GDPR/AVG op het Viva Forum

23-05-2018 10:52 587 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Omdat er veel onduidelijkheid is over hoe wij de regels van de nieuwe privacywet hebben ingevoerd op het Viva Forum, hierbij een topic waar jullie al jullie vragen kunnen stellen.

Vanaf 25 mei geldt de AVG en daarom hebben we een aantal wijzigingen door moeten voeren op het Viva Forum.

Accounts die twee jaar niet zijn gebruikt, worden binnenkort automatisch geanonimiseerd. Natuurlijk kan je de moderators ook nog steeds vragen om jouw account te anonimiseren. Wanneer je dit vraagt, verwijderen we al je persoonsgegevens. Niet wat je hebt gepost, dat hoeft ook niet volgens de AVG. Wanneer er in een post persoonsgegevens staan, verwijderen we dat natuurlijk ook - net als dat we nu al doen.

Een geanonimiseerd account is vanaf nu niet meer te loepen omdat je niet meer naar een overzichtspagina kan, wat voorheen wel het geval was.

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
communitymanagerviva wijzigde dit bericht op 25-05-2018 16:14
Reden: Aangepaste regels.
10.32% gewijzigd
je moet maar zo graag vergeten willen worden :puh:
rozamunda schreef:
26-05-2018 08:58
ja ga je drukmaken om plaatjesplakrechten hahahahaha
Ja zeker, plaatjes ruleren!! Want them back! :whip:
dan doe je het maar met 1 van de vele smilies
Wat een gezeik om plaatjesplakrechten. :facepalm:
*Labalade* schreef:
26-05-2018 08:47
Ik vind dat iedereen die uit voorzorg een account heeft gewist en een nieuwe heeft aangemaakt om terug te kunnen komen, gewoon ook weer haar/zijn plaatjesplakrechten terug zouden moeten krijgen. Want het anonimiseren was dus achteraf niet nodig. En alleen gedaan door velen, vanwege de aankondigingen van Viva. Ik mis mijn plaatjes, ze voegen veel plezier toe aan het forummen.

Zou ik op deze Nick mijn plaatjesplakrechten terug kunnen krijgen? alvast bedankt!

Open anders een topic ervoor, samen met de andere plaatjesplakverlangers, er zijn er vast meer.
Of gebruik het Uitzwaai-topic ervoor, dat is ook al aangeboden door de TO daarvan.
Er loopt sinds kort een kletstopic van mensen die van een ander forum komen (dat wordt opgeheven) die precies hetzelfde doen, met een zinnetje per post massa maken om aan de 200 te komen.
Trouwens, eens met de anderen, waar maak je je druk over, plaatjes ! (platjes, verschreef ik me op een ander topic, vannacht ;-) ).
Hoewel ik ze ook wel zou missen, hoor :)
nounou
Ha, krijgen we nu op de redelijk vroege ochtend een fittie om plaatjes Afbeelding
zazamaenade wijzigde dit bericht op 26-05-2018 09:30
35.83% gewijzigd
nounou
*Labalade*, joehoe Afbeelding
overig/uitzwaaidag/list_messages/410902/11?start=270 plakken dan :)
nounou
rozamunda schreef:
26-05-2018 08:31
en waarom maakt men zich nu daar pas druk om??? dat belletje had 20 jaar geleden al moeten rinkelen. niet pas deze week.
Eerst bleef je ook herleidbaar, maar in ieder geval voor mijn digibete omgeving een stuk lastiger na 'op anoniem gaan' omdat je herkend was. De voorgestelde wijziging zou het voor iedereen kinderlijk eenvoudig hebben gemaakt om alle posts van iemand te blijven lezen als hij/zij herkend was. Dat was voor mij de aanleiding voor mijn zorgen deze week.

Natuurlijk let ik op met wat ik deel en zorg ik dat de kans op herkenbaarheid zo klein mogelijk is. Hopelijk doe ik dat goed.

Vergeet niet dat het forum niet alleen leuk kletsen over tv, eten, of weet ik veel is. Voor sommigen biedt het forum steun en herkenning die ze in hun 'echte' leven niet hebben, kunnen vinden, of durven vragen. Als je in zulke topics wil schrijven, of er zelf een start, is het soms wel lastig om de balans tussen wat te delen om iemand anders te helpen of zelf hulp te krijgen en je onherkenbaarheid te bewaren.
RikM schreef:
26-05-2018 09:09
Ik vrees dat je gelijk hebt hoor maar wat betekent dat dan voor forums? Moeten we dan alle berichten en topics van een gebruiker klakkeloos verwijderen als die daar om vraagt? Dan houd je geen forum meer over. Zeker op een forum als deze waar leden om de haverklap op anoniem gaan en twee minuten later doodleuk onder een andere naam weer terugkomen.

Of moet je alle berichten van zo'n gebruiker gaan nalopen en gummen waar nodig? Dat is onbegonnen werk.

Hoe zie jij dat voor je?
Toch is de oplossing simpel en nu al vaak genoemd: loskoppelen van berichten en aan één anoniem-nick hangen
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
zazamaenade schreef:
26-05-2018 09:24
Ha, krijgen we nu op de redelijk vroege ochtend een fittie om plaatjes Afbeelding
Mobiel zie ik geen plaatjes :cry:
(Dead Kennedys)
Tobbert schreef:
26-05-2018 09:30
De voorgestelde wijziging zou het voor iedereen kinderlijk eenvoudig hebben gemaakt om alle posts van iemand te blijven lezen als hij/zij herkend was.

Niet eenvoudiger dan het altijd al was hoor. Of ik nu naar alle berichten van Tobbert zoek of naar alle berichten van Anoniem12345 maakt Google echt niets uit.
Trotter schreef:
26-05-2018 09:39
Niet eenvoudiger dan het altijd al was hoor. Of ik nu naar alle berichten van Tobbert zoek of naar alle berichten van Anoniem12345 maakt Google echt niets uit.
Ja, dat snap ik. Maar ik denk dat een aantal digitaal minder handige mensen in mijn omgeving de link Tobbert = Anoniem12345 niet zouden leggen, en dus zouden denken dat ik niet meer te vinden ben. Terwijl het voor hen wél duidelijk is dat (in)actieve Tobbert = Tobbert. Leg ik het zo beter uit?
JollyRider schreef:
26-05-2018 09:35
Mobiel zie ik geen plaatjes :cry:

Daar mis je hierbij niets aan, want het gaat er juist om dat ze geen plaatjes kan plakken (maar ik wel Afbeelding)

Forummen op mobiel vermijd ik zo veel mogelijk, ik vind het bloed-irritant.
nounou
zazamaenade schreef:
26-05-2018 09:52
Daar mis je hierbij niets aan, want het gaat er juist om dat ze geen plaatjes kan plakken (maar ik wel Afbeelding)

Forummen op mobiel vermijd ik zo veel mogelijk, ik vind het bloed-irritant.
Ik forum vrijwel uitsluitend mobiel. Op mijn Samsung! (Even wat des-informatie toevoegen ihkv privacy!)
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
26-05-2018 10:03
Ik forum vrijwel uitsluitend mobiel. Op mijn Samsung! (Even wat des-informatie toevoegen ihkv privacy!)
Hahaha ik weet welk merk foon je echt hebt :P

sent from my Wiko
JollyRider schreef:
26-05-2018 09:33
Toch is de oplossing simpel en nu al vaak genoemd: loskoppelen van berichten en aan één anoniem-nick hangen

Dat dacht ik dus ook maar nu komen mensen met het argument dat ze dan toch nog herkenbaar zijn vanwege de teksten die ze schreven. Wat moet je daar dan mee?
RikM schreef:
26-05-2018 10:10
Dat dacht ik dus ook maar nu komen mensen met het argument dat ze dan toch nog herkenbaar zijn vanwege de teksten die ze schreven. Wat moet je daar dan mee?

Brain surgery ?
nounou
rozamunda schreef:
26-05-2018 08:31
en waarom maakt men zich nu daar pas druk om??? dat belletje had 20 jaar geleden al moeten rinkelen. niet pas deze week.
20 jaar geleden hadden nog maar 1 miljoen mensen in Nederland een internetaansluiting. Op de weinige forums die er waren gebruikten veel mensen hun eigen (voor)naam. Forumberichten werden door veel mensen opgesteld als een brief en ondertekend met iets als ‘Groetjes, Greet’. Ik ben zelf begonnen op de IRC en daar was het wel normaal om een onherkenbare nick te hebben.
RikM schreef:
26-05-2018 10:10
Dat is simpelweg niet waar, maar ik snap dat mensen dat denken. Ze herkennen zichzelf
(Dead Kennedys)
nou ik zat 20 jaar geleden echt niet met mijn echte naam op chats en forums. en ook geen mail waar mijn echte naam aanhing.
ik kan me ook maar weinig mensen herinneren die hun echte naam gebruikten. een enkeling had een afko ervan
Trotter schreef:
26-05-2018 08:24
Wel als er maar één Anoniem is. Waar alle geanonimiseerde posts onder komen te hangen, zodat niet meer te achterhalen is welke berichten door wie geschreven zijn. Dan zijn de berichten van een specifieke persoon niet meer aan elkaar te koppelen en is dus ook de privacy niet meer in het geding.
Klopt, dan wel.
Maar niet zoals het nu gaat met een uniek getal of letterreeks erachter.
JollyRider schreef:
26-05-2018 10:27
Dat is simpelweg niet waar, maar ik snap dat mensen dat denken. Ze herkennen zichzelf
In de quote stond de nick nog.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
consuelabananahammok schreef:
26-05-2018 10:39
Klopt, dan wel.

En dat schreef Rik dus ook, in de post waar jij op reageerde.
ika35 schreef:
25-05-2018 22:00
Zo duidelijk vind ik het niet.
Hij heeft het erover dat vrijheid van meningsuiting in het gedrang komt bij het verwijderen van berichten.
Maar het gaat toch over de vrijheid van meningsuiting en de privacy van een en dezelfde persoon? Als die persoon zijn eigen recht op privacy toch zwaarder vindt wegen dat zijn eigen recht op meningsuiting, waarom zou een forumbeheerder dan mogen beslissen dat dat recht op meningsuiting zwaarder weegt?

Hij schrijft ook
Echter, specifiek bij forums loop je dan tegen een probleem aan dat daarmee de discussie toch een stuk verstoord wordt, of het archief niet meer volledig. Dat is een probleem, want bij zulke situaties komt dan de vrijheid van meningsuiting in het gedrang. Mensen moeten kunnen lezen wat in het verleden is gezegd

Oftewel, het belang van de lezer komt in het gedrang. Hoezo de vrijheid van meningsuiting?
Ik vind het een kromme redenering. Ik snap dat een forumbeheerder het jammer vindt dat een discussie niet meer in zijn geheel te lezen is, maar dat die vrijheid van meningsuiting in het gedrang komt zie ik niet. De lezer heeft helemaal geen mening geuit, degene die de post geschreven heeft, heeft zijn mening geuit. En die wil zijn vrijheid van meningsuiting vrijwillig opgeven (wat betreft zijn posts op het forum) voor zijn wens tot privacy.
Dat een discussie niet meer in zn geheel te lezen is, kan er ook voor zorgen dat de mening van degenen die gereageerd hebben op een bericht dat verwijderd is, niet overkomt zoals ie bedoeld is. Hoe dat in de mening van vrijheidsuiting past, zie ik ook ff zo gauw niet. Maar door berichten te verwijderen kan ook het beeld van andere forummers vertroebeld worden.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Nouschi schreef:
26-05-2018 10:43
In de quote stond de nick nog.
Dat stuk zouden ze ook eigenlijk moeten aanpassen.
Want zoals het altijd was, was je op anoniem tot je ergens gequote was.
Dan was enorm makkelijk je oude Nick te koppelen aan de unieke anonieme naam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven