GDPR/AVG op het Viva Forum
woensdag 23 mei 2018 om 10:52
Beste forummers,
Omdat er veel onduidelijkheid is over hoe wij de regels van de nieuwe privacywet hebben ingevoerd op het Viva Forum, hierbij een topic waar jullie al jullie vragen kunnen stellen.
Vanaf 25 mei geldt de AVG en daarom hebben we een aantal wijzigingen door moeten voeren op het Viva Forum.
Accounts die twee jaar niet zijn gebruikt, worden binnenkort automatisch geanonimiseerd. Natuurlijk kan je de moderators ook nog steeds vragen om jouw account te anonimiseren. Wanneer je dit vraagt, verwijderen we al je persoonsgegevens. Niet wat je hebt gepost, dat hoeft ook niet volgens de AVG. Wanneer er in een post persoonsgegevens staan, verwijderen we dat natuurlijk ook - net als dat we nu al doen.
Een geanonimiseerd account is vanaf nu niet meer te loepen omdat je niet meer naar een overzichtspagina kan, wat voorheen wel het geval was.
Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
Omdat er veel onduidelijkheid is over hoe wij de regels van de nieuwe privacywet hebben ingevoerd op het Viva Forum, hierbij een topic waar jullie al jullie vragen kunnen stellen.
Vanaf 25 mei geldt de AVG en daarom hebben we een aantal wijzigingen door moeten voeren op het Viva Forum.
Accounts die twee jaar niet zijn gebruikt, worden binnenkort automatisch geanonimiseerd. Natuurlijk kan je de moderators ook nog steeds vragen om jouw account te anonimiseren. Wanneer je dit vraagt, verwijderen we al je persoonsgegevens. Niet wat je hebt gepost, dat hoeft ook niet volgens de AVG. Wanneer er in een post persoonsgegevens staan, verwijderen we dat natuurlijk ook - net als dat we nu al doen.
Een geanonimiseerd account is vanaf nu niet meer te loepen omdat je niet meer naar een overzichtspagina kan, wat voorheen wel het geval was.
Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
communitymanagerviva wijzigde dit bericht op 25-05-2018 16:14
Reden: Aangepaste regels.
Reden: Aangepaste regels.
10.32% gewijzigd
zaterdag 26 mei 2018 om 11:10
rozamunda schreef: ↑26-05-2018 08:30dan zeg je maar dat je in een rode fiat panda rijdt, lang blond haar, 2 losse kinderen, bij de slager werkt, een voortuin met stenen en dat je aan het trainen bent voor de wielerwedstrijd en je vent een petje draagt.
waarom zou je in gegevensnaam al dat soort info verstrekken op een forum.
Ja, je kan het ook letterlijk nemen idd

Ik bedoel er als voorbeeld mee dat ook informatie die je herkenbaar maakt en kan herleiden tot de natuurlijke persoon, ook persoonsgegevens zijn.
Dit voorbeeld is heel erg versimpeld.
Maar mensen schrijven hier ook vaak een uniek verhaal met details waardoor ze herkend worden.
Ja je kan stellen, niet doen dan.
Echter dit forum heeft ook zijn kracht liggen bij het delen van vraagstukken die verder gaan dan , welke kleur zal ik op de muur doen”
Of het verstandig is?
Ik vind inmiddels ook dat dat niet meer verstandig is.
Echter halen mensen hier ook veel steun, dus ik snap het wel.
consuelabananahammok wijzigde dit bericht op 26-05-2018 11:16
0.30% gewijzigd

zaterdag 26 mei 2018 om 11:16
RikM schreef: ↑26-05-2018 09:09Ik vrees dat je gelijk hebt hoor maar wat betekent dat dan voor forums? Moeten we dan alle berichten en topics van een gebruiker klakkeloos verwijderen als die daar om vraagt? Dan houd je geen forum meer over. Zeker op een forum als deze waar leden om de haverklap op anoniem gaan en twee minuten later doodleuk onder een andere naam weer terugkomen.
Of moet je alle berichten van zo'n gebruiker gaan nalopen en gummen waar nodig? Dat is onbegonnen werk.
Hoe zie jij dat voor je?
Hoe er invulling aangegeven moet worden, of hoe ver een forum moet gaan is idd een lastige vraag.
uitpluizen wat nu persoonsgegevens zijn en wat niet.Onbegonnen werk idd bij actieve forummers.
Je zou evt het kunnen beperken door de mogelijkheid eigen geopende topics in zijn geheel te kunnen laten verwijderen, wanneer dit over gevoelige onderwerpen gaat?
En verder zoals Jolly ook stelt, 1 algemene anonieme naam gebruiken.
Dan koppel je in 1 klap het los van de persoonsgegevens.
Echter ook dan loop je als forum tegen het probleem aan dat discussie een stuk moeilijker leesbaar worden.
zaterdag 26 mei 2018 om 11:19
Als je echt vergeten wil worden , dan zal je idd ook Google moeten verzoeken ermee aan de slag te gaan.
Verstandig is niets persooonlijks meer delen.
Het forum zal er een stuk saaier door gaan worden.
zaterdag 26 mei 2018 om 11:31
dat is nooit verstandig geweest. maar blijkbaar worden nu ineens wat mensen wakker geschud.consuelabananahammok schreef: ↑26-05-2018 11:19Als je echt vergeten wil worden , dan zal je idd ook Google moeten verzoeken ermee aan de slag te gaan.
vind ik raar. net als mails, skype, whatsapp en de rest
zaterdag 26 mei 2018 om 11:41
Dat snap ik. Maar zij snapt blijkbaar niet dat een communitymanager niet noodzakelijkerwijs (ook) moderator is. Het kan dus prima zijn dat de mods niet over de communicatie gaan, maar dat aan de communitymanager overlaten. Die bepaalt het beleid, de mods voeren alleen maar uit.

zaterdag 26 mei 2018 om 11:45
Die verzoeken worden zonder discussie gehonoreerd, weet ik uit ervaring. En voor cache updaten is er zelfs een geautomatiseerde functie, dat hoef je niet eens te onderbouwen.consuelabananahammok schreef: ↑26-05-2018 11:19Als je echt vergeten wil worden , dan zal je idd ook Google moeten verzoeken ermee aan de slag te gaan.

zaterdag 26 mei 2018 om 11:56
consuelabananahammok schreef: ↑26-05-2018 11:16Hoe er invulling aangegeven moet worden, of hoe ver een forum moet gaan is idd een lastige vraag.
uitpluizen wat nu persoonsgegevens zijn en wat niet.Onbegonnen werk idd bij actieve forummers.
Je zou evt het kunnen beperken door de mogelijkheid eigen geopende topics in zijn geheel te kunnen laten verwijderen, wanneer dit over gevoelige onderwerpen gaat?
En verder zoals Jolly ook stelt, 1 algemene anonieme naam gebruiken.
Dan koppel je in 1 klap het los van de persoonsgegevens.
Echter ook dan loop je als forum tegen het probleem aan dat discussie een stuk moeilijker leesbaar worden.
Dat was ik dus die dat voorstelde maar daar was je het niet mee eens. Dus nu volg ik je even niet meer.

zaterdag 26 mei 2018 om 12:05
Ook handig om te weten idd.
Ja mensen worden idd nu meer wakker.
Maar dat is toch verder prima?
Ieder zijn eigen verantwoordelijkheid en als dit voor mensen nu is om te willen nemen is dat nu.
Ik begrijp niet zo goed waarom anderen zich daar zo over uit moeten laten.
Het raakt je toch niet persoonlijk dat anderen daar nu mee aan de slag willen gaan.
Er is de afgelopen jaren ook nogal een hoop veranderd.
Bewustwording groeit ook met de verandering van tijd.
Ik stond wat ik 10 jaar geleden hier schreef daar idd niet zo bij stil als hoe bewust ik daar nu meer van ben.
zaterdag 26 mei 2018 om 12:07
Oh? misschien heb ik dan ergens overheen gelezen in je post, of bleef mijn gedachte hangen op slechts een stukje uit je text.
Ik zal het later nog terug lezen.
Excuus

Daar ben ik het idd dan wel mee eens.
zaterdag 26 mei 2018 om 12:09
zaterdag 26 mei 2018 om 12:10
Volgens mij stelde ik dat al een paar dagen terug op het moderator-topic voor

nounou
zaterdag 26 mei 2018 om 12:11
Maar wie is “ik”? Dat is de privacy-vraagzazamaenade schreef: ↑26-05-2018 12:10Volgens mij stelde ik dat al een paar dagen terug op het moderator-topic voor(toen was het bezwaar dat de discussie dan moeilijk te volgen is, maar dat is het ook met al die cijfercodes die zo op elkaar lijken, zeker die van de laatste dagen)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
zaterdag 26 mei 2018 om 12:13
Ja maar dat doen de mods nog niet (en beweren dat het een bug is

Met een beetje opletten is iedereen die ooit gequoot is zó te herleiden.
Dat is een studie op zich, maar een rancuneuze ex met tijd over heeft dat er heus wel voor over

zazamaenade wijzigde dit bericht op 26-05-2018 12:19
0.65% gewijzigd
nounou
zaterdag 26 mei 2018 om 12:15
Ik pak Descartes en Socrates er even bij

nounou

zaterdag 26 mei 2018 om 12:22
Nee toch.

zaterdag 26 mei 2018 om 12:26
zaterdag 26 mei 2018 om 12:29
zaterdag 26 mei 2018 om 12:30
In t algemeen:consuelabananahammok schreef: ↑26-05-2018 11:19Als je echt vergeten wil worden , dan zal je idd ook Google moeten verzoeken ermee aan de slag te gaan.
Dat ligt er aan of je vreselijk vind dat iemand die jou kent, je herkent.
Je kunt je dan ook als een grote meid, die dr eigen broek kan ophouden, gedragen.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
zaterdag 26 mei 2018 om 12:39
simbalabimba schreef: ↑26-05-2018 12:30In t algemeen:
Dat ligt er aan of je vreselijk vind dat iemand die jou kent, je herkent.
Je kunt je dan ook als een grote meid, die dr eigen broek kan ophouden, gedragen.
Je hebt het niet tegen mij, maar toch : er is ook nog zoiets als een rancuneuze ex die in je privé-leven graaft, of een roddelende buurvrouw met wie je vroeger op goede voet stond. Ik vind dat jij daar wel erg gemakkelijk overheen kijkt.
Misschien heb jij geen behoefte om over je problemen te schrijven, dat kan, maar dat maakt mensen die dat wel doen, vanuit grote nood, of eenzaamheid, nog geen mensen/meiden die hun eigen broek niet kunnen ophouden.
Ik vind dat je erg denigrerende termen gebruikt voor mensen die vanuit kwetsbaarheid misschien niet altijd even verstandig forummen.
nounou