In welke houding bevallen?

25-01-2009 20:02 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag,

Welke houding vond je het prettigst om te bevallen? Kreeg je een keuze ook van je verloskundige of gyn? Heb je er uberhaupt over nagedacht?

Ik ben tijdens de bevalling van de eerste begonnen in bed maar dat schoot niet echt op, pas op mijn hurken/baarkruk ging het wat sneller daarna 'moest' ik weer op het bed liggen. Het is een beetje langs me heen gegaan maar achteraf voelde dat op de hurken toch natuurlijker.
Tijdens ontsluiting rondgelopen, onder de douche gestaan en op bank gezeten. Kon de weeen het best verticaal opvangen.

Van te voren dacht ik dat ik zeker verticaal zou willen persen. Ik ben een echte hurkzitter en ik kon me niet voorstellen dat je zoiets op je rug zou willen doen. Nou ik heb het staand, hurkend, op baarkruk en op mijn rug geprobeerd. Helaas had ik geen persweeen en voelde mijn halfslachtige pogingen tot persen niet goed. Ik perste dan ook niet maar ving alleen mijn rugweeen nog op. Na een 20 minuten aangekloot te hebben heeft de verloskundige me bedreigd met:

"Als je nu niet gaat persen dan lig je hier nóg 4 uur en daarna knippen we je van voor tot achter in en dan halen we hem met een vacuumpomp. En geloof me, dat wil je echt niet".

Hij was er binnen 10 minuten (op mijn rug op pure wilskracht) en daarna heb ik haar bedankt voor de aanmoediging Lol dat was precies wat ik nodig had.
Ik had van tevoren fijn bedacht dat de bevalling thuis zou zijn.

Eerst in bed/bad en dan op de baarkruk, wat natuurlijk uiterlijk 11-12 uur kon duren....

Maar na 18 uren rugweeen opvangen in bed, had ik slechts 6 cm ontsluiting en moest met de ambulance naar het zh. Na de weenstimulatie kon ik vanwege de rugweeen niet op mijn rug liggen en ben ik uiteindelijk toch nog op de kruk terechtgekomen

Na 45 minuten op eigen kracht persen is ze er - gelukkig - zonder kunstgrepen uitgekomen. Vond het dus zwaar tegenvallen, maar was wel trots op mezelf!

Ik vond het dan ook maar raar dat niemand van de kraamvisite iets over mijn fantastische prestatie zei
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Bij mijn eerste bevalling heb ik eigenlijk alleen maar op mijn rug gelegen (vanaf 3 cm ontsluiting tot aan de bevalling; ongeveer 4 uur ontsluitingsweeen en 2 uur persweeen). Het is geen moment in mij opgekomen dat ik ook iets anders zou kunnen doen dan liggen

Ik ben nu 40 weken zwanger van de tweede. Bij het persen zal ik in ieder geval moeten liggen. I.v.m. een totaalruptuur bij de eerste wil de verloskundige goed zicht hebben, bovendien mag het persen niet te snel gaan. Ik heb nog niet bedacht hoe ik de ontsluitingsweeen deze keer op ga vangen, maar de vorige keer is liggen goed bevallen.
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
Wat mij opvalt, is dat er verschillende dames hier op hun rechterzij lagen tijdens de bevalling. De verloskundige legde mij juist op mijn linkerzij, omdat de weeën dan sneller/effectiever zouden werken en de doorbloeding en doorstroom van voedingsstoffen naar de placenta dan ook beter zouden zijn.

Toen de weeën bij mij begonnen, kon ik geen geschikte houding vinden, dus dirigeerde vk mij naar het bed, daar bleek dat ik al 8 cm ontsluiting had, dus toen moest ik op m'n linkerzij gaan liggen. Dat vond ik niets, maar voordat ik kon protesteren, mocht ik gaan persen (zo ongeveer dan) en dat heb ik dus liggend op mijn rug gedaan. Ik vond het ontzettend lastig m'n benen goed omhoog te houden, dus denk dat ik bij de tweede misschien wel voor de baarkruk ga. Zie het wel tegen die tijd, vraag gewoon of vk 'm mee wil nemen en als het nodig is erbij wil pakken.
Tja, Rebbel, dat weet je als barende vrouw meestal niet welke zij het meest geschikt is. En die vlos zit er zeker niet naast te wachten om dat goed in de gaten te houden.

Maar goed, heb er eigenlijk nooit wat over gehoord eerlijk gezegd.
Weet iemand hoe het is om in het water te bevallen?
Hier in het begin gewoon wandelend door het huis, uiteindelijk naar het ziekenhuis en daar op bed gelegen van begin tot eind. Ook door het infuus enzo was dit gewoon het makkelijkst. Wel 2 persen op de baarkruk gedaan, maar de hartslag van de baby ging toen ineens heel snel omlaag, dus moest ik meteen weer terug op bed. Is mij prima bevallen hoor. Zou het de volgende keer weer zo doen.
quote:rebbel schreef op 26 januari 2009 @ 15:59:

Wat mij opvalt, is dat er verschillende dames hier op hun rechterzij lagen tijdens de bevalling. De verloskundige legde mij juist op mijn linkerzij, omdat de weeën dan sneller/effectiever zouden werken en de doorbloeding en doorstroom van voedingsstoffen naar de placenta dan ook beter zouden zijn.

Dat komt doordat je op de kant van de rug van de baby moet gaan liggen. Bij jou was dat dus blijkbaar links. Overigens ga je over het algemeen automatisch op de goede zij liggen, omdat de andere kant vaak niet zo lekker ligt.
he mizuki!! ook zo'n eigenwijze tweede? mijne zit er ook nog in, terwijl ik haar had toegesproken dat ze zondag moest komen!
Tijdens de ontsluiting heb ik rondjes geijsbeerd en op de badkamervloer gelegen. Ik had het zooooooooo warm en daar was de grond lekker koud, haha.

De laatste cm's en het persen heb ik op bed gedaan. Ik dacht vooraf dat ik op de baarkruk wilde, maar voor geen miljoen wilde ik dat bed nog af, toen ik er eenmaal op lag. Gewoon op m'n rug, starend naar de muur en net doen alsof ik er niet was en dit allemaal niet gebeurde. Hielp niet, kind kwam toch wel.
..
Bij de 1e veel rond gelopen in huis, beetje bank hangen, over het kraambed heen hangen, soms eens liggen dan weer aan een deur hangen (met name hangen en het liefst verticaal idd) ook nog ruim een uur onder de douche gezeten met een loeihete massage straal op m'n rug. Uiteindelijk naar ziekenhuis en daar "normaal" op m'n rug bevallen van wichie. alleen enorme kramp in benen nadien. (sja tis ook inspanning van hier tot tokio natuurlijk)

Nu 39 weken zwanger van de 2e en ivm best bekkenpijn en klachten heeft de cesartherapeute me geadvisseerd op handen en knieen te gaan persen (!!!!!!!) hbe het er wel met de vk over gehad en het is ook genoteerd op m'n zwangerschapskaart, maar of ik het ook echt ga doen? Moet wel zeggen dat ik het erg prettig vind wanneer m'n buik lekker tussen m'n benen hangt....dus wie weet dat ik het ook echt ga doen.
ringelding ik heb dat wel vaak in amerikaanse tv programma's gezien die over bevallingen gingen, dat op handen en knieën persen, schijnt dus best te werken, het proberen waard lijkt me.

Chick26, ja wie weet heb ik dat wel aangevoeld, geen idee, ik weet alleen dat ik echt niet meer wist waar ik het moest zoeken, had echt het idee dat ik mn weeën niet meer op kon vangen, de ene was nog niet weg en de volgende kwam alweer, vandaar dat ik iets tegen de pijn wilde.

Ondanks heftige geboorte met de vacuum, lastig herstel van mij en gedoe in het begin doordat zoon last had van de snelle en\of vacuum geboorte, heb ik dit liever dan een kind met zuurstof tekort uiteraard (of erger)
Bij de eerste bevalling heb ik lang onder de douche gezeten, bij de tweede werd het water koud dus dat was niets... Verder veel hangend op bed, de meeste weeen op handen en knieen opgevangen. Dat vond ik echt de fijnste houding. Dus Ringelding, zeker uitproberen! Baarkruk leek mij van tevoren ook wat maar toen ik erop zat vond ik het echt helemaal niets, wat een klein laag ding! Of ik ben te lang, dat kan ook :-). Verder op mijn linkerzij en het laatste stukje op mijn rug.
quote:sam79 schreef op 26 januari 2009 @ 19:19:

he mizuki!! ook zo'n eigenwijze tweede? mijne zit er ook nog in, terwijl ik haar had toegesproken dat ze zondag moest komen!Inderdaad, de tweede wil nog niet komen. Maar met vader en de eerste in bed met buikgriep, moet ik zeggen dat ik er op dit moment niet aan moet denken om te bevallen. Ik hoop dus dat nr. twee nog een paar dagen geduld heeft.
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
nou als het zover is zal ik mijn ervaring over op handen en knieeen persen hier zekr komen delen. Hooguit nog 3 dagen en 2 weken, dan moet het er toch echt wel zijn.

Enneuh Sam is ondertussen bevallen......
Hier een handen-knieeën-perser. Had ik van te voren niet bedacht en ik had waarschijnlijk gezegd 'denk je dat ik gek ben!' Maar tijdens het persen kreeg ik vreselijk bekkenpijn, waardoor ik heel hard werkte, maar net ff niet door kon zetten. Vk had niet door dat het m'n bekken was en dus baarkruk geprobeerd. Nou, doe dat nooit als je last van je bekken hebt. Alle druk komt er dan op en dat is heeeeel pijnlijk.

Na ruim een uur adviseerde vk handen en knieën en ik was inmiddels zo wanhopig dat ik op m'n kop was gaan staan, mocht dat nodig zijn. En wat bleek, het was fijn!! Druk (en dus pijn) was van m'n bekken en ik kon eindelijk dat laatste beetje kracht zetten. Hoofd in het kussen geduwd, handen om het matras en knallen. Na een tijdje mocht ik op m'n zij gaan liggen en uiteindelijk was de beeb ver genoeg ingedaald en was de druk van m'n bekken. Beeb is dus wel geboren terwijl ik op m'n rug lag. Als het ooit weer eens zover komt en ik heb last van m'n bekken, dan draai ik accuut om. Weinig zin om weer eens 2 uur te persen.....
Bij de eerste begon het 's nachts en ben ik de rest van de bevalling bijna de hele tijd in bed blijven liggen. De vk stuurde me op een gegeven moment de douche in, om ontsluiting te stimuleren. Tijdens het persen nog even op de baarkruk, maar daarna weer in bed.

Bij de tweede waren 's ochtends de vliezen gebroken, maar op vochtverlies na gebeurde verder weinig. 's Middags met dochter in de speeltuin voelde ik toch wat weeen komen. Ben naar huis gegaan. Snel eten gekookt en gegeten. Ondertussen de weeen wegpuffend. Manlief deed daarna dochter in bad (ik puffend op de trap) en bed. Toen hebben we de vk gebeld en ben ik op handen en knien op bed gaan zitten (zoals ik ook tegen de trap geleund had gezeten). De rest van de bevalling (duurde toen nog maar 1,5 uur) heb ik op handen en knieen gedaan. Ik had er zelf nog nooit van gehoord (dat het ook zo kon), maar het voelde op dat moment het beste. Ook tijdens het persen zo blijven zitten. Het grappige was dat mijn man nu het gezichtje van de baby kon zien bij de geboorte. Als je op je rug ligt zie je alleen het achterhoofd.
ik ben uiteindelijk half zittend bevallen. Ik had trouwens helemaal niets aan de houdingen die ik tijdens de zw-yoga en zw-cursus geleerd heb, ik vond het allemaal even pijnlijk, sommige zelfs meer dan anderen.

Uiteindelijk ben ik in bed beland, manlief die achter mij zat, leunde tegen het hoofdeinde aan, en ik zat tussen zijn benen en leunde tegen zijn borst aan. En bij elke wee scheen ik zijn benen fijngeknepen te hebben, achteraf zat hij onder de blauwe plekken haha, maar hij is niet gaan klagen.
Uiteindelijk , na 16 uur rugweeën en een heel prettig pijnpompje, 2 uur persweeën gehad voordat de kleine "grote"meid er was.

Na anderhalf uur op bed stelde de verloskundige de baarkruk voor en toen ging het opeens heel snel.

En na de knip rolde ze , inmiddels weer op het bed, er zo uit.
Uppperdepup
Ringeling kan nu mooi vertellen over haar bevalling .

Weet je e ven nog een vraag maar als je op handen en voeten staat, lijkt het me echt raar als er ook poep bij komt. Poept iedereen trouwens bij een bevalling?
Ik niet. Ik had alles er al uitgegooid door contracties.
JA kan nu mooi vertellen over mijn bevalling! Beter laat dan nooit, maar ik ben op dinsdag 3 februari bevallen van een kerngezonde dochter, binnen 2 uur en heb geperst op handen en knieen. En echt het is de beste beslissing die ik ooit heb gemaakt om op deze manier te willen gaan bevallen.

vanaf het moment dat de vk werd gebeld had ik al persweeen en de vk kwam 10 minuten later al binnen, heeft me naar boven gedirigeerd en ik ben daar in eerste instantie wel op m;n rug gaan liggen om de vliezen door te prikken. Had ook meteen volledige ontsluiting (heb geen enkele ontsluitingswee gehad) en mocht zachtjes mee gaan persen. Maar omdat ik en last had van bekken en voor mijn gevoel de baby niet voorbij m'n stuitje kreeg terwijl ik op m'n rug lag, ben ik tussen de weeen door op handen en knieeen gaan zitten. En toen was binnen 20 minuten de baby daar!

En ik heb nooit gedacht dat ik dit zou zeggen, maar het was een geweldige bevalling! op handen en knieeen is me ontzettend goed bevallen (hahahaha) en ook het idee dat je net wat meer controle hebt over wat er gebeurt is erg prettig. Ik kon nl precies voelen hoe de baby naar buiten kwam (of wilde komen) en kon daar ook m'nm perskracht op aanpassen.

Echt waar ik kan het iedereen aanraden om het op deze manier te doen. Maar wat voor mij geld hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden......maar het is echt het overwegen waard.

O ja en van poepen ook deze keer geen last van gehad, had ook voor de tijd er alles al uitgegooid.
Ik mag kiezen op twee manieren: handen knie of op mijn zij. Ik moet mijn ruggenwervels zo min mogelijk belasten.

Fijn dat het zo goed ging ringelding. Zelf lijkt het me juist wat minder fijn handen knie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven