner de andere partner godsgruwelijk veel verdriet gedaan heeft, staat deze in het krijt bij de ander.

Vaak zie je dit in eerste instantie al terug bij in therapie gaan. De vreemdganger gaat in therapie omdat zijn partner dit verlangt vanwege het wisselgeld.

Er komt hierdoor een ongelijkwaardigheid in de relatie.

Wanneer je kiest voor een doorstart van de relatie, dan zul je echt dit wisselgeld moeten laten voor wat het is. No matter hoe lang het rouwproces geweest is.

Zo ook met andere verdrietige omstandigheden in een relatie, vecht altijd voor gelijkwaardigheid hoe zwak je je ook voelt.
Het echte vreemdgaan is een keuze, maar voordat dit gebeurt zijn er al vele stations gepasseerd die de gang naar het vreemdgaan mogelijk maken en daar horen wel degelijk bijv. de huishoudelijke problemen bij.

Behalve de wip in totale beschonken toestand........dat is eigenlijk iets die je maar beter nooit op kunt biechten.
bronny vreemdgaan is een heel verwerkingsproces.

en het is maar net hoe je er zelf in staat..

ik vind woede en verdriet iets wat erg veel moeite en inspanning kost..je word er moe en lusteloos van.

en ik vind mezelf veel belangrijker en leuker dan dat.

dus nee ik ben niet kwaad op die vrouw...ook nooit geweest..

wel op mijn partner nadat hij het had opgebiecht.

alleen ben ik wie ik ben,ik laat de woede achter me,en ben weer bezig met mezelf.

dus omdraaien,weglopen en verder gaan kan je ook doen als je besluit met je partner verder te gaan...

en ja vreemdgaan is een keuze,alleen als een relatie goed is,neem en doe je het niet zo snel.

dan krab je jezelf nog wel even achter de oren.

is je relatie al slecht en verdoemd te mislukken,dan is de kans een heel stuk groter dat je een verkeerde beslissing maakt..

en dit hangt denk ik heel erg af van hoe je relatie altijd was,hoe het is geworden,en van de situatie waar je in zit.

pom en dat wisselgeld moet je voor hoeden..anders raak je weer verzeild in dingen die nooit gaan werken..

dacht zelf ook in het begin,vind wel dat hij dat voor me over moet hebben..want bla bla bla..

maar jeetje zelfs dat kost energie,en is niet wat je uiteindelijk wilt..

maar denk dat iedereen dat in het prille begin wel heeft...het is alleen wel de bedoeling dat je het op een gegeven moment kan loslaten.
Ja, ook dat hoort bij het verwerkingsproces. Het is heel sterk van je wanneer je dat zo spoedig mogelijk los kan laten. Sommigen lukt het nooit.

Een andere valkuil is, we zijn nu al zo lang aan het knokken voor de relatie, dus daarom moeten we wel doorgaan, anders was het allemaal voor niks.

En ook het arme-ik syndroom, iets wat heel veel voorkomt bij de bedrogen partij. Wanneer je een volwaardige relatie wil hebben, dan moet je je ook als volwaardige partner opstellen.
Zelf geloof ik best dat er mensen zijn die vreemdgaan uit onvrede in de relatie,vrouwen vaker als mannen heb ik eens ergens gelezen.

Mijn eigen parnter kon heel goed aangeven waarom hij vreemd was gegaan.Uit nieuwschierigheid,erbij willen horen,de spanning,het gevoel hebben iets te hebben gemist,te jong gehuwd te jong allerlij verantwoording genomen,te jong om het allemaal te overzien,wat je op je nam.

En toen kwam daar de kans,en die heeft hij gegrepen,die kans bracht hem in een staat van euforie,en geluk,een soort verliefdheid,maar toch geen verliefd op een persoon,maar meer op de spannig,waardoor hij nog meer overtuigd was,dat hij iets gemist had in zijn jonge jaren,en nog meer op zoek ging.
Heaven! Jij komt er wel......;-)! Echt knap hoe jij ermee omgaat......
@ Daisybloempje: zoals jou partner is vreemdgegaan is natuurlijk ook niet goed (ik keur vreemdgaan nooit goed), maar zo zijn er niet veel die om die reden vreemdgaan. De meeste gaan toch vreemd omdat ze thuis niet de aandacht / behoefte / sex vinden die er veelal in den beginne wel was.......

Maar je schrijft je partner (en niet ex partner), dus inmiddels is je partner erachter dat het gras nergens groener is en dat Daisybloempje toch de ware is voor hem.....
Mercedes ik wil je niets wijsmaken,maar echt ik heb met vele mannen gesproken die vreemdgingen of gaan

Het is altijd lust,en vaak heeft het niet met de realtie te maken,maar alles met kansen die zich voordoen.

Tuurlijk zijn er ook mannen die echt verliefd worden,maar het grote gros,doet het uit lust,en de kans die er is.
Moet ik weer denken aan kluun,hahaha
bedankt mercedes,wil niet zeggen dat wij er al zijn hoor..

mijn man werkt en doet zijn uiterste best om al het verlies te verwerken die hij het laatste half jaar heeft meegemaakt.

is zwaar depresief,en doet zijn best zichzelf weer terug te vinden,,

pas als dat gedaan is(teminste voor een groot gedeelte)dan kunnen we ons weer volledig voor elkaar openstellen..

pom dat loslaten is me gelukt nu,omdat ik het allemaal zo'n energie vond kosten.

in dat hele proces raak je een stukje van jezelf kwijt,en dat wil ik niet.vind mezelf ook heel belangrijk,mijn leven en kinderen ook..

en die andere valkuil is er zeker..maar wil het niet dan wil het niet..

heb je het geprobeerd en klaar,dan kappen goede regeling treffen voor de kids en klaar..zeg ik heel stoer hahaha..

maar heavenman weet dat ik er zo over denk..

daisy ik vind het wel heel goed als je partner teminste kan aangeven waarom hij is vreemdgegaan..
hmmm hoort heavenman niet bij het grote gros..die deed het niet voor de lust.

maar omdat hij zijn problemen niet bij mij kwijt kon..en hij een goede band met haar kreeg,en ook verliefd op haar werd..

ik had me ook totaal afgesloten voor heavenman..

stomme van alles vind ik nog wel,dat heavenman eens tegen me gezegd had dat hij erg goed met haar kon opschieten..

ikke:hoe goed..

hij:heel erg goed..meer dan goed..

ik:ohw...

ben er toen niet op ingegaan,terwijl hij wel probeerde te praten..

en ik..nee had me al zo voor hem afgesloten,dat het me allemaal niks meer kon schelen..we waren al zover bijelkaar weg gegroeid..

heavenman dacht echt dat ik niet meer van hem hield,en ik dacht dat hij niet meer van mij hield.

ja zo slecht kan het worden....jeetje...
Die van mij,voelde zich weer jong,een kind nog eigenlijk vond hem leuk lief aantrekkelijk,hij wierp zich op als een soort redder vaderfiguur,ik moet dan altijd denken aan die film van dat meisje met die rozenblaadjes op zich ,die staat afebeeld op de hoes van die film.maar goed ook dit kind wilde niets van mijn man,vond hem alleen leuk lief,maar veel te oud enz.

Maar daarmee was wel de trend gezet,vervolgens ging hij meer en meer openstaan voor anderen,en op zoek hengelen op datingsites enz.

Thuis onze realtie was alles verder zoals altijd,en ik onwetende wist niet dat zoals altijd niet meer genoeg was.

dat ik niet meer genoeg was,niet meer de enige

wat hij wel aangeeft altijd is dat hij van mij houdt,zoveel hij van iemand kan houden.
Heaven & daisybloempje....... ik vind jullie sterke vrouwen..... ik hoop dat ik nooit in dezelfde situatie terecht kom waar jullie in zitten / hebben gezeten, maar als dat wel zo is hoop ik dat er net zo mee om kan gaan als jullie dat doen...........want als ik er nu aan denk dat mijn "toekomstige ex" vreemd zou gaan zou dat voor vooralsnog voor mij einde relatie betekenen, ik zou hem dan denk ik nooit meer kunnen vertrouwen en mij zo in mn zak gescheten voelen...... maar goed zeg nooit nooit......
Mijn ex? Geen idee wat er echt in hem omging, geen idee waarom hij het deed. Misschien omdat zijn vader ook zo geweest was? Hij verafschuwde het gedrag van zijn vader, hij verafschuwde ook de hypocretie van zijn moeder inzake de ontrouw. Et voila, dan blijkt ineens zijn hele persoonlijkheid in de diverse boeken over vreemdgangers omschreven te staan. Voor mij prettig om te lezen en juist daardoor ook stukken makkelijker om de relatie definitief te stoppen.

Wat mij in zijn ogen alleen maar aantrekkelijker maakte, ik liet me zien als sterke vrouw en niet als slachtoffer van zijn gedrag. Consequentie is wel geworden dat hij ging stalken en hij nu niet meer weet waar ik woon.

Maar toen ik het ontdekte was ik woest op alles wat er maar mee te maken had. En juist die woede heeft me in eerste instantie verlamd.

Daarna kwam het besef dat hij gewoon niet te vertrouwen was. Dat iedere keer wanneer hij weer eens voor zaken of plezier alleen weg was, ik als een gewond dier thuiszat. Ik ging er langzaam aan onderdoor om samen te leven met iemand waarvan ik in wezen wist dat hij niet te vertrouwen was.

Hiermee zeg ik niet dat iedere vreemganger na het uitkomen niet meer te vertrouwen is. Er zijn er best die hun leven beteren, maar dan heb je nog steeds niet het volwaardige vertrouwen van je partner terug. Dat komt nooit meer.

Met hem kon ik niet meer verder leven.

Wel besefte ik later, toen ik hem tegenkwam in de stad, dat hij mij echt weer de moeite waard vond alleen al om het feit dat ik onbereikbaar was voor hem en vele malen sterker dan destijds.

Achteraf zeg ik dat onze relatie niet gelijkwaardig was. Ik was de ondergeschikte partij, al leek dat niet het geval voor de buitenwereld. Binnenshuis speelden zich totaal andere dingen af.
Zelf zit ik in de situatie dat ik nog niet weet wat de uitkomst zal zijn voor ons,van de ene kant denk ik net als pom,van de andere kant probeer ik zijn kant ook te zien(wat heel moeizaam is omdat ik gewoon niet zo denk als hij)

Onze realtie is al heel oud,dus ook veel opgebouwd en verweven met elkaar,en toch ook vastgeroest in bepaalde patronen,bepaalde dingen doe je omdat het altijd al zo is gegaan,moeilijk als je monogaam bent om je in te leven in iemand die dat niet echt is,en andersom.

We houden wel veel vanelkaar,ik zal altijd van hem houden wat de uitkomst ook zal zijn,ben ondertussen welzo ver om te beseffen dat mijn geluk niet van hem afhangt,wat ik ook zou doen ik zal het vreemdgaan nooit kunnen stoppen als hij dat zelf niet wilt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven